با ما همراه باشید

آموزشی

تشریح چگونگی استخدام پژوهشگران در صنعت/ توضیح درباره ایرادی که به مقالات ایرانی وارد است

منتشر شده

در

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: یکی از انتقاداتی که امروز به مقالات علمی کشور وارد می‌کنند، این است که می‌گویند مقالات ایران در ابعاد بین‌المللی در راستای نیازهای کشور نیست و در راستای تامین نیازهای دیگران است.

“محمدعلی زلفی گل” وزیر علوم، تحققات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که سامانه نان (نظام ایده‌ها و نیازها) تا چه اندازه می‌تواند دغدغه اشتغال پژوهشگران و محققان کشور را رفع کند، توضیح داد: وقتی یک پژوهشگر یا دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری در راستای نیازی مرتبط با یک صنعت که در سامانه (نان) ثبت شده کار می‌کند، اگر کارش را خوب انجام دهد و آن نیاز مطرح شده را به درستی برطرف کند، صنعت او را به عنوان نیرویی متخصص استخدام می‌کند و سعی می‌کند از پتانسیل، خلاقیت و توان چنین پژوهشگری بهره ببرد و دقیقا سامانه نان در همین راستا عمل خواهد کرد.

مقام عالی وزارت علوم در مورد ابعاد بین‌المللی و کارکرد فراکشوری سامانه نظام ایده‌ها و نیازها توضیح داد: یکی از انتقاداتی که امروز به مقالات علمی کشور وارد می‌کنند این است که می‌گویند مقالات ایران در ابعاد بین‌المللی، در راستای نیازهای کشور نیست و در راستای تامین نیازهای دیگران است. وقتی ما نیازهایمان را در معرض دید سایر پژوهشگران قرار بدهیم، شاید برای آنها جالب باشد که در راستای نیازهای ما کارهای تحقیقاتی کنند و زمانی که در راستای نیازهای ما کار کنند، به این معناست که آنها در زمین ما بازی می‌کنند. در این شرایط پژوهشگران نتیجه پژوهش‌های خود را منتشر می‌کنند و ما هم می‌توانیم از نتیجه این پژوهش‌ها به راحتی استفاده کنیم یا حداقل ارتباط برقرار کنیم و از فناوری‌هایی که آنها خلق کرده‌اند برای نیازهای کشورمان استفاده کنید، از طرف دیگر با همین روش می‌توانیم انتقال فناوری را هم داشته باشیم.

زلفی‌گل در پاسخ به سوال دیگری درباره تحقق اهداف سند نظام ملی نوآوری در مدارس نیز توضیح داد: آن چیزی که در سند نظام ملی نوآوری مد نظر داریم این است که تمامی هسته‌هایی که می‌توانند در نهایت منجر به خلق دانش شوند را مورد توجه قرار بدهیم. حال سوال این است، حلقه‌ها از کجا شکل می‌گیرد؟ قطعا از آموزش‌وپروش و از مدارس. ما طبیعتا نمی‌خواهیم بچه‌ها در سن مدرسه شرکت دانش‌بنیان تاسیس کنند بلکه هدف سند این است که آموزش بدهیم و خلاقیت، کار گروهی و چگونگی شکل‌گیری ایده را به بچه‌ها بیاموزیم.

او در ادامه با تاکید بر اهمیت آموزش‌های زیربنایی و نقش آن در تحولات علوم گفت: آموزش‌های زیربنایی باید یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد نظر آموزش‌وپرورش باشد. این یعنی مدارس و دبیرستان‌ها می‌توانند در نظام ملی نوآوری نقش داشته باشند. در چنینی نظامی است که بستر نوآوری در سطح آموزش‌وپرورش کشور شکل می‌گیرد و این یعنی در آینده با افرادی سروکار داریم که در زمینه نوآوری دانش دارند.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: البته ما انتظاری از دانش‌آموزان نداریم، ولی می‌خواهیم آنها آموزش ببینند و حس خلاقیت و نوآور بودن را تجربه کنند. در همین مسیر دانش‌آموزان یاد می‌گیرند که چگونه می‌توانند سوالات علمی طرح کنند، ایده داشته باشند و به فکر عملی شدن آن باشند و این اعتماد به نفس را درمورد ایده‌هایی که به ذهنشان می‌رسد به دست آورند و بدانند که ممکن است روزی ایده‌هایشان عملی شود و این اتفاق تحولی در جریان آموزش کشور خواهد بود.

زلفی‌گل تصریح کرد: دانشگاه‌ها اعم از دولتی، آزاد، غیرانتفاعی و حتی پژوهشگاه‌ها، مراکز رشد و… همه در این نظام ملی نوآوری جایگاه مشخص خودشان را دارند و سال‌هاست از توان همه این مراکز استفاده کرده‌ایم و حالا با رشد و تربیت دانش‌آموزان در زمینه نوآوری می‌توانیم به بسترهای علمی کشور در مقاطع بالاتر و در آینده کمک کنیم.

منبع: ايلنا

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشی

جزئیات انتقال نیروهای مازاد دانشگاه پیام نور به آموزش و پرورش/ “رضایت کارمند” در اولویت است

منتشر شده

در

توسط

سرپرست دانشگاه پیام نور درباره طرح انتقال نیروهای مازاد دانشگاه پیام نور به آموزش و پرورش گفت اجرای این طرح هنوز قطعی نیست، چرا که ما باید مطمئن شویم که رشته و تخصص نیرویمان مورد نیاز دانشگاه نیست و با رفتن کارمند خلائی در دانشگاه ایجاد نمی‌شود و پیش‌بینی می‌کنم تا دو ماه دیگر بتوانیم در این زمینه به جمع‌بندی برسیم.

 در اسفندماه سال گذشته «قاسم احمدی لاشکی» معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش از استخدام ۲۵ هزار نیرو در وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت کارمندان مازاد ادارات دیگر نیز می‌توانند در صورت تمایل به آموزش و پرورش منتقل شوند. پس از آن دانشگاه پیام نور هم اطلاعیه‌ای برای انتقال کارکنان این دانشگاه به وزارت آموزش و پرورش صادر کرد.

«ابراهیم تقی‌زاده» سرپرست دانشگاه پیام نور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد جزئیات این تصمیم‌گیری گفت: ما هنوز در مورد این موضوع به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم و باید نتیجه بررسی‌ها را نهایی کنیم ضمن اینکه اجرای چنین تصمیمی باید مورد توافق و رضایت کارکنان باشد و در واحدهایی این اقدام صورت بگیرد که در رشته‌ها و شاخه‌ها نسبت به تعداد دانشجو مازاد نیرو داشته باشیم.

او در ادامه توضیح داد: ممکن است ما در مرکز یا واحدی به طور مثال ۵۰ کارمند داشته باشیم و نسبت آن را با تعداد دانشجوها بسنجیم و به تعدادی نیروی مازاد برسیم. البته ممکن است چنین وضعیتی وجود داشته باشد که تاکید می‌کنم هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم و فهرست کاملی از وضعیت مراکز به ما نرسیده و نمی‌توانیم قطعی در موردش صحبت کنیم و ممکن است اصلا نیروی مازادی نداشته باشیم. چنانچه مراکز موضوع نیروی مازاد را به ما اعلام کنند، تازه آن زمان ما این موضوع را به آموزش وپرورش اعلام خواهیم کرد و وزارت آموزش و پرورش جزو مراکزی است که می‌تواند برای انجام این کار مورد تفاهم نهایی قرار بگیرد.

تقی‌زاده با اشاره به اینکه بررسی نیروهای مازاد در سراسر واحدهای پیام نور کشور انجام می‌شود، در مورد زمان اعلام نتیجه نهایی این تصمیم‌گیری گفت: پیش‌بینی می‌کنم تا دو ماه دیگر بتوانیم به جمع‌بندی برسیم، اما نمی‌توانیم فعلا مسئله‌ای را قطعی اعلام کنیم و در بدنه کارکنان خودمان استرس به وجود بیاوریم در حالی که هنوز چیزی قطعی نیست. برای این کار ما همه جوانب را در نظر می‌گیریم و بررسی می‌کنیم آیا اصلا نیروی مازاد داریم. حتی ممکن است یکی از واحدهای دانشگاه پیام نور چنین درخواستی به ما بدهد و ما علی رغم رضایت کارمند، نتوانیم با در خواستش موافقت کنیم.

او توضیح داد: به طور حتم در تصمیم گیری در مورد این مسئله باید قطعا رضایت کامل کارمند را در نظر بگیریم و ما هم مطمئن باشیم که رشته و تخصص فرد مورد نیاز دانشگاه نیست. ممکن است فرد از رشته‌ای باشد که دانشگاه به آن نیاز دارد و حتی اگر کارمند هم راضی باشد ما نتوانیم با انتقال او موافقت کنیم. دانشگاه باید اطمینان داشته باشد که با رفتن کارمندش خلائی در دانشگاه و ماموریتش ایجاد نمی‌شود، تا بتوانیم تصمیم‌گیری کنیم. در هر حال رضایت کامل کارمند برای ما صد در صد در اولویت است.

به گزارش ایلنا، متن اطلاعیه دانشگاه پیام نور که در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ در رابطه با همین موضوع در پایگاه خبری این دانشگاه منتشر شده، بدین شرح است:

احتراماً ضمن عرض تبریک اعیاد شعبانیه خدمت کلیه کارکنان محترم دانشگاه، با عنایت به هماهنگی‌های صورت گرفته با ریاست عالی دانشگاه، به اطلاع می‌رساند با توجه به اهمیت تسهیل انتقال کارکنان دانشگاه به وزارت آموزش و پرورش، زیر سامانه‌ای در درگاه لجستیک اداری Erp. pnu. ac. ir با مدیریت جناب آقای دکتر قریشیان طراحی شده و در دسترس عزیزان قرار گرفته است و تمامی متقاضیان می‌توانند درخواست انتقال خویش را بطور مستقیم به ایشان منعکس نمایند.

لازم به ذکر است چنانچه همکاران محترم اداری در ارائه درخواست برای انتقال به وزارت آموزش و پرورش با سنگ اندازی و یا اهمال روبرو شدند، می‌توانند مشکل مربوطه را از طریق همین سامانه انتقال داده و پیگیری نمایند.

بدیهی است در اسرع وقت نسبت به پیگیری مشکل و برخورد قانونی با مرجع مربوطه اقدام لازم صورت خواهد پذیرفت.

ضمناً راهنمای نحوه ورود و ثبت درخواست انتقال در پیوست این اطلاعیه درج گردیده است.

http://pnu.ac.ir/File/ShowFile.aspx?ID=cc1008fd-bd40-48e6-b50e-6dfdf8b16364

منبع: ايلنا

ادامه مطلب

آموزشی

برگزاری امتحانات نهایی از ابتدای خرداد ماه/ آزمون نهایی پایه دوازدهم حذفیات ندارد

منتشر شده

در

توسط

مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد، امتحانات نهایی سال جاری از تاریخ اول خرداد ماه آغاز و تا بیست و هشتم همین ماه ادامه دارد و به شیوه حضوری با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و طبق آیین نامه‌های آموزشی و ارزشیابی برگزار می‌شود.

 محسن زارعی، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی درباره برگزاری امتحانات پایان سال تحصیلی توضیحاتی ارائه کرده که به آن اشاره می‌شود:

– با توجه به استمرار آموزش حضوری  دانش آموزان در سال تحصیلی جاری و تدریس تمام محتوای کتب درسی، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی نوبت دوم تمام دوره های تحصیلی به شیوه «حضوری» و بر اساس آیین نامه‌های آموزشی و ارزشیابی انجام می شود.

– سؤالات امتحانات نهایی پایه دوازدهم مدارس روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد شاخه نظری در نوبت خردادماه سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ مطابق بارم بندی تعیین شده توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بدون حذفیات طراحی و به صورت الکترونیکی به حوزه‌های امتحانی سراسر کشور ارسال می شود.

– از اولیای دانش‌آموزان انتظار می‌رود با فراهم کردن شرایط مناسب در ایام باقی‌مانده سال تحصیلی در به ثمر رساندن تلاش فرزندانشان و خدمات آموزشی و پرورشی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰  همکاری و همراهی بیشتری مبذول کنند و بدیهی است دانش آموزان هم لازم است با برنامه ریزی و پشتکار از این فرصت به بهترین نحو استفاده کنند.

– دانش آموزان مبتلا یا مشکوک به بیماری کرونا در محلی مجزا (قرنطینه) امتحان می‌دهند که برای همین منظور در همان حـوزه برگــزاری امتحانات پیش بینی و تجهیز انجام شده و آنها با حضـور مراقبین، در امتـحانات شرکت می‌کنند و از این بابت هم نگرانی وجود ندارد.

– بارم‌بندی دروس دوره دوم متوسطه و برنامه امتحانات نوبت خرداد، در پایگاه اطلاع‌رسانی رسمی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی به نشانی www.aee.medu.ir  قابل‌مشاهده است.

 

منبع: ايلنا

ادامه مطلب

آموزشی

پاسخنامه های کنکور ۱۴۰۱ تغییر کرد/افزایش تاثیر سوابق تحصیلی از سال آینده

منتشر شده

در

توسط

سرپرست معاونت امور آزمون های سازمان سنجش آموزش کشور از تغییراتی در پاسخنامه و دفترچه آزمون سراسری ۱۴۰۱ خبر داد.

 دکتر حسن مروتی در آیین هماهنگی برگزاری آزمون‌ سراسری سال ۱۴۰۱ در استان مرکزی  اظهار کرد: آزمون سال جاری با یک دفترچه و پاسخنامه برای دروس عمومی و دو دفترچه و پاسخنامه تخصصی در گروه‌های علوم انسانی و ریاضی برگزار خواهد شد. همچنین رشته تجربی علاوه بر دو دفترچه دروس تخصصی یک دفترچه آزمون بهیاری را نیز به صورت جداگانه خواهد داشت.

وی با بیان این که کنکور جریان زندگی آحاد مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تصریح کرد: کنکور اقدامی ملی است و تمامی فعالیت‌هایی که در این حوزه انجام می‌شوند نیز ملی هستند، لذا لازم است محیط و شرایط مناسب را برای برقراری عدالت آموزشی و اجتماعی در این حوزه برقرار کنیم.

این مقام مسئول با توضیح در خصوص روند طرح سوالات تا پایان برگزاری آزمون‌ها، اضافه کرد: باتوجه به تغییراتی ناشی از پیشرفت تکنولوژی وکرونا که جامعه با آن مواجه است، هیچ چاره‌ای جز ایجاد تحول در کنکور نیست.

مروتی اشاره کرد: استفاده افراد معدودی از داوطلبین از ابزارهای پیشرفته جاسوسی  از معضلات برگزاری کنکور در چند سال اخیر بوده است، لذا لازم است مراقبین و رابطین در این حوزه آموزش های بیشتری ببینند.

وی ضمن اشاره به الزام عدم استفاده از کاغذ در آزمونهای این سازمان تصریح کرد: تمام تلاش ما بر این است که کنکور سال ۱۴۰۳ را به‌صورت هوشمند و با استفاده از رایانه برگزار کنیم، در اینصورت علاوه بر صرفه جویی در زمان و هزینه های متعدد و همچنین مقابله با هرگونه تقلب و حواشی این آزمون، داوطلب می‌تواند بلافاصله پس از پاسخدهی از نتیجه آن نیز اطلاع اولیه را پیدا کند.

سرپرست معاونت امور آزمون های سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه هوشمندسازی آزمون سراسری گام بلندی است که نیازمند همت بلند است، ادامه داد: اعتبارات  مالی و زیر ساخت های سخت افزاری از مشکلات پیش رو  است که در این حوزه با آن مواجهیم، اما خوشبختانه از حیث مسائل نرم افزاری تعداد زیادی از  شرکت های دانش بنیان در پیشروی این هدف با ما همکاری خواهند کرد.

وی درخصوص تاثیر سوابق تحصیلی این آزمون اذعان کرد: درحال حاضر تاثیر سوابق تحصیلی ۴۰ درصد مثبت است و در سال  آینده تاثیر آن افزایش خواهد یافت.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب
تبلیغات

برترین ها