کد خبر : 206512
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۴

انواع آپنه خواب را بشناسید

انواع آپنه خواب را بشناسید

  آپنه خواب یک بیماری جدی برای سلامتی است که خطر حمله قلبی یا سکته ناگهانی را، افزایش می ‌دهد. اگر شما یا یکی از عزیزانتان خروپف می‌ کنید و با احساس گیجی یا خستگی از خواب بیدار می‌ شوید، یا در طول روز برای تمرکز کردن مشکل دارید، حتما برای مشاوره و آزمایش خواب

 

آپنه خواب یک بیماری جدی برای سلامتی است که خطر حمله قلبی یا سکته ناگهانی را، افزایش می دهد. اگر شما یا یکی از عزیزانتان خروپف میکنید و با احساس گیجی یا خستگی از خواب بیدار میشوید، یا در طول روز برای تمرکز کردن مشکل دارید، حتما برای مشاوره و آزمایش خواب مراجعه کنید. برخی  از علائمی که افراد مبتلا به انواع آپنه خواب تجربه می‌ کنند در  ادامه ذکر شده است:

  • خروپف 
  •  نفس نفس زدن یا خفگی
  • سردردهای صبحگاهی
  • خواب در طول روز 
  • مشکل در خواب رفتن یا ماندن در خواب

پس از بحث در مورد این موارد، معمولا یک معاینه انجام می شود. هدف از معاینه خواب بررسی ویژگی ‌های مشخص است که می‌ تواند به آپنه کمک کند.

انواع آپنه خواب

آپنه خواب انواع مختلفی دارد که در ادامه درباره آن ها صحبت خواهیم کرد:

  • آپنه خواب مرکزی

در این نوع بیماری، تنفس در هنگام خواب قطع می ‌شود. این مفهوم به شروع و توقف منظم نفس منجر می ‌شود. آپنه خواب با انواع منفی کوتاه مدت و بلند مدت همراه است. آپنه مرکزی خواب نوعی از آپنه است که نسبت به آپنه انسدادی خواب، کمتر شایع بوده و کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است. 

در واقع بی نظمی تنفس، زمانی رخ می‌ دهد که مغز در هنگام خواب سیگنال‌ های منظمی را به عضله تنفسی (دیافراگم) ارسال نمی ‌کند. در نتیجه، فرد نفس کشیدن را «فراموش می‌ کند». 

آپنه خواب مرکزی به عنوان “قطع موقت محرک چشمی مرکزی (با محوریت ساقه مغز) که منجر به توقف فعالیت های ماهیچههای تنفسی و جریان هوا می شود، نیز تعریف میشود. آپنه خواب مرکزی ناشی از ناتوانی مغز در ارسال سیگنال، برای فعال کردن ذهن در هنگام خواب است.

علائم آن شامل: خواب در طول روز، خواب و ناتوانی در داشتن خواب آرام است. گزینه ‌های درمانی برای آپنه مرکزی خواب در دسترس هستند. اگر فکر می کنید به این مشکل دچار هستید، برای اطلاعات بیشتر به پزشک مراجعه کنید. 

  • آپنه انسدادی خواب 

آپنه انسدادی خواب (OSA) با شل شدن ماهیچه های قفسه سینه و گردن در هنگام خواب همراه است. این آپنه زمانی اتفاق می ‌افتد که تنفس شما در طول خواب به مدت بیش از 10 ثانیه حداقل 5 بار در ساعت (به طور متوسط) قطع شود. به زمانی که تنفس شما کاهش مییابد و اکسیژن کافی دریافت نمی کنید،  دوره هیپوپنه گفته میشود.  آپنه انسدادی خواب بر اساس یک سیستم اندازه گیری و رتبهبندی به نام شاخص آپنه-هیپوپنه (AHI) می تواند از متوسط ​​تا شدید متغیر باشد. 

AHI میانگین تعداد دوره ‌های آپنه و هیپوپنه را  که در هر ساعت خواب تجربه می‌ کنید، اندازه ‌گیری می‌ کند. وقتی می‌ خوابید، بدن شما کاملا آرام است. حتی ماهیچه‌ هایی که به شما کمک می ‌کنند نفس بکشید. در افراد مبتلا به آپنه خواب، این عضلات شل شده با یک راه هوایی باریک ترکیب می ‌شوند و تنفس را قطع می‌ کنند.

هر فردی در هر سنی ممکن است به آپنه انسدادی خواب مبتلا شود، اما این بیماری در میانسالان و بزرگسالان مسن، شایع‌ تر است. تنها حدود 2 درصد از کودکان آپنه انسدادی خواب دارند. همچنین در مردان شایع تر از زنان است. اما آنچه ترسناک است این است که 90 درصد از افرادی که آپنه انسدادی خواب دارند، نمی دانند که به آن مبتلا هستند. 

درمان نشدن، این نوع آپنه می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی شود. آپنه انسدادی خواب معمولا با تست خواب مشخص می شود. شما ممکن است در آزمایشی به نام پلی سومنوگرام در بیمارستان یا مرکز خواب شرکت کنید. پزشک ممکن است به شما مانیتوری بدهد که هنگام خواب آن را بپوشید که سطح اکسیژن و ضربان قلب شما را اندازه گیری می کند تا به تشخیص بیماری کمک کند.

پزشک شما معمولا یک معاینه فیزیکی از جمله معاینه گلو، گردن و دهان انجام می دهد و سابقه پزشکی شما را میگیرد. احتمالا باید به سؤالاتی در مورد برنامه خواب، زمان خواب و همچنین علائم خود پاسخ دهید. رایج ترین درمان برای آپنه انسدادی خواب، درمان فشار مثبت راه هوایی (PAP) است. دو نوع اصلی دستگاه‌ های PAP عبارتند از فشار مثبت ادامه راه هوایی (CPAP) و فشار مثبت راه هوایی دوسطحی (BiPA یا BPAP). انواع دستگاه‌ های آپنه خواب در سایت رسمد در دسترس هستند که می توانید آن ها را مشاهده کنید.

  • آپنه ترکیبی خواب

 آپنه ترکیبی، به رویدادهایی اشاره دارد که ماهیت مرکزی و انسدادی دارند. به طور معمول، آپنه از مرکز شروع می شود و سپس یک انسداد راه هوایی به دنبال خواهد داشت. آپنه خواب می‌ تواند کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد و یک عامل خطر برای بسیاری از بیماری‌ ها می باشد.

درمان مناسب می ‌تواند به فرد کمک کند تا شب خوب استراحت کند و ممکن است خطر مشکلات مزمن سلامتی را کاهش دهد. افرادی که در طول روز احساس خستگی می‌ کنند یا اغلب شب‌ ها از خواب بیدار می ‌شوند، می ‌توانند از پزشک در مورد انجام یک مطالعه خواب سؤال کنند.  آپنه پیچیده اساساً ترکیبی از هر دو علائم مرکزی و انسدادی است که در آن بیمار، پس از درمان با دستگاه سی پپ، علائمش برطرف نمی‌ شود و اغلب حتی در حین استفاده از CPAP همچنان آپنه را تجربه می‌ کنند.

آپنه ترکیبی خواب، زمانی تشخیص داده می شود که بیمار به طور کامل به درمان CPAP پاسخ نمیدهد و به تجربه آپنه در طول خواب ادامه می دهد. علت اصلی اغلب عصبی است و با درمان های فعلی قابل حل نیست. همچنین ممکن است بیماران پس از استفاده از CPAP یا یک دستگاه خوراکی برای تشخیص اولیه OSA دچار آپنه خواب پیچیده شوند. در بیشتر موارد، این مشکل به مرور زمان و با استفاده مداوم از دستگاه، برطرف میشود. 

خرید دستگاه برای درمان انواع آپنه خواب

همانطور که در بالا اشاره شد، دستگاه ها و راه های درمانی برای این بیماری وجود دارد. دستگاه کمک تنفسی بای پپ و سی پپ از جمله راه های موثر برای بهبود و درمان انواع آپنه خواب هستند. خوشبختانه سایت رسمد یکی از گزینه های معتبر برای فروش این دستگاه ها می باشد که می توانید برای خرید و اطلاع از قیمت bipap و سی پپ به آن مراجعه و خرید خود را نهایی کنید. 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها