با ما همراه باشید

اخبار 21

آموزش هوشمند پساکرونا نیازمند سناریوی دقیق معلمان

منتشر شده

در

آموزش هوشمند پساکرونا نیازمند سناریوی دقیق معلمان

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ضمن بررسی ابعاد اجرایی برنامه درسی ترکیبی و پساکرونا گفت: در برنامه درسی ترکیبی و پساکرونا، تلاش ما این است که اندکی از کتاب محوری فاصله بگیریم و برنامه درسی را مورد توجه قرار دهیم البته این اقدام جزو گام‌های اولیه است لذا نیاز به تلاش بیشتر داریم.

به گزارش ایسنا، حسن ملکی در جلسه بررسی ابعاد اجرایی برنامه درسی ترکیبی و پساکرونا بر لزوم توجه به برنامه درسی ترکیبی و پساکرونا تاکید کرد و گفت: شورای عالی و معاونت‌های آموزش و پرورش، باید در ابعاد اجرایی این برنامه حضور داشته باشند تا بدانیم که دقیقا ضروری است که چه اقداماتی را انجام دهیم و این برنامه بتواند با موفقیت به اقتضائاتی که برای آن تعریف کرده‌ایم دست پیدا کند.

وی افزود: محدودیتی که در این عرصه وجود دارد، مربوط به زمانبندی کار است زیرا این برنامه به استان‌ها ابلاغ شده اما هنوز به شکل شایسته و درست، به معلمان و مدارس معرفی، و در گام بعد مأنوس نشده است لذا ما در سازمان برای اینکه بتوانیم بخشی از اشاعه این برنامه درسی را انجام دهیم، جلسات متعددی را برگزار کردیم که بر اساس آن یک الگوی اشاعه طراحی شد و در دست انجام قرار گرفت.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: ضروری است که معاونت‌های آموزشی به صورت جدی وارد عرصه شوند زیرا در غیر اینصورت امکان رشد وجود نخواهد داشت. با توجه به اینکه برای ما، حلقه ارتباطی مشخصی در استان‌ها وجود ندارد، ما نیاز داریم که الگو و زمینه‌های اجرا را توسط معاونت‌های آموزشی و اجزای آن به اجرا برسانیم.

ملکی خاطر نشان کرد: ضروری است که در این جلسه به برنامه درسی ترکیبی در عرصه اجرا بیاندیشیم و بدانیم که نیازمند کدام زمینه‌ها و شرایط مناسب هستیم که اگر آنها را فراهم کنیم و به کار ببریم، این برنامه موفق خواهد شد؟   نکته دیگر این است که در این زمینه سریعترین اقدامات چه می تواند باشد؟.

وی از تغییر ذائقه مخاطبان آموزشی خبر داد و گفت: در برنامه درسی ترکیبی و پساکرونا، تلاش ما این است که اندکی از کتاب محوری فاصله بگیریم و برنامه درسی را مورد توجه قرار دهیم البته این اقدام جزوء گام‌های اولیه است لذا نیاز به تلاش بیشتر داریم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: پساکرونا، موضوع دیگری است که باید در ایام آتی به آن توجه کنیم زیرا اوضاع کرونا، ذائقه یادگیرنده، والدین و معلمان را تغییر داده، به نحوی که گروه دانش آموزان، معلمان و … امروز مطالبه گر هستند و فهم دیگری در این مسیر به دست آمده است لذا ضروری است به این امر توجه کنیم.

وی تصریح کرد: در واقع مخاطب ما، امروز دریافته که علاوه بر معلم وکتاب، می‌تواند از منابع مختلف دانش، اطلاعات متعددی را به دست آورد و آموزش ببیند تا جایی که گاهی این امر احساس می‌شود که نیاز چندانی به معلم ندارند؛ بر همین مبنا ما باید این تغییر ذائقه را مد نظر قرار دهیم.

ملکی تاکید کرد: در این مسیر، سوال اصلی این است که ما در برنامه درسی تنظیم شده، باید چه مداخلاتی داشته باشیم که ظرفیت این بخش را برای پساکرونا آماده کنیم و به اقتضائات اجرایی آن نیز بیاندیشیم. از نظر من اقتضائات این بخش، شامل تفهیم، تعلیم و تحکیم برنامه است.

وی ادامه داد: معتقدیم که در بدو امر برنامه درسی باید فهمانده شود و سپس راجع به این برنامه تعلیمات لازم به معلمان و مجریان و مدیران داده شود و سوم از طریق پیش بینی و تهیه لوازم سخت افزاری و نرم افزاری برنامه، به تحکیم دست پیدا کنیم.

وی افزود: این برنامه درسی، حاصل تجارب پیشین دفتر، دو سال تلاش مستمر، تعاملات علمی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، و هم اندیشی با کارشناسان است. این اقدامات یک اثر بلند مدت و یک اثر کوتاه مدت به جای گذاشت لذا می‌توان راهنماهای برنامه درسی، که حاصل یک برنامه ریزی درسی مبتنی بر رویکرد فطرت گرایی توحیدی بود، و بر اساس برنامه درسی ملی شکل گرفت را اثر بلند مدت این عرصه بدانیم. اثر کوتاه مدت این حوزه را اما می‌توان در تلاش‌هایی دید که برای تهیه برنامه درسی کنونی صرف شد و در واقع این بخش مولود میوه‌ای است که درخت آن قبلا کاشته شده بود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: در این مسیر ما نیازمند یک حمایت همه جانبه از برنامه درسی ارسال شده به استان‌ها هستیم تا امسال بتوانیم کار را به بهترین شکل ممکن پیش ببریم. در این مدت لازم است که بتوانیم یک نشست مشترک با چهار ضلع معاونت‌ آموزش ابتدایی، معاونت آموزش متوسطه، شورای عالی آموزش و پرورش و اعضای سازمان پژوهش داشته باشیم.

ملکی خاطر نشان کرد: برای سال آینده و برنامه‌های میان مدت نیز، ضروری است که به دانشگاه فرهنگیان مسئله را منعکس کنیم تا در تربیت معلمان این امر لحاظ شود البته این بخش را باید در دانشگاه‌های دیگر نظیر شهید رجایی نیز دنبال کنیم. نشست علمی نیز بخش دیگری است که می‌توانیم آن را برگزار کنیم و از نتایج آن در راستای بهبود این برنامه در سال‌های بعد استفاده کنیم لذا لازم است که در نشستی علمی به نقد و اصلاح برنامه کنونی در راستای بهره مندی در سال‌های آتی اقدام کنیم.

معلمان و مجریان نیازمند یک صدای راهبر و راهنما هستند

محمود امانی طهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، نیز در ادامه این جلسه گفت: مساله یادگیری برای ما نخستین موضوع به شمار می‌رود و این گفتمان نشانه یک رشد بسیار بالاست که جای تشکر و تقدیر دارد. اهمیت جلسه کنونی این است که بتواند باعث یک هم صدایی در قبال مساله یادگیری شود زیرا امروز معلمین یک نوع نظم خود یافته در دوره کرونا پیدا کرده‌اند لذا با شروع دوره بعدی سوالات متعددی ایجاد می‌شود و مباحثی مانند اینکه فضای ترکیبی چگونه خواهد بود؟ تکالیف چیست؟ برخورد با دانش آموزان چگونه است؟ و … دارند، مطرح می‌شود. بر همین مبنا انتظار می رود که این گروه از جانب بدنه آموزش و پرورش یک صدای راهبر و راهنما دریافت کنند و شأن این جلسه نیز، پاسخگویی به این سوالات است لذا الگوی برنامه غیر درسی نیز گامی در این راستا به شمار می‌رود.

وی افزود: مهمترین مسئله این است که ما چه الگویی را در نظر داریم که بتوانیم به معلمان منعکس کنیم؟ به نظر می‌رسد که در این فضای جدید، یک نوع کنش جدی بین بیرون و درون کلاس شکل می‌گیرد، لذا باید برای بیرون کلاس، معلم تدارک محتواهایی را ببیند که یا خود تولید کرده یا از منابع دیگر استفاده می‌کند کما اینکه شبکه شاد مملو از تدریس‌های قابل توجه است.

امانی طهرانی خاطر نشان کرد: در این مسیر ما نیازمند یک سناریو هستیم که طی آن معلم یک فرایند را آغاز کند و با ایجاد انگیزه در دانش آموزان و ایجاد جغرافیای تفهیم، آنها به سمتی ببرد که بتوانند به سمت انواع رسانه‌های پرشمار و مورد تایید سوق پیدا کنند، و استعدادهای خود را به خوبی شناسایی کنند.

توجه به تغییرات پساکرونا ضروری است

رضوان حکیم زاده، معاون ابتدایی وزیر نیز در ادامه جلسه، بیان کرد: به نظر من الگوی اشاعه، می‌تواند آغاز یک کار تحولی بسیار خوب باشد البته این به معنای نبود هیچ اشکال یا نقدی در این برنامه نیست.

وی افزود: در دو سال گذشته به دلیل بیماری کرونا، شکل تدریس دچار تغییر شد و معلمان عملاً از تخته و گچ به سمت فضای مجازی سوق پیدا کردند. بدیهی است که این گروه آمادگی خاصی برای رو به رو شدن با این بحران نداشتند و این عرصه با آزمایش و خطا پیش رفت البته به نظر می‌رسد که همچنان تعداد بسیار زیادی از معلمان ما، نیاز به آموزش درست و تدریس در فضای مجازی دارند.

معاون ابتدایی وزیر اظهار کرد: بدیهی است که تدریس ابعاد مختلفی چون ارائه، مدیریت کلاس، ارزیابی و … را شامل می‌شود بنابراین باید مدل مربوط به فضای حضوری را نسبت به فضای مجازی بازتعریف کنیم.

حکیم زاده تصریح کرد: یکی از نکات بسیار مهم حفظ حواس و توجه دانش آموزان به صحبت‌ها و آموزش معلم در فضای مجازی است لذا باید به فضای پساکرونا فکر کنیم زیرا انتظارات قطعاً دچار تغییر خواهد شد. در این عرصه ما باید به ارائه راهکارهای مختلف بیاندیشیم زیرا دیگر امکان آزمایش و خطا وجود نخواهد داشت.

ضرورت توجه به شکل‌های مختلف آموزش در دوران پساکرونا

در بخش دیگری از این جلسه، عباس سلطانیان، مدیرکل آموزش متوسطه نظری معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز بیان کرد: ضروری است که به تفاوت‌های موجود در پایه‌های مختلف توجه کنیم و بدانیم که دقیقاً چه برداشتی از اهداف مطرح شده، توسط معلمان دریافت می‌شود.

وی افزود: در الگوی فعالیت بازگشایی مدارس، ما این اقدام را به مدیران سپردیم اما متوجه شدیم که در این عرصه مشکل دارند لذا ما جلسات حضوری برگزار کردیم که ماحصل آن ۴۶ صفحه مطالبی در این راستا شد که آن را به عنوان یک الگو برای سراسر کشور ارسال کردیم.

مدیرکل آموزش متوسطه نظری معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: مسئله اینجاست که ما امروز با شکل‌های مختلفی از حضور یا عدم حضور دانش آموزان در مدرسه مواجه هستیم و شکل‌های گوناگونی دیده می‌شود اما با وجود تمام تمهیداتی که داشتیم، به نظر می‌رسد زمان آموزش دچار آسیب شده است لذا باید به این امر جدی نگاه کنیم.

سلطانیان ادامه داد: در سال‌ اخیر این سوال زیاد مطرح شده که آیا دانش آموزان اجازه استفاده از تلفن همراه را در مدارس دارند؟ این مبحث در مدارس شبانه روزی که به دلیل کمبود فضا، برخی دانش آموزان مجبور به ماندن در خوابگاه هستند و برخی موارد دیگر به شکل جدی‌تر مطرح شده که باید به آن بپردازیم.

آموزش هوشمند پساکرونا نیازمند سناریوی دقیق معلمان است

در ادامه جلسه دکتر معصومه نجفی پازوکی، مدیرکل دفتر تالیف آموزش عمومی و متوسطه نظری بیان کرد: کرونا شرایطی را برای معلم فراهم کرد که باعث شد، از موضعی که وجود داشت، فراتر برود. در واقع به واسطه کرونا معلم عملاً با شرایطی مواجه شد که باید روی پای خود می‌ایستاد و امکانات کلاس سنتی را در اختیار نداشت.

وی افزود: در واقع این بحران سبب شد که معلم فرایند یاددهی و یادگیری را در مسیری که تجربه آن را نداشت، اجرا کند. در این مسیر برخی از مهارت‌های لازم در حوزه فضای مجازی نیز وجود نداشت لذا این اتفاق یک تمرین خوب بود که به معلمان آموخت تا چه حد مهارت و ظرفیت دارند و عملاً باعث افزایش اعتماد به نفس آنان شد.

مدیرکل دفتر تالیف کتابهای آموزش عمومی و متوسطه نظری، ادامه داد: همین مباحث سبب شد که در این برنامه سعی کنیم، که تمرکز بر کتاب را اندکی کاهش دهیم و اندکی دست معلم را باز بگذاریم.

نجفی پازوکی تصریح کرد: ما همه روش‌های تدریس را بررسی کردیم، و متوجه شدیم که اگر معلم در چهار گام دانش آموز را درگیر کند و سپس به جستجوگری و تبیین برساند، اهداف مد نظر ما میسر می‌شود. در واقع سعی ما این بود که جستجوگری را در دانش آموز ایجاد کنیم، تا بتواند در فضای مجازی سوالات ایجاد شده را دنبال کند و پس از ارائه کار در فضای مجازی، در مرحله توضیح و تبیین به کلاس بازگردد اما مشکل اینجاست که برای چنین امری، معلم باید یک سناریوی دقیق در این مسیر داشته باشد و نمی‌تواند صرفا دانش آموز را به شبکه شاد و رمزینه‌ها ارجاع دهد لذا معلم باید بیاموزد که چگونه طراحی آموزشی خود را منسجم و در قالب این چهار گام دنبال کند، اما به نظر می‌رسد که برای میسر شدن این امر، نیازمند راهی طولانی هستیم.

افشار بهمنی، مدیرکل دفتر تالیف کتاب های فنی و حرفه‌ای و کاردانش نیز بیان کرد: الگوی برنامه درسی ترکیبی و پساکرونا، کمک می‌کند که نقش ها شفاف تر شود و تحقق وظایف و مسئولیت‌ها بهتر صورت پذیرد. در این مسیر با توجه به اینکه ماهیت فنی و حرفه‌ای و کاردانش با نظام تالیف نظری، تمایزهای جدی دارد، و توجه بیشتری به ساحت کار، بخش‌های اقتصادی و حرفه ای و مشارکت دستگاه‌های متقاضی دارد، کار پیچیده‌تر می‌شود.

وی ادامه داد:  اگر سه ضلع محوری در آموزش‌های عمومی و نظری مد نظر قرار دهیم باید توجه داشته باشیم که در آموزش‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای، این امر دارای چهار ضلع است زیرا با افزودن زیرساخت‌ها رو به رو هستیم لذا در این مسیر نیاز است که به هر شاخه‌ای نگاه ویژه داشته باشیم زیرا هم نظام برنامه ریزی و هم اجرا در لایه‌های زیرین متفاوت است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، مدیر کل دفتر تالیف فنی و حرفه‌ای و کاردانش تصریح کرد: در سالی که گذشت ۴۰ برنامه درسی برای رشته‌های فنی و حرفه‌ای، برای سال جاری تدوین شد تا گام کمک آموزشی برای آموزش‌های سال بعد باشد؛ این بخش اما برای کاردانش تدوین نشد زیرا استانداردها را در این بخش، دستگاه‌ها به ما ابلاغ می‌کند و سپس اجرا می‌شود لذا وزارتخانه آموزش و پرورش امکان اجرای کامل را ندارد و این امر نیازمند یک ساختار متفاوت و پیچیده است.

 

انتهای پیام

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار 21

23 اثر متقاضی حضور در جشنواره تئاتر اردبیل بودند

منتشر شده

در

توسط

23 اثر متقاضی حضور در جشنواره تئاتر اردبیل بودند

ایسنا/اردبیل دبیر بیست و نهمین دوره جشنواره تئاتر استانی اردبیل گفت: علاوه بر نمایش منتخب جشنواره مغان و خلخال، ۲۳ اثر ارسالی دیگر بر اساس فراخوان انتشاریافته در ۲ بخش اولی‌ها و مسابقه متقاضی حضور در این دوره از جشنواره بودند که در نهایت با تصمیم هیئت داوران ۹ اثر از پنجم تا هفتم آذرماه باهم به رقابت خواهند پرداخت.

جاوید رخشانی سوم آذر ماه با اعلام این خبر افزود: «کاغذ باطله» با نویسندگی نسرین احمدخانی و کارگردانی فرید معتمدی، «دور از دسترس اطفال نگهداری شود» به نویسندگی فرشته فرشاد و کارگردانی حسین پورقلی، «پنجره» به نویسندگی و کارگردانی سیدسعید افخمی، «بیتل‌ها» به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی زهرا منصوری، «سندرومی به نام دنیا» به نویسندگی و کارگردانی یونس امانی، «آفتابگردان» به نویسندگی فرزاد فرزانه، «ستاره‌های شط» به نویسندگی و کارگردانی لیلی سلمانی، «سرزمین آسمان» به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی یوسف دادجو و «حرمان» به نویسندگی مهدی حسن‌زاده و کارگردانی اکبر محمدی و محمد رزمی از اثرهای حاضر در بیست و نهمین دوره  جشنواره تئاتر استانی اردبیل هستند.

وی بیان کرد: از مجموع آثار منتخب سه اثر از اردبیل، ۲ اثر از پارس‌آباد، ۲ اثر از خلخال، یک اثر نیز از شهرستان‌های مشکین‌شهر و بیله‌سوار برای رقابت در بخش اولی‌ها و آزاد جشنواره تئاتر استانی اردبیل حضور خواهند داشت.

دبیر بیست و نهمین دوره جشنواره تئاتر استانی اردبیل اضافه کرد: در این دوره از جشنواره نگاه‌ها به شناسایی استعدادهای جدید در کنار آموزش و توانمندسازی نسل جوان است؛ اگرچه در سال‌های اخیر کمتر آموزشگاه‌هایی داشتیم که بتوانند آموزش رسمی ارائه دهند و این خلأ در انجمن هنرهای نمایشی استان اردبیل احساس می‌شد.

انتهای پیام

ادامه مطلب

اخبار 21

تصفیه‌خانه قیطریه مجهز به نانوحباب شد

منتشر شده

در

توسط

 تصفیه‌خانه قیطریه مجهز به نانوحباب شد

مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان از اجرای موفق سامانه نانوحباب تولید شده در قیطریه به عنوان یکی از تصفیه‌خانه‌های شهر تهران خبر داد.

به گزارش ایسنا، عارف دادگستر، مدیرعامل این شرکت فناور با بیان اینکه بیش از یک سال قبل، اجرای پایلوت هوادهی با نانوحباب در تصفیه‌خانه قیطریه را شروع کردیم، گفت: آزمایش‌های متعددی روی پساب‌های این تصفیه‌خانه برای بررسی عملکرد سیستم نانوحباب توسط آزمایشگاه معتمد شرکت آب و فاضلاب انجام شد و در نهایت این فناوری مورد تایید شرکت آب و فاضلاب قرار گرفت.

دادگستر افزود: در حال حاضر سیستم‌های هوادهی در تصفیه‌خانه‌ها وارداتی بوده و علاوه بر مشکلات تحریم، هزینه سنگینی برای تعمیر و نگهداری به تصفیه‌خانه‌ها تحمیل می‌کند. این فناوری بومی می‌تواند به حل این مشکل کمک شایانی کند و از آن می‌توان به‌عنوان انقلابی در حوزه آب و پساب در داخل کشور یاد کرد. ما در آزمایش‌های انجام شده موفق شدیم با همان مقدار گاز مصرفی پیشین و با استفاده از فناوری‌ نانوحباب، عملکرد گندزدایی را دو برابر افزایش دهیم که دلیل این امر افزایش سطح اکسیژن آب و فعالیت بیشتر میکرواورگانیسم‌ها است.

مدیر عامل این شرکت فناور، مهمترین مزیت‌های هوادهی توسط ژنراتورهای نانوحباب را افزیش قابل توجه میزان اکسیژن محلول و توزیع یکنواخت آن در اعماق، عدم نیاز به دیفیوزر و خطوط انتقال هوا، تعمیرات و نگهداری آسان، کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری، کاهش میزان مصرف انرژی، ارتقای ظرفیت و کیفیت تصفیه، کاهش حجم لجن و کاهش بو دانست.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به وضعیت فعلی تاسیسات در مدار بهره‌برداری فاضلاب کشور و اهمیت تامین اکسیژن محلول در راکتورهای هوادهی، ژنراتورهای نانوحباب به راحتی قابلیت نصب و راه‌اندازی را داشته و باعث ارتقای میزان اکسیژن محلول و کیفیت پساب خروجی بدون کوچکترین تغییرات در تاسیسات موجود در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب می‌شوند.

این شرکت دانش‌بنیان به عنوان شرکت پیشگام ایرانی در دستیابی به دانش فنی فناوری نانوحباب موفق به طراحی و ساخت دستگاه‌های تولیدکننده نانو گاز برای گازهایی از قبیل هوا، اکسیژن، ازن، کلر، نیتروژن و دی اکسید کربن شده است.

دستگاه‌های تولیدکننده نانوحباب این شرکت می‌توانند گاز را با راندمان بسیار بالا توسط یک فرایند خاص انتقال دو فازی به داخل مایع تزریق کنند. به بیانی دیگر این دستگاه‌ها ظرفیت انتقال گاز را در مقایسه با تجهیزات مرسوم به طور قابل توجهی افزایش داده و در تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب علاوه بر بهبود قابل توجه کارایی واحدهای هوادهی، ازن‌زنی و کلرزنی موجب کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری، بهره‌برداری و مصرف انرژی می‌شوند.

به نقل از ستاد نانو، فرایند هوادهی و اکسیداسیون یکی از مراحل مهم در عملیات تصفیه پساب‌های صنعتی و فاضلاب‌های شهری محسوب می‌شود. در حال حاضر سیستم‌های متداول هوادهی که به انواع هواده‌های سطحی و یا بلوئرها وابسته هستند، انرژی قابل توجهی را مصرف می‌کنند ولی راندمان انتقال اکسیژن بسیار پایینی دارند. علاوه بر هزینه‌های بالای این تجهیزات که از کشورهای خارجی خریداری و تامین می‌شوند، تعمیرات و تجهیزات جانبی از قبیل دیفیوزرها و سیستم لوله‌کشی نیز هزینه‌های مجزایی را به کشور تحمیل می‌کند.

انتهای پیام

ادامه مطلب

اخبار 21

دلار عقب نشست

منتشر شده

در

توسط

دلار عقب نشست

پس از چهار روز صعود متوالی ارزش دلار سرانجام کم کاهش یافت.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، برای چهارمین هفته متوالی، ارزش یورو در برابر دلار در کانال ۱.۱۲ باقی مانده که این عدد کمترین ارزش ثبت شده ارز واحد اروپایی در برابر اسکناس سبز طی ۱۶ ماه اخیر بوده است.

فرانسوا ویلروی- مدیر ارشد بانک مرکزی اروپا- با بیان اینکه به نظر می رسد دیگر ضرورتی برای خرید گسترده اوراق توسط این نهاد وجود ندارد، گفت: احتمالا این برنامه در مارس سال آینده به طور کامل متوقف می شود. البته این مدیر اروپایی به زمان افزایش نرخ بهره اشاره نکرد که باعث ناامیدی بازار شد.

 

همان طور که پیش از این نیز انتظار می رفت، دولت بایدن که از عملکرد جروم پاول- رئیس کنونی بانک مرکزی آمریکا- رضایت داشت، وی را بار دیگر برای این سمت نامزد و برای اخذ رای اعتماد به مجلس سنا معرفی کرده است.

پاول اگر چه در دوره ترامپ به این سمت منصوب شد اما با وی اختلافات زیادی داشت و ژانت یلن- وزیر خزانه داری- که خود نیز سابقه ریاست بر فدرال رزرو را در دوره زمامداری باراک اوباما در کارنامه دارد، بارها از تمدید ریاست پاول بر بانک مرکزی آمریکا حمایت کرده بود.

 

بانک های مرکزی بزرگ کماکان ترجیح می‌دهند به تزریق نقدینگی به بازارهای مالی ادامه دهند.

بانک مرکزی چین تقریبا هر دو هفته یک بار معادل ۱۰۰ میلیارد دلار به بازار تزریق می کند و بانک مرکزی ژاپن نیز اعلام کرد حدود نیم تریلیون دلار برای کاستن از تبعات کرونا بر روی اقتصاد این کشور به بازارها تزریق خواهد کرد. این بسته محرک، سومین بسته محرک بزرگ از نوع خود در طول همه گیری کرونا و یکی از بزرگ ترین بسته‌های اعتباری در طول تاریخ معاصر ژاپن محسوب می شود.

 

وخیم تر شدن وضعیت اقتصادی به ویژه در حوزه تورم و رشد اقتصادی در دیگر نقاط به کمک دلار آمده و تقاضا را برای خرید اسکناس سبز افزایش داده است.

آمریکا احتمالا به نخستین کشوری در بین اقتصادهای پیشرفته تبدیل خواهد شد که بانک مرکزی آن نرخ بهره را افزایش می دهد. در حالی که مدیران بانک های مرکزی اروپا و ژاپن کماکان سیگنال مثبتی از احتمال افزایش نرخ بهره مخابره نمی کنند این مساله ممکن است در آمریکا تا پایان همین امسال (کمتر از دو ماه دیگر) رخ دهد.

 

با وجود عبور متوسط تورم کشورهای عضو منطقه یورو از چهار درصد در ماه اکتبر، رئیس بانک مرکزی اروپا تلویحا احتمال افزایش نرخ بهره در سطح منطقه یورو را رد کرده است. کریستین لاگارد با بیان اینکه چشم انداز تورمی کوتاه مدت و میان مدت در منطقه یورو در وضعیت نامناسبی قرار دارد، گفته است احتمال افزایش نرخ بهره در سال آینده اگر چه غیرممکن نیست اما بسیار بعید است. نرخ بهره منطقه یورو اکنون در قعر تاریخی منفی ۰.۲۵ تا منفی ۰.۵ درصدی قرار دارد.

 

پس از چندین ماه کشمکش، لایحه حمایتی عظیم یک تریلیون دلاری آمریکا با هدف تقویت سرمایه گذاری در زیرساخت های این کشور با امضای جو بایدن- رئیس جمهور این کشور- به قانون تبدیل شد. با این لایحه انتظار می رود رشد اقتصادی آمریکا تقویت شود و این در حالی است که در اردوگاه رقیب دلار یعنی یورو، کریستین لاگارد- رئیس بانک مرکزی اروپا- با رد درخواست‌ها برای افزایش نرخ بهره از قعر تاریخی فعلی گفته است که بازارهای مالی از نظر وی هنوز آمادگی چنین چیزی را ندارند.

 

افزایش تورم در اقتصادهای بزرگ اروپایی خبر خوبی برای ارز واحد اروپایی نخواهد بود. نرخ تورم آلمان در ماه اکتبر باز هم بالای نرخ هدف گذاری شده دو درصدی باقی مانده و طبق اعلام مرکز آمار این کشور، متوسط بهای مصرف کننده مثبت ۴.۵ درصد بوده که ۰.۴ درصد بیشتر از رقم ثبت شده ماه قبل و ۰.۲ درصد بیشتر از انتظارات فعالان اقتصادی بوده است. این نرخ تورم، بالاترین تورم ثبت شده در ۲۸ سال اخیر در این کشور محسوب می‌شود.

 

همزمان با افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش کمک های دولتی به کسب و کارها برای جبران خسارات ناشی از کرونا که میزان مخارج دولت آمریکا را به شدت کاهش داده است، وزارت خزانه داری آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد کسری بودجه این کشور در ماه اکتبر به ۱۶۵ میلیارد دلار رسیده که این رقم، ۱۱۹ میلیارد دلار کمتر از رقم ثبت شده در مدت مشابه سال قبل بوده است. کاهش کسری بودجه به ویژه در شرایطی که تورم وضعیت مناسبی ندارد خبر خوبی محسوب می شود.

 

مشکل کارفرمایان آمریکایی در متقاعد کردن نیروهایشان برای بازگشت به سر کار، رفته رفته در حال جدی تر شدن است. تنها در ماه سپتامبر بیش از چهار میلیون و ۴۰۰ هزار آمریکایی به طور داوطلبانه از سمت خود استعفا داده‌اند که این رقم رکورد جدیدی از زمان ثبت این آمار از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون محسوب می شود. این استعفاها که بیشتر در بخش های تفریح و سرگرمی، تولید و مراقبت های درمانی بوده، هم به دلیل یافتن شغل بهتر و هم به دلیل دریافت مزایای بیکاری بوده است.

 

وضعیت کرونا در اروپا نسبت به بیشتر کشورهای جهان وخیم تر است و همین مساله نیز باعث افزایش فشار روی یورو مقابل دلار شده است. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، شمار مبتلایان روزانه در تمامی مناطق جهان به جز اروپا سیر نزولی خود را حفظ کرده است. میزان قربانیان کرونا به ویژه در بین اقتصادهای بزرگ نظیر انگلیس مجددا رو به افزایش است. از سوی دیگر کمیسیون اروپا اعلام کرد انتظار دارد متوسط رشد اقتصادی امسال کشورهای عضو اتحادیه اروپا معادل پنج درصد باشد.

 

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، تاکنون بیش از ۲۵۸ میلیون و ۷۵۷ هزار و ۶۱ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین پنج میلیون و ۱۷۹ هزار و ۶۵۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۷۹۵ هزار و ۱۷ نفر، برزیل با ۶۱۲ هزار و ۸۴۲ نفر، هند با ۴۶۶ هزار و ۱۴۷ نفر، مکزیک با ۲۹۲ هزار و ۵۲۴ نفر و روسیه با ۲۶۶ هزار و ۵۷۹ نفر بوده است. (بروزرسانی تا ساعت ۱۲ ظهر به وقت گرینویچ)

ماریو هدیجیاکاروس – استراتژیست ارشد ارزی در موسسه بروکریج ایکس ام – گفت: برای معامله گران بازار ارز رویکرد فعلی بانک مرکزی اروپا قابل درک نیست و این در بلندمدت به ضرر یورو تمام خواهد شد. انتظارات تورمی بازار با سرعت زیادی رو به افزایش است اما بانک مرکزی اروپا کماکان نه حاضر به توقف برنامه خرید اوراق قرضه شده و نه نرخ بهره را افزایش داده است. با این حال فکر می‌کنم به زودی مجبور به این کار شوند.

شاخص دلار (نرخ های زیر بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است)

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۱ درصد کاهش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۶.۵۱۰ واحد بسته شد.

شاخص دلار معمولا در برابر شش ارز مهم جهانی یا ۱۰ ارز برتر جهانی بیان می‌شود که شاخص دلار در گزارشات ایسنا،  شاخص ۱۰ ارزی و در بردارنده تغییرات قیمتی دلار مقابل ارزهای یورو، پوند انگلیس، روپیه هند، دلار استرالیا،  دلار کانادا،  دلار سنگاپور،  فرانک سوییس، رینگیت مالزی،  ین ژاپن و یوان چین است.
نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۷۱ دلار اعلام شد.

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات،  پوند با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۳۷ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۱ درصد بالا رفت و با ماندن در کانال ۱.۱۲ به ۱.۱۲۴ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۰۹ درصد کاهش به ۱۱۵.۰۲۷ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۸۵ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۳۹۱ یوان چین اعلام شد.

انتهای پیام

ادامه مطلب
تبلیغات

برترین ها