کد خبر : 3985
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۳

حرکت در مسیر مهارت آموزی و کارآفرینی نیاز ملی است

حرکت در مسیر مهارت آموزی و کارآفرینی نیاز ملی است

  معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحدنجف‌آباد حرکت در مسیر توسعه مهارت آموزی و کارآفرینی را نیاز ملی دانست و گفت: بالا بودن نرخ فزاینده بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی، بیانگر نداشتن مهارت های مورد نیاز برای ورود به بازار کار در این قشر است. شهلا روزبهانی در گفت و گو با ایسنا به

حرکت در مسیر مهارت آموزی و کارآفرینی نیاز ملی است

  معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحدنجف‌آباد حرکت در مسیر توسعه مهارت آموزی و کارآفرینی را نیاز ملی دانست و گفت: بالا بودن نرخ فزاینده بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی، بیانگر نداشتن مهارت های مورد نیاز برای ورود به بازار کار در این قشر است.

شهلا روزبهانی در گفت و گو با ایسنا به مناسبت هفته ملی مهارت، اظهار کرد: حرکت در مسیر توسعه مهارت آموزی و کارآفرینی یک نیاز ملی در جهت اجرای منویات رهبر معظم انقلاب و تحقق شعار تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها است.

وی، نبود نیروی کار ماهر را یکی از موانع تولید در کشور برشمرد و گفت: بر اساس استانداردهای سازمان ملل و طبق گزارش رسمی این سازمان، نرخ نیروی ماهر در ایران ۱۸ درصد است که این رقم در کشورهای توسعه یافته بیش از ۷۸ درصد است.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحدنجف‌آباد، افزود: این فاصله بین ایران و کشورهای توسعه یافته به خوبی بیانگر مشکلات موجود بر سر راه تولید، رونق اقتصادی و اشتغال است.

روزبهانی تاکید کرد: وظیفه دانشگاه ها برای جبران این شکاف عمیق بسیار سنگین است و بر همین اساس، دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان، تدوین نظام‌نامه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی منطبق بر رویکرد دانشگاه کارآفرین و تربیت حرفه ای را در دستور کار خود قرار داد.

وی ادامه داد: مهمترین اهداف این نظام نامه، تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگی های حرفه ای، برنامه ریزی جهت گسترش انواع آموزش های فنی و حرفه ای، مهارتی و توسعه رشته ها در قالب  خوشه های حرفه ای متناسب با آمایش ملی و استانی است. تاسیس دانشکده های مهارت و کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی یک رویداد مهم ملی است که در همین راستا و با هدف تحقق اهداف ترسیم شده، انجام می شود.

معاون دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد، ارائه آموزش های لازم برای اشتغال متناظر با مهارت های شغلی مورد نیاز منطقه و همچنین ارتقای اثربخش و شایستگی های منابع انسانی را از جمله اهداف تاسیس دانشکده های مهارت و کارآفرینی برشمرد و گفت: ماموریت این دانشکده ها مهارت آموزی برای تمام دانشجویان شاغل در این دانشکده ها است، از این رو رشته های دایر در این دانشکده دارای سرفصل های مهارتی هستند.

وی اظهار کرد: یکی از ارکان زیر مجموعه دانشکده‌های مهارتی، مدارس عالی مهارتی است که مجری انواع آموزش های مهارتی کوتاه مدت برای مشاغل مختلف است و افراد می توانند پس از گذراندن این دوره‌های تخصصی با مدرکی که دریافت می‌کنند در همان زمینه مشغول به کار شوند.

روزبهانی اضافه کرد: کارگاه‌های کاربنیان نیز از دیگر ارکان این دانشکده‌ها است که در آن دانشجو علاوه بر تحصیل، به منظور کسب تجربه جهت تولید و آمادگی برای راه اندازی کسب و کار شخصی، بخشی از واحدهای عملی خود را در کارگاه‌های تولیدی دانشکده، می گذرانند و دانشجویان با مشارکت در تولید می تواند برای خود کسب درآمد هم داشته باشد.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد، گفت: بالا بودن نرخ فزاینده بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی، بیانگر نداشتن مهارت های مورد نیاز برای ورود به بازار کار در این قشر است، در همین راستا و به منظور انسجام بخشی به فعالیت های مرتبط با توانمندسازی دانشجویان برای کسب آمادگی های لازم برای ورود به بازار اشتغال کشور، مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی تاسیس می‌شوند.

وی افزود: نیازسنجی مهارتی، ارائه خدمات مشاوره شغلی و آموزشی و ارائه خدمات مهارت آموزی متناسب با نیاز بازار کار سه فرآیند اصلی مورد توجه این مراکز است و دانشگاه، مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای، مراکز کاریابی و مرکز مهارت آموزی و مشاوره شغلی از ارکان مرتبط با دانشکده هستند و در این راستا نیز با عقد تفاهم نامه با سازمان فنی حرفه ای استان اقدام به تاسیس این مرکز در بزرگترین واحد دانشگاهی کشور شده است.

روزبهانی ادامه داد: یکی دیگر از ارکان فعالیت این دانشکده‌ها “طرح پویش” است که هدف از اجرای آن ارتقای کارآمادگی و توام کردن آموزش تخصصی و مهارت حرفه ای و ایجاد ارتباط و پیوند نظام‌مند بین دانشگاه، صنعت و جامعه است و امکان حضور دانشجو همزمان با تحصیل در بنگاه های تولیدی و نهادهای اجتماعی فراهم می شود.

معاون دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد، گفت: طرح آموزش و توسعه کسب و کارهای خانگی با هدف توانمندسازی افراد خانواده، حمایت از اقتصاد مقاومتی و رونق اقتصادی خانواده ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری طرح جامع مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه بین ستاد کل نیروهای مسلح و دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و افزود: در قالب این تفاهم‌نامه، تربیت سربازان ماهر و آماده‌سازی آنان برای ورود به بازار کار به دانشکده های مهارت و کارآفرینی محول شده است و در همین راستا تفاهم‌نامه‌هایی با مراکز ذیربط در سطح استان و شهرستان منعقد خواهد شد.

هفته ملی مهارت از سی و یکم تیرماه آغاز و در ششم مرداد به پایان می‌رسد.

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها