کد خبر : 4764
تاریخ انتشار : جمعه ۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵

دوترته توافق کلیدی نظامی با آمریکا را احیا کرد

دوترته توافق کلیدی نظامی با آمریکا را احیا کرد

وزرای دفاع آمریکا و فیلیپین امروز (جمعه) اعلام کردند رئیس جمهوری فیلیپین بسته مربوط به حضور نیروهای آمریکایی در کشورش را احیا کرده و به نگرانی‌هایی از سوی سیاست‌گذاران در دو کشور خاتمه داده است. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، بسته توافق حضور نیروهای آمریکایی در فیلیپین موسوم به “توافق نیروهای بازدیدکننده”

دوترته توافق کلیدی نظامی با آمریکا را احیا کرد

وزرای دفاع آمریکا و فیلیپین امروز (جمعه) اعلام کردند رئیس جمهوری فیلیپین بسته مربوط به حضور نیروهای آمریکایی در کشورش را احیا کرده و به نگرانی‌هایی از سوی سیاست‌گذاران در دو کشور خاتمه داده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، بسته توافق حضور نیروهای آمریکایی در فیلیپین موسوم به “توافق نیروهای بازدیدکننده” قوانینی برای جابجایی هزاران سربازان آمریکایی در داخل و خارج فیلیپین برای مانورها و رزمایش‌های نظامی فراهم می‌کند. این توافق از آن جهت مهم است که آمریکا و متحدانش به دنبال مقابله با افزایش حضور نظامی چین در منطقه به ویژه در دریای مورد مناقشه چین جنوبی هستند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در یک نشست خبری مشترک با دلفین لورنزا، همتای فیلیپنی‌اش گفت: اجازه دهید از رودریگو دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین بابت این تصمیم در احیای کامل این توافق تشکر کنم.

وی با اشاره به نقش آمریکا در اقدامات ضد شبه نظامی‌گری در میندانائو، جنوب فیلیپین گفت: تصمیم رئیس جمهوری فیلیپین یک اطمینان برای واشنگتن به منظور ادامه کارش است. ما می‌توانیم برای آینده و برای یک اقدام بلندمدت برنامه‌ریزی کنیم و بیش از گذشته رزمایش‌های جامعی داشته باشیم.

سفارت آمریکا در مانیل نیز از این خبر استقبال کرد و گفت: این توافق نه تنها باعث تقویت امنیت دو کشور می‌شود بلکه به برقراری نظم مبتنی بر قانون در منطقه می‌انجامد.

دوترته سال گذشته میلادی گفته بود که به دنبال لغو این توافق است اما تا دسامبر آن را تمدید کرد.

پس از آنکه آمریکا از صدور ویزا به یک سناتور فیلیپینی که متحد دوترته بود امتناع کرد، رئیس جمهوری فیلیپین وعده داد که این توافق را لغو می‌کند.

وزیر دفاع فیلیپین نیز گفت، اینکه چرا دوترته نظرش را تغییر داد، اصلا خبری ندارد اما این تصمیم پس از آن گرفته شد که وی پنجشنبه شب با ژنرال آستین در مانیل دیدار کرد.

وزیر دفاع فیلیپین همچنین گفت:‌ دو کشور با چالش‌های زیادی از بحران آب و هوایی تا پاندمی کرونا روبرو هستند. ائتلاف دو کشور برای امنیت، ثبات و شکوه منطقه هند-پاسیفیک بسیار ضروری و حیاتی است. احیای کامل این توافق به ما در دستیابی به هدفی مشترک کمک می‌کند.

سخنگوی دوترته نیز امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد، تصمیم رئیس جمهوری بر اساس حمایت از منافع اصلی و کلیدی استراتژیک کشور گرفته شده است. فیلیپین به دنبال ادامه حضور و همکاری با سایر کشورها برای فعالیت بر اساس منافع مشترک و کلیدی است.

دفتر دوترته همچنین در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد: رئیس جمهوری فیلیپین و ژنرال آستین گفتگوی صادقانه و خوبی درباره وضعیت و مسیر آینده روابط دو کشور داشتند. آنها توافق کردند که ائتلاف بین دو کشور می‌تواند از طریق  ارتباط پیشرفته و همکاری بیشتر، تقویت شود.

دوترته از زمان انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور در ۲۰۱۶، بارها رویکردی مخالف در برابر آمریکا و در عوض نزدیکتر شدن به چین داشته است.

برای آمریکا، داشتن این توانایی در جابجایی نیروهایش در منطقه نه تنها برای دفاع از فیلیپین بلکه برای مقابله با رویکرد تهاجمی چین مهم است.

بین چین و فیلیپین تنش‌هایی مداوم بر سر آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی وجود دارد.

آمریکا همچنین دست کم سه میلیون دوز واکسن کرونا برای کمک به مقابله با کرونا به فیلیپین ارسال کرده است.

مانیل سومین و آخرین توقف در جریان سفر ژنرال آستین به آسیا با هدف تقویت روابط امنیتی آمریکا در منطقه است. وی همچنین به سنگاپور و ویتنام هم سفر کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها