کد خبر : 5358
تاریخ انتشار : شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۶

آنچه باید در مورد بیماری پانیک بدانیم

آنچه باید در مورد بیماری پانیک بدانیم

بیماری پانیک یکی از انواع بیماری اختلال اضطراب بوده و مکانیزم عملکرد آن به این صورت است که در یک لحظه حجم زیادی از ترس و استرس ناگهانی بدون دلیل مشخص به فرد وارد می شود و طی چند دقیقه این حملات به اوج خود می رسد. به گزارش ایسنا، بنابر اعلام کلینیک نیک مهر،

آنچه باید در مورد بیماری پانیک بدانیم

بیماری پانیک یکی از انواع بیماری اختلال اضطراب بوده و مکانیزم عملکرد آن به این صورت است که در یک لحظه حجم زیادی از ترس و استرس ناگهانی بدون دلیل مشخص به فرد وارد می شود و طی چند دقیقه این حملات به اوج خود می رسد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام کلینیک نیک مهر، علائم بیماری پانیک ممکن است شباهت زیادی به یک بیماری قلبی و یا یک بیمار با مشکل ریوی داشته باشد. در صورت تشدید علائم نیاز است که فرد برای درمان پانیک حتماً به یک روانشناس یا روانپزشک یا نوروتراپیست در کلینیک معتبر مانند نیک مهر مراجعه کند. امروزه به کمک دستگاههای نوروفیدبک و یا لورتا نوروفیدبک (پیشرفته تر از نوروفیدبک ) که بوسیله نوروسایکولوژیست انجام می شود، یکی از روش های درمان استرس و اضطراب شدید یا درمان پانیک است که می تواند وضع بیمار را تا حد قابل توجهی بهبود ببخشد. این دستگاههای یکی از روش های درمان سریع پانیک است که اگر توسط متخصص و طبق پروتکل خاص انجام شود، باعث می شود فرد به زندگی عادی برگردد.

درمان پانیک

اگر شما در طول روز دچار اینگونه حملات می شوید و یا دائماً در ترس و اضطراب قرار دارید و این امر زندگی روزمره شما را مختل کرده است احتمالاً شما دچار پانیک هستید. علائم این بیماری غالباً در افراد بالای بیست سال بروز می کند، به این صورت که اگر فرد بیش از چند بار دچار حملات پانیک شود و ترس حاصل از آن حمله در او به صورت مزمن پدیدار شود، به احتمال قوی او باید برای درمان پانیک خود به یک فرد متخصص مراجعه کند. حملات پانیک بدون دلیل و به صورت ناگهانی رخ می دهد و معمولاً بین یک دقیقه تا بیست دقیقه طول می کشد. البته گاهی اوقات علائم و شدت حملات بیشتر از این زمان رخ می دهد و در این حالت تبدیل به حملات اضطرابی خواهد شد. موضوعی که مشترکاً در همه بیماران وجود دارد احساس ترس و اضطراب شدیدی است که به صورت ناگهانی بر آنها غلبه می کند. به طور کلی علائم پانیک از فرد به فرد دیگر متفاوت است و جهت درمان استرس و اضطراب شدید برای هر شخص راه حل های متفاوتی وجود دارد که متخصص باید آن را تشخیص دهد.

برخی از علائمی که مشخص می کند فرد نیاز به درمان پانیک دارد عبارت است از: تپش قلب، تنگی نفس، سرگیجه، تعریق، لرزش، بی حسی و ترس از مرگ، احساس خلاء، احساس خفگی و… شدت علائم معمولاً ارتباط مستقیمی با نیاز فرد جهت درمان اضطراب ندارد و چون این حملات ناگهانی رخ می دهند ممکن است بر واکنش فرد و رفتار او تاثیر بگذارند. در برخی موارد که درمان سریع پانیک صورت نگرفته باشد ممکن است ترس از حملات قلبی منجر به ایجاد حملات جدید شود. هر چند که دلیل مشخصی برای حملات پانیک وجود ندارد اما تحقیقات انجام شده تاثیر ژنتیک در این موضوع را رد نمی کند. حملات ممکن است در زمان هایی از زندگی که دچار تحولات جدید مانند ازدواج، رفتن به دانشگاه، رفتن به سربازی و… است، به شما دست دهد و شما را مجبور به اقدام برای درمان اضطراب کند. طبق تحقیقات احتمال مراجعه زنان برای درمان پانیک نسبت به مردان بیشتر است.

درمان استرس و اضطراب شدید

درمانگر ابتدا برای درمان سریع پانیک مصاحبه های بالینی را انجام می دهد تا مشخص شود علائم مربوطه، مربوط به حملات پانیک می باشد یا خیر و سپس بر اساس یافته های بالینی راه حل های لازم برای درمان اضطراب و حملات پانیک شما در نظر می گیرد. یکی از روش های دقیق برای تشخیص دقیق پانیک، نقشه مغزی یا QEEG می باشد که اگر توسط نوروسایکولوژی و با دستگاههای استاندارد انجام گیرد می تواند اطلاعات دقیقی در این خصوص در اختیار بیمار یا درمانگر قرار دهد. گاهی اوقات فرد دارای سایکوسوماتیک می باشد و علائم آن همانند پانیک است که در نقشه مغزی به صورت دقیق این موضوع مشخص خواهد شد و در آن صورت فرد احتیاجی به دارو درمانی یا دستگاههای نوروساینس ندارد و فقط باید روان درمانی انجام دهد. درمان استرس و اضطراب شدید بر پایه کاهش علائم و یا از بین رفتن آنها توسط متخصص اعصاب و روان، روانشناس و یا متخصص نوروسایکولوژی متمرکز است.

روش نوین درمان پانیک توسط کلینیک نیک مهر

معمولاً داروهایی که برای درمان سریع پانیک مورد استفاده قرار می گیرد شامل مهارکننده های انتخابی جذب مجدد می باشند که به صورت عادی به عنوان داروهای ضد افسردگی مورد استفاده قرار می گیرند. این داروها شامل فلوکستین، سرترالین، سیتالوپرام و… می باشد. لازم به ذکر است که درمان های دارویی در اکثر موارد برگشت پذیر هستند و به اصطلاح درمان های دارویی یک درمان نگه دارنده می باشند در نتیجه روش های درمانی جدیدی به نام نوروفیدبک یا لورتا نوروفیدبک (که از نوروفیبدبک پیشرفته تر است) وجود دارد که اگر توسط متخصص نوروسایکولوژی انجام شود می توانند به درمان دائمی پانیک منجر شوند. ابزارهای نوروساینس جزء درمان های جدیدی است که در کلینیک درمان پانیک مانند کلینیک نیک مهر استفاده می شود و می تواند با متدهای خاصی که استفاده می کند برای درمان دائمی پانیک بدون دارو مفید باشد. از جمله این درمان های نوروساینس می توان به درمان با نوروفیدبک یا لورتا نوروفیدبک ( نسل جدیدتر نوروفیدبک ) اشاره کرد که همگی بدون دارو و عوارض جانبی می باشند. مرکز نیک نور توسط دکتر گنجی متخصص نوروسایکولوژی و دکتر حسینی متخصص روانشناسی با متد های خاص اداره می‌شود.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها