کد خبر : 5823
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۱

نقش محیط‌بانان در شناسایی تنوع زیستی شیرکوه

نقش محیط‌بانان در شناسایی تنوع زیستی شیرکوه

  رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان تفت به نقش محیط‌بانان در شناسایی و معرفی تنوع زیستی منحصربفرد شیرکوه اشاره کرد و گفت: این رشته کوه میزبان گوشتخوارانی نظیر چهارگونه گربه‌سان خاص شامل پلنگ، گربه وحشی، کاراکال و گربه پالاس است که بیانگر سلامت این اکوسیستم و توازن در اجزاء آن است. «موسی شمسایی»

نقش محیط‌بانان در شناسایی تنوع زیستی شیرکوه

  رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان تفت به نقش محیط‌بانان در شناسایی و معرفی تنوع زیستی منحصربفرد شیرکوه اشاره کرد و گفت: این رشته کوه میزبان گوشتخوارانی نظیر چهارگونه گربه‌سان خاص شامل پلنگ، گربه وحشی، کاراکال و گربه پالاس است که بیانگر سلامت این اکوسیستم و توازن در اجزاء آن است.

«موسی شمسایی» به مناسبت روز جهانی محیط‌بان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: رشته کوه «شیرکوه» به عنوان بلندترین نقطه فلات مرکزی ایران با ارتفاع 4075 متر تاثیر به سزایی در اقلیم منطقه دارد به گونه‌ای که به سبب ارتفاع زیاد از میزان بارش مناسبی برخوردار است.

وی شیرکوه را به نوعی تامین‌کننده آب سفره‌های زیرزمینی مناطق پیرامون دانست و تصریح کرد: به لحاظ دامنه ارتفاعی زیاد و بارش مناسب در این منطقه، شاهد تنوع و تراکم بالایی از فون و فلور هستیم.

رئیس محیط زیست شهرستان با بیان این که در رشته کوه شیرکوه بیش از ۶۰۰ گونه گیاهی به ثبت رسیده است، گفت: این رشته کوه میزبان گوشتخوارانی نظیر چهار گونه گربه‌سان (پلنگ، گربه وحشی،کاراکال، گربه پالاس)، کفتار، شغال، روباه و گرگ است که بیانگر سلامت اکوسیستم بوده و توازن را در اجزاء اکوسیستم برقرار می‌کنند.

وی با اشاره به این که در این منطقه جمعیت‌های مناسبی شامل کل، بز، قوچ و میش زیست می‌کنند، تصریح می‌کند: «زیباموش شیرکوه» یک گونه اندمیک این رشته کوه است که در هیچ جای این دنیای پهناور وجود ندارد و اینها تنها بخشی از تنوع زیستی این رشته کوه زیبا هستند که توسط محیط‌بانان به ثبت رسیده‌اند.

شمسایی با بیان این که چه‌ بسا موجودات، گیاهان و افسانه‌های پر رمز و رازی در دل این رشته کوه پهناور پنهان مانده‌اند، گفت: تا زمانی که به دست محیط‌بانان و پژوهشگران کشف شده و به گوش جهانیان برسند، پس تا آن زمان باید دست در دست هم دهیم و از این رشته کوه زیبا و زیست‌مندان آن در مقابل سودجویان و سوداگران طبیعت محافظت کنیم.

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها