کد خبر : 4020
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳

قویترین مردانی که “جان” را در برابر “کیان” در کفه ترازو نهاده اند

قویترین مردانی که “جان” را در برابر “کیان” در کفه ترازو نهاده اند

 صورت‌های آفتاب سوخته، پوتین های خاکی و نگاه نافذشان به آن سوی مرزهای ایران زمین، نشان از صلابتی دارد که دشمن را در جای خود میخکوب می‌کند و اجازه نگاهی چپ به سرزمینش را نمی‌دهد، سینه سپر کرده، ایستاده، غیور و غیرتمند و بی‌هیچ ادعایی. از مرزداران سرزمینم سخن می گویم، از چشمانی که بیدار

قویترین مردانی که "جان" را در برابر "کیان" در کفه ترازو نهاده اند

 صورت‌های آفتاب سوخته، پوتین های خاکی و نگاه نافذشان به آن سوی مرزهای ایران زمین، نشان از صلابتی دارد که دشمن را در جای خود میخکوب می‌کند و اجازه نگاهی چپ به سرزمینش را نمی‌دهد، سینه سپر کرده، ایستاده، غیور و غیرتمند و بی‌هیچ ادعایی.

از مرزداران سرزمینم سخن می گویم، از چشمانی که بیدار است، پاهایی که چون سروی قوی ایستاده، دستانی که اسلحه را با قدرت در دست گرفته تا کسی به سرزمین و مردمانش یورش نبرد. مردانی که برای خاک این سرزمین از خون خود گذشتند تا ایران باقی بماند، آن هایی که شجاعانه از مرزهایمان دفاع می کنند و باعث می شوند تا در کمال امنیت و آرامش در خائه هایمان بدون هیچ دغدغه ای زندگی کنیم.

از مرزدارانی سخن می گویم که ساعت ها در مناطق صعب العبور در این گرمای هوا در حال گشت زنی هستند تا مبادا دست درازی از آن سوی مرز به داخل کشور شود، راه قاچاقیان را بگیرند و اگر دود آتش را دیدند به سرعت برای خاموش کردن آن بشتابند و باید بر دستان پر مهر آن مادران و پدرانی را که چنین فرشتگانی را پرورش دادند، بوسه زد و دست مریزاد گفت.

اگر رشادت های این غیورمردان نباشد و اگر آن ها در مرزهای سرزمین مان حفاظت نکنند، اگر در برابر پلیدی ها، قاچاق و انواع شرارت ها نایستند، امروز کشوری امن و آرام نداشتیم و سرنوشت تاریخ کشور شاید به گونه دیگری نوشته می شد.

امروز که همه درگیر ویروس کرونا و مهار آن هستند، مرزداران غیور کشورمان در صفر ترین نقطه مرزی و بدترین شرایط آب و هوایی محکم و استوار ایستاده اند تا درد و ناراحتی مردم فقط کنترل و مهار این ویروس باشد و درد ناامنی بر دردهای آن ها افزوده نشود.

از سوی دیگر در چنین شرایطی نباید از بزرگ مردان با غیرت مرزبان کشورمان غافل شویم، از کسانی که جانشان را نثار امنیت من و شما کردند و به دیار باقی شتافتند و اکنون از آنها فداکاری و ایثارشان به یادگار مانده است، یادگاری که هرگز کهنه نمی شود.

خراسان شمالی بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد اما همیشه از این منطقه به عنوان یکی از امن ترین مرزهای کشور یاد می شود اما این امنیت به خودی خود به وجود نیامده و برای رسیدن این گوهر گرانبها جوان های خیلی زیادی در سرمای استخوان سوز نقاط صفر مرزی گلیل و گیفان و گرمای طاقت فرسای نقاط صفری مرزی جرگلان زحمت ها کشیده و خون دل ها خورده اند.

ت

عشق به وطن سختی نمی‌شناسد

وظیفه شناس یکی از مرزداران خراسان شمالی در پادگان مرزی حسن آباد یکی از مرزبان های خراسان شمالی است که در گفت و گو با ایسنا، می گوید: ۱۲ سال است که مرزدار است و دو سه سال از زمان خدمت خود را در نقاط صفر مرزی استان سیستان و بلوچستان گذرانده است.

این مرزدار وظیفه شناس از سختی کار مرزبانی می گوید و می افزاید: عشق به وطن سختی نمی‌شناسد و هیچ گاه سختی کار موجب نشده تا کوچکترین غفلتی از مرز داشته باشیم و همیشه به خوبی از مرزهای کشور پاسداری کرده ام.

وظیفه شناس یک پسر هشت ساله هم دارد و با خانواده برای اینکه چند روز پشت سر هم باید در شیفت کاری باشد به داخل روستای حسن آباد آورده و در آنجا زندگی می کند و فقط هنگام بازگشایی مدارس، همسر و فرزندش برای رفتن به مدرسه به شهر بجنورد می روند.

شکار غیر مجاز، قاچاق مواد مخدر، رفت و آمد افراد و ورود دامداران این منطقه به مرز کشور ترکمنستان بیشتر تخلف هایی است که در این منطقه صورت می گیرد، این را این مرزبان می گوید و اظهار می دارد: اما خوشبختانه با مراقبت هایی که در دو طرف مرز صورت می گیرد، تعداد این تخلف ها خیلی زیاد نیست.

وی می افزاید: در گذشته کار کردن در این منطقه خیلی سخت تر بود چراکه گاز وجود نداشت و مجبور بودیم با نفت فضا را گرم کنیم اما اکنون گازکشی انجام شده و کار کمی راحت تر شده است اما در منطقه ای قرار داریم که با مشکل شدید آب شرب مواجه هستیم.

اما برخی از مناطق موجود در نقاط صفر مرزی صعب العبور است و مجبور هستیم برای گشت زنی و مراقبت های انجام شده با پای پیاده گشت زنی کنیم چراکه با خودرو امکان پذیر نمی باشد.

وظیفه شناس به سرمای خیلی سخت این منطقه نیز اشاره می کند و می گوید: تردد در فصل تابستان در این منطقه شاید راحت باشد اما زمستان سرمای استخوان سوزی دارد و برف های سنگینی در این منطقه می نشیند.

گاهی اوقات در روزهای زمستانی آنقدر برف بر روی زمین می نشیند که حتی برای رفتن به مرخصی هم دچار مشکل می شویم و مجبور هستیم تا چند روزی را صبر کنیم تا مسیر برف روبی شود.

ل

طاقت آوردن در این ارتفاعات از توان خیلی ها خارج است

رسول زاده یکی دیگر از مرزداران این پاسگاه مرزی در گفت و گو با ایسنا، ادامه می دهد: ۹ سال است که مرزدار هستم و سه سال از خدمت خود را در استان سیستان و بلوچستان گذرانده ام.

وی تاکید می کند: یکی از مهمترین نکاتی که سبب شده تا خراسان شمالی دارای مرزهای آرامی باشد ارتباط خوب مردم ساکن در مناطق مرزی این استان با مرزبانی و مرزبان ها هستند.

همیشه مرزبانی از ظرفیت خود و کمک مردم محلی این مناطق استفاده می کند و اگر همکاری مردم در این زمینه وجود نداشت شاید با مشکلاتی مواجه بودیم.

وی ادامه می دهد: مرزدارها، ضامنِ امنیت پایدار است و طاقت آوردن در این ارتفاعات از توان خیلی ها خارج است اما اراده مردان پولادین مرزبان بر همه سختی ها فائق آمده که نتیجه اش مرز و بومی امن و ایمن است.

سرهنگ قربانعلی داوطلب فرمانده مرزبانی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، اظهارمی دارد: خراسان شمالی با سیصد و یک کیلومتر  مرزخشکی با کشور ترکمنستان  در شمالی ترین نقطه کشور واقع شده و اینجانب و تمامی  همکارانم در این فرماندهی تلاش داریم تا ضمن حفظ و حراست از حدود و ثغور میهن اسلامی مان امنیت پایدار را در حوزه سرزمینی برای مردم سلحشور و شهید پرور خراسان شمالی به ارمغان آوریم.

وی ادامه می دهد: اهتمام جدی در امر خوشایندسازی محیط پاسگاه‌های مرزی و ایجاد انگیزه خدمتی بالا و همچنین اجرای منویات فرماندهی معظم کل قوا حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای مد ظله العالی و  همچنین فرامین سلسله مراتب فرماندهی به منظور تقویت روحیه انقلابی و جهادی کارکنان مد نظر اینجانب و مجموعه کارکنان ستاد استان بوده و امیدوارم بتوانیم به عنوان یک سرباز مطیع امر ولایت در این خطه انجام وظیفه نماییم.

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها