کد خبر : 176793
تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۱

بی مسئولیتی موج های کرونایی را به دنبال دارد/ عید امسال متفاوت است

بی مسئولیتی موج های کرونایی را به دنبال دارد/ عید امسال متفاوت است

ایسنا/گیلان یک روانشناس، همه افراد جامعه را در مقابل کرونا مسئول دانست و گفت: اگر نقش خودمان را کوچک بشماریم و به رفتارهای خودمان اهمیت ندهیم، تبعات آن را در موج های کرونایی شاهد خواهیم بود. مهسا حاتم در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به طولانی شدن دوران شیوع بیماری کرونا و تداوم قرنطینه و محدودیت ها، اظهار

بی مسئولیتی موج های کرونایی را به دنبال دارد/ عید امسال متفاوت است

ایسنا/گیلان یک روانشناس، همه افراد جامعه را در مقابل کرونا مسئول دانست و گفت: اگر نقش خودمان را کوچک بشماریم و به رفتارهای خودمان اهمیت ندهیم، تبعات آن را در موج های کرونایی شاهد خواهیم بود.

مهسا حاتم در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به طولانی شدن دوران شیوع بیماری کرونا و تداوم قرنطینه و محدودیت ها، اظهار کرد: مردم از محدود شدن فعالیت های روزمره و رفت و آمدها و تفریحات و سرگرمی های خودشان خسته شده اند و برای بازگشت به شرایط قبلی تلاش می کنند.

وی با بیان اینکه در روزهای کرونایی با اُفت خُلق و کلافگی و خستگی اعضای خانواده مواجه هستیم، افزود: همین خستگی ها و کلافگی ها موجب شده پروتکل های بهداشتی را به نحو شایسته جدی نگیریم.

این روانشناس، همه افراد جامعه را در مقابل کرونا مسئول دانست و گفت: هر کدام از ما نسبت به سلامت خودمان، سلامت اطرافیانمان و سلامت جامعه مان مسئول هستیم و اگر این نقش را کوچک بشماریم و به رفتارهای خودمان اهمیت ندهیم، تبعات آن را در موج های کرونایی شاهد خواهیم بود.

حاتم، با اشاره به شیوع کرونای جهش یافته و سخت تر شدن شرایط بهداشتی جامعه، یادآور شد: امروز بیش از پیش نیاز به همدلی داریم و باید نقش خودمان را در سلامت جامعه ایفا کنیم.

وی تاب آوری را یکی از مهمترین ابزارهای گذر از این روزهای سخت دانست و عنوان کرد: برای افزایش تاب آوری نیازمند یادگیری مهارت هایی هستیم و باید از متخصص و روان شناسان کمک بگیریم. از جمله راهکارهای افزایش تاب آوری تمرین مثبت اندیشی است و باید افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنیم.

این روان درمانگر، با بیان اینکه ورزش کردن می تواند به افزایش تاب آوری کمک کند، متذکر شد: موسیقی های شاد و انگیزشی گوش دهید تا قدرت مثبت اندیشی را افزایش دهد.

وی انسان را موجودی اجتماعی دانست که نیاز به برقراری رابطه دارد و خاطرنشان کرد: ارتباط نیاز هر انسانی است، اما باید رفت و آمدهای سنتی را فعلا کنار بگذاریم و در محیطی ایمن تر مانند فضای مجازی به برقراری ارتباط بپردازیم؛ البته دیدن خویشاوندان و دوستان و آشنایان در فضاهای باز نیز به حفظ آرامش انسان کمک می کند.

حاتم، با تاکید بر لزوم مطالعه کتاب های انگیزشی به ویژه در دوران قرنطینه، ادامه داد: در انتخاب کتاب دقت کنید و کتاب های خوب را مطالعه کنید.

این روانشناس، با بیان اینکه تداوم شرایط کرونایی ایجاب می کند مسئولانه تر، آگاهانه تر و با برنامه ریزی بیشتری زندگی کنیم، گفت: باید به این نکته توجه کنیم که این شرایط سخت فقط برای ما نیست و همه افراد جامعه شرایط مشابهی دارند و اگر اسفندماه توجه بیشتری به رعایت پروتکل های بهداشتی داشته باشیم، از موج سنگین بعدی دور خواهیم ماند و عید را بهتر می گذاریم.

وی با اشاره به وجود شرایط سخت اقتصادی در کنار سختی های کرونایی، تصریح کرد: گذر از این دوران باید بین مردم و نهادهای دولتی دوطرفه باشد و مسئولان برای کمک به مردم تصمیمات جدی بگیرند تا پیامدهای جبران ناپذیر در پیش نباشد.

حاتم، نقش مادران را بسیار تعیین کننده دانست و اظهار کرد: مادران در خانه و خانواده ارتباط مستقیمی با گروه های سنتی جوان، نوجوان و کودک دارند و به واسطه اثرگذاری بر مرد خانواده، از موثرترین گروه های اجتماعی محسوب می شوند لذا مادران با مدیریت خود به فرزندان نشان دهند که عید امسال مانند عید سال های گذشته نیست.

این روان درمانگر، مادران را پیشگامان خودمراقبتی و دیگرمراقبتی به ویژه در دوران کرونا دانست و عنوان کرد: مادران علاوه بر آموزش پروتکل های بهداشتی به فرزندان و تامین مواد غذایی موثر در پیشگیری از بیماری، برنامه ریزی لازم برای انجام کارهای مفرح و سرگرم کننده جهت حفظ آرامش و تعادل روانی خانواده در ایام پیش رو را داشته باشند.

وی از مادران خواست به مدیریت روزهای خانه نشینی بپردازند و گفت: اعضای خانواده با هم بنشینند و یک برنامه منظم روزانه را تهیه کنند. در این برنامه ساعتی برای صحبت کردن دیده شود تا فرزندان بتوانند احساسات خودشان را بروز دهند و خانواده از نظر عاطفی از فرزندان حمایت کند.

حاتم، غمگین بودن و پرخاشگری فرزندان در این دوران را طبیعی دانست که ناشی از کم شدن یا حذف شدن تفریحات آنان است و خاطرنشان کرد: در این برنامه ریزی اولویت را به کارهای لذت بخش بدهید و ورزش کردن را فراموش نکنید. همچنین کیفیت خواب در حفظ آرامش و تعادل روان بسیار موثر است.

وی در تماس بودن با دوستان و آشنایان را از دیگر روش هایی داشت که به ایجاد حس همدلی کمک می کند و یادآور شد: مراجعه به روان درمانگر نیز می تواند به افراد کمک کند روزهای پیش رو را با مدیریت بیشتری بگذارنند و در عین حال سلامت جسم و روان خود را حفظ کنند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها