کد خبر : 180921
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۶

آغاز حذف فیزیکی دفترچه بیمه تأمین اجتماعی در قزوین از اسفند

آغاز حذف فیزیکی دفترچه بیمه تأمین اجتماعی در قزوین از اسفند

ایسنا/قزوین مدیرکل مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان قزوین گفت: طرح حذف دفترچه‌های کاغذی درمان تأمین اجتماعی و ارائه نسخه‌های الکترونیکی در راستای ارتقا و بالا بردن سرعت خدمات از ابتدای اسفندماه همزمان با سراسر کشور در استان قزوین آغاز می‌شود. دکتر محمدصادق بابایی در نشست خبری که امروز ۲۶ بهمن‌ماه در اداره کل تأمین اجتماعی استان

آغاز حذف فیزیکی دفترچه بیمه تأمین اجتماعی در قزوین از اسفند

ایسنا/قزوین مدیرکل مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان قزوین گفت: طرح حذف دفترچه‌های کاغذی درمان تأمین اجتماعی و ارائه نسخه‌های الکترونیکی در راستای ارتقا و بالا بردن سرعت خدمات از ابتدای اسفندماه همزمان با سراسر کشور در استان قزوین آغاز می‌شود.

دکتر محمدصادق بابایی در نشست خبری که امروز ۲۶ بهمن‌ماه در اداره کل تأمین اجتماعی استان قزوین برگزار شد، با اشاره به حذف دفترچه بیمه تأمین اجتماعی، تصریح کرد: این طرح یکی از برنامه‌های ارزشمند تأمین اجتماعی است که به‌واسطه آن پرونده هوشمند سلامت برای افراد ایجاد می‌شود، با حذف دفترچه‌های کاغذی درمان تأمین اجتماعی، پزشکان برای مراجعه‌کنندگان نسخه الکترونیکی صادر می‌کنند و داروخانه‌ها نیز با دریافت کد ملی شخص بیمه‌شده داروی موردنظر را به آن‌ها ارائه می‌کنند.

وی افزود: در این طرح پزشک با واردکردن کد ملی بیمار می‌تواند به‌راحتی به سوابق پزشکی بیمار دسترسی پیدا کند، با اجرای کامل طرح تمام مراکز طرف قرارداد تأمین اجتماعی که حدود ۷۰۰ مرکز هستند به نسخه الکترونیک مجهز می‌شوند و می‌توان گفت ۶۵ درصد نسخ به طریق الکترونیک انجام می‌شود.

بابایی اظهار کرد: این امر باعث می‌شود بیماران دیگر نیاز به ‌جابه‌جایی دارو و آزمایش‌های خود نداشته باشند، چراکه سوابق درمان بیمار به‌صورت کامل در سامانه ثبت می‌شود و پزشکان به آن دسترسی پیدا می‌کنند. دسترسی به این سامانه عدم اطلاع دقیق پزشک از شرایط بیمار را کاهش می‌دهد.

وی تأکید کرد: ارائه نسخه‌های الکترونیکی موضوع جدیدی نیست و حذف دفترچه بیمه از ۴ سال پیش به‌صورت مستقل در استان قزوین آغاز شده است، در مراکز ملکی تأمین اجتماعی استان قزوین شامل دو بیمارستان و ۸ مرکز درمانی افراد با کد ملی پذیرش می‌شدند و می‌توانستند خدمات دریافت کنند، اما اکنون با حذف کامل دفترچه، تمامی مراکز درمان غیرمستقیم و طرف قرارداد شامل مطب پزشکان، آزمایشگاه‌ها، مراکز تصویربرداری، سونوگرافی، فیزیوتراپی و داروخانه‌ها نیز این طرح را اجرا خواهند کرد.

مدیرکل مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان قزوین یادآور شد: در حال حاضر ۷۰۰ هزار نفر قزوینی از خدمات درمانی تأمین اجتماعی استفاده می‌کنند، در فروردین‌ماه سال جاری ۱۴ هزار و ۹۹ نسخه الکترونیک در سطح استان تجویز شده است که این میزان تا پایان دی‌ماه به ۸۰ هزار و ۹۶۳ نسخه رسیده و ۶ برابر شده است، میزان استفاده از نسخه الکترونیک رو به رشد است.

وی تأکید کرد: افرادی که هنوز کارت ملی دریافت نکرده‌اند با شماره شناسنامه امکان دریافت خدمت و نسخه الکترونیکی را خواهند داشت و همچنین نوزادان تا سن یک‌ماهگی با کد ملی مادر خدمات دریافت می‌کنند.

بابایی در ادامه با اشاره به عملکرد تأمین اجتماعی قزوین اظهار کرد: در ارزیابی ماه گذشته استان قزوین در ارزیابی بیش از ۳۰ شاخص مهم تیپ یک رتبه اول را کسب کرد که این امر نشان‌دهنده زحمت همکاران در مدیریت تأمین اجتماعی استان است.

وی یادآور شد: سومین دستگاه اکسیژن ساز برای این بیمارستان با ۳۰ میلیارد ریال اعتبار تهیه‌شده و همچنین ارتقای دستگاه سی‌تی‌اسکن بیمارستان تأمین اجتماعی تاکستان نیز با ۶۰ میلیارد ریال در حال انجام و پیگیری است.

مدیرکل مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان قزوین در ادامه با اشاره به پذیرش بیماران کرونایی بیمارستان تأمین اجتماعی خاطرنشان کرد: ۲۵ درصد بیماران کرونایی بستری‌شده در استان قزوین از بیمارستان‌های تأمین اجتماعی استان خدمات درمانی دریافت کردند که از این میزان هزار و ۶۱۰ نفر در بیمارستان قزوین و ۲ هزار و ۴۳۹ نفر در بیمارستان تاکستان بستری بودند.

نگران بیمه تکمیلی نباشید

زهرا یوسفی رئیس دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی نیز در ادامه این جلسه تصریح کرد: در استان قزوین ۷۰۰ مرکز طرف قرارداد داریم که زیرساخت نسخه الکترونیک برای آن‌ها ایجادشده است، همچنین تمام داروخانه‌های سطح استان یعنی ۱۴۵ داروخانه طرف قرارداد به نسخه الکترونیک مجهز شدند.

وی یادآور شد: در مراکزی که طرف قرارداد نیستند نیز بیمه‌شدگان برای استفاده از حق خود می‌توانند وارد سامانه نسخه الکترونیکی سازمان تأمین اجتماعی شوند و برای مریض‌ها نسخه الکترونیک صادر کنند، ممکن است در ساعتی سامانه الکترونیک قطع باشد در این صورت نیز پزشک می‌تواند در سربرگ خودشان نسخه را بنویسند و خدمات دریافت کنند.

رئیس دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی قزوین اظهار کرد: وقتی دفترچه صادر نشود بیمه‌شدگان باید با کارت ملی یا با کپی صفحه اول دفترچه به پزشک مراجعه کنند، بنابراین پیشنهاد می‌شود صفحه اول دفترچه بیمه را کپی بگیرند و همیشه همراه خود داشته باشند چراکه با نشان دادن این صفحه که شامل عکس و کد ملی است به‌سرعت کارشان راه می‌افتد.

وی افزود: تمام کسانی که دفترچه بیمه دارند تا آخرین برگه دفترچه باید استفاده کنند بعدازآن می‌توانند از طریق نسخه الکترونیک روند درمان خود را ادامه دهند، همچنین می‌توانند در سامانه https://eservices.tamin.ir ثبت‌نام کنند تا به سوابق پزشکی خود دسترسی داشته باشند.

یوسفی یادآور شد: بخشی از خدمات بر بستر تلفن همراه صورت می‌گیرد، بنابراین ضروری است که فرد شماره همراه خود را در این سامانه ثبت و اطلاعات هویتی‌اش را تأیید کند، پزشکان برای دسترسی به سوابق پزشکی بیمار باید از سرویس شاهکار استفاده کنند در این صورت کد ۴ رقمی به تلفن همراه بیمار ارسال می‌شود که در صورت تمایل در اختیار پزشک قرار می‌دهد، درواقع بیماران می‌توانند از دسترسی پزشک به سوابق پزشکی خودشان جلوگیری کنند.

وی تأکید کرد: برخی از پزشکان برای ایجاد زیرساخت الکترونیک مشکل داشتند بنابراین سازمان تأمین اجتماعی ۴۰ میلیون وام برای پزشکان و ۱۰۰ میلیون وام برای درمانگاه‌ها در نظر گرفته است که این وام از طریق بانک رفاه پرداخت می‌شود.

رئیس دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی قزوین بیان کرد: بیماران برای بیمه تکمیلی نگران نباشند هماهنگی از طرف سازمان تأمین اجتماعی با بیمه مرکزی صورت گرفته است زمانی که تولید نسخه الکترونیک می‌شود به بیمه‌ها این دسترسی داده می‌شود که مدارک را الکترونیکی رؤیت کنند و خدمت ارائه دهند، در مواقعی که سایت قطع است نیز پزشکان می‌توانند برای بیمه تکمیلی از سر نسخه استفاده کنند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها