کد خبر : 174144
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۹

معرفی دو زنجیره حاکم بر اکوسیستم حوزه تحقیقات کشور

معرفی دو زنجیره حاکم بر اکوسیستم حوزه تحقیقات کشور

رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی آسیب‌های حوزه تحقیقات در کشور را گسست میان حلقه‌های زنجیره تولید ثروت از دانش و زنجیره تولید سرمایه اجتماعی از تولید دانش دانست و گفت: ارتباط سیستماتیک و نظام‌مند بر این زنجیره حاکم نیست و کاستی‌های مختلفی وجود دارد. به گزارش ایسنا،  دکتر علی‌باقر طاهری‌نیا در نشستی که به

معرفی دو زنجیره حاکم بر اکوسیستم حوزه تحقیقات کشور

رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی آسیب‌های حوزه تحقیقات در کشور را گسست میان حلقه‌های زنجیره تولید ثروت از دانش و زنجیره تولید سرمایه اجتماعی از تولید دانش دانست و گفت: ارتباط سیستماتیک و نظام‌مند بر این زنجیره حاکم نیست و کاستی‌های مختلفی وجود دارد.

به گزارش ایسنا،  دکتر علی‌باقر طاهری‌نیا در نشستی که به مناسبت گرامی‌داشت هفته پژوهش و فناوری در این موسسه برگزار شد، ضمن تشکر از تلاش‌های چند ساله دکتر نورشاهی رئیس سابق موسسه و معاون پژوهشی و همکاران آن حوزه بیان کرد: باعث افتخار است که در روزهای نخست حضورم در موسسه در جمع اندیشمندان و فرهیختگان و همکاران موسسه در نشست علمی گرامی‌داشت هفته پژوهش حضور دارم و این موضوع را به فال نیک می گیرم.

وی اضافه کرد: با نگاه آسیب‌شناسانه به فضای عمومی تحقیقات کشور می‌بایست در حل آسیب تدبیر شود.

دکتر طاهری‌نیا آسیب‌های این حوزه را گسست میان حلقه‌های زنجیره تولید ثروت از دانش و زنجیره تولید سرمایه اجتماعی از تولید دانش دانست و ادامه داد: دست کم دو زنجیره بر اکوسیستم حوزه تحقیقات حاکم است. نخست؛ زنجیره تولید ثروت از دانش و دوم؛ زنجیره تولید سرمایه اجتماعی از دانش و به نظر می‌رسد زنجیره دوم از جامعیت بیشتری برخوردار است و با ماهیت علوم انسانی و اجتماعی سازگاری بیشتری دارد.

رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، گسست میان حلقه‌های زنجیره تولید ثروت از دانش را آسیب جدی اکوسیستم تحقیقات دانست و تصریح کرد: گسست میان حلقه ایده به مقاله و مقاله به پتنت و گسست میان تولید علم و ترویج علم از این قبیل است.

وی اضافه کرد: ارتباط سیستماتیک و نظام‌مند بر این زنجیره حاکم نیست و کاستی‌های مختلفی وجود دارد و جنس آسیب زنجیره های مذکور از جنس فرهنگ است و از جنس خلأ کار گروهی است؛ در عین حال راه حل نیز از باید از همین جنس باشد.

دکتر طاهری نیا ادامه داد: برای استخر دانش کشور اگر یک ورودی و خروجی تعریف شود، ورودی استخر دانش کشور مطلوب است و قابل افتخار، در عرصه تولید علم در تراز قابل قبولی هستیم، اما کاستی در خروجی استخر دانش است. در خروجی استخر دانش و حلقه مصرف دانش گسست حلقه ای مشاهده می‌شود، علم تولید شده در زمان مناسب به موقع و به جا مصرف نمی‌شود.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، در ادامه این نشست دکتر فرجادی، استاد موسسه عالی آموزش و پژوهش و مدیریت و برنامه ریزی سخنرانی خود را با موضوع “پژوهش؛ شکست سازوکار بازار و وظیفه دولت” ارائه کرده و اعضای حاضر در جلسه نظرات خود را در این خصوص مطرح کردند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها