کد خبر : 208707
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۱

میگرن چیست؟

میگرن چیست؟

  سردرد یک حالت بسیار شایع است که به جرات می‌توان گفت در جهان کسی نیست که آن را تجربه نکرده باشد. ولی سردردی وجود دارد که به‌طور دوره‌ای و معمولا در یک سمت سر ایجاد می‌شود و سبب می‌شود، فرد قادر به انجام کارهای روزمره و روتین زندگی‌اش نباشد. عوارضی که افراد با این

 

سردرد یک حالت بسیار شایع است که به جرات می‌توان گفت در جهان کسی نیست که آن را تجربه نکرده باشد. ولی سردردی وجود دارد که به‌طور دوره‌ای و معمولا در یک سمت سر ایجاد می‌شود و سبب می‌شود، فرد قادر به انجام کارهای روزمره و روتین زندگی‌اش نباشد. عوارضی که افراد با این سردرد ممکن است دچار آن شوند عبارتند از: بی‌میلی به غذا، استفراغ، تهوع، حساس شدن به نور، واکنش به بو و صدا و همچنین سرگیجه. به این نوع سردرد که برخی افراد آن را تجربه کرده‌اند، میگرن می‌گویند. سردردهای میگرنی اغلب یک نیمه سر را دربرمی‌گیرند و حالتی نبض‌دار دارند. این درد ممکن است با فعالیت جسمانی افزایش یابد. طبق ادعای سازمان میگرن، این بیماری سومین بیماری رایج در کل دنیا است که معمولا بر اثر مشکلاتی در عروق خونی و عصبی بوجود می‌آید. این بیماری عصبی ممکن است فرد را از دوران کودکی درگیر کند، ولی همیشه این‌گونه نیست و امکان دارد تا میانسالی هیچ حمله میگرنی بروز نکند. گفته می‌شود تقریبا دو سوم مبتلایان به میگرن، این بیماری را از خانواده به ارث برده‌اند. همچنین تغییرات هورمونی نیز دلیل دیگری بر ایجاد این بیماری است. معمولا این بیماری بین خانم‌ها شایع‌تر است. تقریبا بانوان دو الی سه برابر آقایان دچار این بیماری می‌شوند. البته سردردهای میگرنی در دوران بلوغ پسران، اندکی بیشتر از دختران می‌باشد. این بیماری ممکن است فقط چند ساعت دوام داشته باشد و شاید این سردرد شدید تا چند روز نیز ادامه داشته باشد.

 

نشانه‌های بروز میگرن

این بیماری نیز مانند هر بیماری دیگری نشانه‌هایی دارد که موجب تمایز آن از سایر سردردهای رایج می‌شود. همان‌طور که اشاره شد میگرن معمولا در یک بخش سر و به صورت ضربانی بروز می‌کند. برخی از علائم میگرن، بعضا پیش از آغاز سردرد، ایجاد می‌شوند و برخی دیگر حین سردرد نمایان می‌شوند. برخی از علائمی که قبل از میگرن بروز می‌کنند عبارتند از: خستگی و ضعف، انرژی نداشتن، اشتهای زیاد، حساس شدن خلقی، حالت‌هایی مانند اضطراب و افسردگی، گزگز کردن بازوها و یا پاها، مشکلات بینایی نظیر تاری دید. نشانه‌های که در کنار میگرن بروز می‌کنند، شامل: غیرقابل تحمل بودن نور(که در برخی موارد سبب وخیم‌تر شدن سردرد می‌شود)، حساسیت به برخی بوها(بوهایی چون بوی ادویه جات، گل، عطر)، تحمل نکردن صداها، حالت تهوع و استفراغ، کم اشتها شدن و همچنین رنگ پریدگی، عدم تعادل و سرگیجه، خستگی، مشکلات بینایی مانند تاری دید و یا نابینایی که موقت است. از دیگر علائم شایع میگرن درد یا گرفتگی در ناحیه گردن، اختلالات تمرکز، درد سینوس، اسهال و یا یبوست، مشکل تکلم، درد گوش، درد فک، التهاب صورت، تشنگی و ادرار مکرر، عرق در زمان خواب و کابوس، هستند.

 

عوامل ایجاد میگرن

اساسی‌ترین دلیل ایجاد میگرن، شناخته شده نیست. ولی طبق بررسی‌هایی، علت‌هایی چون ژنتیک و دلایل محیطی، نقش مهمی در ایجاد این بیماری دارند. پیش از این اعتقاد بر این بود که این بیماری به دلیل باز شدن رگ‌ها در مغز بروز می‌کند ولی امروز علم ثابت کرده است میگرن بر اثر تغییر در نوروپپتیدها ایجاد می‌شود. نوروپپتیدها ماده‌ای است که به وسیله عصب تری ژرمینال، در مغز ترشح می‌گردد و ماده‌ای به نام P را نشانه می‌رود. بانوان به دلیل نوسان‌های هورمونی استرادیول که ممکن است از طریق هورمون‌های کنترل کننده بارداری در طی دوران باروری و همچنین هورمون درمانی در زمان پریود و یائسگی مرتبط باشد، بیشتر دچار این بیماری شوند. گفته می‌شود کاهش هورمون استروژن، می‌تواند دلیل دیگر بروز میگرن‌هایی باشد که به پریود ربط دارند. برخی مواد افزودنی غذایی مانند آسپارتام شیرین کننده و گلوتامات که در اغلب مواد غذایی وجود دارند، دلیل بروز میگرن می‌تواند باشد. از جمله این مواد غذایی باید به نوشیدنی‌های الکلی، مخصوصا شراب، نوشیدنی‌های کافئین دار اشاره نمود. استرس از دیگر عوامل این بیماری است، که می‌تواند ناشی از تغییر محیط زندگی و یا کاری باشد، تغییرات آب و هوایی نیز ممکن است عامل ایجاد میگرن شود. برخی داروها مثل قرص‌های جلوگیری از بارداری چون نیتروگلیسیرین، باعث وخیم شدن میگرن می‌شوند. به‌طور کلی دلیل حملات میگرنی عبارتند از: نوسانات هورمونی، تغذیه مخصوصا نوشیدنی‌های کافئین‌دار و الکلی، برخی مواد غذایی(مواد غذایی فرآوری شده)، اضطراب و استرس(هر نوع تنش و فشار روحی)، برخی داروها(مخصوصا داروهای ضد بارداری)، تحریک کننده‌های حسی(نور شدید، صدای بلند و بوی شدید) و برخی دلایل جسمی(ورزش‌های سنگین، خواب زیاد). طبق تحقیقاتی، در عصر جدید، امواجی که از وسایل الکترونیکی مانند گوشی‌های همراه، مایکروویو، وای‌فای و… متصاعد می‌شوند، که احتمال بروز و یا تشدید میگرن را سبب می‌شوند.

انواع میگرن

سردردهای میگرنی انواع مختلفی دارند که با توجه به شدت آن و مدت زمان استمرار آن، قابل دسته بندی هستند. که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

– میگرن باهاله، که با بروز نشانه‌هایی چون فکر‌های سردرگم کننده، مشاهده نقاط درخشان، مشاهده خطوط زیگزاگ، نابینایی موقت و یا نقاط کور، شروع میگرن را هشدار می‌دهد.

– میگرن بدون هاله، یعنی فرد هیچ نوع نشانه‌ای مبنی بر آغاز میگرن را تجربه نمی‌کند. ولی فرد با حمله و یا به اصطلاح، حمله میگرن را یک یا دو روز پیش از آغاز میگرن، تجربه می‌کند.

– میگرن پیچیده که به همراه یک نوع دیگر سردرد ایجاد می‌شود.

– میگرن مزمن به نوعی بیماری گفته می‌شود که حملات آن بیشتر از 15 روز در طی یک ماه بروز نماید.

– میگرن حاد به نوعی از میگرن گفته می‌شود که فرد گاهی اوقات تا دو هفته درگیر این بیماری است. البته درد در این نوع میگرن کمتر از نوع مزمن آن است.

– میگرن چشمی که همراه سردرد شدید و مشکلات بینایی بروز می‌کند و گاها با کوری یک چشم و یا نابینایی موقت همراه است. علائمی چون مشکل بینایی، مشاهده نور سفید و ایجاد نقاط کور در بخشی از میدان دید فرد، با این نوع میگرن بروز می‌کنند.

– میگرن پریود دقیقا در دوران پریود بانوان بروز می‌کند.

– میگرن همی‌پلژی سبب تضعیف یک سمت بدن فرد می‌شود.

– میگرن شکمی ناشی از مشکلات روده و شکم است که اغلب در کودکان دیده می‌شود. معمولا این گروه سنی در کنار سردرد، از اختلال عملکرد گوارش نیز رنج می‌برند و امکان دارد دچار عوارضی چون مشکلات رشد شوند.

– میگرن با هاله ساقه مغز که بسیار نادر است و نشانه‌های عصبی شدیدی را موجب می‌شود.

– میگرن عصبی یکی از رایج‌ترین انواع میگرن است که با سردردهای ضربان‌دار بروز می‌کند.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع میگرن و روش های درمان آن میتوانید به مرکز سلامت میگرن در داروبین مراجعه فرمایید .

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها