کد خبر : 3163
تاریخ انتشار : شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴

امیدی به کاهش بستری‌ها نداریم/واکسیناسیون افراد ۵۸ سال به بالا در خراسان رضوی

امیدی به کاهش بستری‌ها نداریم/واکسیناسیون افراد ۵۸ سال به بالا در خراسان رضوی

 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در هفته‌های آینده امیدی به کاهش میزان بستری‌ها نخواهیم داشت زیرا در حال حاضر میزان بستری روزانه و مراجعه به مراکز منتخب کرونا در کل استان افزایش قابل توجهی یافته است. مهدی قلیان امروز در جلسه ستاد کرونای خراسان رضوی که در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: ابتلاء به

امیدی به کاهش بستری‌ها نداریم/واکسیناسیون افراد ۵۸ سال به بالا در خراسان رضوی 

 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در هفته‌های آینده امیدی به کاهش میزان بستری‌ها نخواهیم داشت زیرا در حال حاضر میزان بستری روزانه و مراجعه به مراکز منتخب کرونا در کل استان افزایش قابل توجهی یافته است.

مهدی قلیان امروز در جلسه ستاد کرونای خراسان رضوی که در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: ابتلاء به کرونا در سطح استان نسبت به موج قبل بسیار سهمگین‌تر بوده و سرعت افزایش آن بسیار بیشتر شده است. تعداد بستری‌ها در شبانه روز گذشته ۳۲۲ نفر بوده است. در حال حاضر مجموع بستری‌ها به حدود ۱۴۰۰ نفر رسیده است. همچنین در حال حاضر تعداد ۳۱۴ نفر در بخش‌های مراقبت ویژه بستری‌اند و متاسفانه وضعیت خوبی نیز ندارند.

وی افزود: میانگین بستری روزانه در هفته آخر خرداد ماه ۱۸۲ نفر بوده که در هفته آخر تیرماه به ۳۲۳ نفر رسیده است؛ به عبارتی شاهد رشد ۷۰ درصدی در میزان بستری‌های روزانه در خراسان رضوی هستیم. میانگین تعداد افراد در بخش مراقبت ویژه در هفته آخر خردادماه ۱۹۹ نفر بوده و در هفته اول تیرماه ۱۸۰ نفر بوده است که این تعداد در هفته چهارم تیرماه به ۲۹۱ نفر بستری در روز رسیده است. میزان فوتی‌ها نیز  از ۸ نفر به ۱۵ نفر در روز افزایش یافته است. از بین افرادی که در بخش سرپایی مراجعه می‌کنند حدود ۴۰ درصد تست آنها مثبت بوده است. میانگین موارد تست مثبت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ۲۹ تیرماه ۱۸۱۹ نفر بوده است. اگر همه افرادی که مشکوک هستند برای انجام تست مراجعه کنند بیش از ۲۰۰۰ مورد مبتلا به کرونای سرپایی در سطح استان خواهیم داشت.

وی در خصوص واکسیناسیون کووید ۱۹ گفت: در حال حاضر گروه سنی بالای ۵۸ سال به بالا در حال واکسیناسیون هستند. به دلیل جلوگیری از ایجاد تجمع فعلا به صورت فاصله‌های دوساله سنین مختلف فراخوانده می‌شوند. اگر افراد پیامکی دریافت نکردند باز هم با همراه داشتن کارت ملی خود می‌توانند به مراکز منتخب واکسیناسیون مراجعه و واکسن خود را دریافت نماید. در شهرستان‌ها نیز سنین بالای۵۵ نیز برای واکسیناسیون فراخوانده شده‌اند زیرا در شهرستان‌ها ظرفیت بیشتر و مراجعه کننده‌ها کمتر هستند فعلا دو سال دوسال دعوت میکنیم تا تجمع اتفاق نیفتد. درحال حاضر در خصوص تامین واکسن مشکلی نداریم و هفته‌ای چند بار توزیع واکسن وجود دارد و واکسن را وارد می‌کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در حال حاضر واکسیناسیون در سنین بالای ۸۰ سال حدود۷۴ درصد و سنین بین ۷۵ تا ۷۹ سال  و همینطور جمعیت بین ۷۰تا ۷۴ سال حدود ۸۰ درصد انجام شده است. میزان واکسینه شدن در جمعیت بین ۶۵ تا ۶۹ سال ۶۱ درصد و در سنین بین ۶۰ تا ۶۴ سال نیز تقریبا ۵۰ درصد می‌باشد.

وی با بیان اینکه الان دوران خود مراقبتی و آگاهی رسانی در زمینه کرونا است، گفت: درحال حاضر هر شهروند بایستی درخصوص حفظ و مراقبت سلامتی خود جدی باشد؛ به طور مثال بنا به توصیه در هنگام استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی اگر شهروندان از دو ماسک استفاده کنند بهتر است. مردم باید خود مراقبتی را جدی بگیرند. هرفردی که علائمی از سرماخوردگی، سردرد، گلودرد، تب، بی‌حالی،کوفتگی بدن و… دارد باید فرض را بر این بگیرد که به کرونا مبتلا شده است و در وهله اول باید خود را قرنطینه کند و از معاشرت با دیگران اجتناب کند و درصورت شدید شدن علایم به پزشک مراجعه نماید و در صورتی که علائم جدی و شدید بود به مراکز منتخب کرونا جهت انجام تست مراجعه داشته باشد.

قلیان افزود: در موج اخیر میزان مرگ و میر در افراد بالای ۷۰ سال کاهش یافته است و میانگین سنی فوتی‌ها از ۶۲ به ۵۳ رسیده است که علت آن واکسیناسیون گروه سنی بالای ۷۰ سال است. درحال حاضر ویروس هندی سنین پایین را بسیار درگیر کرده است. میزان رعایت دستورالعمل‌ها در قشر جوان به شدت کاهش یافته و این راه انتشار ویروس کرونا در میان فامیل و خانواده است.

وی ضمن بیان اینکه واکسینه شدن به معنای عدم ابتلا دوباره به کرونا نیست، گفت: افرادی که واکسن می‌زنند تا زمانی که جامعه به ایمنی نرسد باز هم بایستی دستورالعمل‌ها را رعایت کنند. افرادی که واکسن زدند نیز مبتلا می‌شوند اما شدت آن کمتر است. مرگ و میر به صورت مشهود در افرادی که واکسن زده‌اند نسبت به دیگران کمتر شده است.

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها