با ما همراه باشید

اخبار 43

بایدها و نبایدهای رسانه با تمرکز بر آرای امام(ره)

منتشر شده

در

بایدها و نبایدهای رسانه با تمرکز بر آرای امام(ره)

در نشستی با حضور معاون مطبوعاتی و مدیران رسانه هایی چون خبرگزاری های ایسنا و ایرنا، روزنامه های شرق و مردمسالاری و پایگاه خبری الف، اندیشه‌های امام (ره) در حوزه «رسانه و مطبوعات» تبیین و معرفی شد.

به گزارش ایسنا، محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز چهارشنبه (۲۹ بهمن ماه) در کارگروه رسانه و مطبوعات اجلاس تبیین اندیشه‌های حضرت امام خمینی (ره) که به صورت وبیناری برگزار شد، اظهار کرد: وقتی امام (ره) وارد آسیب شناسی می‌شود، بحث انتقاد را مطرح می کند و تاکید دارد نباید انتقاد موجب انتقام شود، بلکه باید انتقاد سازنده باشد و خروجی انتقاد نیز نباید منجر به تخریب و پرده دری شود.

او گفت: امروز با تمام شاخصه‌های امام خمینی (ره) درباره رسانه مواجه هستیم و این مساله نشان می دهد که هنوز احتیاج به سیره امام (ره) داریم تا در فضای جاری به ویژه با توجه به نزدیک شدن به ایام انتخابات ریاست جمهوری بیش از گذشته مورد توجه قرار دهیم و آن را به دغدغه تبدیل کنیم و یک بار دیگر سفارش های امام (ره) را در زمینه رسانه بازخوانی کنیم.

او افزود دغدغه امام از انقلاب، تحول و حرکت به سوی تعالیم اسلامی و  مسیر انقلاب اسلامی نیز در همین راستا بود و رسانه نقش تعیین کننده ای در دیدگاه های امام (ره) و اهداف انقلاب داشت که می توان به ابعاد روشنگرانه رسانه ها و نشر حداکثری دیدگاه های امام (ره) و پیروزی انقلاب اشاره کرد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از پیام‌های شفاهی امام (ره) و نوارهای ایشان در ایام قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یک رسانه یاد کرد و گفت: تاثیرگذاری این رسانه را در پیروزی نهضت امام و انقلاب اسلامی دیدیم. امروز که با حضور برخی کارشناسان رسانه به بازخوانی سیره امام در حوزه رسانه می پردازیم، می توانیم دیدگاه های امام (ره) در زمینه رسانه را به دو دسته تقسیم کنیم؛ دسته ای که به محتوای رسانه اختصاص دارد. یعنی کارکرد رسانه چه باید باشد و چه انتظاری از رسانه ها وجود دارد و دسته دوم مربوط به آسیب های کارکرد رسانه در کلام بنیانگذار جمهوری اسلامی است که شاخص هایی از سوی امام(ره) اعلام شده است.

خدادی اضافه کرد: وقتی امام (ره) وارد آسیب شناسی می شود بحث انتقاد را مطرح می کند و تاکید دارد نباید انتقاد موجب انتقام شود و نباید به بهانه انتقام گرفتن صورت بگیرد، بلکه باید انتقاد سازنده باشد و خروجی انتقاد نیز نباید منجر به تخریب و پرده دری شود.

هنچنین مصطفی کواکبیان، مدیر مسئول روزنامه مردمسالاری گفت: وقتی می گوییم منظومه فکری امام (ره) در حوزه رسانه و مطبوعات منظورمان مجموعه رسانه هاست و شامل رسانه هایی مانند صداوسیما نیز می شود. البته زمان حضرت امام(ره) مطبوعات کاغذی بیشتر مدنظر بود تا فضای مجازی که امروزه فراتر از مطبوعات کاغذی است و تمام پایگاه های خبری و سایت ها را نیز دربرمی گیرد؛ لذا بر این اساس باید توجه کنیم اگر امام (ره) برای مطبوعات رسالت قائل هستند، فقط شامل چند روزنامه نمی شود.

او افزود: بزرگترین رسانه، صداوسیماست که امام(ره) فرمود باید مثل یک دانشگاه برای مردم باشد و وظیفه آموزشی نیز دارد. ۴۲ سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته ولی هنوز نتوانستیم رادیو و تلویزیون خصوصی داشته باشیم و یکی از ضعف های بسیار مهم ماست؛ در حالی که کشورهایی مانند افغانستان رادیو و تلویزیون خصوصی دارند.

صاحب امتیاز روزنامه مردمسالاری ادامه داد: امام(ره) در زمان پیروزی انقلاب از رسانه جایگزین (alternative media) استفاده می کرد. یعنی وضعیت سرکوبگرانه رسانه های قبل از انقلاب به گونه ای بود که در آن شرایط امام (ره) با اطلاعیه های خود روشنگری می کردند و از این وسایل به عنوان رسانه استفاده می کردند.

او یادآور شد: مساجد یکی دیگر از رسانه های سنتی امام (ره) و انقلابیون بود که مطالب به صورت چهره به چهره منتقل می شد. در اوایل انقلاب یعنی تا سال ۵۹ هیچ کنترلی بر وضعیت مطبوعات نبود و همه اندیشه ها و دیدگاه ها از سوی همه احزاب منتشر می شد تا اینکه قانونی به تصویب رسید تا مقداری ضابطه مند شد.

کواکبیان اضافه کرد: باید توجه کنیم فضایی که امام (ره) درباره رسانه ها توصیه می کردند چه فضایی است و لذا گاهی بعضی استناد نکنند که امام فرمود «آزادی آری، توطئه هرگز» و مفهوم آن این است که نباید از طریق تشکلات و مطبوعات برنامه براندازی داشته باشند. به نظرم با توجه به آزادی مطبوعات که امروز وجود دارد، باید حقی برای دگراندیشان قائل شویم که حرف هایشان را در چارچوب ملاک ها و ضوابطی که وجود دارد، بیان کنند.

او با بیان فضای حاکم بر رسانه ها در سال های اول انقلاب اسلامی گفت: کوچکترین کنترلی بر مطبوعات و رسانه ها در سال ۵۸  وجود نداشت و در آن فضا امام (ره) نکاتی گفتند که باید به آن توجه داشت و معتقدم باید منظومه فکری امام در حوزه رسانه و مطبوعات را در نظر داشت.
این فعال رسانه ای افزود: امام (ره) قبل از انقلاب درباره رسانه ها تعبیراتی داشتند که در فرازی فرمود «رسانه ها از ابزارهای موثر تباهی ملت ها خصوصا نسل جوان بوده است. در این صد ساله اخیر نقشه های بزرگی در تبلیغ ضد اسلام و ضد روحانیت خدمتگزار و در تبلیغ استعمارگران غرب و شرق کشیده شده است. از رسانه ها برای درست کردن بازار کالاها خصوصا تجملی و تزیینی از هر قماش و تبلیغ اجناس پوشیدنی و نوشیدنی استفاده شده است.»

او افزود: باید بپذیریم امام(ره) یک مکتب سیاسی است که شاخص هایی دارد و اگر به دنبال رسانه متعهد هستیم تا به ارتقای سطح فکری ملت کمک کند و اندیشه ها را ترقی ببخشد باید این مجموعه را با هم ببینیم و پیشنهاد می کنم معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا هر نهاد دیگری برای رسانه های متعهد با دیدگاه امام و مکتب سیاسی امام شاخصه سازی کند.

کواکبیان با برشمردن ۱۰ شاخصه گفت: امام (ره) به نکات ریز در حوزه رسانه اشاره کردند مثلا فرمودند «باید توجه کنید روزنامه ای تیترش چیزی نباشد که محتوای آن آنطور نباشد، نه به آن تندی که در تیتر است. این غش است؛ مثل کاسبی که روی جنس خود چیز خوبی می ریزد و آخرش فاسد است و این حرام است. اگر تیتر با محتوا نخواند غش است که شما با قلم هایتان انجام می دهید. شک نکنید که ما روز محاسبه داریم و آن روز خود انسان و دست ها شهادت می دهند.»

او به دیدگاه امام (ره) درباره مردمسالاری پرداخت و گفت: در نظر امام (ره) مردمسالاری یک مشارکت حداکثری است. متاسفانه در حوزه رسانه برخی توجه ندارند؛ درحالی که در این مقطع اگر بخواهیم منویات امام(ره) را در تقویت جامعه و آزادی ها اجرا کنیم باید به مشارکت حداکثری دامن بزنیم.
در ادامه محمد رحمانیان، مدیر مسئول روزنامه شرق درباره منظومه فکری امام(ره) در حوزه رسانه عنوان کرد: امام (ره) به تنهایی یک ابررسانه بودند. امام (ره) اگر این ویژگی را در خود نداشتند شاید انقلاب ما به شکل دیگری بروز و ظهور پیدا می کرد. امام(ره) با رسانه آشنا بودند و از قبل از نهضت با رسانه ارتباط داشتند و آنگونه که مطالعه کردم امام اولین مصاحبه خود را با مجله ترقی در قم داشتند که به نمایندگی از آیت الله بروجردی مصاحبه کردند.

او  افزود: در زمان شاه رسانه هایی مثل رادیو و تلویزیون در اختیار حکومت بود و به ارائه نظرات حکومت می پرداخت ولی رسانه های کوچک مانند نوار کاست، دیوارنویسی ها یا منابر توانستند کمک کنند تا انقلاب به رهبری امام (ره) به پیروزی برسد.
رحمانیان ادامه داد: اعتماد امام به مردم راز شکست رسانه های بزرگ از رسانه های کوچک بود. ما اکنون دچار مشکلی شدیم. وقتی امام (ره) گفتند رادیو وتلویزیون را یک ساعت در اختیار ما قرار دهید تا جوانان را هدایت کنیم چرا امروز با وجود ۱۱۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی که همه در مختصات جمهوری اسلامی عمل می کنند و با داشتن این همه شبکه و روزنامه و فضای مجازی هنوز نتوانسته ایم به هدفی که ایشان داشتند، برسیم؟

او خاطرنشان کرد: اگر اعتماد مخاطب سلب شود حتی اگر رسانه، سریع ترین و پاک ترین اخبار را در اختیار مخاطب قرار دهد موجب بی اعتنایی مخاطب می شود. امام (ره) از ابتدای نهضت به رسانه اعتقاد داشتند. البته امام (ره) بر دو مطلب تاکید داشتند؛ یکی این که رسانه دروغ نگوید و دیگر این که دشمن خود را تخریب نکند.

مدیر مسئول روزنامه شرق اضافه کرد: مسئولان توجه کنند که امام(ره) به نقد اعتقاد داشتند و حتی تخطئه را یک هدیه الهی برای رشد انسان ها می دانستند و باید هر روز این جمله امام را به خاطر داشته باشیم و به مسئولان بگوییم که نگاه امام(ره) به رسانه اینگونه بوده است؛ یعنی امام کارکرد رسانه را فوق العاده دانسته و حتی اجازه تخطئه را روا دانستند.

رحمانیان ادامه داد: رسانه مورد نظر امام(ره) رسانه ای است که پاک و بی آلایش باشد و دروغ نگوید و هتک نکند و ما باید به این مساله توجه کنیم. رسانه با توجه به ویژگی هایش اگر آزاد باشد کارکردهای بسیاری دارد از جمله این که جلوی فسادها را بگیرد و اجازه ندهد که برخی پشت درهای بسته تصمیم هایی بگیرند و عملکردهایی داشته باشند که با سیره امام(ره) تفاوت داشته باشد.

او تاکید کرد: اگر بخواهیم به سیره امام(ره) عمل کنیم رسانه ها باید یک اتاق شیشه ای برای مسئولان درست کنند که در منظر مردم باشند و کارکرد و عملکردشان در مقابل دیدگان مردم باشد که اگر اینگونه باشد به اهداف مدنظر امام(ره) خواهیم رسید.

همچنین محمدرضا نوروزپور، مدیرعامل ایرنا در سخنانی گفت: صحبت درباره نظرات امام(ره) پیرامون رسانه یک مساله سهل و ممتنع است. یعنی ساعت ها می توان در این زمینه صحبت کرد ولی غور کردن در عمق مطالب امام(ره) کار ساده ای نیست. امام(ره) یک شخصیت چندساحتی و چندبعدی بود که درباره همه مسائل سیاسی، اجتماعی، رسانه ای و علمی صاحب نظر بود.

او با اشاره به ارتباط امام(ره) با رسانه ها در فرانسه برای رسانیدن صدای انقلاب به تمام جهان گفت: در دوره ای که امام(ره) به پاریس رفتند، بعد از توزیع اعلامیه ها یکی از مهمترین رسانه های امام نوارهای کاست ایشان بود.

نوروزپور ادامه داد: همانگونه که امام(ره) انتقاد را حق مسلم رسانه ها می دانستند و بر آزادی بیان و انتقاد سازنده تاکید داشتند، در همان جا اشاره می کردند که رسانه ها حق تضعیف نهادها از جمله دولت را ندارند. مثلا اگر می گفتند انتقاد شود از طرف دیگر می گفتند نباید سایر قوا تضعیف شوند.

او افزود: امروز می بینیم مطبوعات هدف از نقد خود را قوه مجریه قرار داده اند؛ درحالی که امام(ره) به دنبال آن بود که رسانه ها همه جانبه نگر باشند. یعنی توصیه ایشان به رسانه ها در نوع فعالیت شان فقط به نقد خلاصه نمی شد بلکه تاکید داشتند که رسانه ها باید از تحریف پرهیز کنند.

نوروزپور اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب نیز در استمرار روش و کلام امام(ره) به تحریف حساسیت دارند و معتقدند تحریف در رسانه ها نباید نسبت به واقعیت ها صورت گیرد؛ در حالی که امروز برخی رسانه ها در دام تحریف افتاده اند و به طور ناخواسته با برخی جریان های خارج از چارچوب نظام همراه می شوند و با نادیده گرفتن دستاوردهای دولت برای نظام و مردم به جای این که مردم را به نظام و انقلاب امیدوار کنند، مردم را ناامید می کنند.

او تاکید کرد: دولت ما امروز در بدترین شرایط اقتصادی کار می کند، البته کمبودهایی نیز وجود دارد ولی باید در نظر داشته باشیم که رسالت اصلی مطبوعات فقط نقد کردن نیست.

مدیرعامل ایرنا افزود: امام(ره) نسبت به فساد مطبوعات و به ویژه نفوذ در رادیو و تلویزیون بسیار حساس بودند و صدا و سیما را یک دانشگاه می دانستند. امام(ره) رسانه را به دید مربی جامعه می دیدند و معتقد بودند اگر رسانه تربیت شود می تواند جامعه را نیز تربیت کند. امام(ره) معتقد بود قلم و رسانه ها باید در تربیت بشر و تعالی کشور و ملت باشد. این تعالی گاهی از طریق نقد و گاهی از طریق تبیین به دست می آید.

او ادامه داد: امام(ره) به نقش رسانه ها در توسعه و پیشرفت کشور بسیار اهمیت می دادند و معتقد بودند که رسانه ها باید در مسیر پیشرفت کشور حرکت کنند و لذا امام (ره) رسانه ها را در خدمت مستضعفین می دانست.

علی متقیان، مدیرعامل ایسنا نیز با بیان خاطره ای از حجت الاسلام سید محمود دعایی گفت: یک بار امام(ره) با دقت گزارشی از حجت الاسلام دعایی را خواندند و تاکید کردند که هیچگاه به مردم دروغ نگویید و هیچگاه بدزبانی و فحاشی نکنید. او در گزارش خود گفته بود که امام (ره) یک متر زمین هم ندارد، در حالی که امام(ره) فرمود از پدرم یک زمین به ارث برده ام. حجت الاسلام دعایی همچنین گفت که درباره یکی از نزدیکان شاه بد صحبت کرده بود و امام (ره) فرمود حتی به دشمن هم فحاشی نکنید.

او افزود: اگر ما این دو نکته را سرلوحه کار خبری و رسانه ای خود قرار دهیم هیچ مشکلی نخواهیم داشت. امام(ره) فرمود قلم در محضر خداست و باید در نوشته هایمان توجه کنیم که فردا قیامتی هست و بازخواست خواهیم شد؛ لذا باید در نوشته هایمان رضای الهی را درنظر داشته باشیم.

مدیرعامل ایسنا اضافه کرد: امام(ره) فرمود: رسانه ها در تربیت و آموزش نقش مهمی دارند و در جایی دیگر فرمود معلمی شغل انبیاست و می توان گفت رسانه و خبرنگاری شغل انبیاء است و خبرنگار باید امین و صادق باشد.

بیژن مقدم، مدیر مسوول پایگاه خبری الف نیز گفت: وقتی گفتارهای امام(ره) را درباره رسانه مطالعه می کنیم، متوجه می شویم علاوه بر اینکه ما را متوجه کارکردهای اصلی رسانه و ماموریت های رسانه می کند، هوشیارهایی می دهد که اگر رسانه به انحراف کشیده شود، آثار بسیاری بر روی افکار عمومی دارد حتی درباره رسانه های قبل از انقلاب فرمودند هیچ چیز بیشتر از رسانه منشا انحراف و انحطاط و فشار بر مردم نبوده است.

او با اشاره به گسترش فضای مجازی گفت: وقتی فضا به سمت تیراژ و لایک و فالوور بیشتر به هر قیمتی حرکت می کند، باید بدانیم هیچ یک از این موارد جایگاهی در آموزه ها ندارد و جزو ارزش ها نیست ولی می بینیم که این رسانه ها در حال تغییر دادن ارزش ها هستند. ما بحثی در این مساله نداریم که باید رسانه ای داشته باشیم که هر چقدر می توانیم از راه های صحیح مخاطب بیشتری جذب کنیم ولی مساله اینجاست که مواظب باشیم آن مسائل جایگزین ارزش ها نشود.

مقدم افزود: یکی دیگر از نکات مهم که به آن عمل نشد، همان صحبت های تاریخی امام(ره) است که فرمود، چرا عکس و فیلم مرا پخش می کنید و چرا عکس من باید صفحه اول روزنامه ها باشد. ما از این سخنان فاصله گرفتیم به ویژه در رسانه های اصلی و صدا و سیما و حتی در زمان امام(ره) هم این مساله رعایت نشد.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مسائل، درنظر گرفتن منافع ملی است و رسانه ها باید توجه کنند که همه باید متحد باشند و به جریان کلیت نظام و منافع مردم کمک کنند و دعواهای خودمان را برای فرصتی دیگر بگذاریم.

به گزارش ایسنا، اجلاس اندیشه‌های حضرت امام خمینی(ره) به همت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و در راستای تفاهمنامه‌ همکاری مشترک میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تولیت حرم حضرت امام خمینی(ره) برگزار می شود و تا بعد از ظهر چهارشنبه ادامه دارد.

معرفی اندیشه‌های امام (ره) در چهار حوزه «رسانه و مطبوعات»، «فرهنگ عمومی»، «هنر و سینما» و «فضای مجازی» از محورهای موضوعی این اجلاس است. اجرایی‌شدن خط‌مشی امام در حوزه فرهنگ و هنر و تجدید میثاق معاونان، روسای سازمان‌ها و مدیران ستادی و استانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از دیگر اهداف برگزاری این اجلاس است.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار 43

نظریان: فدراسیون اسکی حتی یک پیست هم ندارد/ نمی‌دانم برای المپیک کجا تمرین کنیم

منتشر شده

در

توسط

نظریان: فدراسیون اسکی حتی یک پیست هم ندارد/ نمی‌دانم برای المپیک کجا تمرین کنیم

رییس فدراسیون اسکی با بیان اینکه با داشتن ۸۰ میلیون جمعیت فقط ۲۰ هزار اسکی باز داریم، گفت: هیچ کدام از پیست‌های اسکی کشور در اختیار فدراسیون اسکی نیست و نمی‌دانم برای تمرین ملی پوشان برای اعزام به المپیک چه کار کنیم.

به گزارش ایسنا، عباس نظریان در اولین نشست خبری خود پس از به دست گرفتن ریاست فدراسیون اسکی در ۱۷ دی ۱۳۹۹، درباره انتظار از فدراسیون اسکی برای کسب موفقیت در عرصه های بین المللی و برنامه های فدراسیون در این زمینه، اظهار کرد: همه می دانید برای قهرمان شدن در ورزش نیازمند عناصری همچون زیرساخت ها هستیم. علی رغم اینکه دارای پتانسیل زیادی در کشور هستیم و از لحاظ زیرساختی وضعیت بدی نداریم اما چالش ما بحث تجهیز کردن این زیرساخت هاست. به واسطه خیلی از مسائل تجهیزات پیست های اسکی ما در کشور کمتر تولید می شود و تشدیدتحریم ها باعث شده در ورود اجناس و کالاها مشکلاتی داشته باشیم. در تلاش برای نوسازی زیرساخت ها هستیم.

رییس فدراسیون اسکی با اشاره به وضعیت زیرساخت ها گفت: به لحاظ زیرساخت ها قابل قیاس با کشورهای آسیایی مثل کره نیستیم اما دست از تلاش برنمی‌داریم. فدراسیون اسکی غنی نیست و با دو جامعه متفاوت روبرو هستیم. با یک جامعه که برای سرگرمی اسکی می کنند اما جامعه دیگر نفراتی هستند که تمام زندگی حرفه ای شان اسکی است و اتفاقا شاید بنیه اقتصادی قوی ندارند اما در بحث قهرمانی ظرفیت اصلی اسکی ایران هستند.

وی ادامه داد: امیدوارم امسال برف خوبی داشته باشیم و با تقویم قبلی جلو می رویم تا این فصل را تمام کنیم. ان‌شاءالله برای فصل بعدی با برنامه کوتاه مدت یک ساله و بلند مدت ۴ ساله سعی در ایجاد زیرساخت ها و همچنین جوانگرایی تیم های ملی خواهیم داشت. هدف این است از ظرفیت بخش خصوصی نیز در ایجاد و نوسازی زیرساخت ها استفاده کنیم. قبول دارم تهیه لوازم اسکی در بنیه خیلی از خانواده ها نیست اما فکر می کنم می توانیم در داخل کشور لوازم اسکی تولید شود تا در بخش همگانی این لوازم ارزان‌تر در اختیار علاقمندان قرار گیرد. ورزش اسکی همه زندگی مردم روستاهای کوهستان است و این تصور که می گوییم ورزش لاکچری است را باید تغییر دهیم.

رییس فدراسیون اسکی درباره برنامه هایش برای حل اختلافات جامعه اسکی گفت: معلم هستم و نگاه دانشگاهی دارم. درباره سایرین قضاوت نمی کنم و علاقمند نیستم درباره مدیران سابق صحبت کنم. با همه مخالفان فدراسیون که شاید گلایه یا ناراحتی داشته اند تماس گرفتم. من با بیش از ۱۰۰ نفر از جامعه کشتی تماس گرفتم و خیلی ها هم دعوت کردم و به فدراسیون آمدند. افرادی اصلا باورشان نمی شد با آن ها تماس بگیرم. معتقدم اسکی متعلق به همه جامعه اسکی تعلق دارد و باید از همه پتانسیل ها استفاده کنیم. از همه دوستانی که فکر می کنند می توانند به فدراسیون کمک کنند جلو بیایند.

وی درباره اینکه آیا در ترکیب تیم های ملی جوانگرایی می شود یا خیر، گفت: بعد از بازگشت تیم های ملی و پایان این فصل برفی در نشستی که با بخش ها و کمیته های متخلف خواهیم گذاشت جمع بندی می کنیم. سال های مختلفی است ما اسامی یکسانی در تیم های ملی می شنویم اما باید نفراتی انتخاب شوند که قابلیت و رکورد بهتری از نفرات فعلی به جا بگذارند تا به تیم ملی برسند. همه چیز بر اساس مسابقه انتخابی است و هر کس توان و رکوردش بهتر باشد به تیم ملی می رسد. نگاهم جوانگرایی است و این فرصت را برای جوانان فراهم می کنیم تا خودشان را نشان بدهند اما باید به هر حال رکورد نفرات فعلی را بزنند.

نظریان افزود: فدراسیون به هیچ فردی تعلق ندارد و متعلق به همه است. برای ورود هیچ ورزشکاری به تیم های ملی ممنوعیت نداریم و همه با حضور در مسابقات می توانند خودشان را نشان بدهند. کادر فنی ما همه را می بیند تا هر کس ظرفیت دارد به تیم ملی دعوت شود. هر کس چه در مدیریت یا فنی حیطه اختیارات خودش را دارد. اگر اتفاقاتی رخ می دهد که ورزشکاری دعوت نمی شود باید از جنبه های مختلف بررسی شود چرا که فقط بحث فنی نیست. باز هم می گویم هر کس فکر می کند می تواند به تیم ملی کمک کند دعوت می کنم تا پس از دو رویداد جهانی پیش رو بیایند و کمک کنند.

وی درباره توجه به ظرفیت گردشگری در اسکی گفت: جالب است کشوری مثل فرانسه با ۶۰ میلیون جمعیت شاهد حضور ۵۰ میلیون اسکی باز در پیست های خود بوده است. ایران ظرفیت بسیار خوبی در گردشگری اسکی دارد. امروز اگر کسی از عمان بخواهد برود اروپا اسکی بازی کند باید هزینه زیادی کند اما یک پرواز به پیست سپیدان شیراز هزینه بسیار کمتری برای آن ها دارد. از پیست شیرآباد مشهد هیچ استفاده ای نمی شود یا پیست های اردبیل و تبریز، لرستان، کهکیلویه و بویراحمد نیز شرایط بسیار خوبی دارند. اسکی رشته لاکچری بازها نیست و ظرفیت بسیار زیادی در اشتغال زایی دارد. چون نگاهمان این بوده این رشته برای پولدارهاست از ظرفیت اشتغالزایی آن غافل شده ایم. نیاز به کار داریم و حرف یک شبه نیست بلکه نیاز به فرهنگسازی دارد. اگر بتوانیم با پول ثروتمندان که به اسکی علاقه دارند در این رشته ظرفیت سازی کنیم اشتغالزایی زیادی صورت می گیرد.

وی درباره برنامه های فدراسیون برای برگزاری اردوی مشترک با تیم های خوب خارجی گفت: سعی می کنیم چه برای دانش افزایی مربیانمان و یا ورزشکاران سعی می کنیم از ظرفیت مربیان تراز اول استفاده کنیم تا وضعیت رتبه ورزشکارانمان نیز بهبود یابد. برای انجام اردوی مشترک در یک کشور اروپایی که ظرفیت خوبی داشته باشد باید از لحاظ مالی حمایت شویم اما با شرایط فعلی و میزان حمایت ها این کار خیلی سخت است. سعی می کنیم با استفاده از پتانسیل سرمایه دارهایی که به اسکی علاقمند هستند در این زمینه فرصت های خوبی را ایجاد کنیم. قطعا برنامه های خوبی داریم و هدف این است از ظرفیت های بخش خصوصی استفاده کنیم. اعتبارات ما حتی اجازه برپایی یک اردوی ۱۰ روزه را در اروپا نمی دهد.

نظریان درباره شلوغی بیش از حد پیست ها در شرایط شیوع کرونا گفت: امروز هیچ پیستی در اختیار فدراسیون اسکی نیست و برای اینکه تیم ملی ما که مثلا می خواهد به المپیک برود نمی دانیم کجا باید تمرین کند. نمی توانم مثل اجاره نشین ها مدام به این پیست و آن پیست بروم. جان همه برای ما ارزش دارد و تاکید می کنم از همه فعالان اسکی که پذیرای جامعه هستند تقاضا می کنم تمامی پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

وی درباره اینکه گفته می شود ملی پوشان در پیست دیزین بدون هزینه تمرین می کنند، گفت: این مجموعه در اختیار ما نیست اما از مسئولان این پیست به خاطر همکاری‌شان تشکر می کنم. همچنین از مسئولان پیست پولادکف که به خوبی از تیم ملی بانوان میزبانی کردند صمیمانه قدردانی کنم.

به گزارش ایسنا، بهرام ساوه شمشکی، دبیر فدراسیون اسکی نیز به عنوان سخنگوی جدید فدراسیون اسکی در این نشست معرفی شد.

وی درباره وضعیت کسب سهمیه های المپیک در اسکی گفت: در المپیک ۲۰۲۲ چین برآورد ما ۴ سهمیه در صحرانوردی و آلپاین است. در صحرانوردی کسب سهمیه ها انجام شده اما در آلپاین برف کم بود و نتوانستیم مسابقات انتخابی را برگزار کنیم و پس از بازگشت ملی پوشان از ایتالیا تکلیف ملی پوشان آلپاین نیز روشن می شود. برنامه داریم از ۱۵ اسفند تا فروردین مسابقات را برگزار کنیم و امتیازات لازم را بگیریم. فکر نمی کنم با قوانین جدید بیشتر از ۴ سهمیه بگیریم.

وی درباره کمک های فدراسیون جهانی اسکی نیز گفت: کمک های فدراسیون جهانی را در قالب لوزام دریافت کردیم، لوازمی که خریداری می شود توسط فدراسیون جهانی با اعتبارات ما پرداخت می شود و مبالغ داخل کشور نمی شود.

وی درباره عدم اعزام حسین ساوه شمشکی و محمد کیا دربندسری به رقابت های جهانی ایتالیا گفت: هیچ منعی برای حضور آقای ساوه شمشکی نیست. مجبور بودیم ۶ نفر را به کمیته فنی معرفی کنیم که حسین شاوه شمشکی جزو آن ها نبود اما بعد از مسابقات جهانی می تواند در مسابقات شرکت کند تا شانس حضور در تیم ملی را داشته باشد اما کیادربندسری باید مشکلاتش با سرمربی تیم ملی حل شود و امیدوارم او را بزودی در تیم ملی ببینیم.

انتهای پیام

ادامه مطلب

اخبار 43

نظرسنجی: نتانیاهو از تشکیل دولت ناتوان است

منتشر شده

در

توسط

نظرسنجی: نتانیاهو از تشکیل دولت ناتوان است

نتایج جدیدترین نظرسنجی‌ها در رژیم صهیونیستی نشان داد که بنیامین نتانیاهو همچنان از تشکیل دولت آتی ناتوان است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما، طبق نظرسنجی که شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی انجام داد، فرصت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر کنونی و رهبر حزب لیکود برای تشکیل دولت بعد از انتخابات آتی بسیار ناچیز است؛ هرچند که وی با فاصله حداقل ۱۱ کرسی از نزدیک ترین رقبایش یعنی یائیر لاپید، رئیس حزب “آینده‌ای هست”، در صدر قرار دارد.

طبق این نظرسنجی، فهرست مشترک ۹ کرسی به دست می‌آورد و “لیست عربی یکپارچه” در کسب تعداد آراء تعیین کننده شکست می‌خورد و ۱.۸ درصد از آراء را به دست می‌آورد.

در حالی که نتایج نظرسنجی شبکه ۲۰ نشان می‌دهد که فهرست مشترک ۱۱ کرسی به دست می‌آورد، اما فهرست عربی یکپارچه، آن میزان آراء تعیین کننده (۳.۲۵ درصد) را به دست نمی‌آورد و ۱.۵ درصد آراء را کسب می‌کند.

طبق نتایج نظرسنجی، حزب “اقتصاد جدید” به ریاست یارون زلیخه نمی‌تواند میزان تعیین کننده آراء را کسب کند و ۱.۶ إلی ۱.۹ درصد از آراء را به دست می‌آورد.

منبع:ایسنا

ادامه مطلب

اخبار 43

بشین، فکر کن، پولدار شو!

منتشر شده

در

توسط

کدام آدم موفقی را می‌شناسید که هر روز ساعت ۱۰ صبح از خواب بیدار شود و تا دیروقت سرش به پر کردن پیام‌های انگیزشی برای مردم گرم باشد؟ این موفقیت از کدام تلاش به او رسیده است؟

به گزارش ایسنا، روزنامه جام جم نوشت: «لزوما همیشه قوی‌ترین‌ها و سریع‌ترین‌ها پیروز نمی‌شوند؛ پیروز کسی است که فکر کند می‌تواند پیروز شود. به‌به! چه جمله‌های خوبی. یک‌ بار جلوی آینه بایستید و با انرژی تمام این چند جمله را بگویید یا نه، صدایتان را آرام کنید و به شکل رمزآلودی همین چند جمله را بخوانید. اصلا بخش اول را هم بی‌خیال شوید: پیروز کسی است که فکر می‌کند می‌تواند پیروز شود. پیروز کسی است که فکر می‌کند می‌تواند پیروز شود… در آینه چقدر شبیه سخنران‌های انگیزشی هستید؟! چه خوب است بدانید این جمله‌ها از کتاب‌های آقای هیل انتخاب‌ شده؛ کسی که در کسب موفقیت و ثروت به درجه استادی رسیده بود. صاحب پرفروش‌ترین کتاب‌های موفقیت در آمریکا که فقط در یک فقره نزدیک به ۳۰میلیون نسخه فروخت، کسی که رازهای موفقیت را در مصاحبه با افرادی مثل توماس ادیسون، گراهام بل، فورد و ویلیام جنینگ برایان کسب و استخراج کرد. حالا چشم‌های‌تان را ببندید و قبل از این‌ که باز کنید هر چیز را که تا اینجا گفتیم، پاک‌ کنید تا قصه عجیبی برای شما تعریف کنیم؛ قصه‌ای عجیب که اگر با دقت بخوانیم، ممکن است خیلی اتفاقات پیش روی ما رخ ندهد. قصه شرورترین پسر وایس کانتی در ویرجینیا. قصه کسی که همه نمونه آن را دیده‌ایم اما همیشه تازگی دارد. قصه اولیور ناپلئون هیل.

یک روایت رسمی از یک مرد موفق

اواخر قرن ۱۹ در خانه‌ای که عملا اتاقی کوچک در حاشیه رودخانه پراد بود، آهنگری صاحب یک فرزند پسر شد، خانه‌ای که در وایس کانتی به‌ خاطر ابتدایی‌ترین مساله یعنی رعایت نکردن بهداشت، شهره تمام محله بود. این پسر که بعدها به‌ نام ناپلئون هیل مشهور شد در نوجوانی خود را نویسنده کوهستان معرفی و از ۱۳سالگی شروع به نوشتن در روزنامه‌های محلی کرد، البته با درگذشت مادرش و ازدواج مجدد پدری که توجهی به تربیت فرزند نداشت به یاغی‌ترین پسر محله تبدیل شد و از قاتل و یاغی معروف، جسی جیمز که صد سال قبل از او کشته‌ شده بود برای خود اسطوره ساخت.

این نوجوان که باافتخار به کمرش سلاح می‌بست، می‌رفت که به یک خلافکار بزرگ یا یک جوانمرگ کوچک در تاریخ آمریکا تبدیل شود تا این‌ که به او می‌گویند اگر بتوانی با ماشین تایپ خودت هم مثل همین سلاح و با همین ظرافت کارکنی، دنیا را تکان خواهی داد.

همه‌ چیز پس از مصاحبه هیل ۱۵ساله با اندرو کارنیگی، غول بزرگ دنیای فلز و ثروتمندترین مرد آمریکا در آن زمان تغییر کرد و ناپلئون بعد از گفت‌وگو با کارنیگی دیگر آن آدم سابق نبود. کارنیگی به او پیشنهاد کرد تا ۲۰سال آینده را برای کشف راز موفقیت و استخراج رمز و راز پیروزی از سینه آدم‌های بزرگ عصر خود صرف کند یا خودش به یک نمونه موفق تبدیل شود یا این تجربیات را در اختیار دیگران بگذارد. او به هیل گفت من به تو بابت این سال‌ها پولی نخواهم داد، فقط به تو یک معرفی‌نامه می‌دهم که با اعتبار من بتوانی با چهره‌هایی نظیر ادیسون گفت‌وگو کنی. از اینجای تاریخ، همای سعادت روی شانه نویسندگان موفقیت نشست و این دیدار یک نقطه آغاز بر دنیای کتاب‌های موفقیت و خودباوری در تاریخ دنیا بود.

زندگی‌نامه رسمی او می‌گوید هیل با دقت و ظرافت تمام، راز موفقیت این افراد را می‌پرسید و آن را یادداشت می‌کرد. از این‌ رو در سال ۱۹۲۸، کتابی با نام قوانین موفقیت نوشت که با استقبال خوبی روبه‌رو شد. هیل، کتاب دینامیت مغزی، مجله قوانین طلایی هیل، راهیابی به موفقیت، رشد فکری و ثروت و سرانجام علوم موفقیت را نوشت و به پدر معنوی تمام افرادی تبدیل شد که می‌خواستند پا در این عرصه بگذارند. او هر بار که به موفقیتی دست پیدا می‌کرد، دیگران با استفاده از صداقتش، اموالش را بالا می‌کشیدند و او دوباره از صفر شروع می‌کرد. موفقیت و خدمت به مردم میهن در دوران رکود اقتصادی آن‌ قدر برای هیل مهم بود که همسر و فرزندانش را رها کرد و به سمت تولید علم برای موفقیت رفت. او در زمینه موفقیت و کسب ثروت به درجه استادی رسیده بود و برای فرانکلین روزولت هم نقش مشاور را ایفا کرد.

بسیاری از تجارت‌پیشگان آمریکایی تحت تأثیر او بودند تا حدی که یک تاجر بزرگ آمریکایی در کلیسایی حضور پیدا می‌کرد که کشیش آن از شاگردان و پیروان ناپلئون هیل بود و این تاجر همیشه می‌گفت از شنیدن حرف‌های او سیر نمی‌شوم. به‌ هر حال او موفق‌ترین نویسنده کتاب‌های موفقیت در طول تاریخ بود و تأثیر بزرگی بر این حرفه داشت.

دوباره چشم‌ها را لحظه‌ای ببندید، اینجای گزارش باید روایت رسمی و البته یکجانبه بنیاد هیل از زندگی ناپلئون هیل را رها کنیم و سراغ گزارش مت نوواک برویم، گزارشی که بر اساس مستندات موجود و قابل دسترسی تهیه و تدوین شده است.

یک سوال بزرگ در مورد یک اسم بزرگ

این‌که بگوییم سرنوشت بعضی‌ها از پیش تعیین‌شده حرف خوبی نیست. خیلی هم با معیارهای عقلی جور درنمی‌آید. مثلا شما نمی‌توانید بگویید یک نفر چاره‌ای جز معتادشدن نداشته یا یک نفر دیگر اگر دکتر نمی‌شد باید تعجب می‌کردیم! چون مثال‌های نقض بسیاری در این زمینه هست اما افرادی که بستر و زیرساخت انجام یک کار را دارند نیمی از راه را رفته‌اند. مثلا فرزند ماری کوری که در آن خانواده بزرگ شده کافی است کمی درس بخواند تا تبدیل به دانشمندی بزرگ شود، یا فرزند پیتر اشمایکل از ابتدای رقابت برای دروازه‌بان تیم ملی دانمارک شدن، هرچند کافی نبود اما از بقیه دو بر صفر جلوتر بود. بقیه راه را خود شخص باید برود.

برای ناپلئون هیل هم همین‌ طور بود. او در ذات یک خلافکار بود. از یک خانواده با طبقه اجتماعی پایین که به‌ جای این‌ که از راه جسی جیمز به سمت مرگ زودهنگام برود، یک روز اسلحه را کنار گذاشت و با ماشین تایپ در دنیای کلاهبرداری یک شریان جدید باز کرد. آنهایی که از این اظهارنظر ناراحت شده‌اند یک لحظه صبر کنند. شما از امروز تا پایان عمر فرصت دارید تا یک برگ نوشته رسمی از دیدار اندرو کارنیگی و ناپلئون هیل بیاورید که مطابق با ادعاهای آقای هیل در خصوص این دیدار باشد.

این گزارش هیچ تلاشی برای رد نظریات ناپلئون هیل ندارد، ما صرفا یک سوال می‌پرسیم. کسی که به تمام دنیا موفقیت را در قالب کتاب می‌فروخته چه کسی بوده؟ به عبارتی ما می‌خواهیم بررسی کنیم که سهم او از موفقیتی که شما بابت آن پول پرداخت می‌کنید چقدر است. پس بیایید تا از این خیابان تعصب عبور کنیم و به چهارراه روایات مختلف برسیم. اینجا چراغ‌های بسیاری وجود دارد و فضا از آن چه تصور می‌کنید خیلی روشن‌تر است.

سرگذشت واقعی یک اسطوره ساختگی

اولیور ناپلئون هیل همان‌ طور که در روایت رسمی بنیاد هیل معرفی شده و برای نشریات محلی نویسندگی هم می‌کرد. او در ۱۹سالگی برای یک شرکت معدن کار می‌کرد و در یک اتفاق توانست شرکت را از یک رسوایی بد نجات دهد. او توانست یک مسئول صندوق بانک را که در یک کافه و در حالت مستی به یک نفر دیگر شلیک کرده بود از مخمصه نجات دهد و فورا به بانک برود و حساب‌های باز مانده و گاوصندوق قفل‌نشده را از گزند سرقت احتمالی نجات دهد. همین کار او باعث شد که در دل مدیر شرکت معدن که از قضا صاحب بانک نیز بود جا باز کند. هرچند نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که او برای مدیریت بحران رشوه پرداخت کرده است و عملا آن تیراندازی نادیده گرفته شد.

همه فکر می‌کنند که این استاد خویش‌خوانده سه بار ازدواج کرده، اما او پنج بار ازدواج کرد و یکی از این ازدواج‌های ثبت‌نشده در مدارک بنیاد هیل که البته در روزنامه‌های رسمی همان زمان ثبت شده بود در سال ۱۹۰۳ اتفاق افتاد و تا ۱۹۰۸ دوام داشت؛ سال‌هایی که منابع خبری از او اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

دلیل اهمیت ازدواج ناپلئون هیل طلاق او بود. همسر او در دادخواست نوشت او یک مرد خشن و غیر قابل کنترل است و بارها خود او و فرزندشان را تهدید به قتل کرده است. دوستان هیل هم نسبت به خیانت‌های مکرر وی و رفت‌وآمدهای مداوم به خانه‌های بدنام شهادت دادند و دادگاه رای به طلاق داد. هر چند هیل هیچ‌وقت برای طلاق به دادگاه نرفت، چون در ماه می ۱۹۰۸ به جرم جعل چک در بازداشت به سر می‌برد!

بله، اینها در زندگینامه رسمی ناپلئون هیل نیست، حتی این‌ که در آن سال‌ها الوار نسیه می‌خریده و به صورت نقدی با قیمت بسیار پایین می‌فروخته هم در آن متن افتخارآمیز دیده نمی‌شود اما از هشتم سپتامبر که ناپدید شد روزنامه‌ها نوشتند او که به اکثر فروشنده‌های الوار بدهکار بود ناپدید شده و یک نگرانی عمومی ایجاد شد.

شاید فکر کنید چطور یک آدم گم می‌شود و دوباره پیدا می‌شود و آب از آب تکان نمی‌خورد اما ما در مورد صد سال قبل صحبت می‌کنیم و این اتفاق در آن دوران اصلا عجیب نبود؛ چون در آن سال‌ها شبکه‌های اطلاعاتی منسجمی بین ایالت‌ها وجود نداشت و هیل هم با استفاده از همین خلأها ناپدید شد تا این‌ که دوباره در دسامبر ۱۹۰۸ اولیور را از نام خانوادگی خود حذف کرد و سر از واشنگتن درآورد.

ناپلئون هیل مدعی است در ۱۹۰۸ کارنیگی را ملاقات کرده، در صورتی که در هیچ روایت معتبری نیست که این دو چهره یکدیگر را دیده‌باشند. جالب است بدانید نه تنها یک کتاب از این دیدار به چاپ رسیده بلکه کتاب هشت‌ جلدی معروف بر اساس همین دیدار نوشته‌ شده‌ است.

نه تنها هیچ نویسنده‌ای نمی‌تواند ادعا کند این ملاقات رخ داده، بلکه افرادی که به ادبیات آن دوران تسلط دارند و افرادی که کارنیگی را می‌شناختند می‌گویند این ادبیات مربوط به کارنیگی نیست و او اصلا در این موارد حرفی نمی‌زده‌ است. تمام اینها را بگذارید کنار این‌که ادعای دیدار با کارنیگی سال‌ها بعد از مرگ کارنیگی مطرح می‌شود. کتابی که حاصل این دیدار است ابتدا با نام راه ثروت را بیندیشید، سپس با عنوان چطور درآمد خود را بالا ببرید و سرانجام با عنوان نقل معرفت اندرو کارنیگی توسط ناپلئون هیل به چاپ رسیده و جالب این است اگر در خصوص این دیدار جست‌وجو کنید، صفحات بسیاری حتی به زبان فارسی خواهید یافت که حرف‌های مختلفی از این دیدار بیرون آمده و البته هیچ کدام به هم ربطی ندارند.

به گفته کارشناسان کل کتاب مضحک، درهم و آشفته است و بنیاد هیل در دفاع از این کتاب می‌گوید این اثر در یک فرمت محاوره نسبتا ساختگی از یک دیدار نوشته‌ شده‌ است. دقت کنید؛ فرمت محاوره نسبتا ساختگی از یک دیدار! در واقع بنیاد هیل می‌گوید این دیدار واقعا اتفاق افتاده اما هیل این دیدار را در مسیری با دخالت ایده‌های خودش شرح و بسط داده، به عبارتی بیش از ۳۰۰صفحه حرف‌های خود را از دهان کارنیگی نوشته‌ است.

این تنها یک گوشه از کارهای عجیب پدر و استاد کتاب‌های انگیزشی است، گفتیم که او به واشنگتن رفت اما نگفتیم که یک کالج اتومبیل راه انداخت! در اولین گام آگهی داد می‌توانید با شش‌هفته آموزش متخصص بشوید و خودش شخصا هر صبح یکشنبه با متقاضیان مصاحبه می‌کرد.

گفته‌ بودند فارغ‌التحصیل این مجموعه یعنی کسی که تا قبل از این یک ماه‌ونیم هیچ تخصصی ندارد هفته‌ای ۷۵ تا ۲۰۰دلار درآمد معادل ۵۰۰۰ دلار امروز خواهد داشت که این درآمد هم از طرف کالج نخواهد بود، بلکه خودشان این درآمد را کسب می‌کنند.

شیوه کار به شکلی بود که دانشجویان در خط تولید کارخانه کارتر قرار می‌گرفتند و کار می‌کردند؛ کاری که در حین آموزش شش هفته‌ای انجام می‌شد، غافل از این‌ که ناپلئون هیل علاوه بر شهریه‌ای که از آنها بابت تحصیل در این خط تولید می‌گرفت از کارخانه نیز بابت تامین نیروی‌ انسانی پول دریافت می‌کرد. پول شهریه و پول کارخانه یک معامله دو سر برد برای ناپلئون بود. هرچند خودروهای بی‌کیفیت آن کارخانه با آن کارگران ناوارد، راهی به جز تعطیلی و ورشکستگی باقی نگذاشت. فارغ‌التحصیل‌ها هم فقط کار کرده‌ بودند و چیزی به عنوان صنعت یا علم نیاموخته‌ بودند اما هیل کوتاه نمی‌آید و با یک حرکت جسورانه کالج را به جای تولید خودرو به فروش خودرو اختصاص می‌دهد. همان شرکت خودروسازی از خودروهای ۲۲۵۰ دلاری خود ۴۰۰ دلار به دانشجویان پورسانت می‌داد، دانشجویان هم علاوه بر شهریه و پورسانتی که برای هیل به ارمغان آورده‌ بودند یک منبع درآمدی دیگر هم تامین کرده‌ بودند. ناپلئون هیل گفته‌ بود هر کس بابت معرفی هر دانشجو به این کالج سه دلار می‌گیرد. دقیقا مدل شرکت‌های هرمی در صد سال قبل! هر چند در ۱۹۱۲ کالج تعطیل می‌شود، کارخانه شکلات‌سازی و آموزشگاه موفقیت و حتی پروانه وکالت هم بدون هیچ سابقه‌ای در زندگی او ثبت شده‌ است.

اگر بگوییم هیل در دوران زندگی به جز نوشتن کتاب‌های راز موفقیت و انگیزشی و این طور مفاهیم هیچ کار شرافتمندانه‌ای در طول زندگی نکرد، شاید فقط کمی در مورد او بی‌انصافی کرده‌ باشیم.

کسی که با این سابقه ادعا می‌کرد تمام مدارک دیدارهایش با بزرگان از جمله گراهام بل در انباری سوخته و تنها یک عکس از ملاقات با ادیسون برایش مانده که همان عکس هم به خوبی گویای این است که ادیسون هیچ شناخت و خبری از نیت یا عواقب این دیدار ندارد.

این تنها گوشه‌ای از شخصیت بزرگ‌ترین نویسنده کتاب‌های انگیزشی تاریخ است؛ کسی که بنیاد خودش به او لقب استاد کسب موفقیت و ثروت می‌دهد، استادی که همان‌طور که می‌بینید استادانه هم در این راه گام برداشت و علاوه بر تمام این کلاهبرداری‌ها و موارد زیاد شبیه آن چه گفته شد، سالیان سال با دریافت مبالغ زیادی از خانواده همسر متمولش زندگی کرد. داستانی که خیلی از این که خواندید مفصل‌تر است؛ هرچند، ما فرصتی برای ادامه آن تا نقطه پایانی نداریم.

آن بزرگ و این کوچک‌ها

تمام اینها را گفتیم که یک چراغ در ذهن‌های شما روشن کنیم؛ چراغی که از ذهن همه ما به صفحات رنگ و وارنگ اینستاگرام منتقل شده و آدم‌های با زرق و برق می‌آیند و پز پول‌های بادآورده خودشان را به شما می‌دهند. میلیاردرهای خودساخته‌ای که اغلب یا فراری می‌شوند یا سر از زندان درمی‌آورند. سلاطین خرید شرایطی! افرادی که خودروهای لوکسی سوار می‌شوند که موقع سررسید چک‌هایشان مثل ناپلئون هیل مجبور به تخلیه خانه‌ها و خودروها می‌شوند.

خانم‌ها و آقایان، در همین زمانی که شما در رویاهایتان دلارهای بادآورده که از طریق ذهن زیبا به دست آورده‌اید را می‌شمارید یک سری افراد در بازار، خیابان، ادارات دولتی، نانوایی، پشت فرمان تاکسی و هزار و یک جای دیگر کار واقعی می‌کنند. کاری که واقعا درآمد دارد و برای دستیابی به آن لازم نیست حتما از دستوراتی پیروی کنید که صاحبان آن فقط خوب حرف می‌زنند و با اسلحه کلمات به نداشته‌های شما گلوله تحقیر شلیک می‌کنند، حال آن‌ که ساعت دست‌شان هم اگر اصل باشد مال خودشان نیست.

به اول گزارش برگردیم. گفتیم پیروز کسی است که فکر کند می‌تواند پیروز شود. بیایید این جمله را مهندسی معکوس کنیم. می‌شود تو که نمی‌توانی پیروز شوی به خاطر این است که حتی نمی‌توانی به آن فکر کنی و این هیچ ربطی به این ندارد که تو چند سر عائله داری، حقوق ثابت تو چقدر است یا ماهانه چقدر قسط پرداخت می‌کنی. مهم این است بعضی‌ها تصور می‌کنند شما حتی جسارت فکر کردن به پیروزی را هم ندارید، کدام پیروزی؟! همان پیروزی و توفیقی که خودشان با تکیه بر همسر یک زن پیر و پولدار یا عقد کردن با یک میلیاردر از کار افتاده به دست آورده‌اند و هر روز به روی شما می‌آورند که می‌توانید شما هم بهترین باشید، فقط کافی است مثل من بخواهید. همان من‌هایی که از ماشین‌های چکی، از خانه‌های اجاره‌ای و از دلارهای امانتی با شما طوری حرف می‌زنند که انگار آنها موفق‌ترین آدم‌های دنیا هستند و شما بی‌عرضه‌ترین‌ها هستید. همان‌هایی که بابت گفتن همین حرف‌ها از شما پول و لایک دریافت می‌کنند.

همه اینها به کنار، کدام آدم موفقی را می‌شناسید که هر روز ساعت ۱۰ صبح از خواب بیدار شود و تا دیروقت سرش به پر کردن پیام‌های انگیزشی برای مردم گرم باشد؟ این موفقیت از کدام تلاش به او رسیده است؟!

همان‌طور که دیدیم ناپلئون هیل، پدر این رفتارها، سالیان سال حرف‌های شیکی که خودش هم عرضه استفاده از آنها را نداشت، روی کاغذ به مردم دنیا فروخت. این روزها ما مشغول خرید حرف‌هایی هستیم که خوب یا بد، دقیق یا نادقیق حاصل یک کپی سطحی از نوشته‌های یک کلاهبردار بزرگ است؛ کلاهبرداری که حتی وقتی به واسطه فروش کتاب‌هایش مقداری پول به دستش رسید هم حاضر نشد ۳۰۰دلار بدهی پسرش را پس بدهد و پسرش در نامه‌ای خطاب به مادر، آن چه نباید را به پدر نسبت داد.

رویای آمریکایی

به دهه ۲۰ نگاه کنید، به همان دوران رکودی که ناپلئون هیل برخلاف رویه بازار مه گرفته، کتاب‌های زیادی می‌فروخت. درست به همان روزهایی که کارشناسان می‌گفتند آمریکایی‌ها نمی‌خواهند در رسانه‌های گروهی احساس بدبختی کنند، می‌خواهند امید و فراموشی را از تلویزیون بگیرند، دوست دارند احساس آدم‌های موفق و رو به جلو را به خود بگیرند و ناپلئون هیل این روحیه را به آنها می‌فروخت. حرف‌هایی می‌زد که مخدر بودند و حتی اگر درست هم بودند به دروغ‌هایی می‌ماندند که در قصه‌های شب، قبل از خواب برای بچه‌ها تعریف می‌کنیم.

حالا ما داریم این روحیه را از آن رویای آمریکایی می‌خریم. این‌ که ما همیشه به آینده نگاه امیدوارانه‌ای داشته باشیم خوب است، اما نه این خلسه که ما را از واقعیت دنیا دور می‌کند. شاید اگر فیلم دارن آرنوفسکی با نام مرثیه‌ای برای یک رویا را ببینید، اوضاع کمی فرق کند.»

منبع:ایسنا

ادامه مطلب
تبلیغات

برترین ها