کد خبر : 2234
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۳:۱۹

لطمات اقتصادی خروج آمریکا از برجام بیشتر از لطمه سیاسی-امنیتی آن بر ایران بود

لطمات اقتصادی خروج آمریکا از برجام بیشتر از لطمه سیاسی-امنیتی آن بر ایران بود

 یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه آمریکا با خروج از برجام به آن اندازه‌ای که در حوزه اقتصادی به ما ضربه زد، در حوزه امنیتی نتوانست به ما ضربه وارد کند، گفت: پیش از برجام‌ اجماع‌سازی‌های متعددی علیه ما شکل می‌گرفت، اما نه تنها با خروج آمریکا از برجام اجماع‌سازی علیه ما شکل

لطمات اقتصادی خروج آمریکا از برجام بیشتر از لطمه سیاسی-امنیتی آن بر ایران بود

 یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه آمریکا با خروج از برجام به آن اندازه‌ای که در حوزه اقتصادی به ما ضربه زد، در حوزه امنیتی نتوانست به ما ضربه وارد کند، گفت: پیش از برجام‌ اجماع‌سازی‌های متعددی علیه ما شکل می‌گرفت، اما نه تنها با خروج آمریکا از برجام اجماع‌سازی علیه ما شکل نگرفت، بلکه ناکامی‌های بزرگی را برای آمریکا به دنبال آورد.

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه برجام مجموعه‌ای از دستاوردهای سیاسی-امنیتی و اقتصادی را برای کشور به دنبال داشته است، اظهار کرد: به عنوان مثال برجام با لغو قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل، باعث شد ایران از ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل خارج شود.

وی افزود: همچنین برجام باعث شد تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت علیه کشورمان، بدون اینکه ایران آنها را اجرا کرده باشد، لغو شود. در صورتی که در اکثر موارد کشورهایی که در ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار می‌گرفتند، یا مجبور به تمکین می‌شدند یا در نهایت علیه آنان اقدامات نظامی رخ می‌داد تا مجبور به اجرای موارد خواسته‌شده شوند. اما برجام باعث شد تا در مورد ایران این اتفاقات نیفتد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل اضافه کرد: همچنین در حوزه اقتصادی نیز برجام باعث برداشته شدن مجموعه‌ای از تحریم‌های اتحادیه اروپا، آمریکا و سازمان ملل علیه ایران شد. محدودیت خرید هواپیماهای نو از کمپانی‌های سازنده اروپایی و آمریکایی نیز لغو شد و همین مسئله یک گشایش اقتصادی را با خود به همراه آورد و باعث شد کشورهای خارجی اقدام به سرمایه‌گذاری در کشور ما کنند. فشارهایی که پیش از برجام اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داده بود، به شکل قابل توجهی رفع شد و ما حتی شاهد تک‌رقمی شدن نرخ تورم در کشور نیز بودیم.

ابوالفتح با تاکید بر اینکه آمریکا با خروج از برجام به آن اندازه‌ای که در حوزه اقتصادی به ما ضربه زد، در حوزه امنیتی نتوانست به ما ضربه وارد کند، گفت: پیش از برجام‌ اجماع‌سازی‌های متعددی علیه ما شکل می‌گرفت، اما نه تنها با خروج آمریکا از برجام اجماع‌سازی علیه ما شکل نگرفت، بلکه ناکامی‌های بزرگی را برای آمریکا به دنبال آورد و جهان نپذیرفت که در بحث خروج آمریکا از برجام ایران مقصر است و همه تقصیرات را متوجه آمریکا کرد.

وی ادامه داد: در حوزه اقتصادی نیز مسلما اگر آمریکا از برجام خارج نمی‌شد و تحریم‌های این کشور علیه ما برنمی‌گشت و آمریکا کشورهای مختلف را برای همکاری اقتصادی با ایران مورد تهدید قرار نمی‌داد، حتما نرخ دلار به این اندازه افزایش پیدا نمی‌کرد و تورم نیز تا به این حد افزایش نمی‌یافت و قیمت‌ها و شاخص‌های اقتصادی با یک شیب منطقی افزایش می‌یافت. به طور کلی خروج آمریکا از برجام لطمه سیاسی-امنیتی چندانی به ایران وارد نکرد، اما در حوزه اقتصادی حتما لطمات شدیدی به ایران وارد کرد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به وجود موافقین و مخالفین سفت و سخت برجام در داخل و خارج، بیان کرد: در شکست برجام هم مخالفین داخلی موثر بودند و هم مخالفین خارجی، اما من نقش مخالفین خارجی را پررنگ‌تر می‌بینم، زیرا در نهایت چیزی که باعث شد برجام ضربه بخورد، اقدامی بود که در خارج از کشور انجام شد که آمریکا به عنوان یکی از طرفین برجام از این توافقنامه خارج شد.

ابوالفتح افزود: شاید مخالفین داخلی برجام نیز بسیار سرسخت بودند، اما در نهایت این ایران نبود که از برجام خارج شد و مخالفین داخلی نتوانستند ایران را از برجام خارج کنند. لذا می‌توان گفت در ضربه خوردن برجام، عامل خارجی بسیار موثرتر از عامل داخلی بود، اما عامل داخلی هم بی‌نقش نبود.

وی با بیان اینکه مسلما تا روز تنفیذ ریاست جمهوری در ایران، اتفاق خاصی در مذاکرات وین رخ نخواهد داد، عنوان کرد: اما بعد از اینکه آقای رئیسی دولت را در دست گرفت و پس از شکل گرفتن کابینه و ترکیب شورای امنیت ملی و مشخص شدن اینکه مذاکرات توسط وزارت امور خارجه انجام شود یا شورای عالی امنیت ملی، مذاکرات وین از سر گرفته خواهد شد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل تاکید کرد: اگر قرار باشد در وین توافقی رخ دهد، مذاکرات وین با وقفه‌ای ادامه خواهد یافت. اما مشکل توافق، تغییر دولت در ایران نیست. مشکل این است که اختلافات ایران و آمریکا به قدری زیاد است که راه رسیدن به توافق را دشوار می‌کند. این مسئله در دولت آقای روحانی بود و در دولت آقای رئیسی نیز وجود خواهد داشت، مگر اینکه ایران و آمریکا تصمیمات بزرگی برای حل اختلافات بین خود بگیرند که این دیگر خارج از بحث تغییر دولت است.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها