کد خبر : 5314
تاریخ انتشار : شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۴

ذخایر خونی “قابل قبولی” داریم/ زیرساخت‌های انتقال خون کرمانشاه نیازمند توسعه است

ذخایر خونی “قابل قبولی” داریم/ زیرساخت‌های انتقال خون کرمانشاه نیازمند توسعه است

  مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با بیان اینکه زیرساخت های انتقال خون استان همپای توسعه مراکز درمانی توسعه پیدا نکرده، گفت: هم اکنون در هیچ شهرستانی مرکز انتقال خون نداریم و این امر موجب شده تامین نیاز خون استان به سختی صورت گیرد. دکتر پژمان صالحی فر به مناسبت روز ملی اهدای خون (9

ذخایر خونی "قابل قبولی" داریم/ زیرساخت‌های انتقال خون کرمانشاه نیازمند توسعه است

  مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با بیان اینکه زیرساخت های انتقال خون استان همپای توسعه مراکز درمانی توسعه پیدا نکرده، گفت: هم اکنون در هیچ شهرستانی مرکز انتقال خون نداریم و این امر موجب شده تامین نیاز خون استان به سختی صورت گیرد.

دکتر پژمان صالحی فر به مناسبت روز ملی اهدای خون (9 مرداد) در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه نیاز به خون همیشگی است، گفت: بسیاری بیماران برای درمان خود به خون نیاز دارند که از جمله آنها بیماران تالاسمی هستند که هر 20 روز یکبار باید خون تزریق کنند.

وی افزود: همچنین نیاز به خون در درمان بیماران سرطانی و مصدومان تصادفات و نیز در بسیاری جراحی ها حیاتی و همیشگی است.

صالحی فر گفت: خون ماده ای است که نمی توان آن را ساخت و یا از جایی خریداری کرد و تنها منبع تولید آن بدن انسان است، بنابراین برای تامین آن حتما به اهدای همیشگی خون نیاز داریم.

وی با اشاره به عمر کوتاه ذخایر خونی و فرآورده های خونی گفت: امکان اینکه خون را برای طولانی مدت ذخیره کنیم وجود ندارد، بنابراین نیاز است که اهدای مستمر خون داشته باشیم تا بتوانیم نیاز بیماران را مرتفع کنیم.

برای 4 روز در استان “ذخیره خون” داریم

وی افزود: در حال حاضر در همین استان کرمانشاه 24 بیمارستان در مجموع روزانه 200 واحد خون نیاز دارند و برای اینکه بتوانیم نیاز آنها را تامین کنیم باید روزانه حداقل 200 مورد اهدای خون داشته باشیم.

صالحی فر تصریح کرد: علاوه بر این، باید روزانه حداقل 30 تا 40 مورد اهدای خون مازاد داشته باشیم تا بتوانیم ذخیره مناسبی برای مواقع ضروری داشته باشیم.

وی افزود: در حالت ایده آل باید ذخیره پنج روز را داشته باشیم که در استان هم اکنون میزان این ذخایر حدود 3.5 تا چهار روز است و می توان گفت ذخیره قابل قبولی است، اما ایده آل نیست.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با بیان اینکه کار اهدای خون تعطیل بردار نیست، گفت: برای اطمینان خاطر از داشتن همیشگی ذخایر خونی ایده آل، باید اهدای خون به یک تکلیف اجتماعی تبدیل شود و همه باید بدانند یک روز نهایتا به این ذخایر خونی احتیاج پیدا می کنند و چه خوب است که هر زمان که می‌توانند برای نجات انسان های دیگر خون خود را اهدا کنند.

اهدای خون سیستم ایمنی را تقویت می کند/ در هیچ شهرستانی مرکز انتقال خون نداریم

وی به برخی تصورات بی پایه و اساس در خصوص مضرات اهدای خون اشاره کرد وافزود: برخی این تصور را دارند که با اهدای خون دچار کم خونی می شوند که این امر از اساس غلط است و یا اینکه با اهدای خون سیستم ایمنی آنها ضعیف می شود که به هیچ عنوان صحت ندارد.

صالحی فر تاکید کرد: برعکس این تصورات اشتباه اهدای خون موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و با اهدای خون اکسیژن رسانی به بافت های بدن بیشتر می شود.

وی افزود: هر فرد سالمی که بیماری زمینه ای نداشته باشد می‌تواند به راحتی خون اهدا کند و این اهدای خون موجب تقویت سیستم ایمنی بدن او خواهد شد.

صالحی فر در ادامه با تاکید بر لزوم تقویت زیرساخت های انتقال خون در استان گفت: متاسفانه همپای گسترش بیمارستان ها و مراکز درمانی، زیرساخت های انتقال خون توسعه پیدا نکرده و همین امر موجب شده تامین خون مورد نیاز با سختی های بسیاری همراه باشد.

وی افزود: هم اکنون در هیچ یک از شهرستانهای استان مرکز انتقال خون نداریم و همین امر موجب شده آنطور که باید نتوانیم از افرادی که در شهرستان ها داوطلب اهدای خون هستند، استفاده کنیم.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه در ادامه در تشریح مهم ترین برنامه های هفته انتقال خون گفت: دراین هفته از تعدادی از اهداکنندگان مستمر خون در استان تجلیل خواهد شد.

وی افوزد: همچنین طی این یک هفته یک تیم دوچرخه سواری با پرچم های مربوط به ترویج فرهنگ اهدای خون در سطح شهر کرمانشاه فعالیت خواهند داشت.

صالحی فر تصریح کرد: همچنین با برخی ارگان ها و دستگاه ها برای بحث اهدای خون هماهنگی کرده ایم و امروز در خدمت همکاران سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری جهت اهدای خون بودیم و در روزهای آتی دستگاه های دیگر مراجعه خواهند داشت.

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها