کد خبر : 180491
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲

تصویب طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامون حرم در شورای عالی شهرسازی تا انتهای سال

تصویب طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامون حرم در شورای عالی شهرسازی تا انتهای سال

ایسنا/خراسان رضوی معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت:  حتما تا قبل از پایان سال، تصویب طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامون حرم را در شورای عالی شهرسازی و معماری خواهیم داشت. بهاره بزرگمهر امروز در نشستی خبری با موضوع طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامون حرم  که در اداره کل راه‌وشهرسازی خراسان

تصویب طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامون حرم در شورای عالی شهرسازی تا انتهای سال

ایسنا/خراسان رضوی معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت:  حتما تا قبل از پایان سال، تصویب طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامون حرم را در شورای عالی شهرسازی و معماری خواهیم داشت.

بهاره بزرگمهر امروز در نشستی خبری با موضوع طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامون حرم  که در اداره کل راه‌وشهرسازی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: حفظ ساکنین محلی به عنوان ارکان هویت بخش به بافت برای ما  بسیار مهم بوده است. در این  طرح  سعی شده تا زمینه برای حضور ساکنین و بقای اجتماعی آنان فراهم شود. همچنین تلاش شده تا  زمینه‌های حضور ساکنین تقویت شده و خدمات برای آن‌ها در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد:  یکی  اصول این  طرح این بوده است تا از خالی شدن  بافت و از بین رفتن جمعیت ساکن خودداری شود و  زمینه نوسازی توسط خود ساکنین فراهم شود. حضور ساکنین در بافت علاوه‌بر اینکه خود می‌تواند نظارت اجتماعی را   فراهم کند، باعث می‌شود تا ساکنین نیز حاملان فرهنگی بافت باشند. در واقع یکی از عناصر اصلی تاثیرگذار در طرح بازنگری حفظ ساکنین و ارتقاء کیفیت  زندگی آن‌ها بوده است.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی درخصوص انتقادات اعضای شورای شهر در مورد روند تصویب طرح، نادیده گرفته شدن شورا و دسترسی نداشتن به اطلاعات طرح تصریح کرد: شورای اسلامی شهر همانند سایر ارکان مدیریت شهری در کنار سمن‌ها و مراجعی که به عنوان ناظر و اعلام‌ نظر کننده بر طرح بودند در تمام مراحل بررسی و تصویب حضور داشته است. بافت پیرامون حرم مطهر رضوی به دلیل وجود مضجع شریف رضوی ویژگی ملی و فراملی دارد.

وی با اشاره به اینکه «با توجه به همین ویژگی‌ها این طرح مقیاسی فراتر از طرح محلی دارد»، تصریح کرد: با همین ویژگی‌ها و با توجه به ویژه بودن آن طرح به تصویب شورای عالی و شهرسازی رسیده است. این مساله دافعه‌ای برای حضور ارکان محلی نیست. اعضای شورا در جلساتی تحت عنوان گفتمان توسعه شهر که توسط شورای شهر  برگزار شده، حضور داشته‌اند. در واقع به نظر می‌رسد موضوعی که توسط اعضای شورای شهر مطرح می‌شود یک ایراد شکلی باشد نه ایراد محتوایی. به لحاظ محتوایی و اثرات کارشناسی، اعضای شورا  در جلسات حضور داشتند. در جلسات گفتمان توسعه شهر؛ نقشه‌ها، شبکه معابر، پلاک‌ها و… نشان داده می‌شد و اگر آنها می‌گویند که مدارک در اختیارشان نبوده، خیلی قابل پذیرش نیست.بحث دوم، به لحاظ شکلی است که ما احتمال می‌دهیم منظور اعضای شورا این بوده که چرا اول، طرح در شورا تصویب نشده و سپس به کمیسیون ماده ۵ بیاید.

نمی‌توانیم یک طرح ملی را معطل تصویب شورا نگه داریم

وی ادامه داد: بند ۱۰ آیین‌نامه نحوه بررسی طرح‌های توسعه عمران در مورد طرح ویژه را توضیح داده و تاکید کرده که طرح ویژه مراحل تصویب خاص خودش را دارد و به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری می‌رسد. استاندار بر اجماع محلی تاکید داشتند و همه ما مقید بودیم که بتوانیم نظر تمام ارکان محلی را داشته باشیم. عملکردمان کاملا نشان‌دهنده این موضوع بود که اعتقاد داریم به اینکه نظر همه را بگیریم، نظر دوستان شورا را هم گرفته‌ایم ولی این طرح، طرح ملی است و شرایط خودش را دارد و نمی توانیم یک طرح ملی را معطل نگه داریم که به لحاظ شکلی اول یک مسیری را طی کند و بعد به مرحله اجرا برسد. این مسیر طی شده و تمام نظرات مختلف گرفته شده. بسیاری از نظرات شورای محترم شهر موثر بوده است.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم شاهد اجرای سریع‌تر این طرح باشیم. حتما تا قبل از پایان سال، تصویب طرح را در شورای عالی شهرسازی و معماری خواهیم داشت.

بزرگمهر  در مورد سخنان یکی از نمایندگان مجلس در مورد املاک تملک شده اطراف حرم رضوی گفت: پاسخ این مساله تهیه شده و  برای نماینده محترم ارسال شده،  صراحتا اعلام شده که منابع مالی که در مشهد است برای ارتقاء همین بافت مصرف می‌شود و از مشهد خارج نخواهد شد. این طرح از جمله مواردی است که برای آن اهتمام ویژه ملی در نظر گرفته شده است. حضور  بارگاه مقدس امام رضا در داخل این  بافت مقیاس این طرح را  به طرح ملی و  فرا ملی ارتقا داده است.

جواد خدایی، مشاور طرح حریم رضوی نیز در بخش دیگری از این نشست و در پاسخ به پرسشی در مورد نقش پژوهشکده  ثامن در  تهیه طرح اظهار کرد: در مراحل  تهیه  طرح از ظرفیت‌های مختلف از جمله دانشگاه فردوسی مشهد در حوزه مطالعات محیط زیست، پژوهشکده جهاد دانشگاهی در حوزه مطالعات اقتصادی و پژوهشکده ثامن و پژوهشگران مستقل و متخصصین متبحر استفاده شده است.

وی بیان کرد: ۱۴۴ پروژه ساخته نشده از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در این منطقه وجود داشت و تصمیم گرفته شد که به‌خاطر آن ۱۴۴ پروژه ساخته نشده، ۷۰۰۰ پلاک نگه داشته نشوند و طرح پیش برود و آن  ۱۴۴ پلاک ظرف دو ماه حل و فصل بشوند.

خدایی: یکی از موضوعات اساسی که در طرح حریم رضوی بود، بحث حرم شهر بود. بیشترین حجم گفت‌وگوها و صحبت‌ها در رابطه با حرم شهر و اجرای پروژه‌های آن را از زبان مدیریت شهری در رسانه ها شنیده‌اید که این به معنی همدلی و همراهی در اجرای این طرح حتی قبل از تصویب هم بوده است. ایده حرم شهر را وقتی با شهردار مطرح کردیم، بحث احیاء محورهای تشرف جزو ایده‌های اصلی این طرح بود که درحال حاضر هم برای اجرا پیگیری می‌شود. حرم شهر فقط در بحث معابر تشرف و محورها خلاصه نمی‌‎شود، بلکه رعایت حقوق مالکین و حقوق زائرین را در بر می‌گیرد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها