کد خبر : 190884
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱

برنامه‌ریزی برای بازگشت نشاط به دانشگاه/ضرورت آسیب‌شناسی پیامدهای کرونا بر فضای دانشگاهی

برنامه‌ریزی برای بازگشت نشاط به دانشگاه/ضرورت آسیب‌شناسی پیامدهای کرونا بر فضای دانشگاهی

رئیس دانشگاه علم وصنعت ایران با اشاره به اینکه دانشگاهیان در دوران شیوع کووید-۱۹ کار دشواری بر عهده داشته‌اند، اظهار کرد: فعالیت‌های متنوعی در حوزه فرهنگی و دانشجویی، ورزشی و مشاوره انجام داده‌ایم تا تحرک و نشاط دوباره به تدریج به دانشگاه بازگردد. دکتر منصور انبیاء در گفت‌و ‌گو با ایسنا، با بیان اینکه لازم است

برنامه‌ریزی برای بازگشت نشاط به دانشگاه/ضرورت آسیب‌شناسی پیامدهای کرونا بر فضای دانشگاهی

رئیس دانشگاه علم وصنعت ایران با اشاره به اینکه دانشگاهیان در دوران شیوع کووید-۱۹ کار دشواری بر عهده داشته‌اند، اظهار کرد: فعالیت‌های متنوعی در حوزه فرهنگی و دانشجویی، ورزشی و مشاوره انجام داده‌ایم تا تحرک و نشاط دوباره به تدریج به دانشگاه بازگردد.

دکتر منصور انبیاء در گفت‌و ‌گو با ایسنا، با بیان اینکه لازم است آسیب شناسی دقیقی از اثرات و پیامدهای کرونا بر فضای دانشگاهی صورت بگیرد، گفت: کرونا اساس سبک زندگی اجتماعی ما را تحت تاثیر قرار داده و طبیعی است که دامنه پیامدهای آن گسترده باشد. در این راستا، ما در دانشگاه علم و صنعت ایران فعالیت‌های متنوعی در حوزه فرهنگی و دانشجویی، ورزشی و مشاوره انجام داده و یا در دست اقدام داریم تا دوباره به تدریج فضای تحرک و  نشاط به دانشگاه بازگردد. این اقدامات علاوه بر فعالیت‌های گسترده صورت گرفته برای حفظ برنامه‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه است.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه علم و صنعت با کمترین وقفه برگزاری کلاس‌ها و سایر فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی را پس از شیوع کووید-۱۹ ادامه داد، افزود: این امر، سهم مهمی در انتقال این احساس به دانشجویان داشت که دانشگاه تعطیل نیست و به سرعت توان تنظیم خود با شرایط جدید را دارد. حتی بخش زیادی از دروس آزمایشگاهی و کارگاهی در دوره کرونا، بصورت ترکیبی حضوری و مجازی برگزار می‌گردد. در این فرایند دانشجویان از نظر علائم بیماری کرونا همچون تب و اکسیژن خون مورد بررسی قرار گرفته و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی با یک دوم ظرفیت و بصورت فشرده مورد پذیرش قرار گرفته و فعالیت‌های کارگاهی و آزمایشگاهی خود را انجام می‌دهند.

دکتر انبیاء در خصوص فعالیت‌های دانشگاه علم و صنعت در حوزه فرهنگی-اجتماعی در دوران پس از کرونا ادامه داد: در حوزه توسعه فعالیت‌های مرکز مشاوره و مرکز بهداشت، تلاش شد از طریق ارتباط با دانشجویان، ضمن پایش و کسب اطلاع از وضعیت فکری و روحی آنها، مانع از شکل‌گیری احساس رخوت ناشی از کرونا در میان دانشجویان شویم. برگزاری جلسات با اولیا و نیز دانشجویان به صورت آنلاین از اهم مواردی است که برای حفظ ارتباط دانشگاه با دانشجویان اجرا شد. همچنین از ابتدای سال جاری تحصیلی اجازه فعالیت حضوری به تشکل‌های دانشجویی با رعایت موارد بهداشتی داده شد.

وی در خصوص برنامه دانشگاه برای نودانشجویان نیزگفت: برای دانشجویان نوورود نیز به صورت محدود و گزینشی جهت حضور و از کل دانشجویان به صورت آنلاین دعوت شد. برنامه استقبال از این دانشجویان در ابتدای سال تحصیلی جدید، توسط معاونت فرهنگی با همکاری معاونت‌های دانشجویی و آموزشی انجام گردید و بازدیدهای محدودی هم برای دانشجویان تهرانی نوورود از محیط دانشگاه برنامه‌ریزی شد و برای دانشجویان غیرتهرانی بسته‌های آشنایی با دانشگاه پست شد. در حوزه ورزشی نیز توسعه ورزش همگانی در میان دانشجویان، توسعه فعالیت‌های سالن‌های ورزشی و راه‌اندازی مجموعه آبی دانشگاه از جمله برخی اقدامات قابل اشاره است.

رئیس دانشگاه علم و صنعت افزود: کار دشواری که ما دانشگاهیان در دوره کرونا پیشرو داشته و داریم این است که علاوه بر حفظ فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی که تا حد قابل قبولی موفقیت آمیز بوده است، باید بتوانیم فضای فرهنگی و دانشجویی دانشگاه را نیز زنده نگه داریم که باید اذعان کنم موضوع بسیار مهم و در عین حال دشواری است. تصور کنید دانشجوی نوورود کارشناسی که هنوز در فضای دانشگاه تنفس نکرده است، به سختی میتواند خود را عضوی از یک جامعه بزرگتر به نام دانشگاه قلمداد کند و کنشها و مناسبات مورد نیاز این محیط را از جمله پرورش دغدغه‌های اجتماعی و ملی از خود نشان دهد.

وی با تاکید بر اینکه در دوره فعلی «جامعه محور بودن دانشگاه» برای ما اهمیت زیادی دارد،‌ یعنی دانشگاه خود را عضوی مسئول در برابر جامعه و متعهد به اثربخشی در ارتقای آن بداند، گفت:  هرچند فعالیت‌های حضوری در دوره کرونا محدود شده بود اما عملا تعطیلی در مدت کرونا برای کادر مدیریتی دانشگاه معنا نداشت. بلکه حجم کاری در دوره کرونا بیش از قبل از آن بوده است. به عنوان مثال در این دوران دانشجویان حتی فعالیت‌هایی همچون بازدیدهای دانشجویی را بصورت مجازی برگزار میکردند و امکان استفاده از سامانه‌های مجازی دانشگاه نیز برای تشکل‌های دانشجویی فراهم شده است.

دکتر انبیاء در خصوص ارائه خدمات مشاوره‌ای به دانشجویان اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های مثبت دانشگاه علم و صنعت ایران در این حوزه که توسط دفتر مشاوره دانشگاه صورت گرفته است برگزاری برنامه‌هایی برای پرسش و پاسخ با دانشجویان و نیز اولیای ایشان بوده است که در این راستا بالغ بر ۱۰ هزار تماس با خانواده‌ها گرفته شده است. همچنین تقویت آموزش مهارت های اصلی زندگی به‌ویژه در مباحث کنترل استرس، برنامه ریزی برای آینده و مدیریت زمان و افزایش حس امید مورد توجه ما بوده است.

وی در پایان تصریح کرد: طرح جدیدی برای اولین بار در کشور با عنوان طرح نشاط و امید دانشکده به دانشکده در دانشجویان از طرف مرکز مشاوره  دانشگاه علم و صنعت در حال طراحی و پیگیری است. در این طرح متناسب با هر دانشکده، اقداماتی که برای دانشجویان آن دانشکده حس نشاط و امید ایجاد کند طراحی و اجرا می‌شود. استقرار مددکاران در خوابگاه‌ها با هدف شناسایی دانشجویان آسیب دیده به لحاظ روحی در خوابگاه‌ها و تقویت منابع مالی صندوق نیکوکاری دانشگاه جهت کمک به دانشجویان نیازمند از سایر اقداماتی است که مدنظر قرار گرفته است. همچنین در بخش دانشجویی طرح مستقیم نظرات دانشجویان با مدیران دانشگاه، برگزاری مسابقات ورزشی، کارگاه‌ها و وبینارها با محتواهای مختلف روانشناسی بطور مستمر در حال اجرا است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها