کد خبر : 5803
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵

سردخانه نگهداری پلاسما در قزوین تأسیس می‌شود

سردخانه نگهداری پلاسما در قزوین تأسیس می‌شود

  مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: با حمایت خیرین و مسئولین ارشد استان طرح ایجاد سردخانه‌ای با گنجایش ۱۰۰ هزار واحد پلاسما در استان به‌عنوان پشتیبان تهران تأیید و در دستور کار قرارگرفته است. مریم مدرسی در نشست خبری که امروز ۱۰ مردادماه در سازمان انتقال خون قزوین برگزار شد، تصریح کرد: از زمان

سردخانه نگهداری پلاسما در قزوین تأسیس می‌شود

  مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: با حمایت خیرین و مسئولین ارشد استان طرح ایجاد سردخانه‌ای با گنجایش ۱۰۰ هزار واحد پلاسما در استان به‌عنوان پشتیبان تهران تأیید و در دستور کار قرارگرفته است.

مریم مدرسی در نشست خبری که امروز ۱۰ مردادماه در سازمان انتقال خون قزوین برگزار شد، تصریح کرد: از زمان شیوع کرونا با شرایط بحرانی در حوزه اهدای خون روبه‌رو شدیم که با همکاری مردم این بحران مرتفع شد، اما هم‌اکنون در موج پنجم کرونا نیازمند حمایت و همراهی بیشتر مردم هستیم و از اهداکنندگان می‌خواهیم که اهدای خون را فراموش نکنند.

وی افزود: کار سازمان انتقال خون حیاتی است و جایگزینی برای آن وجود ندارد چراکه جای فرآورده‌های خونی نمی‌توانیم هیچ دارویی را جایگزین کنیم و تنها منبع خون، مردمی هستند که بدون چشمداشت به مراکز انتقال خون مراجعه و خون اهدا می‌کنند.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین اظهار کرد: مدت مصرف خون و فرآورده‌های خونی کوتاه است، ما نمی‌توانیم یک محصول را برای مدت طولانی نگهداریم، پلاکت صرفاً سه روز ماندگاری دارد و باید روزانه این محصول را تولید و در اختیار افراد نیازمند به خون قرار دهیم و گلبول قرمز فشرده نیز نهایتاً تا ۳۵ روز ماندگاری دارد، تنها محصولی که زمان طولانی‌تری قابلیت بهره‌برداری دارد پلاسما است که تا سه سال امکان نگهداری آن وجود دارد.

وی یادآور شد: در سازمان انتقال خون سال گذشته در شاخص‌هایی مانند ضایعات خون جزو استان‌های برتر کشور بودیم و یک درصد ضایعات داشتیم، ضایعات خون شامل پِرتی فرآورده‌های خون است؛ ممکن است حین فرآورده گیری مشکلی در فرآورده ازلحاظ ظاهری، وزن و حجم ایجاد شود بااین‌حال میزان ضایعات خونی در استان قزوین رقمی ایده آل است و نشان می‌دهد که توانستیم بیشترین بهره‌وری با کمترین ضایعات را از محصولات داشته باشیم.

مدرسی خاطرنشان کرد: استان قزوین در حوزه اهدای سلولی‌های بنیادی نیز پیشرو بوده است، درواقع برای اهدای سلول بنیادین از اهداکنندگان خون درخواست می‌کنیم اگر تمایل داشته باشند به‌عنوان اهداکنندگان سلول‌های بنیادی نیز باشند، برای اهدای سلول بنیادی فرد باید بین سن ۱۸ تا ۳۵ سال باشد و نمونه گرفته و بعد از انجام آزمایش ژنتیکی ذخیره می‌شود و در صورت نیاز با توجه به تطابق ژنتیکی بین اهداکننده و فرد بیمار اهدا می‌شود؛ طبق آخرین آمار سال گذشته ۴۷۰ سلول بنیادی در قزوین ذخیره‌سازی شده است.

وی اظهار کرد: سازمان انتقال خون استان قزوین در حوزه مراقبت از اهداکننده و مراقبت از خون نیز رتبه برتر کشوری را به خود اختصاص داده است، مراقبت از اهداکننده یعنی اگر فرد بعد از اهدای خون دچار عارضه‌ای مانند افت فشارخون یا سرگیجه شود، پزشک تشخیص و دستور پیگیری و مراقبت می‌دهد، همچنین مراقبت از خون نیز عوارض بعد از دریافت خون در فرد گیرنده را موردبررسی قرار می‌دهد تا در صورت بروز عوارض از تکرار وقوع آن جلوگیری شود، با همکاری مراکز درمانی این گزارش‌ها ثبت می‌شود تا از عوارض بعدی پیشگیری کنیم.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین بیان کرد: با توجه به شرایط کرونا و نگرانی مردم از انتقال کرونا هنگام اهدای خون، در بخش اهداکنندگان فضاسازی و گردش و تهویه هوا را موردبررسی قراردادیم، به همه اهداکنندگان اطمینان می‌دهیم از لحاظ رعایت پروتکل بهداشتی همه‌ دستورالعمل‌ها با دقت فراهم‌شده است و از لوازم یک‌بارمصرف برای خون‌گیری استفاده می‌شود.

وی یادآور شد: سال گذشته باهمت خیرین شرایطی را فراهم کردیم تا افرادی که به هر دلیل ناتوانی جسمی دارند و روی ویلچر هستند از اهدای خون بازنمانند و اگر شرایط اهدای خون ازنظر پزشکی را دارند بتوانند اهدای خون داشته باشند، به همین منظور بالابری در ورودی سازمان‌ نصب‌شده که افراد دارای ویلچر نیز بتوانند از خدمات انتقال خون بهره‌بردارند.

رشد ۳۴/۲ درصدی اهدای خون قزوینی‌ها در بهار ۱۴۰۰

مدرسی خاطرنشان کرد: در فصل بهار سال جاری شاهد رشد ۳۴/۲ درصدی اهدای خون در استان قزوین بودیم و توانستیم کاهش آمار مراجعه‌کنندگان را جبران کنیم و تقریباً به ثبات رسیدیم، خون و فرآورده‌های خونی باید به شکل روزانه و مستمر تولید شود به‌ویژه با توجه به شرایط که پاندمی کرونا ایجاد کرده است در شرایط فعلی بیشتر نیازمند دریافت خون هستیم اما آمار مراجعات کاهش پیدا کرده و موجب نگرانی شده است اگر همچنان با کاهش روبه‌رو شویم ثبات را از دست می‌دهیم.

وی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان تیر ماه ارسال فرآورده‌های خونی به بیمارستان‌ها حدود ۱۶ درصد رشد داشته این امر نشان می‌دهد که در ایام کرونا نیاز مراکز درمانی و بیمارستان‌ها به دریافت خون رشد کرده است، از مردم می‌خواهیم که برای اهدای خون مراجعه کنند؛ در حوزه «پلاکت فرزیس» که از یک اهداکننده دریافت می‌شود، رشد ۱۵۰ درصدی داشتیم، این فرآورده کاربردی‌تر است و مراکز درمانی هم بیشتر از ما درخواست می‌کنند.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین یادآور شد: تعداد مستمرین اهداکنندگان خون در استان باید افزایش پیدا کند، اهداکنندگان مستمر با توجه به حضور در سازمان انتقال خون اصول خودمراقبتی را فرامی‌گیرند و همین امر باعث می‌شود به‌طور مداوم بتوانند خون اهدا کنند، این افراد سرمایه اصلی ما هستند و تلاش داریم اهداکنندگان بار اول یا اهداکنندگان دائمی را به مستمر تبدیل کنیم که از ابتدای سال جاری تا پایان تیر ماه ۲۲ درصد رشد داشتیم.

وی تأکید کرد: در حوزه بانوان نیز با کاهش مراجعه روبه‌رو هستیم چراکه زنان به خاطر برخی از باورهای غلط نسبت به اهدای خون نگران هستند، این باور اشتباه است که اهدای خون موجب کم‌خونی در زنان می‌شود و از زنان دعوت می‌کنیم که مراجعه کنند اگرچه در سال جاری مراجعه زنان برای اهدای خون در استان ۲۸ درصد رشد داشته اما انتظار داریم که این امر در بین زنان رواج پیدا کند.

مدرسی یادآور شد: شبکه ملی خون‌رسانی در کشور فعال است و هر استانی که توانمند است به‌جز تولید فرآورده‌های خونی موردنیاز خود اگر بتواند مازاد تولید کند معین استان‌های دیگر نیز می‌شود، ما در این بخش ۶۲ درصد رشد داشتیم و علاوه بر اینکه نیاز استان را صد در صد تهیه کردیم فرآورده‌های مازاد را به استان‌های دیگر ارسال کردیم.

وی خاطرنشان کرد: با حمایت خیرین و مسئولین ارشد استان طرح ایجاد سردخانه‌ای با گنجایش ۱۰۰ هزار واحد پلاسما در استان به‌عنوان پشتیبان تهران و پایتخت تأیید و در دستور کار قرارگرفته است، در این سردخانه پلاسما جمع‌آوری و دپو می‌شود و در صورت نیاز پلاسما به‌کل استان‌ها ارسال می‌شود و ما به‌عنوان پشتیبان ذخیره‌سازی می‌کنیم.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین یادآور شد: در حال حاضر در مرحله اهدای زمین هستیم، موقوفه مولاوردیخان زمینی به ابعاد ۱۵۰۰ متر در مجتمع نواب به‌صورت رایگان در اختیار انتقال خون قرار می‌دهد و احداث آن توسط خیرین استانی صورت می‌گیرد، تأسیس سردخانه ۱۰ میلیارد تومان هزینه دارد که بعد از انجام مراحل اولیه ساخت آن در استان کلید می‌خورد و امیدواریم تا پایان سال به اتمام برسد.

وی خاطرنشان کرد: این سردخانه جزو افتخارات ملی و استان است که می‌تواند برای خیرین باقیات صالحات داشته باشد، این سردخانه مورد بازدید مقام کشوری قرار خواهد گرفت و قطعاً در جذب گردشگری تأثیر خواهد داشت، در شرایط اقتصادی حاضر طرح ملی عمرانی آغاز نمی‌شود و اولویت دولت اتمام طرح‌های نیمه‌کاره است اما این طرح به همت خیرین ساخته می‌شود و مدیران استانی نیز با استفاده از اعتبارات کشوری و استانی تجهیزات سردخانه را فراهم می‌کنند.

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها