کد خبر : 206497
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰

لوله خرطومی برق؛ سایز، ویژگی و کاربردها

لوله خرطومی برق؛ سایز، ویژگی و کاربردها

  لوله خرطومی برق جزو پرکاربردترین قطعات در راه اندازی شبکه های سیم کشی در سازه های مختلف می باشند. با استفاده از این لوله ها می توانید به صورت توکار و روکار به هدایت و همچنین مسیریابی سیم های الکتریکی برق بپردازید. با توجه به نوع ساختاری که لوله خرطومی برق دارد به بهترین

 

لوله خرطومی برق جزو پرکاربردترین قطعات در راه اندازی شبکه های سیم کشی در سازه های مختلف می باشند. با استفاده از این لوله ها می توانید به صورت توکار و روکار به هدایت و همچنین مسیریابی سیم های الکتریکی برق بپردازید. با توجه به نوع ساختاری که لوله خرطومی برق دارد به بهترین شکل می‌تواند ساختار ضعیف بدنه سیم های الکتریکی را از عوامل محیطی حفظ کند. در نتیجه سیم ها دچار آسیب نمی شوند و ایمنی شبکه نیز در سطح بالایی قرار خواهد گرفت.

لوله های خرطومی نمونه های بسیار گسترده ای دارند که رایج ترین آن از جنس تمام پلیمری می باشد. اما نمونه های دیگری نیز از این محصول موجود است که دارای ساختار فلزی و با یک روکش پلیمری میباشند. نمونه دوم با توجه به آلیاژ فلزی که در ساخت آنها به کار برده شده است مقاومت و استحکام بسیار بالاتری دارند و می‌توانند در بسیاری از سیستم های مدار بسته بهترین عملکرد را داشته باشند. 

انعطاف پذیری بالایی که لوله خرطومی ها دارند شرایطی را فراهم می‌کند تا شما بتوانید این لوله ها را بدون استفاده از اتصالات مختلف در یک مسیر مستقیم بکار بگیرید. همچنین امکان ایجاد تغییر جهت به دلیل منعطف بودن این لوله ها وجود دارد و از این طریق شرایط نصب و اتصال لوله خرطومی ها با سرعت بیشتری انجام خواهد شد. 

لوله خرطومی برق در چه ابعاد و سایزی طراحی می شوند؟ 

یکی از امتیازات ارزشمندی که لوله خرطومی برق دارد این است که تنوع سایز بالایی دارند. بنابراین شما می توانید در بسیاری از پروژه های سیم کشی از آنها استفاده کنید. نکته بسیار مهمی که در زمان خرید لوله خرطومی برق باید مد نظر قرار دهید تطابق حجم سیم ها و همچنین قطر لوله خرطومی ها می باشد. در بسیاری از مواقع ممکن است از یک لوله خرطومی چندین رشته سیم عبور کند. افزایش شمار سیم ها منجر به آن خواهد شد که سایز نامناسب لوله خرطومی ها قابلیت پشتیبانی از سیم ها را نداشته باشد. البته این در مواردی صدق می کند که شما بخواهید تعداد سیم های بیشتری را در داخل لوله خرطومی های با سایز کوچک قرار دهید.

 ابعاد و سایزی که برای لوله های خرطومی برق در نظر گرفته می شود در اندازه های 11، 13، 16 می باشد. البته این ابعاد تنها برای لوله خرطومی هایی است که تماما از جنس پلیمر و پی وی سی می باشند. اما اگر بخواهید از نمونه های فلزی با روکش پلیمری استفاده کنید تنوع سایز بسیار بیشتر خواهد بود. برای نمونه مذکور سایز بندی ها در ابعاد 9، 11، 13، 16، 19، 25، 29، 39، 48 و 60 می باشد. این تنوع بالا پاسخگوی نیاز بسیاری از پروژه های سنگین صنعتی می باشد.

ویژگی نسوز بودن لوله خرطومی برق

نمونه هایی از لوله خرطومی برق که کاملا از جنس pvc طراحی و ساخته می شوند به واسطه برخی ترکیبات پلیمری در ساختار آن عملا محصول مورد نظر را در برابر حرارت مقاوم می کند. اگر به هر دلیلی در مجموعه صنعتی حریق اتفاق بیافتد این نوع از لوله ها در اثر حرارت ذوب نمی شوند. در واقع این ویژگی منحصر به فرد ایمنی لوله خرطومی ها را چندین برابر می کند. از طرفی پلیمر های به کار رفته در لوله خرطومی برق عایق حرارت می باشد.

 لذا سیم های قرار گرفته در داخل این لوله ها تاثیر بالایی را نسبت به حرارت دریافت نمی کنند. البته ویژگی نسوز بودن لوله های خرطومی زمانی مفید خواهد بود که شما بخواهید آنها را به صورت روکار استفاده کنید. لوله هایی که به صورت توکار در سازه استفاده می شوند با توجه به بکارگیری در عمق سازه عملاً از تنش های محیطی دور می باشند. اما در برخی مواقع به جهت محدودیت های ساختاری در صنایع ممکن است سیم کشی روکار اجرا شود. 

 

عدم شکنندگی در ساختار لوله های خرطومی پلیمری 

با توجه به پیشرفت تکنولوژی در حوزه مهندسی پلیمر و متالوژی، لوله های خرطومی امروزی با گذشته بسیار تفاوت دارند. معمولا لوله های پلیمری قدیمی پس از یک مدت زمانی استفاده در داخل یا روی سازه در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا عواملی مشابه دچار ترک خوردگی یا شکنندگی می شدند. اما لوله خرطومی برق که در بسیاری از شرکتهای تولید کننده در حال حاضر طراحی می شوند این ویژگی منفی کاملا بر طرف شده است. در نتیجه انواع لوله خرطومی برق که ساخته شده از ترکیبات پلی آمید و مشتقات آن میباشند دارای بدنه خشک و شکننده نیستند. این ویژگی ارزشمند باعث افزایش طول عمر و همچنین استفاده بلند مدت میشود. 

کاربردهای گسترده این لوله ها

 هر دو نوع لوله خرطومی یعنی نمونه های تمام پلیمری و همچنین نمونه های فلزی با روکش پلیمری قابلیت استفاده در پروژه های سیم کشی مختلف را دارند. کاربرد این لوله ها در سازه های مسکونی تجاری و هم چنین صنعتی می باشد. علاوه بر همه اینها شما می‌توانید با استفاده از انواع گلند فلزی این لوله ها را به انواع جعبه تقسیم برق متصل کنید. در بسیاری از پروژه های نصب و راه اندازی دوربین های مداربسته این شبکه ها به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. 

با استفاده از این گلند ها شما می توانید لوله خرطومی برق را به شکل کاملاً تثبیت شده به جعبه تقسیم های آلومینیومی و نمونه های فلزی و گالوانیزه متصل کنید. مدل های پلیمری لوله خرطومی برق از گذشته تا به امروز برای هدایت رشته سیم ها در داخل سازه های مسکونی استفاده می‌شوند. اگر دقت کرده باشید همه سیم هایی که در منزل شما  در داخل سازه وجود دارند همگی در درون لوله خرطومی ها هدایت می شوند. 

 

خرید انواع لوله برق از گروه صنعتی رفیع

 علاوه بر لوله های خرطومی برق شما می توانید نمونه های گسترده ای از انواع لوله فولادی برق را در سایز بندی های گوناگون از گروه صنعتی رفیع خریداری کنید. این لوله ها با بالاترین استانداردهای تعریف شده بین المللی طراحی و ساخته شده اند. علاوه بر لوله ها، اتصالات لوله برق نیز در نمونه های مختلف در این مجموعه آماده سازی و به مشتریان گرامی عرضه می شود. شما می توانید جهت دریافت اطلاعات تکمیلی و همچنین مشاوره تخصصی درباره خرید محصولات با کارشناسان ما در تماس باشید. 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها