کد خبر : 4931
تاریخ انتشار : شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷

«ردای سرخ خورشید» محرم امسال به روی صحنه می رود

«ردای سرخ خورشید» محرم امسال به روی صحنه می رود

  مسئول انجمن هنرهای نمایشی ابرکوه گفت: نمایش مذهبی «ردای سرخ خورشید» روایتی از مقاتل کربلا با تلفیقی از هنر تعزیه و نمایش است که با هدف ترویج فرهنگ عاشورا و مکتب امام حسین(ع) در محرم الحرام سال جاری در ابرکوه به روی صحنه می رود. «اسماعیل اخلاقی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن اعلام

«ردای سرخ خورشید» محرم امسال به روی صحنه می رود

  مسئول انجمن هنرهای نمایشی ابرکوه گفت: نمایش مذهبی «ردای سرخ خورشید» روایتی از مقاتل کربلا با تلفیقی از هنر تعزیه و نمایش است که با هدف ترویج فرهنگ عاشورا و مکتب امام حسین(ع) در محرم الحرام سال جاری در ابرکوه به روی صحنه می رود.

«اسماعیل اخلاقی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن اعلام این خبر، افزود: در این اثر هنری که تمرینات آن از ماه ها قبل آغاز شده است، بیش از ۵۰ هنرمند به روی صحنه می روند.

مسئول انجمن هنرهای نمایشی ابرکوه همچنین از فعالیت تنها آموزشگاه هنرهای نمایشی تحت عنوان «سایه» در شهرستان خبر داد و اذعان کرد: بخشی از بازیگران تئاتر ردای سرخ از جمله هنرآموزان این آموزشگاه بوده و برخی نیز افراد غیر حرفه ای هستند که طی انتشار فراخوان به مجموعه پیوسته و به نوعی در این نمایش استعداد یابی شده و به آنان نیز جهت نشان دادن هنرهایشان، میدان عمل داده شده است.

اخلاقی ادامه داد: موضوع این تئاتر، داستانی روایی از ورود کاروان امام شهید به کربلا تا لحظه جان دادن حضرت رقیه(س) در خرابه شام (شهادت حضرت عباس(ع)، شهادت امام حسین(ع) و جان دادن حضرت رقیه(س))، است که توسط هنرمندان ابرکوهی به نمایش گذاشته می شود.

وی از پیش بینی های صورت گرفته برای چهار شب اجرا در دهه اول محرم خبر داد و افزود: برخی از پیشکسوتان تئاتر ابرکوه از جمله عباس مهرانفر در نقش شمر، ابوالفضل صادقیان در نقش امام حسین(ع) و جعفر قاسمپور در نقش امام سجاد(ع) در این اثر مذهبی ایفای نقش می کنند.

مسئول گروه هنری شاخ نبات به تصویر کشیدن گوشه ای از مصائب امام و یارانش در کربلا را یکی از اهداف اصلی این تئاتر عنوان کرد و ادامه داد: به جرأت می توان گفت یکی از بزرگترین درس های عاشورا، آزادی و آزادگی است و در این نمایش  مفاهیم دیگری همچون سر به زیر بار ظلم ندادن، وفای به عهد، عفت و پاکدامنی زنانی که تا آخرین لحظه در کنار مردان شان ایستادند و جانانه از حق دفاع کردند، با ابزار هنر نشان داده می شود.

اخلاقی خاطر نشان کرد: برای تهیه چنین آثار هنری در بحث دکور، نور و صوت حرفه ای، شهرستان به شدت در مضیغه است. از سوی دیگر برای یک اجرای خوب حداقل نیازمند 80 میلیون تومان اعتبار هستیم که جذب چنین مبلغی بسیاردشوار است.

ارائه طرح «جشنواره نمایش های میدانی» به وزارت فرهنگ و ارشاد

«حمید رضا بصیری» رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ابرکوه نیز پیرامون ارائه مفاهیم مختلف از طریق ابزار هنر، اظهار کرد: به نظر می رسد وقتی می خواهیم مفهومی را به ذهن جامعه متبادر کنیم، بهره گیری از ابزار هنر یکی از بهترین روش ها و راهکارهای تفهیم این مقوله ها به جامعه است تا در مورد آن فکر کرده و بهتر تصمیم گیری کنند.

وی اذعان کرد: در قدیم ما هنرهای مختلف همچون تعزیه، شاهنامه خوانی، پرده خوانی و نمایش های آیینی و سنتی داشتیم. امروزه در شهر ما نمایش آیینی سنتی نسبت به نمایش های صحنه ای عامه پسندتر است. در همین راستا ما سبک تعزیه نمایش را برگزیدیم تا بتوانیم مفاهیم مورد نظر را ارائه دهیم.

بصیری ادامه داد: ترکیب تعزیه و نمایش بهترین قالب برای نشان دادن مفاهیمی همچون ایثار، شهادت، گذشت، فداکاری، رشادت و … است. در همین راستا انجمن هنرهای نمایشی در طول سال به مناسبت های مختلف، برنامه های متنوع از جمله اجراهای طنز، دراماتیک، تراژدی و … دارد.

این مسئول فرهنگی با بیان اینکه قطعا انجمن نامبرده نیازمند حمایت های دولتی دستگاه ها و هم حمایت های معنوی مردم است، افزود: در ایام شیوع کرونا فعالیت های انجمن محدود شده و مجبور بودند برخی از اجراها را در فضای مجازی انجام دهند؛ اما حال تصمیم بر این شده که به صورت زنده تئاترهای مربوط به محرم به روی صحنه برود.

بصیری یادآور شد:  اداره ارشاد به عنوان اصلی ترین متولی فرهنگی شهرستان وظیفه دارد راه را برای هنرمندان و انجمن های هنری هموار، مشکلات و مسائلی که پیش روی آنان است پیگیری و برطرف نموده و با هماهنگی سایر دستگاه ها زمینه فعالیت گروه های هنری را فراهم کند.

وی همچنین از ارائه طرح «جشنواره نمایش های میدانی» به وزارت فرهنگ و ارشاد خبر داد و اضافه کرد: با توجه به اینکه در سال های اخیر اجرای نمایش های میدانی در ابرکوه رونق یافته و وقایعی همچون عاشورا، غدیر و … را به تصویر می کشد، با توجه به در اختیار داشتن فضاهای فیزیکی مناسب در شهرستان، طرحی تحت عنوان جشنواره نمایش های میدانی را به وزارت ارائه کردیم تا در صورت موافقت ابتدا به صورت تجربه استانی و سپس در قالب یک جشنواره ملی آن را برگزار کنیم.

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها