کد خبر : 7153
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۹

پروژه‌های نیمه تمام سریع تر اعتبار می‌گیرند

پروژه‌های نیمه تمام سریع تر اعتبار می‌گیرند

  مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دبیر شورای فنی خراسان جنوبی گفت: پروژه های عمرانی مقرر شده پروژه‌هایی که ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند را در اولویت قرارداده تا با تخصیص اعتبار شاهد بهره برداری از آن‌ها باشیم. محسن عباسی، امروز دوشنبه ۱۱ مرداد در نشست خبری اظهار کرد:

پروژه‌های نیمه تمام سریع تر اعتبار می‌گیرند

  مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دبیر شورای فنی خراسان جنوبی گفت: پروژه های عمرانی مقرر شده پروژه‌هایی که ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند را در اولویت قرارداده تا با تخصیص اعتبار شاهد بهره برداری از آن‌ها باشیم.

محسن عباسی، امروز دوشنبه ۱۱ مرداد در نشست خبری اظهار کرد: در خصوص حمایت از واحد های تولید کننده مصالح مرتبط با ساخت و معرفی آنها به دستگاههای اجرایی برای استفاده از محصولات آنها و تاکید بر اولولیت استفاده از محصولات تولیدی داخل استان، شورای فنی استان با ایجاد حساسیت در دستگاههای اجرایی و نظارتی استفاده از محصولات تولید داخل استان با کیفیت بالا را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: در این راستا پیگیریهای لازم برای درج سنگهای ساختمانی استان در فهارس بهاء انجام و اقدامات لازم پیگیری می شود. بر اساس مصوبات شورای فنی استان استفاده از پیمانکاران و مشاوران بومی در استان مورد تاکید است.

جواد لطفی، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی، نیز گفت: منظور از SDI موضوعی، زیرساخت داده مکانی بوده که به‌منظور ارائه خدمات به اهداف مشخص و از پیش تعریف‌شده در یک حوزه خاص طراحی و توسعه داده‌شده است مانند SDI آمایش سرزمین، SDI مدیریت بحران.

وی افزود: کاربرد زیرساخت داده‌های مکانی  تسهیل دسترسی به داده‌های مکانی بروز، دقیق و صحیح برای کاربر و تولید کننده است. این کاربرد در ژئوپورتال ملی دیده شده است.

وی بیان کرد: ژئوپورتال استانی، علاوه بر امکان ارائه سرویس جستجو و نمایش داده‌های مکانی، امکان بارگذاری فیلم‌های آموزشی، مستندات لازم و نرم‌افزارهای ضروری نیز تعبیه شده است.

لطفی ادامه داد: در راستای پیادهسازی زیرساخت داده مکانی ملی و استانی، سازمان مدیریت و برنامهریزی استان، مسئولیت راهبری و هماهنگی بین دستگاههای اجرایی استان و استقرار ژئوپورتال ملی و استانی را بر عهده دارد.وی افزود: استان خراسان جنوبی در زمینه توسعه زیرساخت داده مکانی جزو پنج استان برتر در کشور است.

مهدی فاطمی، مدیر آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی نیز بیان کرد: اخذ مجوز گواهینامه صلاحیت ارزیابی شایستگی‌های عمومی مدیران حرفه‌ای دستگاه‌های اجرایی توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی صورت گرفت.

وی ادامه داد: در اجرای ماده (۴) تصویب نامه شماره۲۰۶/۹۳/۱۱۸۵۱ مورخ ۵ آذرماه ۹۳ شورای عالی اداری و دستورالعمل نحوه ارزیابی و توسعه شایستگی های عمومی مدیران حرفه ای به سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی اجازه داده می‌شود با رعایت مفاد دستور العمل ها و ضوابط مربوط و به توجه به موازین علمی کانون های ارزیابی نسبت به ارزیابی شایستگی های عمومی مدیران دستگاه های اجرایی متقاضی در استان اقدام کند.

علی بهدانی، معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه رشد اعتبارات تملک دارائیهای سرمایه ای استان به میزان ۴۸.۵۷ درصد است، افزود: این اعتبار برای بیش از ۸۰ دستگاه اجرایی مشمول نظام بودجه اعتبارات تملک دارائیهای استان اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: این اعتبارات در  بخش های مختلف از قبیل آب رسانی و تامین آب، راه و حمل و نقل، بهداشت و درمان، کشاورزی و منابع طبیعی، آموزش و فرهنگ و … و برای اجرای پروژه های مترتب با آنها هزینه می‌شود و در سال گذشته بخشی از مطالبات پیمانکاران برای اجرای پروژه های استان در قالب تهاتر مالیاتی و بانکی تسویه شده است.

وی با بیان اینکه رشد اعتبارات هزینه ای استان به میزان ۲۸.۳۷ درصد است، تصریح کرد: این اعتبار برای ۲۳ دستگاه اجرایی مشمول نظام بودجه اعتبارات هزینه ای استانی اختصاص یافته است؛ این اعتبارات در  بخش‌های حقوق و هزینه های اجتناب ناپذیر و سایر اعتبارات هزینه می‌شود.

وی بیان کرد: در سال گذشته کلیه مطالبات بازنشستگان استان تا پایان سال ۱۳۹۸ پرداخت شده است.

امیر خانی نژاد، سرپرست حوزه برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی نیز تصریح کرد: حوزه برنامه ریزی سازمان مدیریت و  برنامه ریزی،  راهبر اسناد و فعالیت های اثربخش برای توسعه استان خراسان جنوبی است.

وی افزود: فعالیت ها و اقدامات حوزه برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نقش بسیار مهم و مؤثری در توسعه استان داشته است.

سرپرست حوزه برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گفت: حوزه برنامه ریزی سازمان یکی از مهم ترین حوزه ها با گستره فعالیت های متنوع و فراوان است که با جمع آوری، تدوین و انتشار اسناد، آمار و اطلاعات کاربردی در حوزه توسعه استان، به مدیران، کارشناسان، شوراهای مختلف استانی و همچنین طیف وسیع مخاطبین علاقه مند و پیگیر مباحث توسعه ای استان ارائه راهکار می‌کند.

وی در تشریح بخشی از فعالیت های این حوزه اظهار کرد: با توجه به تصویب اسناد آمایش استانها در سطح کشور، اسناد آمایش استانی نیز با پیگیری و راهبری حوزه برنامه ریزی سازمان به روز رسانی خواهد شد و به عنوان یکی از اسناد بسیار مهم استانی در روند توسعه خراسان جنوبی نقش بسیار مهمی ایفا خواهند کرد.

وی  گفت: سند آمایش سرزمین کشور شامل؛ سند آمایش ملی و اسناد آمایش استانی از جمله سند آمایش خراسان جنوبی در جلسه مورخ ۱۱ اسفندماه ۱۳۹۹  شورای عالی آمایش سرزمین مورد تصویب قرار گرفته و مبنای بسیاری از تصمیمات و سیاستگذاری‌ها قرار خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: آمایش سرزمین، برنامه‌ریزی و سازمان دادن به توزیع متوازن و هماهنگ جغرافیایی تمامی فعالیت‌های اقتصادی – اجتماعی در پهنه سرزمین را نسبت به قابلیت‌ها و منابع طبیعی و انسانی دربرمی‌گیرد و هدف از آن توسعه پایدار است.

وی با بیان اینکه پیگیری های این فرایند مهم از سوی حوزه برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان انجام می شود، طرح تهیه و تدوین اسناد توسعه اقتصادی و اشتغال زایی روستاهای استان را نیز یکی دیگر از طرح های مهمی برشمرد که در این حوزه در حال انجام است و در آینده ثمرات بسیار خوبی برای خراسان جنوبی به دنبال خواهد داشت.

وی اظهار کرد: فاز دوم تهیه این اسناد روند پایانی خود را طی می کند و مابقی روستاهای باقی مانده در فاز سوم و در طول سال جاری پس از عقد قرارداد با دستگاهای مجری، انجام و تحویل خواهد شد.

خانی نژاد تأکید کرد: در همین راستا کلیه روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان مطالعه قرار خواهند شد و فرصت ها و ظرفیت ها و نقاط قوت و ضعف آنها مورد شناسایی قرار خواهند گرفت و نهایتاً اطلاعات آنها در قالب یک بانک اطلاعاتی ژئودیتابیس استان تهیه و در اختیار قرار خواهد گرفت.

سرپرست حوزه برنامه ریزی  سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در خصوص پروژه های اقتصاد مقاومتی که در حوزه برنامه ریزی سازمان پیگیری می شود نیز اظهار کرد: منشور پروژه های اقتصاد مقاومتی استان که در سنوات گذشته شناسایی شده اند در سایت مورد نظر بارگذاری شده و به روز رسانی شده اند و همه آنها مورد تأیید دبیرخانه شورای اقتصادی مقاومتی سازمان قرار گرفته اند.

وی گفت: اجرای این پروژه ها تحول عظیمی در استان به دنبال خواهد داشت.

خانی نژاد در زمینه بحث مشارکت های عمومی و خصوصی نیز بیان کرد: اعتبارات تخصیصی به استان به عنوان مشوق به طور کامل جذب شده و سرمایه گذاران و  دستگاههای اجرایی می توانند با استفاده از ظریفت ماده ۲۷  قانون الحاق ۲ آنها را اجرا و بهره برداری کنند.

وی تصریح کرد: جلسات کارگروه های مختلف از جمله اولین جلسه گروه کاری آمایش سرزمین و محیط زیست استان در سال ۱۴۰۰ روز سوم مردادماه به میزبانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برگزار شد و در آن  پتانسیل ها و ظرفیت های گردشگری استان که ثبت جهانی شده اند یا دارای ویژگی های ثبت جهانی شدن هستند معرفی شدند و مقرر شد مورد حمایت قرار گیرند.

وی اظهار کرد: گروه کار زیربنایی و توسعه شهری ذیل کارگروه زیربنایی توسعه روستایی، عشایری، شهری و آمایش سرزمین ومحیط زیست استان  از جمله گروه کارهای مهم دیگری است که همکاران حوزه برنامه ریزی در جلسات  آن شرکت و پیشنهادات و راهکارهای سازنده خود را ارائه می کنند.

وی از تهیه و انتشار هفت عنوان کتاب در چهارماهه نخست سال جاری از سوی حوزه برنامه ریزی خبر داد و افزود:  از ابتدای سال ۱۴۰۰  تاکنون با تمهیدات اندیشیده شده و نیازسنجی حوزه های مختلف استان به ویژه دستگاههای مرتبط، هفت عنوان کتاب تهیه و منتشر شده است.

خانی نژاد اظهار کرد: کتاب گزارش اقتصادی اجتماعی و فرهنگی استان خراسان جنوبی در سال ۱۳۹۸، کتاب برنامه عملیاتی استان در سال ۱۴۰۰ و کتاب جهش تولید در خراسان جنوبی، اهداف، اقدامات و راهبردها از جمله محصول های منتشر شده از سوی این حوزه بوده‌اند.

وی گفت: همچنین کتاب گزارش اقتصاد مقاومتی استان خراسان جنوبی در سال ۱۳۹۹، کتاب برنامه و عملکرد مشارکت های عمومی و خصوصی در پروژه تملک دارایی های سرمایه ای استان خراسان جنوبی  و کتاب آشنایی با ظرفیت های قانون بودجه سال ۱۴۰۰ نیز تهیه و منتشر شده است.

خانی نژاد از تهیه و در دست انتشار بودن کتاب دستاورد(تحلیلی بر فعالیت ها و اقدامات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان از زمان احیا(سال ۱۳۹۴) تا کنون) خبر داد و یادآور شد: در ماه‌های آینده نیز کارشناسان این حوزه در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، بر اساس ضرورت های موجود در استان و نیازسنجی انجام شده،  کتاب های متنوع و کاربردی دیگری را تهیه و منتشر خواهند کرد.

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها