کد خبر : 7108
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۳

طلب ۲۳ هزار میلیارد تومانی شهرداری از دولت/۱۱ هزار میلیارد تومان بدهی داریم

طلب ۲۳ هزار میلیارد تومانی شهرداری از دولت/۱۱ هزار میلیارد تومان بدهی داریم

 رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به میزان بدهی و طلب مدیریت شهری مشهد در پایان دوره پنجم گفت: شهرداری مشهد هم‌اکنون ۱۱ هزار میلیارد تومان بدهی دارد؛ این در حالی است که طلب شهرداری از دولت  ۲۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد. محمدرضا حیدری امروز، ۱۱ مرداد ماه، در جلسه پایانی علنی شورای پنجم اسلامی

طلب ۲۳ هزار میلیارد تومانی شهرداری  از دولت/۱۱ هزار میلیارد تومان بدهی داریم

 رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به میزان بدهی و طلب مدیریت شهری مشهد در پایان دوره پنجم گفت: شهرداری مشهد هم‌اکنون ۱۱ هزار میلیارد تومان بدهی دارد؛ این در حالی است که طلب شهرداری از دولت  ۲۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

محمدرضا حیدری امروز، ۱۱ مرداد ماه، در جلسه پایانی علنی شورای پنجم اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، با اشاره به ۱۶ مرداد ماه، روز تشکیل جهاد دانشگاهی اظهار کرد: یکی از تشکل‌های عمومی و غیردولتی که از جریان انقلاب فرهنگی بیرون آمد، جهاد دانشگاهی بود که جمعی از جوانان نخبه علمی و دانشگاهی، آن را تشکیل دادند. از آغاز فعالیت این تشکل خدمات بسیار ارزشمندی در عرصه علمی، تخصصی و خدماتی کشور انجام داده است. این مجموعه در این دوره همکاری و تعامل خوبی را با مدیریت شهری داشت.

وی با اشاره به ۱۷ مرداد ماه، سال‌روز شهادت محمود صارمی و روز خبرنگار نیز گفت: از همراهی‌ها و تعامل بسیار خوب اصحاب رسانه در طول این چهار سال با شورای پنجم شهر و به ویژه خبرنگاران پارلمانی که در جلسات ما حضور داشته و به طور مستمر گزارشات جلسات ما را منعکس کردند، تشکر و قدردانی می‌کنم. در این حوزه ما هیچ چالشی نداشتیم و خبرنگاران برخورد منصفانه‌ای را در انعکاس جلسات شورا داشتند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به فعالیت‌های شورای پنجم در چهار سال گذشته عنوان کرد: در این مدت ۱۲۰۰ مصوبه به تصویب رسید که از این میان تنها ۷ درصد مصوبات مورد اعتراض کمیته تطبیق قرار گرفت و تنها ۰/٨ درصد مصوبات نیز ابطال شد. در مقایسه با دوره چهارم که ۱۶ درصد مصوبات شورا مورد اعتراض کمیته تطبیق قرار گرفته بود، این نتیجه بسیار خوبی است. از طرفی شورای پنجم ۱۵۰ مصوبه بیشتر از شورای چهارم تصویب کرده است. این نشان‌دهنده توجه، کار تخصصی، علمی و دقیق است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه طبیعتا در کار شورایی اختلاف نظر و سلیقه وجود دارد، اظهار کرد: پویایی یک نظام شورایی به این است که در طرح‌ها و لوایح آن اختلاف سلیقه وجود داشته باشد اما همکاران ما با درک شرایط مردم و شهر، انسجام شورا را تا پایان حفظ کردند.

وی خطاب به شهروندان مشهد گفت: شما در اردیبهشت‌ ماه ۹۶ به این جمع اعتماد کردید و ۶ برابر میانگین دوره قبل به لیست امید رای دادید. اینکه شهر را چگونه تحویل گرفتیم و چگونه تحویل دادیم را شما مردم باید قضاوت کنید. شورای شهر با وجود تمام محدودیت‌ها، موانع و شرایط سخت اقتصادی و کرونایی تلاش کرد ظرفیت قانونی را برای مدیریت شهری ایجاد کند تا بتواند با توان و اختیارات لازم کار را پیش ببرد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اجرای ۲۷ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در پنجمین دوره شورای شهر مشهد تصریح کرد: تنوع و تکثر این پروژه‌ها در فضای کل شهر کاملا قابل احصاست. برای تمام این پروژه‌ها، کارهای مطالعاتی، بررسی، تصویب بودجه، نظارت و تفریغ بودجه انجام شده که فرآیندهای دشوار و زمان‌بری بوده است.

وی افزود: هم‌اکنون در حوزه ارائه خدمات‌ شهری ۳۷ پروژه در حال اجرا داریم که ۲۰ مورد آن بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. همچنین در حوزه عمران و حمل‌ونقل نیز ۱۷ پروژه در حال اجراست که هفت پروژه از این تعداد بیش از ۶۵ درصد پیشرفت دارد و ظرف ماه‌های آتی به بهره‌برداری خواهد رسید.

حیدری با اشاره به آخرین وضعیت پروژه بازسازی  بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی گفت: در منطقه ثامن ره‌باغ حضرت زهرا(س) و اتصال تپل‌محله به طبرسی نیز که اقدام شایانی در جهت تکمیل حلقه اتصال شارستان است، مراحل پایانی خود را پشت سر می‌گذارد.

وی ادامه داد: همچنین دو پروژه اتصال تقاطع آزادگان به چناران، حدفاصل تقاطع تا صادقیه و پروژه رودپارک آماده بهره‌برداری است.

رئیس شورای شهر مشهد در خصوص پروژه اتصال تقاطع آزادگان به چناران خاطرنشان کرد: این پروژه بسیار استراتژیک و مهمی در حوزه حمل‌ونقل است که بار ترافیکی الهیه را به شدت کاهش خواهد داد. این زمینه فراهم شده تا ۵ کیلومتر ابتدای آزادراه مشهد به چناران در دوره بعدی احداث شود.

حیدری ادامه داد: پروژه زیست محیطی رودپارک فضای نامناسب و دردآور چهل‌بازه را به یک فضای مفرح و زیبا همراه با رویکرد زیست محیطی تبدیل می‌کند. علاوه بر این پروژه‌های هویتی و فرهنگی از جمله بازسازی و مرمت بازار فرش و سرای عزیزالله‌اف نیز در دست اجراست که امیدواریم این مسئولیت را همکاران در شورای ششم ادامه دهند.

حیدری در خصوص بدهی‌های باقی مانده شورای پنجم بیان کرد: داشتن بدهی همواره امر مذمومی نیست. زمانی این بدهی مذموم است که در بخش هزینه‌های جاری، پرسنلی و پرداخت حقوق استفاده شود. بدهی چنانچه در راستای توسعه و فعالیت‌های عمرانی شهر باشد، امر مطلوبی است چراکه شرایط تورمی نشان می‌دهد هرچه زودتر پروژه‌ها تکمیل شود، به نفع شهر است و باعث کاهش هزینه‌های شهر می‌شود.

وی تصریح کرد: در مجموع بدهی شورای پنجم ۱۱ هزار میلیارد تومان است که ۲۰۰۰ میلیارد آن کوتاه‌مدت و ۹ هزار میلیارد آن تا سال ۱۴۰۶ بلندمدت است؛ ضمن اینکه بخش عمده این بدهی‌ از اوراق مشارکت است که از نظر ما هرچه که بگیریم به نفع شهر است زیرا ۵۰ درصد اصل سود آن بر عهده دولت است.

حیدری ادامه داد: از شورای سوم وامی ارزی برای توسعه حمل‌ونقل ریلی وجود دارد که شورای چهارم و پنجم آن را استمهال کرده و فکر می‌کنم شورای ششم هم به سمت استمهال آن برود.

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه نسبت میزان بدهی و درآمد شهر مناسب است، گفت: درآمد نقدی این دوره شورا ۷۵۰۰ میلیارد تومان بوده که بدهی ۱۱ هزار میلیاردی ۱.۴ برابر این درآمد است؛ این در حالی است که هنگام تحویل شورای شهر میزان درآمدها ۱۸۰۰ میلیارد تومان بود و ۴ برابر آن بدهی شده بود.

وی خاطرنشان کرد: نسبت به میزان و حجم پروژه‌ها، فعالیت‌هایی که در شهر صورت گرفته و تورمی که وجود دارد، کارنامه شورای پنجم کاملا قابل دفاع است.

حیدری در خصوص ظرفیت‌های ایجاد شده در این دوره از مدیریت شهری بیان کرد: حدود ۱۴ هزار میلیارد ظرفیت ایجاد کردیم که غیر از تعداد کل املاک و دارایی‌های شهرداری مشهد است و به راحتی قابل نقد شدن است.

رئیس شورای شهر مشهد به ۲۳ هزار میلیارد تومان مطالبات شهرداری از دولت اشاره کرد و گفت: شورای پنجم و مدیریت شهری در این دوره، بدهی انباشت ندارد؛ همه بدهی‌ها شفاف و مستندات آن موجود و قابل دفاع است؛ بدهی‌های مدیریت شهری مسبوق به سابقه بوده و آیندگان هم برای ادوار آتی بدهی خواهند داشت.

حیدری در واکنش به ادعاهایی مبنی بر گران تمام شدن اجرای پروژه‌های عمرانی گفت: تمام هزینه‌ها براساس ضوابط و مقررات بالادستی است؛ دستگاه‌های نظارتی کاملا این موارد را بررسی می‌کنند و این گونه نیست که بدون منطق مالی و اقتصادی هزینه‌ای شود.

وی با بیان اینکه تعدیل‌ها براساس مجوز سازمان برنامه و بودجه بوده است، افزود: باید بر موضوع مهندسی ارزش تمرکز کرد، اما نسبت‌هایی که بیان می‌شود منصفانه نیست. از سوی دیگر برهمگان روشن است که کار در بخش دولتی، گران‌تر از بخش خصوصی است.

رئیس شورای شهر مشهد اضافه کرد: مشهد شهری بین‌المللی، ملی و متعلق به جهان اسلام و تشیع است و هیچکس نباید از ارائه خدمت به این شهر دریغ کند. امیدواریم نگاه و فضای تعاملی و همکاری که در این دوره برای توسعه شهر شکل گرفت، همچنان تداوم داشته باشد.

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها