با ما همراه باشید

اقتصادی

واکاوی دو بحران ارزی ـ تورمی در دهه ۹۰/ کسری بودجه یا بحران نظام بانکی؛ کدام‌یک عامل رشد جهشی نقدینگی بود؟

منتشر شده

در

بر اساس تازه‌ترین آمار رسمی بانک مرکزی، نرخ رشد نقدینگی در سال 99 به 40.6 درصد رسید که بالاترین نرخ رشد نقدینگی طی 43 سال اخیر است. نقدینگی یا «Liquidity» اصطلاحاً نوعی از پول است که شامل اسکناس و مسکوک نزد مردم، سپرده‌های جاری و پس‌انداز و سرمایه‌گذاری‌های مدت‌دار می‌شود، در واقع نقدینگی (پول) شامل اسکناس و مسکوک و سپرده‌های مردم در بانک‌ها است، اما به‌خلاف تصور عموم، سهم اسکناس و مسکوک از این پول، بسیار ناچیز است. بر اساس آمارهای بانک مرکزی در پایان مرداد 1397 تنها 2.65 درصد از نقدینگیِ 1646 هزار میلیارد تومانی به‌صورت اسکناس و مسکوک بوده است و مابقی پول مردم به‌صورت سپرده‌های بانکی است.

همان‌طور که در نمودار زیر مشخص است در دوره‌هایی که اقتصاد ایران با شوک تحریمهای اقتصادی آمریکا مواجه شده است شاهد رشد افسارگسیخته نقدینگی نیز بوده‌ایم، به‌عنوان مثال در سال 1391 در حالی که نقدینگی به 460 هزار میلیارد تومان رسید میزان رشد نقدینگی حدود 31 درصد بوده است، این درحالی است که در سال قبل از آن یعنی 1390 رشد نقدینگی تنها 19 درصد بود.

همچنین در سال 1399 که به‌نوعی رکورد رشد نقدینگی شکسته شد، رقم نقدینگی به 3475 هزار میلیارد تومان رسید و رشد نقدینگی نیز حدود 41 درصد بود. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که در سال 1398 نیز رشد نقدینگی بالاتر از متوسط بلندمدت و حدود 30 درصد بوده است.

نکته جالب توجه این‌که عملاً موج دوم تحریمهای اقتصادی در سال 1397 آغاز شد اما در این سال رشد نقدینگی 23 درصد و رشد چشم‌گیری نداشت، این درحالی است که ظاهراً تحولات اقتصادی منفی به‌خصوص در حوزه بودجه در سال 1398 آغاز شد و از همان برهه نیز رشد نقدینگی به بیش از 30 درصد افزایش یافت، همین جا باید به این نکته توجه داشت که عملاً فروش نفت ایران از میانه بهار سال 98 با مشکل جدی مواجه شده است. اخیراً معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد تا قبل از اردیبهشت سال 1398 ایران روزانه تا 2 میلیون بشکه نفت فروخته بود اما بعد از اردیبهشت ماه فروش نفت ایران به‌شدت کاهش یافت، همین موضوع یک ناترازی جدی در واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای در بودجه سال 1398 ایجاد کرد.

اگر به نمودار زیر دقت شود در سال 1399 حدود 1000 هزار میلیارد تومان به مجموع نقدینگی اضافه شده است، در این مدت متوسط ضریب فزاینده حدوده 7 بوده و اگر 100 هزار میلیارد تومان از محل پایه پولی برای اهدافی مثل کسری بودجه یا کرونا تأمین شده باشد، عملاً منجر به شکل‌گیری 700 هزار میلیارد تومان از مجموع 1000 هزار میلیارد تومان نقدینگی شده است، بر این اساس می‌توان ادعا کرد که کسری بودجه در زمان شوک تورمی سهم 70درصدی در رشد نقدینگی داشته است، در این بین چند آمار مهم اقتصادی را نیز باید به‌خاطر داشته باشیم متوسط نرخ ارز از حدود 14 هزار تومان به نزدیک 23 هزار تومان در پایان سال گذشته افزایش یافت و تقریباً رشد 100درصدی را تجربه کرد. برای نرخ تورم نیز اعداد مختلفی از سوی کارشناسان در فروردین ماه 1400 مطرح شده است اما رشد تقریباً دوبرابری قیمت مسکن و رسیدن به کانال 30 میلیون تومانی برای هر مترمسکن نشان‌دهنده عمق فاجعه ناشی از تحولات مربوط به رشد نقدینگی در زمان شوک ارزی است.

برای واکاوی دلیل رشد نقدینگی در ابتدای دهه 1390 باید از طریق بررسی رشد پایه پولی و ضریب فزاینده میزان اثرگذاری کسری بودجه در رشد نقدینگی را ردیابی کرد که ظاهراً فرایند پرچالشی به‌نظر می‌رسد، چراکه میزان بدهی بانکها در پایه پولی مؤثر است و نمی‌توان از رشد پایه پولی تنها به افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی رسید اما با توجه به مطالبات رسانه‌ای که در سال 1399 انجام شد مقامات مسئول در بانک مرکزی و… گوشه‌ای از زوایای پنهان مدیریت بودجه در دو سال اخیر را که کرونا و تحریم هر دو بر اقتصاد ایران تحمیل شده بود شفاف کردند.

در ادامه تلاش می‌کنیم با بررسی تشدید کسری بودجه در سال 1398 و 1399 و هم‌زمانی این موضوع با چالش تحریمهای اقتصادی (کاهش دسترسی به درآمدهای ارزی ایران) و لحاظ کردن شواهدی مبتنی بر همسانی این برهه با ابتدای دهه 90 به یک الگویی از سهم کسری بودجه و ناترازی نظام بانکداری کشور در رشد نقدینگی دست یابیم.

به‌اذعان رئیس‌کل بانک مرکزی در اواخر سال 1398 دولت مجوز تسعیر… میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی را دریافت کرد، در آن برهه بانک مرکزی با پیش‌فروش منابع ارزی صندوق توسعه، باید منابع ریالی را در اختیار دولت قرار می‌داد.

رئیس‌کل بانک مرکزی در مرداد 1399 نوشته بود، خرید بخشی از منابع ارزی صندوق توسعه ملی، جهت تأمین کسری بودجه توسط بانک مرکزی (آن‌چنان که در بودجه سال 98 تکلیف شد) در شرایط تحریمی، تأمین کسری بودجه از محل پایه پولی است. این روش، در کوتاه‌مدت، همانند استقراض از بانک مرکزی خواهد بود.

همچنین وی در ابتدای سال جاری نیز گفت، در سال 1398 و 1399 بخشی از بودجه دولت از تسعیر منابع صندوق توسعه ملی تأمین شده است و در شرایطی که منابع این صندوق و ارزهای آن در داخل وجود ندارد و در خارج مسدود است، بانک مرکزی هم مکلف به تبدیل به ریال شده است؛ یعنی چاپ پول انجام داده است و حداقل در کوتاه‌مدت این اتفاق افتاده است که به افزایش تورم منتهی خواهد شد.

در ادیبهشت ماه نیز رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی اعلام کرد، “پشت‌پرده رشد 20 درصد واحد پایه پولی در بهمن و اسفند 98 کسری بودجه 60 هزار میلیارد تومانی دولت بود، پولی که قرار شد در قالب 5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شود، پولی که اصلاً وجود نداشت و پشتوانه نداشت. متعاقب این اتفاق به‌دلیل کرونا 75 هزار میلیارد تومان نیز بابت خسارت و بیکاری ناشی از کووید19 در قالب وام‌های یک‌میلیون تومانی با نرخ 12 درصد پرداخت شد که این نقدینگی با ضریب فزاینده 7.5 درصد رشد کرد، پولی که بانک‌ها به‌دلیل شرایط خاص کرونا نتوانستند با آن کاری کنند. بخشی از این پول به بورس آمد و آن شرایط عجیب در ماه‌های نخستین سال 99 رقم خورد. برای این‌که رشد پایه پولی را درک کنید باید بدانید که از اول 98 تا بهمن 98 رشد پایه پولی 10 واحد درصد پایه پولی بود، دقت کنید این رشد در بهمن و اسفند 98 شد 20 واحد درصد پایه پولی. در نهایت در بهار 99 معادل 80 هزار میلیارد تومان عرضه مازاد پول ایجاد شد و کشور تاب تحمل چنین نقدینگی فاقد پشتوانه‌ای را نداشت.”

در همین راستا مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به استفاده گسترده دولت از منابع صندوق توسعه ملی برای جبران کسری بودجه سال 98 اعلام کرد: از مجموع 9 میلیارد دلار منابع ارزی استفاده‌شده این صندوق، نزدیک به 7 میلیارد دلار یعنی حدود 80 هزار میلیارد تومان از طریق پایه پولی و توسط بانک مرکزی تأمین شده است.

اقتصاددان نهادگرا: سهم بانکهای خصوصی در افزایش نقدینگی 8برابر کسری بودجه!

به گزارش تسنیم؛ موضوع بحران در نظام بانکی و خلق روزانه چند هزار میلیارد تومان نقدینگی یک چالش بدیهی در اقتصاد ایران محسوب می‌شود که برای درمان آن بایستی راهکارهای مقتضی اتخاذ شود. طیفی از اقتصاددانان از جمله معاون اول دولت نهم و… معتقدند،‌ از سال 1380 (تأسیس اولین بانک خصوصی در کشور) مسبب 87 درصد افزایش نقدینگی و تورم کشور، بانک‌های خصوصی می‌باشند اما برخی برای حل مشکل رشد نقدینگی آن هم توسط بانک‌های خصوصی، پیشنهاد استقلال بانک مرکزی از دولت را دارند که تنها 13 درصد مشکل رشد نقدینگی به آن منتسب است.

سازوکار تشدید رشد نقدینگی با ورود اجباری منابع نفتی در بودجه

از سوی دیگر برخی اقتصاددانان شناخته‌شده (به‌خصوص طیفی از اساتید دانشگاه تهران) که از سالها قبل و برهه‌ای که هنوز بانکهای خصوصی پا به عرصه اقتصاد ایران نگذاشته بودند، به مقوله رشد نقدینگی در اقتصاد ایران پرداخته تأکید داشتند وقتی در بودجه از منابع نفتی و دارایی سرمایه‌ای مبتنی بر نفت و فرآورده‌ها استفاده می‌شود عملاً بانک مرکزی قبل از دسترسی به منابع ارزی، ریال در اختیار دولت قرار می‌دهد و از سوی دیگر اثر تزریق دلارهای نفتی برای واردات هم نمی‌تواند به‌قدر کافی کارکرد هدم نقدینگی را انجام دهد و این روند طی سالها به رشد نقدینگی مزمن در بلندمدت منجر می‌شود.

جهش قیمت مسکن و خودرو درست در اوج بحران کسری بودجه و جهش رشد نقدینگی

این درحالی است که بررسی تحولات جدی اقتصادی دهه 90 مثل دو شوک ارزی ابتدا و انتهای این برهه و همچنین جهش قیمت مسکن که سهم مؤثری در سبد اقلام خانوار دارد نشان می‌دهد در بزنگاه‌های کسری بودجه و رشد جهشی نقدینگی عملاً با شوکهای تورمی جدی‌تر مواجه شده‌ایم.

شاید یکی از ایده‌های خیلی پرتکرار در توجیه وضعیت امروز اقتصاد ایران، جمع شدن فنر نقدینگی و رها شدن دفعی آن باشد. نکته جالب توجه اینکه معمولاً این ایده با تحولات مربوط به رشد نرخ ارز، رشد نقدینگی و تورم هم‌خوانی دارد، به‌عنوان مثال قیمت ارز از ابتدا و تا انتهای حضور آقای روحانی در پست ریاست‌جمهوری تقریباً 6.8 برابر شده است نکته جالب توجه نیز اینکه نقدینگی نیز در این 8 سال تقریباً 6 برابر شده است.

شاید در نگاه اول یک همخوانی بین این دو متغیر دیده شود اما در این بین یک سؤال ایجاد می‌شود: آیا هر رشد نقدینگی منجر به تورم می‌شود؟ آیا تورم متناسب با رشد نقدینگی افزایش می‌یابد؟ به‌عنوان یک مثال ساده می‌توان به اقتصاد آمریکا رجوع کرد، طی 20 سال اخیر با وجود رشد تقریباً 400درصدی نقدینگی تورم تنها 50 درصد رشد کرده است.

در یک جمع‌بندی می‌توان گفت که خلق پول در نظام بانکی کشور یکی از اشکالات مهم در اقتصاد ایران محسوب می‌شود و باید برای این عارضه چاره‌اندیشی کرد اما شواهد نشان می‌دهد در برهه‌های جهش نرخ ارز و سالهای کسری بودجه، نقدینگی به‌صورت جهشی رشد کرده است و اتفاقاً در همین سالها بود که اقلام مصرفی (که حالا کالای سرمایه‌ای تبدیل شدند) مثل خودرو و مسکن جهشهای چندصددرصدی را تجربه کردند، به‌عبارت دقیقتر، اگر در سالی مثل 1398 و یا 1399 سهم کسری بودجه در نقدینگی حدود 70 و سهم سیستم بانکی 30 درصد بوده اما در سالهای عادی دیگر شاید این نسبت معکوس باشد.

به گزارش تسنیم‌، موضوع سهم بحران نظام بانکی و کسری بودجه در رشد افسارگسیخته نقدینگی و تبعات تورمی آنها به یکی از چالشها و ابهامات میان اقتصاددانان ایرانی بدل شده و حتی دامنه آن به طرح جدید قانون بانک مرکزی که اخیراً کلیات آن در مجلس شورای اسلامی نیز به تصویب رسیده است. برخی سهم کسری بودجه را به‌شدت در رشد نقدینگی مؤثر می‌دانند و بحث استقلال بانک مرکزی را با جدیت دنبال می‌کنند و گروه دیگر بر سهم جدی و غیر قابل اغماض نظام بانکی تأکید دارند و از این مسیر بحث اسقلال نظام بانکی را یک آدرس غلط برای نادیده گرفتن و احتمالاً رها کردن وضعیت آشفته نظام بانکداری ایران قلمداد می‌کنند.

منبع :تسنیم

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اقتصادی

جزئیات تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن در سال ۱۴۰۰/ مهلت ثبت‌نام تا شهریور ماه

منتشر شده

در

توسط

بانک مرکزی بند (۲‏-۱) از بخش (ج) مصوبات هفتاد و دومین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا مورخ ۱۴۰۰.۳.۲۲ را به بانک‌های عامل ابلاغ کرد. متن این بخشنامه به شرح زیر است:

مهلت ثبت نام اشخاص واجد شرایط برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰ تمدید می‌شود.

بانک‌ها و موسسات اعتباری موظف هستند حداکثر تا پایان آذرماه امسال تسهیلات مذکور را پرداخت کنند.

سقف مبلغ این تسهیلات برای کلان شهر تهران ۷۰ میلیون تومان، سایر کلان شهر‌ها ۴۰ میلیون تومان و سایر شهر‌ها ۲۵ میلیون تومان تعیین می‌شود.

مکان سقف مبلغ تسهیلات ودیعه مسکن
کلان شهر تهران ۷۰ میلیون تومان
سایر کلان شهر‌ها ۴۰ میلیون تومان
سایر شهر‌ها ۲۵ میلیون تومان

بر این اساس، شرایط و مقررات مترتب بر این تسهیلات در سال ۱۳۹۹، امسال نیز به قوت خود باقی است.

منبع :باشگاه خبرنگاران جوان

ادامه مطلب

اقتصادی

۵ هشدار خرابی سیستم برق خودرو

منتشر شده

در

توسط

خودرو‌های مدرن امروزی به عملکرد صحیح سیستم‌های برقی خود بسیار متکی هستند. دینام، باتری و دیگر وسایل برقی موجود در خودرو بیشتر عملکرد‌های خودرو را کنترل می‌کنند و اگر یکی از این قطعات به‌درستی کار نکند، خودرو از کار می‌افتد. متأسفانه در بیشتر مواقع ممکن است زود متوجه وجود اشکال در سیستم برق خودرو نشوید و در بدترین زمان و مکان در راه بمانید؛ بنابراین بهترین کار برای پیشگیری از بروز این وضعیت، بررسی مرتب سیستم برق خودرو و تشخیص علائم خرابی احتمالی آنهاست. در ادامه پنج علامت رایجی را که نشان می‌دهد سیستم برق خودرو دچار مشکل شده بررسی می‌کنیم.

موتور درست استارت نمی‌زند: موتور خودرو برای استارت‌زدن و روشن‌شدن به نیروی برق نیاز دارد. وقتی سوئیچ خودرو را در جای خود می‌چرخانید، باتری دست به‌کار شده و با استفاده از شمع در سیلندر، جرقه می‌زند و سوخت خودرو را مشتعل می‌کند که در نتیجه آن موتور روشن می‌شود. اما اگر موتور به‌درستی استارت نزد و روشن نشد، می‌تواند علامت خرابی باتری، دینام یا یک مشکل برقی در جایی غیر از قسمت موتور باشد. دینام باید در کنار باتری خودرو کار کند تا سیستم برقی خودرو همیشه شارژ باقی بماند. دینامی که خراب باشد مسلما اثر بدی روی عملکرد خودرو می‌گذارد.

وقتی سوئیچ را در جای خود چرخاندید و صرفا صدای «تق‌تق» شنیدید و خودرو استارت نزد، به این معنی است که جریان برق کافی در سیستم برقی خودرو وجود ندارد که موتور را روشن کند. این مشکل معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که باتری خراب یا تخلیه و دشارژ شده باشد. البته احتمال دارد که دکمه استارت خودرو خراب شده باشد.

موتور استارتر باید به محض استارت‌زدن، موتور خودرو را روشن کند تا همه چیز درست پیش رود. وقتی استارت زده می‌شود موتور استارت باید به موتور خودرو اجازه دهد تا هوا را به درون خود بکشد. اگر هنگام استارت زدن، صدای «سایش» شنیدید، این به‌معنای خرابی استارتر یا دنده رینگی چرخ‌لنگر خودروست.

اگر خودرویتان قدیمی است و کیلومتر‌های زیادی رانده است، احتمال این‌که سیستم برقی آن دچار مشکل شده باشد، زیاد است؛ بنابراین بهتر است سیستم برق آن بررسی شود.

باتری خودرو دچار مشکل شده است: اگر باتری خودروی شما دچار مشکلی شده است، آن را بدون بررسی سیستم برقی خودرو تعویض نکنید. بیشتر باتری‌های خودرو حدود پنج سال – در آب‌وهوای گرم کمتر- کار می‌کنند؛ بنابراین امکان دارد دینام خودرو یا بخش دیگری از سیستم خودکار برقی خودرو دچار مشکل شده باشد. از طرفی باتری وقتی خراب شود یا از کار بیفتد، موتور خودرو روشن نمی‌شود.

اگر فکر می‌کنید، باتری خودرو کار نمی‌کند، ابتدا سیم‌های باتری را بررسی کنید. شاید سیم‌ها فرسوده شده باشد. در واقع سیم‌های باتری نیروی برق را به سیستم‌های برقی خودرو منتقل می‌کنند؛ بنابراین آن‌ها باید سالم و بدون قطعی باشند. اما اگر سیم‌ها سالم بودند و باتری همچنان کار نمی‌کرد، باتری را به تعمیرگاه ببرید تا در آنجا صحت یا خرابی آن را بررسی کنند.

اگر باتری سالم بود و مطمئن شدید درست کار می‌کند، مشکل روشن‌نشدن موتور خودرو در بخش دیگری از آن نهفته است. در این زمان باید دینام و سیستم‌های دیگر تأمین نیروی خودرو بررسی شود. متخصصان تعمیرات برق خودرو برای تشخیص خرابی قطعات سیستم برق خودرو راه‌حل‌های خوبی دارند؛ بنابراین اگر نمی‌دانید چگونه باید سیستم برق خودرویتان را بررسی کنید، خودرو را نزد متخصص برق خودرو ببرید.

چراغ‌های جلو و چراغ‌های دیگر خودرو درست کار نمی‌کنند: چراغ‌های جلوی خودرو از مهم‌ترین چراغ‌هایی هستند که سیستم برق خودرویتان آن‌ها را کنترل می‌کند. روشن نگه داشتن چراغ‌های جلو، راهنما و چراغ‌های ترمز، ایمنی شما را در جاده حفظ می‌کند و لامپ‌های اتاق خودرو به شما کمک می‌کنند که در تاریکی شب، آنچه را نیاز دارید ببینید.

اگر سیستم برق خودرویتان خراب شده باشد، چراغ‌های خودرویتان ضعیف و کم‌نور می‌شوند. کم‌نوری چراغ‌ها نشان‌دهنده این است که آن‌ها درست شارژ نمی‌شوند و ولتاژ برق موجود در سیستم برق خودرو پایین و کم است. در این حالت احتمال دارد خرابی باتری، شل و فرسوده‌شدن سیم‌ها یا خرابی دینام موجب این وضعیت شده باشد.

وضعیت نور چراغ‌های داشبورد خودرو را بررسی کنید. اگر نور این بخش کم‌سو شده بود، به این معناست که سیستم برق خودرو دچار مشکلی جزئی یا مهمی شده است و خودرویتان را باید نزد متخصص سیستم برق خودرو ببرید. همچنین چراغ چک خودرو را نگاه کنید. اگر مشکلی در سیستم برق خودرو وجود داشته باشد، کامپیوتر موتور خودرو به شما هشدار می‌دهد. فرسودگی سیستم برق خودرو هم می‌تواند دلیلی برای از کار افتادن موتور خودرو باشد. در این گونه مواقع بهترین اقدام، بردن خودرو به تعمیرکار و متخصص برق خودرو است.

فیوز‌های خودرو دائم می‌سوزد: جعبه فیوز خودرو برای پیشگیری از تولید ولتاژ بسیار بالا و ایجاد مدار کوتاه در خودرو تعبیه شده است. در واقع وقتی بار اضافی در باتری و دینام خودرو تولید شود، فیوز با قطع جریان برق جلوی صدمه به دستگاه‌های برقی خودرو را می‌گیرد.

گاهی اوقات برخی از فیوز‌های خودرو بدون دلیل خاصی می‌سوزند. در این مواقع فقط با تعویض فیوز سوخته با جدید آن، مشکل حل می‌شود. اما اگر فیوز‌های خودرو مرتب می‌سوزد، پس سیستم برق خودرو دچار مشکل شده است.

حرارت بیش از حد موجب ذوب فیوز‌ها و در نتیجه اختلال در سیستم برق‌رسانی خودرو می‌شود. بعضی مواقع سوختن فیوز نشان از وجود مشکل بزرگ‌تری در سیستم برق خودرو دارد؛ بنابراین در این مواقع باید سیستم برق خودرو را نزد متخصص برق خودرو ببرید تا مشکل اصلی را بیابد.

در صورت توجه‌نکردن به این موضوع احتمال اینکه به دستگاه‌های برقی خودرویتان صدمات بیشتری وارد شود، بسیار زیاد است.

بوی سوختگی به مشام می‌رسد: اگر موقع رانندگی بوی سوختگی به مشام‌تان خورد توقف کنید. این بو نشانه قطعی خرابی سیستم برق خودرویتان است یا مدار کوتاه در این سیستم رخ داده است. بوی سوختگی به‌ویژه اگر همراه با کم‌سوشدن چراغ‌ها، سوختگی فیوز و مشکلاتی در استارت‌زدن خودرو همراه شود، مسلما سیستم برق خودرو اشکال پیدا کرده است. در این گونه مواقع باید خودرویتان را با کمک یک خودروی یدک‌کش به تعمیرگاه ببرید تا صدمه بیشتری به سیستم برق خودرویتان وارد نشود.

علت انواع بوی سوختگی در خودرو

معمولا ۴ نوع بوی سوختگی از خودرو استشمام می‌شود:

بوی لاستیک سوخته: این مهم‌ترین علامت است که موتور خودرو مسافت زیادی را طی کرده است و در کلاچ، تسمه پروانه، نشت روغن، نشت آب رادیاتور دچار مشکل شده است.

بوی پلاستیک سوخته: معمولا این بو از فن و بخاری خودرو شروع می‌شود و نشان‌دهنده خرابی از بخاری یا سیستم برق خودروست.

بوی روغن سوخته: این بو زمانی حس می‌شود که از اگزوز خودرو، روغن نشت می‌کند. در این مواقع ممکن است تعویض روغن به‌درستی انجام نشده باشد که با اصلاح آن مشکل برطرف می‌شود. یا مشکل از فیلتر روغن، واشر‌های مورد استفاده یا درپوش روغن است و باید به آن‌ها رسیدگی شود.

بوی فرش سوخته: وقتی ترمز‌های خودرو فرسوده شده و به تعمیر نیاز دارد، معمولا این بو حس می‌شود که با تعویض لنت ترمز مشکل برطرف می‌شود.

هر زمان با یکی از مشکلات مطرح شده در این مقاله برخورد کردید، پیش از ادامه رانندگی با خودرو، آن را حتما نزد تعمیرکار خودرو برده و ایرادهایش را برطرف کنید تا به دردسر بیشتر نیفتید.

منبع :باشگاه خبرنگاران جوان

ادامه مطلب

اقتصادی

چرا شنا کردن در تمیزترین دریاچه کره زمین ممنوع است؟

منتشر شده

در

توسط

دریاچه‌ای روی زمین با آب شفاف، تازه و خالص وجود دارد که در جزیره‌ای جنوبی در نیوزیلند واقع شده و Rotomayrevenua یا “دریاچه آب آرام” نامیده می‌شود. اما در اینجا یک واقعیت جالب وجود دارد: شنا در این مخزن ممنوع است. مسئولین از چه می‌ترسند؟

اگر در بقیه قاره‌ها، در کشور‌ها و ایالت‌ها، بسیاری از مردم، به عبارت ساده، منابع طبیعی را نابود می‌کنند، در نیوزیلند آن‌ها با تمام مسئولیت به این موضوع رسیدند. در اطراف دریاچه جنگلی کاملاً بکر و دست نخورده وجود دارد که حتی در این جنگل، همه نمی‌توانند پا بگذارند.

چرا شنا کردن در تمیزترین دریاچه کره زمین ممنوع است؟

این دریاچه در ارتفاع ۱۲۰۰ متری سطح دریا در کوهستان واقع شده است. آب موجود در آن کاملاً شفاف است، اما حتی لمس آن ممنوع است. به نظر می‌رسد که هیچ چیز خطرناکی در این دریاچه وجود ندارد و ممنوعیت شنا فقط به منظور محافظت از طبیعت است. اگر گردشگران دسته جمعی در اینجا شروع به استراحت کنند، پس از یک ماه عملا چیزی از زیبایی طبیعی باقی نخواهد ماند.

چرا شنا کردن در تمیزترین دریاچه کره زمین ممنوع است؟

دولت این کشور تعداد گردشگران را که از این مکان بازدید می‌کنند، محدود کرده است – بیش از ۱۰۰۰ نفر سالانه پذیرش نمی‌کنند. روی دریاچه، دوربین‌های فیلمبرداری و حسگر‌های حرکتی در همه جای محیط وجود دارد. در صورت نقض این ممنوعیت، باید مبلغ زیادی جریمه پرداخت کنید و ورود مجدد به کشور برای متخلف بسته خواهد شد.

منبع :باشگاه خبرنگاران جوان

ادامه مطلب
تبلیغات

برترین ها