کد خبر : 130639
تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۳

اقدامات پیشگیرانه مرتعداران برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا

اقدامات پیشگیرانه مرتعداران برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا

ایسنا/لرستان یک استادیار پژوهش مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: مرتعداران و عشایر برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا لازم است نکاتی را رعایت کنند. کریم قربانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که لازم است مرتعداران و عشایر برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا نکاتی را رعایت کنند، اظهار کرد: لباس کار

اقدامات پیشگیرانه مرتعداران برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا

ایسنا/لرستان یک استادیار پژوهش مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: مرتعداران و عشایر برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا لازم است نکاتی را رعایت کنند.

کریم قربانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که لازم است مرتعداران و عشایر برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا نکاتی را رعایت کنند، اظهار کرد: لباس کار و منزل باید تفکیک شده و لباس کار را بیرون از خانه یا چادر عشایری تعویض شود.

وی با اشاره به لزوم گرم کردن نان و غذا قبل از مصرف، عنوان کرد: لازم است در هنگام چرای دام در مرتع، کوچ و کار در مزرعه یا هر مکان عمومی از دستکش و ماسک مناسب استفاده شود.

قربانی با اشاره به این‌که ماسک‌های کاغذی یکبارمصرف هستند و فقط برای دو تا سه ساعت بدون فیلتر یا پنج تا هشت ساعت با فیلتر قابل استفاده هستند، بیان کرد: در منطقه عشایری یا مراتع در صورت عدم دسترسی به ماسک مناسب از دستمال یا ماسک پارچه‌ای استفاده کرده و پس از هر بار مصرف دستمال یا ماسک را با آب و صابون بشویید و مجدداً استفاده کنید.

این استادیار پژوهش بخش تحقیقات دامی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان ادامه داد: ظروف ازجمله شیشه‌ای، فلزی، پلاستیکی و غیره را با آب گرم و مواد شوینده مناسب شستشو دهید و از بردن کفش به داخل چادر خودداری و از ورود دام‌ها و سایر حیوانات به نزدیکی منزل یا چادر عشایری جلوگیری کنید.

وی تأکید کرد: وسایل و ابزار مورد استفاده در دامداری اعم از چوب دستی، ظروف، قیچی یا ماشین پشم چینی، ابزار شاخ بری و … باید قبل و بعد از استفاده با محلول مناسب ضدعفونی شود.

قربانی تصریح کرد: در صورت خرید علوفه و کنسانتره حتماً قبل و پس از دست زدن به کیسه و بسته‌های مربوطه دست‌ها را با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده مناسب شستشو دهید و وسیله حمل و نقل علوفه را نیز ضدعفونی کنید.

این استادیار پژوهش بخش تحقیقات دامی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان افزود: در صورت بیمار شدن خود، اعضای خانواده چوپانان یا کارگران از نزدیک شدن به دام‌ها و سایر حیوانات خودداری کنید.

وی ادامه داد: چوپانان و کارگران بیمار را تا زمان بهبودی کامل از افراد سالم جدا کنید و از نزدیک شدن به افراد مشکوک به بیماری به ویژه افراد دارای تب، گلودرد و سرفه‌های خشک جداً خودداری کنید.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها