با ما همراه باشید

اخبار 25

باکمبودفضا و امکانات آموزشی مواجهیم/نگاه تامین کننده نیازهای سینما به بخش آکادمیک کمرنگ شده است

منتشر شده

در

باکمبودفضا و امکانات آموزشی مواجهیم/نگاه تامین کننده نیازهای سینما به بخش آکادمیک کمرنگ شده است

مدیرگروه رشته سینما دانشگاه هنر درباره میزان تطابق برنامه‌های علمی و آموزشی رشته سینما دانشگاه هنر با نیازها برای ورود به بدنه حرفه‌ای سینما در کشور اظهار کرد: به نظر می رسد برای تطابق بهتر برنامه های درسی، تغییراتی در شرح دروس و ورود رشته‌های جدید مورد نیاز باشد که البته در دست انجام است. از نظر فضای آموزشی، دانشکده سینما و تئاتر با کمبود جدی فضا و امکانات آموزشی روبرو است که امیدوارم در روزها و سالهای پیش رو با نگاه جامع‌تر افراد و مسئولین ذیربط و توجه سازنده به اهمیت آموزش آکادمیک رشته‌های هنری، شاهد توجه بیشتری به بخش دانشگاهی هنر و به ویژه سینما باشیم.

مسعود سفلایی مدیرگروه رشته سینما و عضو هیات علمی دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر، در گفتگو با ایسنا، در رابطه با شرایط رشته سینما در این دانشگاه و نسبت رعایت ‌استانداردهای آموزشی در این حوزه با استانداردهای جهانی گفت: استانداردهای آموزشی در هر دانشگاه و شاید هر کشور با توجه به سیاست‌های کلی آن کشور تعیین و تبیین می‌شود. با توجه به اینکه دانشگاه هنر زیر مجموعه‌ وزارت علوم تحقیقات و فناوری است، قطعا بخش زیادی از این استانداردها با توجه به سیاست‌های اعلامی وزارت علوم و همچنین توجه مادی و معنوی صورت گرفته از سوی آنها تدوین شده است.

وی در ادامه افزود: در سالهای گذشته تلاش زیادی شده است تا با بهره‌گیری از روش های نوین ارتباطی و همچنین پژوهش‌های صورت‌گرفته، استانداردهای  آموزشی ارتقاء یابند که این مسئله هم در دانشگاه هنر و هم در سطح وزارت علوم صورت گرفته است. اما متاسفانه یکی از عمده ترین مشکلات، مسئله بودجه و به خصوص تجهیزات مورد نیاز فرآیندهای آموزشی به خصوص در حیطه آموزش هنر است که همین مسئله چالش‌های بسیاری را به وجود آورده است.

سفلایی در ادامه تصریح کرد: البته ناگفته نماند که تمام مسائل تنها با بودجه حل نمی‌شود. ولیکن تامین تجهیزات و ارتقاء استانداردها جز با تامین هزینه‌های درست و منطقی بسیار سخت و در برخی موارد غیر ممکن است. مسئله بودجه، مساله‌ای است فراگیر که در عموم فعالیت‌های کشور مشاهده می‌شود، اما دانشگاه هنر به خصوص دانشکده سینما و تئاتر با وجود مشکلات مالی بسیار در سالهای اخیر همواره به دنبال ارتقاء استانداردهای آموزشی بود و از همین رو تغییراتی قابل ملاحظه‌ای هم در این حوزه اتفاق افتاد.

این  مستندساز دانشگاه هنر، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا سرفصل‌های این رشته به روز است و اگر نیست، آیا برنامه‌هایی برای بازنگری آنها وجود دارد، بیان کرد: در چند سال اخیر، نسبت به سال‌های قبل، تمرکز بیشتری بر به روز کردن سرفصل‌های رشته سینما شده است؛ ولی طراحی و اجرای سرفصل‌های جدید که در حال انجام است، فرآیندی زمان بر است. بنده با توجه به اختیاراتی که در گروه سینما دارم با وجود همین سرفصل‌ها، تغییراتی را در محتوای دروس اعمال کرده ام‌ که در بسیاری از موارد موفق هم بوده است. این تغییرات با مشورت گرفتن از اساتید و همراهی شایسته اعضای هیات علمی و اساتید مدعو و با توجه به تغییرات تکنولوژی سینما و همچنین نیازهای دانشجویان سینما صورت گرفته‌اند.

مدیرگروه رشته سینما دانشگاه هنر ادامه داد: با توجه به طراحی رشته‌های جدید در دانشگاه هنر و به تبع آن دانشکده سینما و تئاتر، طراحی دروس و سرفصل های دروس توسط اساتید گروه سینما با همراهی دست‌اندرکاران سینما در حال پیگیری و انجام است که امیدوارم شاهد تغییرات خوب و تاثیرگذاری باشیم.

سفلایی درباره میزان تطابق برنامه‌های علمی و آموزشی رشته سینما دانشگاه هنر با نیازها برای ورود به بدنه حرفه‌ای سینما در کشور اظهار کرد: به نظر می رسد برای تطابق بهتر برنامه های درسی، تغییراتی در شرح دروس و ورود رشته‌های جدید مورد نیاز باشد که البته در دست انجام است. از نظر فضای آموزشی، دانشکده سینما و تئاتر با کمبود جدی فضا و امکانات آموزشی روبرو است که امیدوارم در روزها و سالهای پیش رو با نگاه جامع‌تر افراد و مسئولین ذیربط و توجه سازنده به اهمیت آموزش آکادمیک رشته‌های هنری، شاهد توجه بیشتری به بخش دانشگاهی هنر و به ویژه سینما باشیم.

این فیلم‌ساز در خصوص تامین آینده ‌شغلی فارغ‌التحصیلان که به عنوان مهم‌ترین معیار سنجش شرایط و برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری شناخته می‌شود، گفت: یکی از این راه‌ها ارتباط موثر با بدنه سینمای ایران از مناظر مختلف است که در سالهای گذشته و نیز اکنون در حال پیگیری و انجام بوده است. اما برای ارتبط موثر و سازنده، اینگونه ارتباطات باید شکلی جدای از ارتباطات و معرفی فردی به خود بگیرند و این مسئله نیازمند توجه سازمان‌های موثر سینمای ایران است. موردی که همیشه هم وجود داشته است اما با تغییرات افراد و سیاست ها هیچگاه شکل قانونی ثابتی به خود نگرفته و همواره در حال تغییر است.

عضو هیات علمی دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر در ادامه افزود: همچنین با توجه به ورود روزافزون افرادی بدون تحصیلات آکادمیک به بدنه سینما، نگاه تامین کننده نیازهای سینمای ایران به بخش آکادمیک هم کم رنگ تر شده است. البته فارغ‌التحصیلان سینما در سال‌های اخیر بعضا بسیار موفق عمل کرده‌اند. همین مسئله هم قابل توجه و اشاره است که البته با ورود موثر نهادهایی چون خانه سینما به تعامل با دانشکده سینما و تئاتر این مسئله رفع خواهد شد. موردی که تلاش‌هایی هم برای انجام آن صورت گرفت ولی با تعطیلی حضوری دانشگاه‌ها فعلا امکان برقراری ارتباط جدی وجود ندارد.

سفلایی در خصوص میزان و تاثیر همکاری با دانشگاه هنر، توسط نهادهایی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما که به شکل غیر مستقیم می‌توانند در تکمیل آموزش‌ها و رفع نیازهای این رشته فعال باشند، توضیح داد: این همکاری‌ها موردی هستند و بیشتر با معرفی و ارتباطات شخصی و یا در مواقعی همچون برگزاری جشنواره‌ها و معمولا به صورت محدود صورت گرفته‌اند. اکنون زمانی است که نهادهای ذیربط باید به شکل موثر به همراهی با دانشکده سینما و تئاتر به عنوان قدیمی‌ترین نهاد آکادمیک سینما در ایران بپردازند. جدای از وابستگی دانشگاه به وزارت علوم، دانشگاه هنر می‌تواند نهادی قدرتمند برای تربیت بخشی مهم از بدنه اصلی سازمان‌هایی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و صنوف سینما باشد. پس در حقیقت همراهی و پشتیبانی از این نهاد، به نوعی پشتیبانی از دیگر نهادها هم می‌تواند باشد. قطعا در پیشبرد سیاست‌های فرهنگی کشور، دانشگاه هنر به عنوان بزرگترین و جامع‌ترین دانشگاه هنری کشور، نقشی موثر تر از آنچه تا کنون داشته است می تواند ایفا کند.

وی در ادامه به ارزیابی امکان ورود و تحصیل دانشجویان خارجی برای رشته سینما و میزان کیفیت خروجی این فارغ‌التحصیلان در دانشگاه هنر پرداخت و بیان کرد: در سال‌های گذشته با خروجی قابل توجهی از دانشجویان خارجی در رشته ی سینما روبرو بودیم. از طرفی دیگر دانشجویان خارجی جدای از ارتباط فرهنگی موثر با دانشجویان ایرانی، به عنوان سفرای فرهنگی سینمای ایران نیز عمل کرده‌اند. بخش عمده‌ای از آثار خوب این دانشجویان با محوریت موضوعات فرهنگی مرتبط با ایران تولید و اجرا شده است و امیدوارم با توجه به محبوبیت و سرشناس بودن سینمای ایران در بسیاری از کشورها، به خصوص کشورهای منطقه، در سالهای بعد شاهد حضور گسترده‌تر دانشجویان خارجی در دانشکده سینما و تئاتر باشیم. این مسئله قطعا سازنده خواهد بود و باعث گسترش روابط موثر فرهنگی چند جانبه می‌شود. پیشنهاد میکنم نهادهایی تاثیرگذار مانند سازمان اکو و همچنین یونسکو در این زمینه وارد عمل شوند و به جذب بیشتر دانشجویان علاقه‌مند کمک کنند.

این مدیرگروه سینما در پاسخ به پرسشی درباره مهم‌ترین مشکلات رشته سینما در دانشگاه هنر و وجود یا عدم وجود راهکارهای احتمالی برای حل آن‌ها گفت: از مهم‌ترین مشکلات می‌توان به مساله دسترسی به تجهیزات آموزشی مناسب و امکان به‌کارگیری مدرسین مختلف اشاره کرد. همچنین مسائل مربوط به تامین بودجه برای برگزاری کارگاه‌های بیشتر یکی دیگر از مشکلات ما در رشته سینما است. در سال‌های اخیر، کمبود بودجه و به تبع آن افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، تقریبا ورود تجهیزات و امکانات جدید را برای رشته‌هایی همچون سینما که بسیار روزآمد هستند غیر ممکن کرده است. به دنبال این مشکلات و با توجه به کمبود بودجه وزارت علوم و شرایط اقتصادی کشور و همچنین قوانین موجود برای پرداخت حق‌التدریس، به‌کارگیری مدرسین هم بسیار سخت تر از قبل شده است. بسیاری از مدرسان مدعو، به واسطه شور و علاقه‌ای که به دانشگاه و کوشش و پشتکار دانشجویان آن دارند، قبول می‌کنند به فعالیت خود ادامه دهند که از این بابت از آنان تشکر می‌کنم. اما در شرایط فعلی و با سخت‌تر شدن آموزش سینما، ورود تجهیزات گوناگون، توجه به شیوه‌های آموزشی جدید و همچنین پشتیبانی بهتر از مدرسین در زمینه‌های مختلف، برای بهبود بخشیدن به وضعیت آن ضروری است. این مسئله همچنین باعث ارتقای تولیدات دانشجویی نیز می شود.

سفلایی درباره پتانسیل اقتصادی رشته سینما و تاثیر آن در چرخه اقتصادی کشور اظهار کرد: در تمامی کشورهای توسعه یافته شاهد هستیم که سینما و رسانه‌های بصری نقش مهمی در تولیدات فرهنگی کشورها دارند. در دوران و شرایط جدید، اهمیت سینما بیشتر از قبل قابل توجه است. به شخصه عقیده دارم با پشتیبانی از سینمای ایران می‌توان به کالای فرهنگی صادراتی قابل توجهی، حداقل در منطقه و در میان کشورهای همسایه، دست یافت که نقشی تاثیرگذار در چرخه اقتصادی ایران هم خواهد داشت. البته این مسئله به سیاست گذاری موثری هم نیاز دارد. قطعا رقبایی قوی برای پر کردن جای سینمای ایران در سبد فرهنگی مردم منطقه وجود دارند، پس باید در این مسیر گام‌های بلندی برداشت و سریع‌تر دست به کار شد. دانشجویان اندیشمند و آینده‌نگر سینما می‌توانند نقشی موثر و سازنده در این مسیر ایفا کنند.

وی در پاسخ به آخرین پرسش مبنی بر اینکه در بحث پایان‌نامه‌های گروه سینما، آیا دانشجویان بیشتر به کار علمی – پژوهشی تشویق می‌شوند یا کار عملی و این پایان‌نامه‌ها تا چه حد می‌توانند جنبه کاربردی پیدا کنند، خاطر نشان کرد: پایان نامه‌های سینما هر دو بخش را شامل می‌شوند زیرا بخش نظری و عملی از هم مجزا هستند و ارائه هر دو بخش ضروری است. در سال‌های اخیر تعداد موثری پایان‌نامه در مورد سینمای ایران نگاشته شده است که اتفاقا برخی از آنها کاربردی هستند و برخی توسط نهادهایی مرتبط مورد اشاره و استفاده قرار گرفته‌اند. این موضوعات زمینه‌های مختلف سینمای ایران از منظر مضمونی، فنی و حتی اقتصادی را شامل می‌شوند. گروه سینمای دانشکده سینما و تئاتر و اساتید و دانشجویان آن، آمادگی و توان پشتیبانی پژوهشی تاثیرگذار و آینده‌نگری برای ارتقای سینمای ایران را دارند.

منبع:ایسنا

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار 25

شناسایی ۱۰ مبتلا به کرونای انگلیسی در یکی از روستاهای کرمانشاه

منتشر شده

در

توسط

شناسایی ۱۰ مبتلا به کرونای انگلیسی در یکی از روستاهای کرمانشاه

ایسنا/کرمانشاه معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از شناسایی ۱۰ فرد مبتلا به کرونای انگلیسی در یکی از روستاهای استان خبر داد.

دکتر ابراهیم شکیبا با اشاره به شناسایی ۱۴ فرد دیگر که مبتلا به کرونای انگلیسی شده‌اند، اظهار کرد: در آزمایش‌های تخصصی انجام شده ۱۴ بیمار مبتلای دیگر به ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی در استان شناسایی و شمار مبتلایان در استان به ۲۶ نفر افزایش یافت.

وی افزود: متاسفانه ۱۰ نفر از ساکنان یک روستا که از نظر تقسیمات جغرافیایی جزو شهرستان صحنه بوده، اما مراودات ساکنان آن بیشتر با شهرستان سنقر و کلیایی است به ویروس جهش یافته کرونا مبتلا شده اند.

شکیبا اظهار کرد: این افراد در یک مراسم عروسی در یکی از شهرستانهای استان لرستان شرکت کرده بودند و هم اکنون تعدادی از آنان در بیمارستان بستری هستند.

وی ادامه داد: همچنین به دنبال پایش و بیماریابی از افرادی که با بیمار ساکن ماهشهر که به گیلانغرب سفر کرده بود در ارتباط بودند، ابتدا سه نفر و امروز نیز دو نفر دیگر بیمار مبتلا به این گونه ویروس در شهرستان گیلانغرب شناسایی شدند.

شکیبا گفت: تمامی این پنج نفر به واسطه فردی که اقدام به سفر به این شهرستان کرده بود به این ویروس خطرناک مبتلا شده‌اند.

وی اظهار کرد: دو بیمار دیگر استان در شهرستان سرپل ذهاب شناسایی شده اند. این دو بیمار در یک کارخانه در استان ایلام کار می کنند که متاسفانه اکثرا به این واریانت ویروس مبتلا شده اند.

به گفته شکیبا از مجموع ۲۶ بیمار مبتلا به ویروس انگلیسی در استان، ۲۵ نفر به دنبال سفر یا پذیرش مهمان گرفتار شده اند که این امر اهمیت خودداری از سفر و دورهمی را بیشتر از گذشته نشان می دهد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

ادامه مطلب

اخبار 25

رئیس جمهور سابق بولیوی بازداشت شد/ واکنش مورالس

منتشر شده

در

توسط

رئیس جمهور سابق بولیوی بازداشت شد/ واکنش مورالس

رئیس جمهور موقت سابق بولیوی امروز، شنبه به همراه دو وزیر سابق به اتهام خیانت، توطئه چینی و فساد بازداشت شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، اداوردو دِل کاستیلو، وزیر کشور بولیوی اظهار کرد: “جنین آنی‌یز “، رئیس جمهور موقت سابق این کشور توسط پلیس بازداشت شد. آنی‌یز به همراه آلوارو کویمبرا و رودریگو گوسمن، وزیر دادگستری و انرژی بازداشت شد.

کاروس ادواردو دل کاستیلو با انتشار پیامی در شبکه‌های اجتماعی توییتر و فیس‌بوک تصریح کرد: «به اطلاح مردم بولیوی می‌رسانم که جینین آنز دستگیر شده و هم‌اکنون تحت بازداشت پلیس قرار دارد.»

وزیر کشور بولیوی گفت که حکم قرار بازداشت به دلیل دست داشتن در پرونده کودتای سال ۲۰۱۹ از سوی دادستانی عمومی این کشور علیه جنین آنی‌یز صادر شده بود.

اوو مورالس در واکنش به این مساله گفت، باید تمام مسؤولان کودتای نوامبر ۲۰۱۹ مجازات شوند.

اوو مورالس سال ۲۰۱۹ در پی تشدید اعتراض‌ها به عملکرد دولت و نیز ادعای مطرح شده مبنی بر تقلب در انتخابات از سمت خود استعفا داد و از بولیوی گریخت.

وی که به آرژانتین پناه برده بود چندی بعد پس از پیروزی سوسیالیست‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ماه اکتبر گذشته که به قدرت گرفتن لوئیس آرسه، متحد و وزیر سابق وی منجر شد وعده داد به زودی به کشور باز می‌گردد.

خانم آنی‌یز، سیاستمدار محافظه‌کاری که پس از سرنگونی مورالس به مدت ۱۱ ماه از نوامبر ۲۰۱۹ تا نوامبر ۲۰۲۰ به صورت موقت ریاست جمهوری بولیوی را بر عهده داشت روز جمعه با انتشار عکسی از قرار بازداشت صادرشده علیه وی در توییتر نوشته بود که «آزار و اذیت سیاسی آغاز شده است.»

منبع:ایسنا

ادامه مطلب

اخبار 25

سیاست نهاد رهبری در سیستان وبلوچستان صداقت در کار و قانون‌مداری است

منتشر شده

در

توسط

سیاست نهاد رهبری در سیستان وبلوچستان صداقت در کار و قانون‌مداری است

ایسنا/سیستان و بلوچستان نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان وبلوچستان گفت: سیاست نهاد رهبری در امور اهل سنت استان، صداقت در کار و شفافیت و قانون‌مداری است.

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی محامی در نشست علمای شاخص اهل سنت استان گفت: از ابتدای ماموریت در سیستان‌و بلوچستان مبنای فعالیت ما بر تعامل و مشارکت حداکثری اهل سنت در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری ها بوده و سیاست ما صداقت در کار و شفافیت و قانون‌مداری بوده و هست.

امام جمعه زاهدان افزود: در جلسات مختلف و گفتگو های متعدد با علمای اهل سنت به برخی از بی اعتمادی ها اشاره کردیم و خواستار تلاش برای رفع بی اعتمادی ها در استان شدیم و در خصوص برخی مطالبات صورت گرفته باید بدانیم که مطالبات دو طرفه خواهد بود وهمت وتلاش دوطرفه را نیز می طلبند.

محامی بیان داشت: تلاش های زیادی در سطح استانی وکشوری، برای ایجاد نگاه واحد بین مسئولان در تعامل با اهل سنت صورت گرفته و خوشبختانه در شرایط کنونی وفاق خوبی بین مسئولان برای پیگیری و حل مشکلات استان ایجاد شده است، ولازمه نتیجه بخش بودن آن هم، هماهنگی و یک صدایی ماست.

وی ادامه داد: با دسته بندی و فهرست بندی مشکلات استان و با حضور جمعی‌ مسئولان استان در مرکز و جلسه با مسئولان ارشد کشور پیگیر مطالبات و مشکلات مردم استان بوده ایم که این مشکلات به تدریج قابل حل خواهد بود.

نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان اظهار کرد: یک صدایی استان در بیان مشکلات به مرکز کشور و حفظ آرامش و همدلی در بین مردم منجر به آغاز پروژه‌های مختلف و شتاب قطار پیشرفت در استان شده و باید توجه داشته باشیم که ناهماهنگی، آشوب و التهاب ترمز دستی پیشرفت استان را خواهد کشید.

وی عنوان کرد: تشکیل شوراهای مختلف از جمله راه اندازی شورای افتاء از دیگر برنامه های مدنظر بوده که سعی داریم تا با برنامه ریزی های لازم شورای افتاء را بر اساس فقه حنفی تشکیل دهیم تا مبنای بسیاری از کارها قرار گیرد.

وی به لزوم ایجاد تحول در حوزه های علمیه اهل سنت تاکید کرد و افزود: نیاز است تا حوزه های علمیه اهل سنت پاسخگوی نیاز های روز جامعه باشد که در این جهت تلاش های زیادی صورت گرفته و همچنان باید ادامه دار باشد.

وی گفت: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان مجموعه مستقلی است که با شورای برنامه‌ریزی مدارس علمیه اهل سنت همکاری می‌کند و ارائه طرح های شورای برنامه ریزی  در صورتی در سیستان ‌وبلوچستان به اجرا درخواهد آمد که متناسب با اقتضائات استان باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محامی گفت: طبق گفتمان های صورت گرفته در جلسات شورای آموزش در نهایت مقرر شد مشکلات و چالش ها در استان مشخص و همه یکصدا شویم و سپس به دنبال پیگیری مسائل از مرکز کشور باشیم.

وی با بیان این که پیشنهاد به شورای آموزش این بود که خدمات را برشمرده و هرکدام با استقلال مدارس منافات دارد را حذف خواهیم نمود، ادامه داد: مدیران مدارس اهل سنت در خصوص ارائه خدمات به مدارس اولا از مجموع خدمات فقط یک مورد را منافی استقلال دانستند که گفتیم حذف گردد.

نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان ادامه داد: خدمات به دو شکل خدمات عمومی و خدمات خصوصی در نظر گرفته شد و در نهایت پیشنهاد بر این شد که شورای هماهنگی مدارس علمیه اهل سنت آیین نامه ای را برای ارائه اطلاعات با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان تنظیم کند که اینکار صورت نگرفت و با نامه های دیگری مواجه شدیم.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: آزادی مذهبی که در قانون اساسی آمده است به معنای این است که وقتی اکثریت کشور مذهب جعفری هستند اینگونه نباشد که مذاهب دیگر را اجازه فعالیت ندهند بلکه سایر مذاهب باید در امور مذهبی خود آزادانه عمل کنند البته به معنای این نیست که اینها از شیعیان بالاتر هستند و از قوانین کشور نیز مستثنی هستند زیرا برخی مسائل حیث مذهبی ندارد و همه ملزم به رعایت آن هستند از جمله ساخت مدارس یا مساجد که از حیث قانون و مدیریت هیچ فرقی بین شیعه و سنی نیست، وچهارچوب وضوابط خاص خودش را دارد.

وی گفت: حوزه‌های علمیه شیعه زیر نظر شورای مدیریت و برنامه ریزی حوزه علمیه فعالیت می‌کنند و نظارت  به حوزه های علمیه اهل سنت توسط مرکزی زیر نظر سازمان اوقاف تعریف شده است که از میان اهل سنت استان سیستان و بلوچستان نیز چند نماینده در این مرکز حضور دارند و تصمیم گیری در این خصوص توسط خود آن ها صورت می گیرد و باید توجه داشت که نظارت بر حوزه های علمیه شیعه به مراتب بیشتر از مدارس علمیه اهل سنت است.

محامی بیان کرد: در گذشته نیز اعلام کردیم که بنای دخالت در مدارس علوم دینی اهل سنت را نداریم و پیشنهاد دادیم تا آیین نامه همکاری به گونه ای دقیق و منصفانه تهیه ، تدوین و تصویب شود که ماندگار باشد و به شخص خاصی ارتباط پیدا نکند.

وی در ادامه به ارائه چند پیشنهاد پرداخت و گفت: بر اساس  آنچه که در نامه ۶ بندی نوشته و تصویب شده مبنای ارائه خدمات بر اساس آمارها و امتحانات و نمرات کسب شده باشد.

وی ادامه داد: ارائه اطلاعات افراد چه از طریق مدیران مدارس و چه از طریق شورای هماهنگی باید ارائه شود و در ادامه مدارس برای همکاری بیشتر شورای هماهنگی و نهاد آیین نامه ای را تنظیم و گفتمان هایی را صورت دهند و نسبت به شورای برنامه ریزی نیز بهتر است ابتدا صحبت ها در استان یکی شود و سیستم به گونه ای طراحی شود که شائبه دخالت در آن وجود نداشته باشد.

در ابتدای این جلسه مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه مسجد مکی زاهدان نیز تاکید کرد: علمای اهل سنت هیچ گونه خصومتی با نظام جمهوری اسلامی ایران ندارند و همواره دوستدار نظام و همراه رهبر معظم انقلاب ومسئولین بوده اند.

وی ادامه داد: وحدت موجود در منطقه با تلاش های نظام جمهوری اسلامی و علما ایجاد شده است و همه علمای ما در مسیر اعتدال و وحدت حرکت و در برابر ناامنی ها ایستادگی می کنند.

مولوی اسماعیل زهی بیان داشت: ما با حاکمیت جمهوری اسلامی مشکلی نداریم و نظارت را حق نظام می دانیم اما معتقدیم که استقلال مدارس باید حفظ شود.

وی گفت: به همه مسئولان اطمینان می‌دهیم که هیچگونه نگرانی از بابت مدارس علمیه اهل سنت نداشته باشند زیرا کار ما کار فرهنگی است و علمای ما با هیچ گروهک تندرو و افراط گری همراه نیست و به دنبال انجام کار سیاسی نیستیم.

منبع:ایسنا

ادامه مطلب
تبلیغات

برترین ها