کد خبر : 175212
تاریخ انتشار : شنبه ۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳

باسکله؛ روستای غارهای باستانی در ایلام

باسکله؛ روستای غارهای باستانی در ایلام

ایسنا/ایلام تعدد غارهای شگفت‌انگیز و باستانی در اطراف «باسکله» این روستا را به یکی از جذابیت‌های گردشگری استان ایلام تبدیل کرده است. دکتر «حبیب الله محمودیان» ، باستان شناس ایلامی، در خصوص روستای باسکله و غارهای باستانی آن، اظهار کرد: روستای «باسکله» از جمله روستاهای شهرستان ایوان است که در محدوده جغرافیایی گرمه و فاصله ۱۸

باسکله؛ روستای غارهای باستانی در ایلام

ایسنا/ایلام تعدد غارهای شگفت‌انگیز و باستانی در اطراف «باسکله» این روستا را به یکی از جذابیت‌های گردشگری استان ایلام تبدیل کرده است.

دکتر «حبیب الله محمودیان» ، باستان شناس ایلامی، در خصوص روستای باسکله و غارهای باستانی آن، اظهار کرد: روستای «باسکله» از جمله روستاهای شهرستان ایوان است که در محدوده جغرافیایی گرمه و فاصله ۱۸ کیلومتری شمال غرب شهر ایوان و در مسیر جاده اصلی قرار دارد. در این منطقه تعدادی غار و پناهگاه سنگی وجود دارد که به دلیل وجود شناسه‌های فرهنگی اهمیت دارند.

این استاد یار دانشگاه با بیان اینکه غار «باسکله گرمه۱ » در دامنه جنوبی کوه «دیزگه» و در فاصله یک و نیم کیلومتری شمال غربی روستا واقع است، تصریح کرد: عرض دهانه ورودی غار ۱۰ متر استو بیش از ۱۲ متر عمق و ۸ متر ارتفاع دارد.

وی گفت: بدنه و سقف این غار از سنگ‌های طبیعی کوه و ارتفاع آن نسبت به سطح دشت حدود ۵۰ متر است و  در سطح محوطه، سفال‌های پراکنده‌ای مشاهده می‌شود که بیشتر آن‌ها سفال‌های ساده و دارای پخت ناقص هستند برخی سفال‌های این محوطه احتمالاً متعلق به دوره کلکولیتیک باشند.

محمودیان ادامه داد: غار باسکله «گرمه ۲» در دامنه جنوبی کوه دیزگه در فاصله ۲ کیلومتری شمال غربی روستا واقع و  عرض دهانه آن ۷ متر، ارتفاع آندر دهانه ورودی ۱۴ متر و عرض غاز از عمق ۴ متر است و در مرکز، سقف غار یک شکاف طبیعی وجود دارد که روشنایی انتهای آن را تأمین می‌کند. ارتفاع غار حدود ۴۰ متر است.با توجه به ویژگی‌های کلی شناسه‌های فرهنگی می‌توان محوطه را متعلق به دوره تاریخی دانست.

وی افزود: غار باسکله «گرمه ۳ » در فاصله ۳ کیلومتری غرب روستای باسکله قرار دارد و ارتفاع آن نسبت به سطح جاده حدود ۲۲۰ متر است و  سفالینه‌های به دست آمده از این غار دارای پوشش لعاب گلی و همچنین پوشش رنگ قهوه‌ای بر روی لبه و منقوش به رنگ سیاه هستند.

این باستان شناس خاطرنشان کرد: غار باسکه «گرمه ۴ » در ۳کیلومتری غرب روستا و در دامنه کوه «گاومهر» واقع است و بیشتر به پناهگاه صخره ای شبیه است و دهانه‌ی آن به عرض ۱۸ متر ، ارتفاع چهار متر و عمق ۵ متر است.

محمودیان به پناهگاه صخره‌ای زرنه اشاره کرد و گفت: این مکان باستانی در فاصله یک و نیم کیلومتری شمال شهر رزنه در دامنه کوه گاومهر در داخل دره‌ای به نام «وا» به معنی باد واقع و در سطح محوطه سفال‌های پراکنده نسبتاً کمی مشاهده می شود که نسبتاً خشن، زمخت و بیشتر به رنگ نارنجی هستند بررسی‌های اولیه نشان می دهد آنها متعلق به عصر آهن است.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها