کد خبر : 5899
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۸

یک کارشناس مسایل افغانستان: طالبان علیه داعش در افغانستان وارد عمل نمی‌شود

یک کارشناس مسایل افغانستان: طالبان علیه داعش در افغانستان وارد عمل نمی‌شود

یک کارشناس مسایل افغانستان اظهار کرد: تمام تلاش ها به این سمت است که هر یک از طرف ها در افغانستان شامل طالبان و دولت مرکزی سهم بیشتری از قدرت داشته باشند نه تمام قدرت. به گزارش ایسنا، نوذر شفیعی در نشست مجازی درباره تحولات افغانستان که عصر روز یکشنبه برگزار شد درباره نگاه مردم

یک کارشناس مسایل افغانستان: طالبان علیه داعش در افغانستان وارد عمل نمی‌شود

یک کارشناس مسایل افغانستان اظهار کرد: تمام تلاش ها به این سمت است که هر یک از طرف ها در افغانستان شامل طالبان و دولت مرکزی سهم بیشتری از قدرت داشته باشند نه تمام قدرت.

به گزارش ایسنا، نوذر شفیعی در نشست مجازی درباره تحولات افغانستان که عصر روز یکشنبه برگزار شد درباره نگاه مردم افغانستان به حوادث چند ماه اخیر گفت: هر چه از سال 2001 به این سو حرکت کردیم میزان نگرانی مردم از حکومت موجود افزایش یافته است، یعنی در برخی نظرسنجی ها  از مردم سوال می شود که مسیر حکومت را چطور می بینید؟ و نزدیک به 58 درصد گفتند درست نمی دانیم و بعد پرسیدند که چرا درست نمی دانید و پاسخ دادند، چون فساد و رانت در این حکومت بالاست و انگیزه برای صلح و توسعه کم است. گویی دولتی که مورد انتظار مردم بوده است نتوانسته انتظارات مردم را برآورده کند، از این رو این‌ها علایمی است که دولت از بنیاد های قوی حمایت مردمی هم در شرایط فعلی برخوردار نبوده است.

وی ادامه داد: امروز وقتی از مردم می پرسند که بین دولت مرکزی و طالبان کدام را انتخاب می کنید پاسخ شان این است که مجبوریم بین بد و بدتر انتخاب کنیم و دولت فعلا بهتر از طالبان است.

شفیعی گفت: به نظرم مجموعه این عوامل باعث شده است که شرایط امروز را در افغانستان شاهد باشیم.

این کارشناس مسایل افغانستان با اشاره به درآمد طالبان در این شرایط اظهار کرد: طالبان به طور غیررسمی 3 میلیارد درآمد دارد در حالی که دولت 4 و نیم میلیارد دلار درآمد دارد. علاوه بر این طالبان ده هزار نیرو را اداره می کند و دولت 30 میلیون نفر را.

وی درباره آینده افغانستان به چهار سناریو اشاره کرد و گفت: اولین سناریو این که ممکن است طالبان پیروز شود و امارت اسلامی را تاسیس کند، دومین سناریو اینکه ممکن است دولت مقاومت طالبان را در هم شکند و وضع موجود ادامه یابد. سناریوی بعدی این است که نه طالبان موفق شود، نه دولت موفق به سرکوب طالبان شود و درگیری نامعلومی در آینده شاهد بودیم؛ آن هم یک درگیری طولانی. چهارمین سناریو این است که به سمتی برویم که دولت و طالبان مجبور به مذاکره شوند. الان سناریو محتمل این است که در نهایت این جنگ ها و درگیری ها هدفش ایجاد نوعی موازنه قدرت و حرکت به سمت دولتی اشتراکی است که طالبان بخشی از قدرت باشد نه تمام آن.

شفیعی درباره نقش داعش در این تحولات اظهار کرد: شروع اولیه داعش از کسانی شکل گرفت که بعد از مرگ ملاعمر نتوانستند در تشکیلات طالبان جایگاه مناسبی پیدا کنند و اینها از سر لجاجت با بدنه فعلی طالبان به عراق رفتند و با زرقاوی بیعت کردند و تعداد اینها در  افغانستان کم است. در هر حال چهار گروه داعش در افغانستان داریم اول بریدگان از طالبان هستند، دوم تحریک پاکستان، سوم جنبش اسلامی ازبکستان و در نهایت جنبش اسلامی ترکستان است. این چهار گروه تحت عنوان داعش عمل می کنند و طالبان نگران نفوذ این گروه ها در قلمروشان هم هستند.

وی ادامه داد: شاید به خود ما ایرانی ها طالبان گفته است که اجازه نمی دهند داعش علیه ایران عمل کند، اما واقعیت این است که این چهار گروه تا دیروز بخشی از طالبان بودند. اینکه تصور کنیم طالبان الان علیه سایر گروهای تروریستی از جمله داعشی‌ها در افغانستان وارد عمل می شود، برداشتی اشتباه است. اتفاقا امریکایی ها روی داعش سرمایه گذاری جدی کردند و آمریکا پیروزی ایران در عراق و سوریه را از طریق داعش می خواهد تلافی کند. داعش در افغانستان وجود دارد اما تعدادشان کمتر از سه هزار نفر است و مناطق تحت کنترل شان اندک است اما برای شرایطی که آمریکا مدنظر داشته باشد، استفاده می شوند.

این کارشناس مسایل افغانستان و منطقه گفت: خروج آمریکا از افغانستان بخشی از استراتژی کلی آمریکا برای خروج یا کاهش حضورش در غرب آسیاست، احتمالا این حضور در منطقه شرق آسیا جایگزین می شود.

وی نقش چین را در تحولات افغانستان مهم دانست و افزود: هر جایی را که آمریکا تخلیه کند، چین به طور خودکار وارد می شود و به نوعی ما وارد یک جنگ سرد بین چین و آمریکا شده‌ایم و اطلاعاتی وجود دارد که چینی ها طالبان را تقویت نظامی کرده اند و مصاحبه اخیر وزیر خارجه چین را اگر ببینید این سوال امروز مطرح است که آیا چین به لحاظ نظامی وارد افغانستان می شود یا نه؟ از این رو معتقدم چین برنده بازی افغانستان است، چون در سالهای اخیر بر معادن افغانستان مسلط شده است و از این که رقیب مرزهایش را تخلیه می‌کند، خرسند است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها