کد خبر : 5292
تاریخ انتشار : شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲

حکایت پل‌های بدون عابر درهمدان

حکایت پل‌های بدون عابر درهمدان

  همه ما بارها و بارها هنگام عبور از خیابان با صحنه‌های آشنای رد شدن مردم از زیر پل عابرپیاده، پریدن از نرده های وسط خیابان به جای استفاده از پل، عبور از خیابان‌های تاریک و شلوغ رو به رو شده‌ایم. به گزارش ایسنا، وجود پل‌های عابر پیاده به‌ویژه پل‌های مکانیزه و استفاده عموم مردم

حکایت پل‌های بدون عابر درهمدان

  همه ما بارها و بارها هنگام عبور از خیابان با صحنه‌های آشنای رد شدن مردم از زیر پل عابرپیاده، پریدن از نرده های وسط خیابان به جای استفاده از پل، عبور از خیابان‌های تاریک و شلوغ رو به رو شده‌ایم.

به گزارش ایسنا، وجود پل‌های عابر پیاده به‌ویژه پل‌های مکانیزه و استفاده عموم مردم از آن‌ها یکی از ارکان اصلی دستیابی به حمل‌ونقل پایدار است. وجود این پل‌ها در خیابان موجب اطمینان خاطر رانندگان برای تردد می‌شود در حالی‌که بسیاری از افراد به‌دلیل عدم کارایی برخی پل‌های عابر پیاده همانند مکان‌یابی نامناسب، قصور در افزایش جذابیت و عدم سهولت در دستیابی، تمایلی به استفاده از آن‌ها ندارند. البته مدتی است بخش مکانیزه این سازه‌های آهنی فعالیتی ندارند و پایین بودن کرکره‌های آسانسورها و پله‌های برقی هنگام عبور از آن‌ها توی ذوق می‌زند و همین امر اشتیاق مردم را در استفاده کور می‌کند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان در خصوص عدم فعالیت ‌پل‌های مکانیزه عابرپیاده، تأکید کرد: به‌طور قطع شهرداری و مدیریت‌شهری بایستی برنامه علمی و منسجمی برای تعمیر، نگهداری و حراست از تأسیسات مکانیکی و برقی پل‌های مکانیزه عابرپیاده ارائه دهد تا مردم بتوانند از این امکانات، بهره‌ کامل را ببرند.

بیشتر پل‌های عابر پیاده همدان از رده خارج شده‌اند

ابراهیم مولوی گفت: مدیریت‌شهری همدان در راستای تسهیل و روان‌سازی تردد و رفت‌وآمد شهروندان از عرض معابر شهری، میلیاردها تومان هزینه کرده است.

مولوی با بیان اینکه حدود ۲۱ پل عابر پیاده در سطح شهر موجود است، افزود: در حال حاضر متأسفانه هیچ یک از پل‌های عابرپیاده مکانیزه در حال خدمات‌رسانی به شهروندان نیستند و بیشتر آنها از رده، خارج شده‌اند.

وی یکی از دلایل اصلی عدم فعال بودن پل‌های مکانیزه را سرقت لوازم و قطعات آنها برشمرد و اظهارکرد: شهرداری هیچ‌گونه برنامه و طرح مناسبی برای تعمیر و نگهداری و حفاظت از تأسیسات پل‌های مکانیزه ندارد.

پل‌های عابر پیاده هیچ خدماتی به شهروندان ارائه نمی‌دهد

نایب رئیس شورای شهر همدان بیان کرد: بودجه پل‌های عابرپیاده از جیب شهروندان برای بالا رفتن امنیت جانی آنها هزینه می‌شود، اما متأسفانه هیچ‌گونه خدماتی به شهروندان ارائه نمی‌دهد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر همدان با بیان اینکه ۱۶  پل عابرپیاده مکانیزه در همدان وجود دارد، گفت: اکثر پل‌های مکانیزه خراب هستند؛ برخی به علت دستکاری مردم، تعدادی به دلیل سرقت قطعات و برخی هم به دلیل خرابی دستگاه و عدم تأمین قطعات بلا استفاده هستند.

کامران گردان با اشاره به اینکه تمامی موارد به شهرداری اعلام شده است، اظهار کرد: مسئولیت اجرا با شهرداری است و باید تمهیداتی را در این خصوص بیاندیشد و جلوی این اتفاق‌ها را گرفته و پل‌ها را اداره کند.

وی با اشاره به اینکه برای پل‌های جدید احداث شده نیز باید این تمهیدات اعمال شود، تصریح کرد: در دوره شورای پنجم، یک پل در حوالی رسالت نصب شده  و چند پل دیگر در دست اقدام بود که البته دیگر در عمر این شورا عملیاتی نخواهد شد.

گردان افزود: هزینه ساخت پل‌های مکانیزه عابر پیاده بالا رفته و به‌طور تقریبی برای هر پل ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است، قراردادی با یک شرکت منعقد شد تا با استفاده از تبلیغاتش ساخت پل را بر عهده بگیرد اما تا این لحظه عملیاتی نشده و در این مدت تنها یک پل ساخته و نصب شد.

بیشتر پل‌های عابر پیاده همدان فاقد امکانات مکانیزه هستند

رئیس پلیس راهور شهرستان همدان با بیان اینکه بیشترین تعداد تصادفات در خصوص عابرین پیاده است، گفت: متأسفانه به‌دلیل وجود نواقص در پل‌های عابر پیاده استقبالی از آن‌ها صورت نمی‌گیرد و بیشتر این پل‌ها فاقد امکانات مکانیزه مثل آسانسور هستند و تعداد محدودی هم که به این سیستم مجهز هستند قابل استفاده نیستند.

سرهنگ فرخ جمالی با بیان اینکه شهروندان تمایلی به استفاده از پل‌های عابر معمولی ندارند، افزود: برخی از پل‌ها نیز به گونه‌ای طراحی شده که استفاده از آن برای افراد سالمند که بیشترین مورد استفاده را دارند، سخت است و به‌طور کلی استقبال مردم همدان از پل‌های عابر پیاده بسیار پایین است.

وی تصریح کرد: در چهارماه نخست سال بیشترین آمار فوتی‌ها در تصادف مربوط به عابرین پیاده است به‌طوری‌که در ماه گذشته از پنج مورد فوتی‌ها، سه مورد مربوط به فوت عابرین پیاده بوده است.

رئیس پلیس راهور استان خاطرنشان کرد: تعداد تصادفات جرحی عابرین در چهارماهه اول سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته اما تعداد فوتی‌ها افزایش دارد و بنابر آمارها هفت فوتی در سال ۱۴۰۰ در مقابل پنج فوتی در سال گذشته را نشان می‌دهد.

وی تعداد تصادفات جرحی مربوط به عابرین پیاده را بسیار بالا دانست و اظهارکرد: تقریباً ۶۰ درصد از تصادفات جرحی متعلق به عابرین پیاده است.

سرهنگ جمالی با بیان اینکه بیشترین دغدغه ما عابرین پیاده و امنیت آن‌ها در خیابان‌ها است، تأکید کرد: در جلسات مختلف موارد و مشکلات مربوط به پل‌ها همراه با مستندات به شهرداری اعلام شده اما با وجود این‌ها مشکلات پل‌های مکانیزه هنوز پابرجاست.

در چند سال گذشته پل‌ها بر اثر سرقت و آسیب خسارت‌های سنگینی دیده‌اند

رئیس سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری همدان با بیان اینکه موضوع پل‌های مکانیزه برای شهرداری هم دارای حساسیت است، اظهارکرد: بعد از برگزاری جلسات متعدد پیرامون بررسی وضعیت پل‌های‌های مکانیزه، اعتبار مورد نیاز از طریق شهرداری‌های مناطق تأمین شده و در ردیف بودجه‌ آمده است.

وحید غفاری افزود: مشکلات نظارتی پل‌های عابرپیاده از سوی سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل و معضلات تبلیغات محیطی هم از سوی سازمان سیماو منظر بررسی شده و  اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در چند سال گذشته پل‌ها بر اثر سرقت و آسیب خسارت‌های سنگینی دیده‌اند، اظهار کرد: خسارت وارده به پل‌ها طبق آنالیزی چند پیمانکار رقمی معادل سه و نیم میلیارد تومان برآورد شده که البته این رقم باید توسط کارشناسان فنی بررسی و صحت سنجی شود، اما خسارت بسیار بالا محرز است.

رئیس سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری همدان تصریح کرد: جلسه‌ای با نماینده اتحادیه تعمیر و نگهداری آسانسور و پله‌های برقی و نماینده اداره استاندارد برای بررسی جزئیات صورت گرفته و پس از تأییدیه نهایی خسارت بر پل‌ها، پیمانکار مشغول به کار خواهد شد.

غفاری با اشاره به اینکه باید از دستگاه‌های نظارتی تا مردم، همه دست به دست دهند و مقابل افرادی که ناآگاهانه و یا به عمد به مبلمان ترافیکی و زیباسازی این شهر خسارت وارد می‌کنند، بایستند، تأکید کرد: چند راهکار برای تعمیر و نگهداری پل‌های مکانیزه در نظر گرفته شده که سیستم نظارت تصویری، سیستم اعلام خرابی در لحظه و نفر نگهبان نمونه‌ای از آن‌ها است.

وی ادامه داد: برای نگهداری سیستم معاینه و تعمیرشده که همه به آن اتفاق نظر دارند، سیستم نفر نگهبان است که یک نگهبان از زمان شروع فعالیت پل تا تعطیلی از سرقت و خرابی آن‌ها پاسداشت کند.

اعتبار ۳.۵ میلیاردی مورد نیاز نگهبانی از پل‌های عابر پیاده

این مسئول با بیان اینکه پل‌های مکانیزه از ساعت ۶ صبح تا ۲۲ شب به عابران خدمت‌رسانی خواهند کرد، افزود: مردم در ساعات تعطیلی پل‌های مکانیزه می‌توانند از پله‌های فلزی تعبیه شده استفاده کنند و در ساعات خاموشی دستگاه‌ها، پیمانکاران می‌توانند به سرویس آنها بپردازند.

غفاری با اشاره به اینکه سیستم‌های نظارتی هم بار مالی خواهند داشت، اظهار کرد: سیستم نفر نگهبان نیازمند تعدادی نیرو در سه شیفت است که تأمین این نیروی انسانی اعتباری افزون‌بر سه تا ۳.۵ میلیارد تومان اعتبار را می‌طلبد.

وی اضافه کرد: برای سیستم نظارت‌تصویری نیز یک‌و نیم میلیارد تومان بودجه برای خرید دوربین و دستگاه‌های فرستنده و ضبط کننده تصاویر برآورد شده است.

وی با اشاره به اینکه سیستم اعلام خرابی لحظه‌ای در پل‌های مکانیزه تعبیه می‌شود، گفت: دو شرکت داشبورد کاری این سیستم‌ها را طراحی کرده و بر روی پل تست آزمایشی شده که به محض خارج شدن دستگاه از مدار، سیستم هشدار برای نفرات تعریف‌شده به صدا در می‌آید تا سریعاً رسیدگی شود.

غفاری در پایان یادآور شد: کار با برنامه جلو می‌رود و  پس از برگزاری جلسه و تأییده نهایی، پروژه وارد مرحله عملیاتی خواهد شد.

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها