کد خبر : 2635
تاریخ انتشار : جمعه ۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۳

15 پروژه تعادل‌بخشی منابع آب در حال اجراست

15 پروژه تعادل‌بخشی منابع آب در حال اجراست

مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اردبیل گفت: 15 پروژه احیا و تعادل‌بخشی آب در دشت اردبیل با همکاری جهاد کشاورزی و سازمان زمین‌شناسی در حال اجراست. بسطامی یکم مرداد در نشست با خبرنگاران در اردبیل، اظهار کرد: طرح احیا و تعادل‌بخشی با هدف چاره‌اندیشی در کنترل افت و کسری مخزن آب دشت‌های ممنوعه

15 پروژه تعادل‌بخشی منابع آب در حال اجراست

مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اردبیل گفت: 15 پروژه احیا و تعادل‌بخشی آب در دشت اردبیل با همکاری جهاد کشاورزی و سازمان زمین‌شناسی در حال اجراست.

بسطامی یکم مرداد در نشست با خبرنگاران در اردبیل، اظهار کرد: طرح احیا و تعادل‌بخشی با هدف چاره‌اندیشی در کنترل افت و کسری مخزن آب دشت‌های ممنوعه در حال اجراست که از سال 84 با اقدامات غیرسازه‌ای نظیر انسداد چاه‌های غیرمجاز، تقلیل منصوبات، نصب کنتورهای هوشمند و موضوع اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها و صداوسیما در حال اجراست.

وی خاطرنشان کرد: از سال 84 تا 93 اجرای این طرح روند کندی را داشته اما با هدف جلوگیری از افت سطح آب زیرزمینی در دشت‌های کشور اجرای این طرح سرعت بیشتری گرفته و شرکت آب منطقه‌ای با همکاری سایر نهادها و دستگاه‌ها با اجرای 15 پروژه تلاش می‌کند تا موانع و مشکلات را رفع کند.

مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اردبیل گفت: 11 پروژه توسط وزارت نیرو و شرکت‌های آب منطقه‌ای و چهار پروژه نیز به همت جهاد کشاورزی و سازمان زمین‌شناسی اجرا می‌شود که البته برخی از این طرح‌ها به دلیل مشکل اعتباری به صورت کامل اجرا نشده است.

بسطامی اضافه کرد: 22 اکیپ بازرسی و نظارت در سال‌های اخیر تقویت شده و با سرکشی مستمر و ارزیابی منابع آب رودخانه‌ها و همچنین منابع آب سطحی تلاش می‌کنند تا با گزارش‌دهی به موقع جلوی تخلفات احتمالی در حفر چاه‌ها  بهره‌برداری غیراصولی گرفته شود.

وی از نصب کنتورهای هوشمند حجمی و مسلوب کردن چاه‌های غیرمجاز خبر داد و بیان کرد: در بخش اطلاع‌رسانی از طریق صداوسیما و فضای مجازی سعی کردیم تا خطر حفر چاه‌های غیرمجاز و عواقب آن را اطلاع‌رسانی کنیم.

مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: با تهیه بانک اطلاعاتی در این حوزه و بررسی مخاطرات فرونشست تلاش شده تا چالش‌ها و نارسائی‌ها مورد توجه قرار گیرد.

بسطامی به تاثیرات خشکسالی در آبخوان‌ها نیز اشاره کرد و گفت: از 609 دشت موجود در کشور 421 دشت ممنوعه است که اردبیل نیز جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: 19 درصد دشت‌های کشور فاقد پتانسیل در قالب طرح احیا و تعادل‌بخشی‌ هستند ولی دشت اردبیل به رغم ممنوع بودن قابل احیاست.

مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اردبیل خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از این دشت در سال‌های گذشته بیش از 100 درصد بوده و ما 14 میلیون کسری منابع آب را در دشت اردبیل شاهد هستیم.

بسطامی اضافه کرد: در 50 سال اخیر 700 میلیون مترمکعب آب که معادل 10 برابر سد مملو از آب یامچی است برداشت شده و ما وضعیت مناسبی را در دشت اردبیل شاهد نیستیم.

وی بیان کرد: با اقدامات آغاز شده در حال حاضر روند افت در دشت اردبیل متوقف و در همان 14 میلیون تراز منفی و کسری آب دشت اردبیل کارها متوقف شده است.

مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: در دهه 60 بالغ بر 300 چاه در دشت اردبیل حفر شده بود اما هم اکنون در محدوده دشت اردبیل 2 هزار چاه وجود دارد به طوری که سطح آب‌های زیرزمینی به شدت تنزل یافته و هم اکنون عمق حفاری‌ها به بیش از 80 متر رسیده است.

بسطامی به خطرات ناشی از فرونشست دشت اردبیل اشاره کرد و گفت: باید از این موضوع به عنوان زلزله خاموش یاد کرد که نه تنها معیشت مردم را به خطر می‌اندازد بلکه مرگ تدریجی آبخوان‌ها، تخریب ساختمان‌ها و بناها و تاسیسات و ایجاد شکاف عظیم در سطح زمین را به وجود آورده است.

وی افزود: در حال حاضر در کل محدوده مطالعاتی دشت اردبیل برداشت منابع آب ممنوع است و با اقدامات غیرسازه‌ای سعی می‌کنیم تا فرآیند خطرآفرین در این دشت را کنترل و به حداقل برسانیم.

در این نشست مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل نیز به انعقاد قرارداد با صداوسیما در تولید و پخش برنامه‌های آگاهی‌بخشی به عموم مردم اشاره کرد و گفت: با تهیه 10 برنامه تلویزیونی با نام سوسسی سعی کردیم تا خطرات مصرف بی‌رویه آب را به مردم اطلاع‌رسانی کنیم که همکاری خوبی را هم از سوی مردم از استفاده بهینه از منابع آب شاهد هستیم.

حقی اظهار کرد: با نصب بیش از 60 بنر در مناطق مختلف شهر با همکاری شهرداری اردبیل خطر کم آبی و خشکسالی را اطلاع‌رسانی کردیم تا مردم در جریان اوضاع بحرانی آب در سطح استان قرار گیرند.

وی به هم‌اندیشی با اساتید دانشگاه، نخبگان، اصحاب رسانه و اصحاب فرهنگ و هنر با محوریت اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی و همچنین چاره‌اندیشی در حل این مشکل اشاره و خاطرنشان کرد: امیدواریم با یک نگاه واقع‌بینانه مشکلات و نارسائی‌ها در این بخش مرتفع شود.

مجری طرح داناب شرکت آب منطقه‌ای اردبیل نیز اظهار کرد: همه ساله و براساس تفاهمنامه‌ای با آموزش و پرورش طرح داناب در مدارس اجرا می‌شود تا دانش‌آموزان بیشتر با اهمیت موضوع آب آشنایی پیدا کنند.

اباصلت ابراهیمی گفت: براساس این تفاهمنامه ما امسال سعی کردیم تا بیشترین اطلاع‌رسانی را در این حوزه در فضای مجازی و اپلیکیشن سواد آب و همچنین سایت داناب با هدف ارتقای آموزش و یادگیری سواد آبی دانش‌آموزان انجام دهیم که در این زمینه توزیع اقلام آموزشی به ویژه فلکش کارت مدنظر بوده است.

وی افزود: برای حل ریشه‌ای مشکل کم‌آبی ما باید آموزش را در نظام تعلیم و تربیت مورد توجه قرار دهیم تا نوع نگاه دانش‌آموزان تغییر یافته و با در نظر گرفتن فرآیند تهیه و تولید آب از احداث سد گرفته تا تصفیه خانه، طراحی و لوله‌کشی و … بتوانیم کودکان و نوجوانان را با اهمیت موضوع آب آشنا کنیم.

ابراهیمی تصریح کرد: این هنر معلمان شریف ماست که این داده‌ها و سواد آبی را با بهنرین روش و الگوی تربیتی به نسل آینده منتقل کنند تا یک اتفاق مبارک در سال‌های آینده در این حوزه رقم بخورد.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها