کد خبر : 3588
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲:۰۴

عشایر در انتظار حل مشکلات آبی/واکسن کرونا به عشایر کرمانشاه رسید

عشایر در انتظار حل مشکلات آبی/واکسن کرونا به عشایر کرمانشاه رسید

کرمانشاه- در حالی که مشکلات آبی سختی عشایر را در روزهای گرم تابستان 2چندان کرده است، اما تزریق واکسن کرونا روزنه های امیدی را در دل عشایر کرمانشاهی روشن کرده است.  گروه استان‌ها-زهرا ویسپور: به جامعه انسانی نسبتاً خوداتکا و خودبسنده که ساخت اجتماعی قبیله‌ای داشته و عموماً زندگی خود را از دامداری اداره کرده

عشایر در انتظار حل مشکلات آبی/واکسن کرونا به عشایر کرمانشاه رسید

کرمانشاه- در حالی که مشکلات آبی سختی عشایر را در روزهای گرم تابستان 2چندان کرده است، اما تزریق واکسن کرونا روزنه های امیدی را در دل عشایر کرمانشاهی روشن کرده است.

 گروه استان‌ها-زهرا ویسپور: به جامعه انسانی نسبتاً خوداتکا و خودبسنده که ساخت اجتماعی قبیله‌ای داشته و عموماً زندگی خود را از دامداری اداره کرده و با تغییر فصول، با هدف یافتن مراتع مناسب برای حیوانات محل زندگی خود را تغییر می‌دهند عشایر می‌گویند.

این روزها که زندگی عشایر نیز با ارتباط جمعی و شهری گره خورده، شیوع کرونا ویروس به عشایر نیز رسیده و محدودیت‌هایی از جمله زمان کوچ، نحوه کوچ و… را برای عشایر به وجود آورده است که در کنار خشکسالی و مشکلات آبی استان کرمانشاه سختی عشایر را ۲ چندان کرده است.

استان کرمانشاه با داشتن ۱۴ هزار خانوار عشایری بیش از هفت درصد جمعیت عشایر کشور را در خود جای داده و رتبه هشتم از نظر جمعیت عشایری در میان دیگر استان‌ها دارد؛ که به واسطه بافت عشیره‌ای در همه شهرستان‌هایش میزبان عشایری است که با داشتن ۱.۵ میلیون دام سبک و سنگین و تولید محصولاتی مثل شیر، روغن حیوانی، ماست و کشک نقش مهمی در تولیدات دامی و لبنی کشور دارند.

عشایر در انتظار حل مشکلات آبی/واکسن کرونا به عشایر کرمانشاه رسید

اگرچه این روزها عشایر کرمانشاهی ایام کوچ خود را به دلیل پیک‌های کرونا به تعویق انداخته‌اند و با توجه به خشک شدن اکثر چشمه‌های استان مجبورند علاوه بر مصرف شخصی برای دام‌هایشان هم از چاه به روش سنتی آب بکشند اما واکسن کرونا امیدی را در دل این مردم زنده کرده است.

پس از گذشت چند ماه از آغاز تزریق واکسیناسیون عمومی کرونا در واپسین روزهای تیرماه نوبت به تزریق واکسن کرونا برای افراد بالای ۱۸ سال در عشایر کرمانشاهی رسید که بدون به نیاز ثبت نام در سامانه نوبت دهی دریافت واکسن کرونا، تزریق واکسن آنها آغاز شده است.

عشایر در انتظار حل مشکلات آبی/واکسن کرونا به عشایر کرمانشاه رسید

محمد عطایی یکی از عشایر کرمانشاهی که این روزها با خشک شدن چشمه‌های ییلاقی محل اقامت عشیره اش، مجبور است برای خانواده و دام‌هایش از چاه آب بکشد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: این روزها مشکلات آبی نفس عشایر را بریده است و از مسئولین می‌خواهیم که فکری برای حل مشکل آب عشایر کنند.

وی با ابراز خوشحالی از تزریق دٌز اول واکسن کرونا، افزود: از اینکه در این شرایط و تحمل سختی‌ها واکسن کرونا برای عشایر آن هم بدون نیاز به ثبت نام و مراحلی که شاید برای عشایر سخت باشد واکسن تزریق می‌شود خوشحالیم.

واکسیناسیون عشایر کرمانشاهی در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود

بهزاد محمدی مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا برای حفظ سلامت عشایر استان کرمانشاه و پیشگیری از ابتلای این قشر به بیماری کرونا خدمات بهداشتی و پزشکی برای عشایر کرمانشاهی انجام شد.

عشایر در انتظار حل مشکلات آبی/واکسن کرونا به عشایر کرمانشاه رسید

وی افزود: تزریق واکسن کرونا برای عشایر بالای ۱۸ سال در استان کرمانشاه آغاز شده و تاکنون عشایر مستقر در مناطق قیماس و سرفیروزآباد دٌز اول واکسن کرونا را دریافت کردند.

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه تصریح کرد: در ستاد کرونا استان کرمانشاه مصوب شده که تا یک ماه آینده ۷۰ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال عشایر کرمانشاهی واکسن کرونا را دریافت کنند.

وی ادامه داد: واکسیناسیون عمومی کرونا برای عشایر بالای ۱۸ سال در استان کرمانشاه نیاز به ثبت نام در سامانه نوبت دهی واکسیناسیون ندارد و در صورت تأمین مقدار دُز مورد نیاز واکسن کرونا در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود.

منبع:خبرگزاری مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها