کد خبر : 124273
تاریخ انتشار : جمعه ۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳

کارگاه پیشرفته طراحی مداخلات تغییر رفتارهای مرتبط با سلامت

کارگاه پیشرفته طراحی مداخلات تغییر رفتارهای مرتبط با سلامت

کارگاه پیشرفته طراحی مداخلات تغییر رفتارهای مرتبط با سلامت از سوی پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی و با حضور جمعی از دانشجویان و متخصصان حوزه سلامت برگزار شد. به گزارش ایسنا، دکتر نسترن کشاورز محمدی، دانشیار ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مشاور سازمان جهانی بهداشت (WHO) و دکتر ریک کروتزن، استاد تکنولوژی و

کارگاه پیشرفته طراحی مداخلات تغییر رفتارهای مرتبط با سلامت

کارگاه پیشرفته طراحی مداخلات تغییر رفتارهای مرتبط با سلامت از سوی پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی و با حضور جمعی از دانشجویان و متخصصان حوزه سلامت برگزار شد.

به گزارش ایسنا، دکتر نسترن کشاورز محمدی، دانشیار ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مشاور سازمان جهانی بهداشت (WHO) و دکتر ریک کروتزن، استاد تکنولوژی و تغییر رفتار دانشگاه ماستریخت هلند، مدرسین کارگاه پیشرفته طراحی مداخلات تغییر رفتارهای مرتبط با سلامت بودند که روز چهارشنبه 3 آذرماه‌ 1400 به صورت مجازی برگزار شد.

در این کارگاه، روش‌های مختلف مطالعه پیچیدگی‌های رفتارهای مرتبط با سلامت و کاربرد آن در طراحی مداخلات تغییر رفتار تبیین شد. همچنین ضمن مرور بر مهم‌ترین موضوعات کارگاه مقدماتی، پیچیدگی‌های رفتارهای مرتبط با سلامت تعیین و روش‌های مختلف مطالعه پیچیدگی‌های رفتارهای مرتبط با سلامت و کاربرد آن در طراحی مداخلات تغییر رفتار معرفی و به علاوه، خطاهای شناسایی تعیین‌کننده‌های واقعی هر رفتار براساس نوع تئوری، انتخاب و تحلیل داده با ذکر مثال تشریح شد. در نهایت، تکنیک‌های روش شناسایی و انتخاب نقاط حساس سیستم در سطوح فردی و جمعی جهت مداخله موفق تغییر رفتار آموزش داده شد.

دکتر نسترن کشاورز محمدی در این کارگاه  گفت: تغییر سبک زندگی و رفتارهای مضر برای سلامت و تبدیل آن به سبک زندگی ارتقاء‌دهنده سلامت و رفتارهای سالم، چالش بزرگی برای مدیران، متخصصین و کارشناسان علوم سلامت، روانشناسی و جامعه‌شناسی است. بسیاری از مداخلات و برنامه‌های تغییر رفتار در سطح محلی یا ملی در ایران و بسیاری از کشورها، موفق به تغییر رفتار در سطح وسیع و یا پایدار نمی‌شوند؛ بنابراین لازم است همه افرادی که دست اندرکار ترویج سبک زندگی سالم هستند، درک عمیق‌تری از چرایی این مشکل کسب و خود را به راهکارها و مهارت‌های مواجهه با این چالش مجهز کنند تا شانس موفقیت خود را در برنامه‌های آینده افزایش دهند.

دکتر ریک کروتزن نیز به پیچیدگی‌های تغییر رفتار و رویکردهای نوین تحلیل رفتار اشاره کرد. در ادامه، نمونه‌ای از مطالعات مشترک مدرسین با استفاده از فنون و روش‌های جدید تحلیل رفتار مانند پویایی سیستم و شبیه‌سازی ارائه شد.

کارگاه مقدماتی طراحی مداخلات تغییر رفتارهای مرتبط با سلامت مردادماه‌ ماسال برگزار شده بود و در کارگاه پیشرفته به شکل کامل‌تر و جامع‌تر، نحوه شکل‌گیری رفتارهای انسانی، به خصوص رفتارهای مرتبط با سلامت، عوامل موثر بر آن و نیز تعیین‌کننده‌های اصلی رفتارهای مرتبط با سلامت مورد بررسی قرار گرفت.

پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی در راستای مسئولیت گسترش دانش در حوزه سلامت، تلاش می‌کند با برگزاری کارگاه‌ها و وبینارهای علمی در رشته‌ها و حوزه‌های سلامت، دانش کاربردیِ متخصصین، دانشجویان و اندیشمندان در این زمینه را ارتقا دهد.

 

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها