کد خبر : 6935
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۲

آخرین جلسه شورای پنجم اراک و توصیه هایی به شورای ششمی‌ها

آخرین جلسه شورای پنجم اراک و توصیه هایی به شورای ششمی‌ها

  اعضای شورای پنجم شهر اراک در جلسه پایانی صحن رسمی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد خود برای شورای ششم توصیه هایی را مطرح کردند. علیرضا مرادی یازدهم مردادماه در آخرین جلسه صحن رسمی شورای پنجم شهر اراک (جلسه ۲۱۶) اظهار کرد: قریب به ۳۵۰۰ میلیارد تومان پول به اشکال مختلف در شورا تصویب شد

  اعضای شورای پنجم شهر اراک در جلسه پایانی صحن رسمی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد خود برای شورای ششم توصیه هایی را مطرح کردند.

علیرضا مرادی یازدهم مردادماه در آخرین جلسه صحن رسمی شورای پنجم شهر اراک (جلسه ۲۱۶) اظهار کرد: قریب به ۳۵۰۰ میلیارد تومان پول به اشکال مختلف در شورا تصویب شد و حقوق های پرداختی، پروژه های باقی مانده و تکمیل شده و … مشخص است و پیشنهاد می شود شورای ششم نیز دقت کند که منابع مالی که به سختی تهیه می شود به شکلی هزینه شود که بهره برداری بهینه از آن صورت گیرد و در مسیر تعیین شده صرف شوند.

وی افزود: لازم است که امور شهر براساس برنامه های پیش بینی شده پیش رود و نقاط محروم و فراموش شده شهر نیز مد نظر قرار گیرد، همچنین برای جلوگیری از حاکمیت سلایق در مدیریت ها، روند تنبیه و تشویق در شورای ششم در دستور کار قرار داشته باشد.

مرادی تصریح کرد: بخشی نگری و خصوصی نگری در شورای ششم وجود نداشته باشد تا مردم به صورت یکسان از خدمات و توانمندی شهر بهره مند شوند.

به گزارش ایسنا، حامد آجرلو دیگر عضو شورای شهر اراک در این جلسه بیان کرد: پیگیری بازگشایی معبر سیدالشهدا، معبر چهارده معصوم در خیابان جهانگیری، پیگیری در خصوص تملکات و حل و فصل مشکلات پروژه فردین پور، تصمیم گیری در خصوص پروژه مجتمع آفتاب پس از ۱۵ سال وقفه در ساخت، نظم دهی به بودجه مورد نیاز تملکات، تصمیم گیری در خصوص اولویت های سرمایه گذاری، پیگیری جهت اختصاص زمین برای ایجاد پایگاه های اورژانس، بررسی و تنظیم سند توسعه گردشگری شهر اراک و … از اقدامات کمیسیون املاک شورای شهر در دوره پنجم بوده است.

در این جلسه علی جعفر محصولی نیز با اشاره به اختلاف سلایق در دوره پنجم افزود: تمام تلاش بر این بود که مانعی برای انجام امور وجود نداشته باشد. اگر به سوگندی که در ابتدای امر می خوریم اصلا نیازی به اعمال نظارت نیست.

تعیین بودجه براساس اولویت های محله محوری

محمدحسین فدایی اظهار کرد: اساس پیشرفت جامعه کنونی حرکت بر پایه برنامه ریزی است، اما این امر هنوز در جامعه از جایگاه خوبی برخوردار نیست و شهرداری اراک نیز از این قاعده مستثنی نیست به طوری که در ابتدای دوره پنجم شورا فاقد برنامه بود.

وی تصریح کرد: شورای پنجم در ابتدای کار خود، تکمیل پروژه ها و سپس آغاز به کار پروژه های جدید را در دستور کار قرار داد.

فدایی برنامه ریزی جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل، صرفه در مصرف آب، خرید ماشین زباله سوز بیمارستانی، واگذاری ۵۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده، پیگیری حقوق، دستمزد، بیمه و سنوات پرسنل شهرداری، ساماندهی ارجاع کار به کارشناسان، راه اندازی واحد سرمایه گذاری در شهرداری، پروژه قطار شهری، اجرای پارک بانوان، رفع تصرف از اراضی حاشیه رودخانه، توسعه شهر الکترونیک، لغو پروژه ۵۸ متری، و …. را از جمله اقدامات صورت گرفته توسط شورای پنجم برشمرد.

وی همدلی، تعریف زیرساخت ها، تهیه و تنظیم بودجه با اولویت محله محوری، نخواستن برنامه از کاندیداهای شهرداری چراکه باید براساس چشم اندازه ۲۰ ساله شهر عمل کنند را از جمله توصیه های خود به شورای ششم عنوان کرد.

درخصوص تملک ۳۲ هکتار آرامستان هنوز همکاری نشده است

در این جلسه طوفان محمدی ایجاد ۲۷ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری، ایجاد پیاده راه در مرکز شهر، ایجاد ترانشه مناسب در محل دفن پسماند شهر اراک و ساماندهی پناهگاه حیات وحش و وضعیت پسماندهای عفونی، ایجاد پارک محله ای، هرس بنیادین گیاهان و استفاده از گونه های کم آب بر و حذف چمن کاری، احیای قنوات شهر، اختصاص بودجه ای برای مرمت بازار تاریخی اراک، پیگیری جهت احیای باغات سنجان را از جمله تصمیمات و پیگیری های صورت گرفته در کمیسیون خدمات شهری شورای پنجم دانست.

وی اضافه کرد: در بحث تملک ۳۲ هکتار آرامستان اراک همکاری لازم صورت نگرفت و هنوز توسعه آرامستان با توجه به شرایط کرونایی انجام نشده است.

ریل گذاری خوبی برای شورای ششم صورت گرفته است

به گزارش ایسنا، پیمان رشیدی نیز در این جلسه تصریح کرد: شهرداری و شورا را با ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی تحویل گرفتیم. امروز تمامی بدهی ها تسویه شده است و تمامی پروژ های نیمه تمام را به پایان رساندیم و ۵ پروژه بزرگ با قرارگاه خاتم الانبیا منعقد شد و در واقع برنامه ریزی و ریل گذاری مناسبی برای شورای ششم شده است.

وی تاکید کرد: برخلاف نظر برخی افراد، شورای پنجم با برنامه ریزی دقیق پیش رفت در غیر این صورت امکان تسویه این حجم بدهی و تکمیل پروژه ها و تعریف پروژه های جدید وجود نداشت.

شورای پنجم موفق‌ترین دوره شورا بود

در این جلسه سعید نادری نیز اظهار کرد: شورای پنجم در انتخاباتی پرشور و با حضور حداکثری مردم تشکیل شد و در واقع این حضور پشتوانه شورا بود اما متاسفانه برخی این حضور حداکثری را درک نکردند و فضای امیدی که برای مردم شکل گرفت را بر نتابیدند و این فضای امید به فضای توام با یاس تبدیل شد.
وی با بیان اینکه امروز کشور با انواع مشکلات همچون تورم، کرونا، تحریم های بی سابقه، مشکلات آب، آلودگی هوا و ناکارآمدی ها مواجه است، گفت: در طول چهار سال اخیر بسیاری تلاش کردند که شورا کاری را انجام ندهد و در سطح کلان کشور نیز چنین فضایی را شاهد بودیم ولی امیدواریم که این فضا نیز تغییر کند.

نادری با تاکید بر اینکه شورای پنجم موفقترین شورا در دوره های اخیر بوده است و امیدواریم که شورای ششم نیز از شورای پنجم بهتر عمل کند، افزود: در حوزه تحقق بودجه عملکرد بی‌نظیری به ثبت رسیده است، نقطه قوت شهرداری ها و شوراها تحقق بودجه و درآمدزایی است و شورای پنجم اراک نیز در این راستا اهتمام ویژه ای داشت.

وی تصریح کرد: شورای پنجم برنامه اولیه خود را تکمیل پروژه های نیمه تمام تعیین کرد و در این راستا موفق بود، پخش مستقیم جلسات صحن علنی از طریق اینستاگرام و راه اندازی سامانه عیان و … از اقدامات ویژه بود که انجام گرفت و امیدواریم در شورای ششم ادامه یابد.

نادری گفت: شورای پنجم آزادانه نقد شد و امیدواریم این فضا در شورای ششم نیز تکرار شود، در این دوره ضدیت با فساد و پاکدستی به وضوح دیده شد و امیدواریم در سال های بعد شاهد اراکی آبادتر و آزادتر باشیم.

شورای پنجم تا آخرین لحظه اقتدار رای مردم را حفظ کرد

در این جلسه فرزانه رحمتی بیان کرد: حجم عقب ماندگی ها در اراک به حدی بود که پالایش آن در یک مقطع میسر نبود، اما با وجود همه ناملایمات و پروژه های بزرگ بر زمین مانده، ریل گذاری مناسبی برای آینده شهر اراک صورت گرفته است.

وی گفت: شورای پنجم با اکثریت نیروی اصلاح طلب، پویایی بسیار خوبی داشت، همچنین در طول چهار سال اراک تا آخرین روزهای کاری خود، اقتدار رای مردم را حفظ کرد و با نشاط و پویایی رویه های ناصواب را اصلاح کرد.

رحمتی تصریح کرد: چهار سال پیش با وجود آنکه رقیب با همه قوا در صحنه بود اصلاح طلبان پیروز شدند و امیدواریم در دوره جدید نیز ریل گذاری برای پیشرفت آینده اراک ادامه یابد.

وی با اشاره به تعداد آرا کسب شده توسط منتخبین این دوره و مجموع آرا باطله در انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی شهر اراک گفت: به وضوح می توان دید که اگر نگاه حذفی عده ای، مانع از حضور  نمایندگان اصلاح طلب شورای پنجم در انتخابات این دوره  نمی شد، ترکیب اکثریت شورای ششم نیز همانند ترکیب شورای پنجم شکل می گرفت.

رحمتی تاکید کرد: اگر چه بحث در خصوص عملکرد هیأت نظارت بر انتخابات شورای شهرهای استان مرکزی به ریاست دکتر کریمی نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی، در حوصله این جلسه نمی گنجد ولی جا دارد از همین تریبون و به عنوان مطالبه شهروندان اراکی که از زبان یکی از نمایندگان مردم اراک در شورای شهر پنجم بیان می شود، به آقای کریمی متذکر شوم؛ اکنون که از کارهای نظارت بر انتخابات فارغ شده اید به وضعیت پروژه هایی مانند بیمارستان ولیعصر(عج) و پل سنجان رسیدگی کنید.

وی بیان کرد: شورای پنجم تمام پروژه های بلاتکلیف و بر زمین مانده از گذشته را تعیین تکلیف کرد و به ثمر رساند. با تلاش شورای پنجم، پس از مدت ها مشکلات حقوقی و بروکراسی نفس گیر حاکم بر اراضی دره گردو حل شد و اکنون این اراضی آماده است تا شهرداری اراک بدون هیچ گونه مانع قانونی برای ایجاد فضای تفرجگاهی اقدام و سرمایه گذاری کند. بسیاری موارد دیگر نیز در این شورا در مدت چهارسال حل و فصل شد، اما از نماینده اراک در مجلس می خواهیم که پیگیر حل و فصل و به ثمر رسیدن پروژه های بیمارستان ولیعصر(عج) و پل سنجان باشد.

از گرفتن حق مردم لحظه ای کوتاه نیامدیم
به گزارش ایسنا ایرج رضایی نیز در این جلسه بیان کرد: در این مدت در مسیر خدمت حرکت کردیم و این امانت را به عنوان امانتداران امین به مردم شهر و شورای ششم می سپاریم.

وی با تاکید بر اینکه ما تریبون مردم بودیم و لحظه ای از این تریبون برای گرفتن حق مردم کوتاه نیامدیم، با اشاره به طرح اخیر مجلس شورای اسلامی، گفت: هیچ گاه محدودیت، مصونیت به بار نمی آورد، باید مردم را براساس اصول قانون اساسی و ایات قرآن و اموزه های الهی ازاد بگذاریم تا بتوانند به تعالی انسانی دست یابند.

هنوز جایگاه واقعی شوراها محقق نشده است

دکتر کاوه فلک افلاکی نیز با تاکید بر اینکه هنوز شوراها جایگاه قانونی و مدنی خود را در ایران پیدا نکرده اند، گفت: علیرغم اینکه مسئولان جایگاه شورا را بالا می دانند، اما در عمل، چنین جایگاهی را قائل نیستند و از این حیث باید تجدیدنظری در قانون صورت گیرد.

وی افزود: کادرسازی در شهرداری اراک صورت نگرفته است و در واقع شاهد وجود افراد محدود هستیم و باید در این زمینه بیشتر کار شود.

فلک افلاکی با اشاره به وجود قراردادهای مختلف در مجموعه شهرداری که امنیت شغلی پرسنل را مختل کرده است، افزود: با وجود آنکه برخی اذعان داشتند که شورای پنجم سیاسی است و از بیرون هدایت می شود، اصلا چنین نبود بلکه شورا مصلحت شهر را مدنظر داشت و از کسی خط نگرفت.

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها