انجام کار عملی دانشجویان شریف بدون حضور فیزیکی آنها
با شیوع کرونا و اعمال محدودیت در برخی از فعالیتهای آموزشی، مرکز آموزش مهارتهای مهندسی، دانشگاه صنعتی شریف جهت ارتقای هر چه بیشتر مهارتهای مهندسی دانشجویان با یک اقدام منحصر بهفرد طرحی را پیاده نمود که بر اساس آن امکان کار عملی بدون حضور فیزیکی برای دانشجویان ایجاد شد . به گزارش ایسنا، دکتر کابلی رئیس
با شیوع کرونا و اعمال محدودیت در برخی از فعالیتهای آموزشی، مرکز آموزش مهارتهای مهندسی، دانشگاه صنعتی شریف جهت ارتقای هر چه بیشتر مهارتهای مهندسی دانشجویان با یک اقدام منحصر بهفرد طرحی را پیاده نمود که بر اساس آن امکان کار عملی بدون حضور فیزیکی برای دانشجویان ایجاد شد .
به گزارش ایسنا، دکتر کابلی رئیس مرکز آموزش مهارتهای مهندسی دانشگاه صنعتی شریف در رابطه با این طرح اظهار کرد: با آغاز بهکار مرکز آموزش مهارتهای مهندسی که از تلفیق دو مرکز کارگاههای آموزشی و گرافیک مهندسی تشکیل شده است برنامههای متعددی برای تحرک و تاثیرگذاری بیشتر مرکز جدید در دانشگاه مورد توجه قرار گرفت. در این راستا بحث آموزش و ارائه خدمات مهندسی بهعنوان دو محور اصلی مرکز جدید مورد بررسی دقیق قرار گرفت و برنامههای پیشبرد آنها تدوین شد. در محور آموزش، موضوع بازنگری درس کارگاه عمومی مورد توجه ویژه قرار داشت. این درس بهعنوان یک درس اساساً سال اولی نقش بسیار مهمی در آشنایی دانشجویان با فضای دانشگاه و فعالیتهای مهندسی دارد. تاکنون این درس بهصورت انجام کار کارگاهی در کارگاههای جدا از هم اجرا میشد. از طرفی افزودن کمی مقدمه به این درس در خصوص دنیای مهندسی و ویژگیها و تاریخچه آن می تواند در آماده سازی ذهن دانشجویان در خصوص حرفه مهندسی بسیار تاثیرگذار باشد.
وی ادامه داد: این طرح ارائه تغییرات ایجاد شده در این درس و برنامه اجرای آن برای نیمسال دوم ۱۴۰۰ -۱۳۹۹ است. موضوعی که این طرح را خاص میکند این است که با توجه به شرایط بیماری کرونا و عدم حضور دانشجویان در دانشگاه، بستهای حاوی ابزار و مواد مصرفی مورد نیاز برای ساخت سوژه به آدرس دانشجویان ارسال میشود. این موضوع محدودیتهای شدیدی بوجود آورد که با صرف وقت و تمرین زیاد روی سوژههای تمرینی ساخته شده مرتفع شد. این طرح تا حدی منعکس کننده تلاش وقتگیری است که در چند ماه گذشته برای تحول در این درس انجام گرفته است. درسی که از مهمترین ابزارها برای ورود دانشجویان به کار مهندسی است و در صورت اجرای مناسب میتواند بسیاری از مشکلات بعدی دانشجویان در واحدهای تخصصی را نیز از نظر دیدگاه فلسفی حل کند.
دکتر کابلی افزود: شورای مرکز آموزش مهارتهای مهندسی پس از جلسات متعدد و مشورت متمرکز روی این موضوع مواردی از قبیل افزودن جلسات مقدماتی برای آشنایی دانشجویان با فلسفه آموزش کارگاهی که در درس کارگاه عمومی داده میشود همچنین انتخاب سوژه برای کار عملی دانشجویان به نحوی که از انجام کار در مجموعه کارگاههای مرکز آموزش مهارتهای مهندسی یک محصول مشخص بیرون بیاید را بعنوان تغییرات راهبردی در این درس مورد توجه قرار داد.
رئیس مرکز آموزش مهارتهای مهندسی دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: پس از چندین جلسه که سوژه مورد نظر توسط رییس مرکز و معاون محترم آموزشی مرکز ارائه شد و صاحبنظران حوزه آموزش دانشگاه و هیئت رییسه محترم دانشگاه نقطه نظرات خود را بیان کردند، اقدامات برای آمادهسازی ۴۰۰ پکیج و تحویل آنها به دانشجویان آغاز شد. در اولین قدم به دو داوطلب دانشجوی دختر و پسر مقیم شهر تهران که امکان تردد به دانشگاه داشتند این پکیج داده و از آنها خواسته شد که سوژه مورد نظر را بسازند. نظرات اصلاحی این جلسه تمرینی در پکیج اعمال و پکیج نهایی شد. به دنبال آن اقدامات برای تکثیر پکیج آغاز شد و با تلاش شبانه روزی همکاران مرکز آموزش مهارتهای مهندسی ۴۰۰ پکیج برای تحویل به دانشجویان درس کارگاه عمومی آماده شد. برای دانشجویان مقیم شهرستانها این پکیج ارسال پستی شد و برای دانشجویان مقیم شهر تهران بهصورت حضوری تحویل داده شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف، وی در پایان تاکید کرد: این طرح یک اقدام منحصر بهفرد در دوران شیوع کووید-۱۹ است. علاوه بر بُعد آموزشی خاص آن که در این شرایط امکان کار عملی را برای دانشجویان بوجود می آورد، از نظر فرهنگی نیز دارای این پیام بسیار مثبت برای دانشجویان است که در حالی که به معنی واقعی کلمه همه دنیا به آموز مجازی روی آوردهاند که قطعا در کار کارگاهی و آزمایشگاهی اشکالات زیادی ایجاد میکند، دانشگاه به فکر دانشجویانش بوده و با صرف وقت و انرژی و البته هزینه این پکیج را برای آنها ارسال کرده است. امید است دانشجویان عزیز با استفاده هر چه بیشتر و بهتر از این پکیج به برآورده شدن اهداف آموزشی دانشگاه کمک نمایند.
انتهای پیام
منبع:ایسنا
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0