کد خبر : 1729
تاریخ انتشار : یکشنبه ۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱:۴۰

افتتاح کارخانه ای که مواد اولیه ندارد!/ آلومینیوم منتظر آلومینا ماند

افتتاح کارخانه ای که مواد اولیه ندارد!/ آلومینیوم منتظر آلومینا ماند

اردیبهشت سال ۹۹ بود که رئیس جمهور فاز اول مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب با ظرفیت تولید ۱۲۰ هزار تن شمش آلومینیوم را افتتاح کرد. کارخانه‌ای عظیم که  مشکل کمبود آلومینیوم کشور را برطرف کند. در همان زمان رضا رحمانی وزیر وقت صمت گفت: آلومینیوم جنوب کامل‌ترین مجتمع آلومینیوم ایران است که تمامی واحد‌های جانبی، سیستم مدرن محیط‌زیست

اردیبهشت سال ۹۹ بود که رئیس جمهور فاز اول مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب با ظرفیت تولید ۱۲۰ هزار تن شمش آلومینیوم را افتتاح کرد. کارخانه‌ای عظیم که  مشکل کمبود آلومینیوم کشور را برطرف کند. در همان زمان رضا رحمانی وزیر وقت صمت گفت: آلومینیوم جنوب کامل‌ترین مجتمع آلومینیوم ایران است که تمامی واحد‌های جانبی، سیستم مدرن محیط‌زیست و بندر اختصاصی در پارسیان را در اختیار دارد.

او در جواب سوال رئیس‌جمهور درباره بخش بالادستی و پایین‌دستی آلومینیوم گفت: انجام اکتشاف در حوزه بوکسیت و همچنین اجرای طرح تولید آلومینا از نفلین‌سینیت مربوط به بخش بالادستی است و از دیگر سو برنامه ایجاد شهرک آلومینیوم در لامرد جزو پایین‌دست این مجتمع محسوب می‌شود.

ارتقای جایگاه ایران در تولید آلومینیوم

رحمانی اظهار کرد: با راه‌اندازی آلومینیوم جنوب، جایگاه جهانی ایران در آلومینیوم از رتبه ۱۸ به ۱۴ در جهان ارتقا یافت.

وی درباره تکنولوژی کارخانه گفت: تکنولوژی این طرح برای نخستین‌بار در کشور استفاده می‌شود.

اما  گویا توجهی به این موضوع نشده بود. رحمانی بعد از مدتی وزارتخانه را ترک کرد و مدیران و مسئولان وزارت خانه هم قصد رسیدگی به این موضوع را نداشتند. بیش از یک سال از افتتاح این کارخانه گذشت و خبری از تامین مواد اولیه برای تولید آلومینیوم نبود. موارد بسیاری از جمله تامین نشدن مواد اولیه باعث شد تا این کارخانه تا مدت‌ها پس از افتتاح اکنون با حدود ۱۵ درصد ظرفیت تولید خود فعال کند و بسیاری پیش بینی می‌کردند تا تکمیل آن چندسال دیگر زمان لازم باشد.

این به معنای آن است که علی رغم وجود معادن مختلف برای تامین آلومینا مورد نیاز تولید آلومینیوم، این ماده از طریق واردات تامین شود. کارخانه‌ای با این عظمت بدون برنامه ریزی برای تامین مواد اولیه افتتاح شد و چاره ای  به جز واردات آلومینا وجود نداشت.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها