کد خبر : 209541
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۰

نتایج و یافته‌ها در مقاله علمی

نتایج و یافته‌ها در مقاله علمی

نحوه نوشتن و گزارش نتایج و یافته های آماری در مقاله علمی مقدمه قبل از بحث در مورد ویژگی‌های بخش نتایج، چند پیشنهاد ارائه می‌دهیم. ابتدا، قبل از شروع بخش نتایج، اطمینان حاصل کنید که تحلیل خود را با مشاور خود مرور کنید. سؤالاتی که باید بپرسید شامل موارد زیر است: آیا داده‌ها به درستی

نحوه نوشتن و گزارش نتایج و یافته های آماری در مقاله علمی

مقدمه

قبل از بحث در مورد ویژگی‌های بخش نتایج، چند پیشنهاد ارائه می‌دهیم. ابتدا، قبل از شروع بخش نتایج، اطمینان حاصل کنید که تحلیل خود را با مشاور خود مرور کنید. سؤالاتی که باید بپرسید شامل موارد زیر است:

  • آیا داده‌ها به درستی مرتب شده‌اند؟
  • آیا تحلیل‌های انتخاب شده درست است؟
  • اگر ماهیت داده‌ها کمّی باشد، معنی آن چیست؟
  • آیا برای ارائه یافته‌های خود باید از جداول یا اشکال استفاده کنم؟ اگر چنین است، کدام یک مناسب‌ترین است؟
  • آیا برای نتایج خود به بخش‌های فرعی نیاز دارم؟
  • اگر ماهیت کیفی دارد، آیا داده‌ها را به اندازه کافی اشباع کرده‌ام؟
  • آیا همه مضامین و دسته‌بندی‌های ممکن را شناسایی کرده‌ام؟
  • آیا باید دوباره به داده‌ها برگردم؟

سؤالات زیاد است! به یاد داشته باشید، تحقیق یک رویکرد دقیق و منظم برای حل مشکلات است. شما هنوز مشکل را حل نکرده‌اید. همچنین برای ارائه داده‌ها به یک رویکرد منظم نیاز دارید. اولین قدم، بررسی نتایج است. هنگامی‌که با مشاور خود ملاقات می‌کنید، مطمئن شوید که آمادگی لازم را برای بحث در مورد نتایج تحقیقات خود دارید. ازآنجاکه این مطالعه تحقیقاتی شما است، انتظار می‌رود که تحلیل را انجام داده یا داده‌ها را به صورت کیفی کاوش کرده باشید. شما باید از این جلسه برای بررسی استفاده کنید تا مطمئن شوید همه چیز را در نظر گرفته‌اید. همچنین، خودتان سؤالاتی داشته باشید، مانند مواردی که ذکر شد. در طول و پس از این جلسه، می‌توانید یک طرح کلی از آنچه در نتایج به آن نیاز دارید ایجاد کنید.

یک پیشنهاد

پیشنهادی که قبل از شروع به نگارش مطرح می‌کنیم این است که از یک مقاله خوب در زمینه محتوای خود استفاده کنید. این مقاله می‌تواند اطلاعات زیادی در مورد نحوه ارائه نتایج ارائه دهد. آن‌ها از چه نوع جداول یا اشکال استفاده می‌کنند؟ چگونه بخش نتایج را شروع می‌کنند؟ علاوه بر این، از مشاور خود بپرسید که انتظارات او از نتایج چیست. یک مقاله مفید اغلب می‌تواند بخش نتایج را فشرده کند. بسیاری اوقات، حجم این بخش به دلیل مسائل مربوط به محدودیت فضا در انتشار کاهش می‌یابد. از نظر تحقیقات دانشجویی، استاد راهنمای شما ممکن است انتظار جزئیات بیشتری را داشته باشد. قبل از شروع به نگارش انتظارات او را تأیید کنید.

نگارش نتایج

در ابتدای بخش نتایج شما باید مقدمه‌ای کلی درباره هدف مطالعه در اختیار خواننده قرار دهید و یک مرور کلی از طرح تحقیق ارائه نمایید. حتی اگر این مطالب با توجه به آنچه در مقدمه نوشته‌اید زائد به نظر برسد، بازنگری در هدف مطالعه برای فراهم آوردن زمینه‌ای برای بخش نتایج مهم است. همچنین، علیرغم این واقعیت که شما در همین بخش قبل روش‌ها را نوشتید، نمی‌توانید فرض کنید که خوانندگان مقاله شما را از اول تا به آخر و به شکلی ترتیبی بخوانند.

منابع اضافی برای نگارش مطالعه تحقیقاتی

برخی از خوانندگان ممکن است به صورت تصادفی با استفاده از یک مقاله نشریه کار را ادامه دهند. ممکن است مقدمه را مرور کرده، روش‌ها را حذف کرده و مستقیماً به نتایج برسند. بنابراین، اگرچه ممکن است تکراری به نظر برسد، اما همیشه پیشنهاد می‌کنیم نتایج را با مقدمه‌ای بر هدف مطالعه و بیان مختصری از تحلیل‌های انجام شده آغاز کنیم. هنگام بحث در مورد تحلیل، باید توضیحات کلی متغیرها را نیز ارائه دهید. بسته به اینکه متغیرهای اندازه‌گیری شده تحقیق شما شامل چه مواردی می‌شود، ممکن است لازم باشد نحوه تعیین نمرات را ذکر کنید. در صورت لزوم، باید هرگونه داده‌ای که از تحلیل داده‌ها حذف شده است و اینکه چرا از نظر اخلاقی حذف شده‌اند را ذکر کنید، که ممکن است شامل عدم تکمیل تحقیقات باشد.

بند مقدماتی برای بخش نتایج

بند اول بخش نتایج باید شامل نکات زیر باشد:

  • بررسی هدف و طرح تحقیق
  • معرفی آمارهای مورد استفاده در تحلیل داده‌ها
  • توضیح اینکه چه نمره‌هایی برای اندازه‌گیری متغیرها استفاده شده است و چگونگی متراکم شدن داده‌ها مانند نمره کل، نمره متوسط، یا بهترین نمره.
  • اطلاعات مربوط به تعداد شرکت‌کنندگان انتخاب شده و حذف شده.

پس از معرفی کلی در بخش نتایج، می‌توانید آمار توصیفی را که شامل اطلاعات جمعیت شناختی درباره شرکت‌کنندگان است، معرفی کنید. یا ممکن است جداول اضافی مربوط به متغیرهای وابسته‌ای را که اندازه‌گیری کرده‌اید، قرار دهید. بااین‌حال، این امر بستگی به میزان داده شما دارد. اگر تفاوت‌های گروهی را بررسی کرده باشید، می‌توانید گروه‌ها را از هم جدا کنید و میانگین و انحراف استاندارد را برای مرور خوانندگان در نظر بگیرید. در نظر داشته باشید که شما هنوز نتایج خود را گزارش نکرده‌اید، بنابراین هیچ‌گونه نتیجه‌گیری مانند “در آزمون آگاهی از بیماری‌های مقاربتی، مردان نمرات بالاتری نسبت به زنان داشتند” ارائه نکنید. شما هنوز نتایج خود را گزارش نکرده‌اید، نمی‌توانید این تفاوت‌ها را بیان کنید.

اگر نتایج کیفی را ارائه می‌دهید، هدف خود را معرفی کنید و سؤالات تحقیق خود را نیز لحاظ نمایید. در ابتدای بخش نتایج، مضامین و دسته‌هایی را که در طول تحلیل داده‌ها شناسایی شده‌اند، معرفی کنید. جدولی از این مضامین و دسته‌بندی‌ها می‌تواند به خواننده کمک کند تا تصویری کلی از مضامینی را که در نتایج ارائه می‌دهید، به دست آورد.

هنگام گزارش یافته‌های آماری استنباطی، ارائه یافته‌ها را در قالب خطی در نظر بگیرید. به طور خلاصه هر تحلیل انجام شده را معرفی کنید. مفروضات اساسی مربوط به تحلیل آماری را گزارش دهید. آیا هیچ یک از این مفروضات نقض شده است؟ اگر تصمیم دارید یک جدول خلاصه از تحلیل داشته باشید، می‌توانید جدول را در اینجا مطرح کنید.

پایان کار

در پایان توضیحات خود درباره آمار استنباطی، بخش را با بیانیه‌ای صحیح از یافته‌ها به پایان برسانید. به خاطر داشته باشید، بسته به سؤال تحقیق، ممکن است بیش از یک تحلیل داشته باشید، یا ممکن است تحلیل یکسانی را برای تعدادی از متغیرها انجام داده باشید. مطمئن شوید که ابتدا متغیرهای مستقل و سپس متغیرهای وابسته خود را معرفی کنید. در صورت وجود همبستگی، متغیر پیش‌بین (X) را قبل از متغیر ملاک (Y) ارائه دهید. وقتی نتایج آماری خود را می‌نویسید، ممکن است بتوانید یافته‌ها را با هم ترکیب کنید.

مثال

به‌عنوان‌مثال، شاید دو متغیر وابسته شما تفاوت معناداری بین گروه‌ها نداشتند. می‌توانید یک جمله بیانیه یافته آماری برای شمول هر دو متغیر را تهیه کنید. اگر متوجه شدید که دو متغیر برای یک گروه بیشتر از گروه دیگر به طور یکسان معنادار بوده‌اند، می‌توانید این بیانیه‌ها را ترکیب کنید. لطفاً برای اطلاعات بیشتر در مورد بندهای باقی مانده بخش نتایج، به بخش بعدی این قسمت مراجعه کنید.

بندهای باقیمانده در بخش نتایج

بندهای بعدی بخش نتایج باید شامل نکات زیر باشد:

  • ارائه تحلیل که برای پاسخ به فرضیه‌های شما محاسبه شده است
  • ارائه جدول یا شکل
  • یافته‌های آماری

برای تحقیقات کیفی، به جای گزارش داده‌های عددی و تحلیل آماری، مضامین اصلی داده‌ها را خلاصه می‌کنید. همان‌طور می دانید شما از نظر شرکت‌کنندگان برای ثبت این مضامین استفاده می‌کنید. کدهایی که در تحلیل داده‌های خود شناسایی کرده‌اید به عنوان شواهد و تأیید این مضامین عمل می‌کنند. همان‌طور که مضامین و دسته‌بندی داده‌های خود را مشخص می‌کنید، از نقل‌قول‌های مستقیم شرکت‌کنندگان برای ارائه اطلاعات استفاده خواهید کرد.

به طور خلاصه، در بخش نتایج، فقط باید نتایج را گزارش دهید. آن را کوتاه و واضح و دقیق بیان کنید. از ارائه توضیحات در مورد هرگونه نتیجه خودداری کنید. توضیحات شما در مورد نتایج و اینکه چرا اینگونه نتیجه گرفته شده‌اند در بخش بحث قرار داده می‌شود. هدف از بخش نتایج به سادگی بیان آن چیزی است که بر اساس تحلیل داده‌های خود یافته‌اید. بخش بحث این نتایج را گسترش داده و توضیح می‌دهد. در بخش بحث، محقق نتیجه‌گیری، ارتباطات و جهت‌گیری‌های آتی را ارائه می‌دهد.

نکات مهم در نوشتن بخش نتایج مقاله علمی

گنجاندن تفسیر در بخش نتایج اشتباه رایجی است که بسیاری از نویسندگان مرتکب می‌شوند. نتایج شما فقط باید ارائه چیزی باشد که یافت شده است. جزئیات دیگری که نظرات نویسنده را به نتایج واقعی اضافه کند نباید وجود داشته باشد. بخش بحث برای همین است! ممکن است ترکیبی از نتایج و بحث را در یک بخش مشاهده کنید، اما این اتفاق بسیار نادر و معمولاً برای مطالعات کیفی است.

این‌که چه بخش‌هایی را در بخش نتایج خود می‌‌آورید، بسته به آنچه در مورد آن تحقیق کرده‌اید بسیار متفاوت خواهد بود. شناسایی عناوین مشترک واقعاً عملی نیست، اما اغلب از فرضیه‌ها یا سؤالات تحقیق برای درج عناوین استفاده می‌کنم. اگر نتایج زیادی برای گزارش‌کردن ندارید، ممکن است اصلاً به عناوین احتیاج نداشته باشید.

بعضی‌اوقات، به‌خصوص هنگام تبدیل یک پایان‌نامه یا رساله به مقاله، نتایج بیشتری از آنچه در یک مقاله می‌توانید داشته باشید، دارید. همچنین باید به سؤالات و فرضیه‌های تحقیق خود مراجعه کنید و مطمئن شوید که به آن‌ها پاسخ ‌داده ‌شده است. دیگر نیازی به افزودن یافته‌های اضافی نیست. جمعیت‌شناسی مثال خوبی برای این مورد است: ممکن است اطلاعات جمعیتی زیادی جمع‌آوری کرده باشید، اما بسیاری از آن‌ها واقعاً برای یافته‌های شما مهم نیستند.

ارائه و نوشتن نتایج و یافته ها در مقالات کمّی

به‌نظر من ارائه نتایج کمّی بسیار راحت‌تر از نتایج کیفی است (یا حداقل سرراست‌تر است). غالباً می‌توان از جدول‌ها و شکل‌ها برای خلاصه نگه‌داشتن بخش نتایج استفاده کرد. به‌طورکلی، بهتر است نتایج را به‌ترتیب پیچیدگی آماری آسان به دشوار یا به‌ترتیب سؤال تحقیق شروع کنید. نمادهای آماری در این بخش پیش‌بینی‌شده و نحوه ارائه آن‌ها بسته به سبک مقاله متفاوت خواهد بود.

در هر سبکی، نمادهای آماری باید به‌طور مداوم ارائه شوند. این کار مهم است. هیچ داوری نمی‌خواهد علامت‌های ریاضی را به شکلی ببیند که به‌صورت تصادفی مرتب‌شده‌اند. این امر منجر به این پرسش می‌شود که نویسنده در طراحی، جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها چقدر دقت داشته است. مرتب و واضح‌بودن بخش نتایج، نشانگر حرفه‌ای‌بودن، تسلط کافی و اعتمادبه‌نفس است.

نکته: مطمئن شوید که نمادها در جایی از متن تعریف‌شده باشند.

ارائه و نوشتن نتایج و یافته ها در مقالات کیفی

جای تعجب نیست که نتایج کیفی متفاوت ارائه شوند. به‌طورکلی، نتایج به‌عنوان مضامینی ارائه می‌شوند که از طریق داده‌ها یا با استفاده از کدگذاری محققان و متخصصان یا با استفاده از نرم‌افزار به‌دست می‌آیند. مضامین تولید می‌شوند و سپس با نقل‌قول‌ها یا شواهد پشتیبانی‌کننده از مطالب ارائه می‌گردند.

مرتب‌کردن مضامین اصول خاصی ندارد، اما اگر بتوانید مضامین خود را با ترتیبی معقول ارائه دهید، این کار منطقی خواهد بود. به‌عنوان‌مثال، در مطالعه اخیر گروه تمرکز، مضامین را با توجه به چگونگی انطباق آن‌ها با ترتیب زمانی تجربیات شرکت‌کنندگان ارائه کردم.

مضامین باید حداقل توسط یکی از شواهد تحقیق شما پشتیبانی شوند. البته بیش از یک شاهد را توصیه می‌کنم تا مشخص شود این نمونه یک‌بارمصرف نیست. در شرایطی که ممکن است مصاحبه یا گروه‌های تمرکز انجام داده باشید، انتظار دارم که نمونه‌هایی از همه یا اکثر شرکت‌کنندگان را در آن گنجانده باشید. بعضی‌اوقات نویسندگان به‌شدت روی یک شخص تمرکز می‌کنند و گرچه ممکن است آن شخص حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد، اما داور باید بداند که بیش از یک نفر مضمون را به‌اشتراک گذاشته است.

نکته: اگر از قبل مجله‌ای را در نظر دارید، طرح مطالعات کیفی آن‌ها را بررسی کنید تا ببینید چه کاری انجام داده و چه کاری انجام نداده‌اند. بعضی از مجلات در مورد نحوه ارائه مطالعات کیفی الزامات بسیار خاصی دارند و اگر مقاله را با توجه به شرایط آن‌ها بنویسید، در وقت خود صرفه‌جویی خواهید کرد.

نتایج کیفی ممکن است طولانی باشند، به‌خصوص اگر مضامین و زیرنویس‌های زیادی داشته باشید. به شرح هر موضوع، دو یا سه نقل‌قول اضافه کنید و ناگهان به چندین صفحه نتیجه برخورد می‌کنید. واقعاً طولانی می‌شود. نقل‌قول‌ها را مختصر بیان نموده و هر جا که ممکن است بخش‌ها را کوتاه کنید. به‌عنوان‌مثال، به‌جای درج نقل‌قول ۸۰ کلمه‌ای، نکات بی‌ربطی را بردارید و روی یک یا دو جمله یا عباراتی تمرکز نمایید که واقعاً به آنچه می‌خواهید منتقل کنید، مرتبط است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها