کد خبر : 3181
تاریخ انتشار : شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۸

نقش تأثیرگذار رسانه‌ها بر تقویت مبانی دینی جامعه

نقش تأثیرگذار رسانه‌ها بر تقویت مبانی دینی جامعه

 تولیت آستان قدس رضوی بر نقش تأثیرگذار رسانه‌ها بر عمق‌بخشی دینی و تقویت مبانی معرفتی جامعه تأکید کرد و گفت: تقویت مبانی معرفتی امری بسیار حائز اهمیت است که انسان را از انحراف نجات می‌دهد و موجب تقویت قوه تفکر و استدلال صحیح انسان می‌شود. حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مروی در دیدار جمعی از مدعوین

نقش تأثیرگذار رسانه‌ها بر تقویت مبانی دینی جامعه

 تولیت آستان قدس رضوی بر نقش تأثیرگذار رسانه‌ها بر عمق‌بخشی دینی و تقویت مبانی معرفتی جامعه تأکید کرد و گفت: تقویت مبانی معرفتی امری بسیار حائز اهمیت است که انسان را از انحراف نجات می‌دهد و موجب تقویت قوه تفکر و استدلال صحیح انسان می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مروی در دیدار جمعی از مدعوین و داوران جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) که امروز، ۲ مرداد ماه، در تالار ولایت حرم مطهر رضوی انجام شد، با اشاره به آیه «قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی»، اظهار کرد: این آیه دلالت بر لزوم پیروی از اهل بیت(ع) برای سعادت دنیوی و اخروی انسان دارد، مودت نسبت به اهل بیت پیامبر(ص) امتداد و تضمین کننده رسالت است و اگر این مودت نباشد رسالت پیامبر(ص) قطع شده و کامل نیست.

وی پیروی از اهل بیت(ع) را حقیقت استمرار راه پیغمبر اکرم(ص) و موجب سعادت بشری دانست و عنوان کرد: نباید تنها به یکسری مناسک دینی اکتفا کنیم، و در بیان معارف اهل بیت(ع) و تربیت جامعه نیز نیازمند همت و تلاش مضاعف هستیم.

مروی با تأکید بر اینکه شعائر و شور بسیار لازم و خوب است، اما در کنارش باید به عمق بخشی معرفتی نیز توجه شود، تصریح کرد: اگر احساسات پشتوانه معرفتی نداشته باشند دوام و تأثیرگذاری ندارند، اگر احساسات باشد اما عمق معرفتی و دینی نباشد، وسوسه‌های شیطانی که در مسیر قرار است می‌تواند انسان را منحرف ‌کنند.

وی با اشاره به مناسبت‌های مذهبی همچون ماه مبارک رمضان و ایام محرم و صفر، اظهار کرد: از این مناسبت‌های مذهبی که عموم مردم آمادگی مناسبی برای پذیرش معارف الهی دارند باید در جهت عمق بخشی دینی و معرفتی به جامعه استفاده شود، به گونه‌ای که پس از این ایام تغییر در رفتار و زندگی افراد جامعه مشهود باشد.

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر این‌که زیارتگاه‌های مذهبی محل کسب آگاهی، معرفت و بصیرت دینی هستند، عنوان کرد: در طول تاریخ مردم برای کسب آگاهی، شناخت معارف دینی و رهایی از شبهات به خانه ائمه اطهار(ع) مراجعه و از این حضرات معرفت کسب می‌کردند، در تاریخ کمتر داریم که مردم برای حوائج دنیوی خود به اهل بیت(ع) مراجعه کرده باشند اگرچه در این موارد نیز آن حضرات از مردم رفع حاجت می‌کردند، اما عموما مسائل معرفتی، پاسخگویی به شبهات و سؤالات دینی دلیل مراجعه مردم بوده است.

وی با تأکید بر این‌که رسانه‌ها باید در کنار توجه به احساسات، به عمق بخشی دینی و تقویت مبانی معرفتی نیز توجه داشته باشند، بیان کرد: تقویت مبانی معرفتی امری بسیار حائز اهمیت است که انسان را از انحراف نجات می‌دهد و موجب تقویت قوه تفکر و استدلال صحیح انسان می‎‌شود.

مروی با اشاره به سختی‌ها و دشواری‌هایی که حکام جور و طاغوت برای شیعیان در طول تاریخ ایجاد می‌کرده‌اند، بیان کرد: مردم با مراجعه به ائمه اطهار(ع) و کسب معرفت، امید، ایمان راسخ و قدرت مقاومت نیز از این حضرات کسب می‌کردند، امروز رسانه‌ها نیز می‌توانند با استفاده از اقیانوس معارف اهل بیت(ع) و بیان سخن این حضرات در قالب‌های تازه و غیرکلیشه‌ای، همین کارکرد را در جامعه داشته باشند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این‌که تنها راه حفظ جامعه در مسیر ارزش‌های اسلامی بهره‌گیری از معارف اهل بیت(ع) است، اظهار کرد: رسانه‌ها می‌توانند با استفاده از ظرفیت دستگاه امام رضا(ع) روحیه امید، نشاط و مقاومت را در مردم ایجاد کنند، پیوند مردم با معارف ائمه اطهار(ع) راه اتصال انقلاب اسلامی به انقلاب حضرت مهدی(عج) است.

وی مدیران و اهالی رسانه کشور را به ارائه طرح و ایده برای تولید محتواهای رسانه‌ای مرتبط با فرهنگ رضوی دعوت و بیان کرد: جاذبه مغناطیس حرم رضوی اقشار مختلفی را از اقصی نقاط ایران و جهان جذب این بارگاه نورانی می‌کند، در تمام هنرهای معماری این بارگاه نورانی معارف، تاریخ، برهان و معرفت وجود دارد، موقوفات و نذورات مردم به این آستان نورانی سرشار از حکایات عنایت‌های حضرت رضا(ع) است که هرکدام سوژه‌ای جذاب برای فعالیت‌های رسانه‌ای، هنری و مستندسازی هستند.

مروی با بیان این‌که خدمت به حضرت امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) تنها محدود به جغرافیای حرم مطهر نمی‌شود، گفت: هر یک از اهالی رسانه که برای نشر معارف و سخن حضرت ثامن‌الائمه(ع) در جامعه بکوشد خادم رسانه‌ای حضرت رضا(ع) است، اقشار و اصناف مختلف با گره گشایی از مشکلات مردم به نیت حضرت رضا(ع) می‌توانند خادم این دستگاه نورانی باشند.

بر اساس گزارش روابط عمومی آستان قدس رضوی، در ابتدای این دیدار محمد مهدی خیرجو، رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، گزارشی از اقدامات مجموعه متبوع خود و برگزاری نخستین جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) ارائه داد و در ادامه تعدادی از مدیران شبکه‌های مختلف سازمان صدا و سیما و مسئولان رسانه‌های کشور به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها