کد خبر : 197242
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲:۴۹

آیرودینامیک و تاثیر آن در خودرو

آیرودینامیک و تاثیر آن در خودرو

  سپر جلو سراتو و سپر عقب سراتو چه تاثیری روی آیرودینامیک خودرو دارند؟ برای جواب این سوال ابتدا لازم است بدانید که آیرودینامیک خودرو چیست و چه تاثیراتی روی خودرو دارد؟ آیرودینامیک خودرو به معنی میزان مقاومت خودرو در برابر قدرت جریان هوا است. در خودرو سازی میزان مقاومت خودرو در برابر هوا را

 

سپر جلو سراتو و سپر عقب سراتو چه تاثیری روی آیرودینامیک خودرو دارند؟ برای جواب این سوال ابتدا لازم است بدانید که آیرودینامیک خودرو چیست و چه تاثیراتی روی خودرو دارد؟ آیرودینامیک خودرو به معنی میزان مقاومت خودرو در برابر قدرت جریان هوا است. در خودرو سازی میزان مقاومت خودرو در برابر هوا را با ضریب آیرودینامیک مشخص می کنند. پایین بودن این ضریب باعث افزایش سرعت و کاهش مصرف سوخت می شود. البته باید گفت در سرعت های بالا این نیرو خاصیت خود را نشان می دهد. عوامل مختلفی در خودرو سازی می توانند روی میزان ضریب آیرودینامیک تاثیر گذار باشند. در این مقاله می خواهیم این عوامل را بررسی کنیم.

 

تاثیر آیرودینامیک روی خودرو

 

علم آیرودینامیک یکی از عوامل مهمی است که باعث شده از گذشته تا به امروز شکل خودروها توسط شرکت های خودروسازی تغییر یابد. با تغییر شکل بدنه خودروها میزان ضریب آیرودینامیک خودروها کاهش پیدا کرده است. این ضریب  تاثیر زیادی روی میزان سرعت خودرو دارد. این نیرو خلاف جهت حرکت است و مانع حرکت خودرو می شود. علاوه بر سرعت روی میزان مصرف سوخت، شتاب ماشین و میزان صدای باد در داخل ماشین نیز اثر گذار است. هنگامی که هوا در مقابل حرکت خودرو مقاومت می کند خودرو باید شتاب خود را برای بالا بردن سرعت افزایش دهد. در نتیجه افزایش شتاب ماشین باعث افزایش مصرف سوخت می شود.

عوامل موثر در کاهش ضریب آیرودینامیک خودرو

طراحان خودرو همواره به دنبال راهی برای کاهش ضریب آیرودینامیک خودرو هستند. عوامل مختلفی در کاهش اثر این ضریب دخیل هستند. این عوامل عبارتند از:

– نیروی گرانش و وزن

– شکل ظاهری خودرو

– جنس موادی که برای ساخت خودرو به کار رفته است.

– خط هایی که روی بدنه خودرو وجود دارند.

تاثیر سپر ها بر آیرودینامیک خودرو

 

 یکی از اجزاء ماشین که روی وزن خودرو اثر می گذارد سپر است. سپر در واقع نقش محافظ را در ماشین دارد و از آسیب رسیدن به سایر قسمت های خودرو جلوگیری می کند. اما سوال اینجاست که سپر چه تاثیری بر ضریب آیرودینامیک دارد؟ با طراحی درست سپر می توان میزان قابل توجهی از این  ضریب  را پایین آورد و شتاب خودرو را بالا برد.

 

نقش سپر ها بر ضریب آیرودینامیک

سپر ها به هدف جلوگیری از وارد شدن ضربه به قطعات داخلی ماشین و کم کردن ضریب آیرودینامیک ساخته شده اند. با توجه به خطوطی که روی سپر های وجود دارد تا حدود زیادی آیرودینامیک خودرو کاهش می یابد.

 میزان وزن سپر های به دلیل مواد سازنده ایی که دارند بسیار پایین می آید. همین امر باعث کاهش ضریب آیرودینامیک می شود 

 سپر جلو به گونه ایی طراحی می شود که در مقابل قدرت هوا مقاوم باشد و از سه قسمت پیشانی، تیر عرضی و جاذب تشکیل شده است. اگر به سپر های قدیمی توجه کنید متوجه می شوید که شکل آن ها تقریبا حالت چهار گوش دارد. اما با پیشرفت تکنولوژی سپرها با حالت انحنا تولید می شوند. این انحنا و خمیدگی باعث کاهش ضریب آیرودینامیک می شود. 

سپر جلو اولین و جو ترین بخش خودرو است که به هوا برخورد میکند و نقش بالایی در شکاف هوا و ایجاد ایرودینامیک دارد. سپر عقب نیز به نوبه خود نقش معمی دارد چون انتهایی ترین بخش و قسمت پایانی برخورد با جریان هواست. دیفیوزر های موجود بر روی قسمت پایین سپر نقش مهمی در بیرون راندن جریان هوا از زیر خودرو و کاهش فشار هوا و ضریب آیرودینامیک دارند.

در خودرو های کیا و هیوندای نیز سپر ها تا حد ممکن با مهندسی طراحی میشوند تا در آیرودینامیک نقش مهمی را بازی کنند. سپر جلو و عقب کیا و هیوندای که برای مدل های مختلف طراحی می شود از اشکال مختلفی برخوردار هستند و هر کدام به نحو خواصی تلاش دارند تا آیرودینامیک خودرو را بهبود ببخشند

 

سخن آخر

در صورت نیاز به انواع سپر جلو سراتو و سپر عقب سراتو با کیفیت عالی و اصلی دارید و به دنبال فروشگاهی هستید که در ضمینه فروش لوازم یدکی کیا و فروش لوازم یدکی هیوندای فعالیت قوی ای داشته باشد می توانید به سایت کیا سرویس1 مراجعه کنید.

فروشگاه کیاسرویس1 با فعالیت در ضمینه فروش و خدمات به خودرو های کیا و هیوندای تلاش دارد تا خیال مالکان این خودرو ها را در ضمینه تامین قطعات و تعمیرات تخصصی  کیا و هیوندای آسوده نماید.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها