کد خبر : 178657
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳

جشنواره شعر و داستان انقلاب برگزیدگانش را معرفی کرد

جشنواره شعر و داستان انقلاب برگزیدگانش را معرفی کرد

در مراسم پایانی دوازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب، علاوه بر تقدیر از برگزیدگان جشنواره، از تلاش‌های محمدرضا بایرامی و محمدرضا سهرابی‌نژاد به خاطر تلاش‌های مستمرشان در ارتقای شعر و داستان انقلاب تقدیر شد. به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی موسسه سپهر سوره هنر، مراسم پایانی جشنواره شعر  و داستان انقلاب با حضور حجت‌الاسلام محمد

جشنواره شعر و داستان انقلاب برگزیدگانش را معرفی کرد

در مراسم پایانی دوازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب، علاوه بر تقدیر از برگزیدگان جشنواره، از تلاش‌های محمدرضا بایرامی و محمدرضا سهرابی‌نژاد به خاطر تلاش‌های مستمرشان در ارتقای شعر و داستان انقلاب تقدیر شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی موسسه سپهر سوره هنر، مراسم پایانی جشنواره شعر  و داستان انقلاب با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبیلغات اسلامی، محمدمهدی دادمان – رئیس حوزه هنری- و شاعران و نویسندگان کشور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی  برگزار  و به صورت همزمان از آپارات، اینستاگرام حوزه هنری و موسسه سپهر سوره هنر پخش شد.

در ابتدای مراسم کلیپی درباره زندگی و فعالیت‌های ادبی مرحوم امیرحسین فردی – از پایه‌گذاران حوزه هنری و جشنواره شعر و داستان انقلاب – برای حاضران پخش شد که در آن به فعالیت‌های ادبی این نویسنده انقلاب اسلامی پرداخته شده بود.

در ادامه برنامه محمدمهدی دادمان – رئیس حوزه هنری- در سخنانی کوتاه با یادآوری تلاش‌های مرحوم امیرحسین فردی برای رشد و تعالی ادبیات انقلاب گفت: او حرکتش را از مسجد جواد الائمه آغاز کرد و در حوزه هنری ادامه داد، در جایزه شهید غنی‌پور رشد داد، در جشنواره داستان انقلاب به حد اعلا رساند و در کارگاه قصه و رمان تلاش کرد ادبیات انقلاب را به نقطه بلوغ برساند.

او در ادامه با بیان این‌که حوزه هنری میراث چنین بزرگانی است، گفت: در حوزه هنری باید بیش از پیش برای ارتقای هنر و ادبیات انقلابی تلاش کنیم، ما در مجموعه تهران و همکارانم در مراکز حوزه هنری استان‌ها باید تلاش کنند تا به جایگاه شایسته حوزه هنری دست پیدا کنیم.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی با تقدیر از تلاش‌های «محمد رضا بایرامی» و «محمد رضا سهرابی نژاد» گفت: جایگاه این استادان به دلیل زحماتی که برای ادبیات انقلاب کشیده‌اند بسیار رفیع و ارزنده است.

تقدیر از بایرامی و سهرابی‌نژاد

در ادامه مراسم دوازدهمین جشنواره که با اجرای رسالت بوذری برگزار می‌شد،‌ مراسم تقدیر از محمدرضا بایرامی – نویسنده – برگزار شد. او  در سخنانی با اشاره به عکس‌های نویسندگان و شاعران زنده‌یاد انقلاب اسلامی که تصاویرشان در سالن اجرای مراسم قرار داشت گفت: من از همکاری و همراهی با بیشتر این نویسندگان و اساتید ادبی، خاطرات فراموش‌نشدنی‌ای دارم، ما روزهای خوبی را با یکدیگر سر کردیم.

او با یادآوری خاطرات خوبی که از دوستی با زنده‌یاد امیرحسین فردی داشته است، گفت: امیرحسین فردی انسانی ادیب، وارسته و با احساس بود که بیشتر از آن‌که به احوالپرسی با مسئولان و روسا علاقه داشته باشد به پرسیدن حال گل‌ها، شمشادها و پرندگان علاقه داشت، او انسانی عجیبی بود که حواسش به همه نویسندگان بود و همان‌طور که از حرکت مسجد جواد الائمه مراقبت می‌کرد، حواسش به جایزه شهید غنی‌پور و سایر فعالیت‌های ادبی هم بود، او همیشه شنونده انتقادات بود و با صبوری همه حرف‌ها و حتی انتقادات را شنوا بود و ما امروز بیشتر از قبل به چنین نویسندگانی نیازمندیم.

محمدرضا سهرابی‌نژاد – شاعر – نیز با یاد کردن از نویسندگان متعهد انقلاب همچون امیرحسین فردی با بیان این‌که من یک شاعر انقلابی هستم و انقلابی خواهم ماند و به این انقلابی بودن افتخار می‌کنم، گفت: با آن‌که جوان‌گرایی بسیار خوب است اما باید همزمان از کسانی که سال‌ها در ادبیات انقلاب کار کرده و عمرشان را برای این ادبیات گذاشته‌اند استفاده شود و آن‌ها به فراموشی سپرده نشوند و به این ترتیب است که ادبیات ما به اوج خواهد رسید.

در کلیپی که درباره این شاعر پخش شد او با بیان زندگی دشواری که طی کرده و به این جایگاه در ادبیات ایران رسیده است، گفت: کتابخانه، معدن و گنجینه و دریایی از فضیلت ملت‌هاست چون در این‌جا کتاب‌هایی از کشورهای مختلف از گذشته و حال است و ما با مطالعه آن‌ها می‌توانیم در عقل و تجربه آن‌ها، در دنیای نویسندگان آن‌ها شریک شویم و با مطالعه که از واژه طلوع کردن و روشن شدن است به مقاماتی می‌رسیم که به آن ادیب می‌گویند.

 

در ادامه مراسم حسینعلی جعفری – دبیر علمی بخش داستان جشنواره – در سخنانی با بیان این‌که آثار جشنواره امسال از لحاظ کیفی بسیار قابل توجه بودند، گفت: من از سینماگران می‌خواهم که به سمت اقتباس از داستان‌های نویسندگان کشورمان حرکت کنند و از این داستان‌های بدیع و جذاب برای ساخت فیلم‌ها و سریال‌های‌شان استفاده کنند.

در این برنامه علی‌محمد مودب – دبیر علمی بخش شعر جشنواره – با اشاره به رشد قابل توجه آثار شعری جشنواره امسال گفت که باید توجه ویژه‌ای به جوایز جشنواره‌ها صورت گیرد و میزان جوایز افزایش یابد.

برندگان جوایز دوازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب
در ادامه مراسم، اسامی برگزیدگان بخش ‌داستان انقلاب بر اساس بیانیه هیات داوران به این شرح اعلام شد:
نفرات اول:
دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی  در بخش رمان کودک و نوجوان اهدا می­‌شود به سجاد خالقی از چهارمحال بختیاری برای اثر مه و دود.
هیأت داوران در بخش رمان بزرگسال هیچ اثری را شایسته ندانست.
دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی در بخش داستان کوتاه کودک و نوجوان اهدا می‌شود به منیره‌هاشمی از خراسان رضوی برای اثر باباها گم نمی‌شوند.
دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی در بخش داستان کوتاه بزرگسال اهدا می‌شود به مهدی پورفرد از تهران برای اثر قلعه.
نفرات دوم:
بخش داستان کوتاه و رمان
لوح تقدیر رتبه دوم و جایزه نقدی در بخش داستان کوتاه کودک و نوجوان اهدا می‌شود به علیرضا نعمت اللهی از تهران برای اثر سکه شاهی.
لوح تقدیر رتبه دوم و جایزه نقدی در بخش داستان کوتاه بزرگسال اهدا می‌شود به مولود علیزاد فاضل از آذربایجان شرقی برای اثر این عکس.
لوح تقدیر رتبه دوم و جایزه نقدی در بخش رمان کودک و نوجوان اهدا می‌شود به محمد سرشار از تهران برای اثر شکار هیولا.
لوح تقدیر رتبه دوم و جایزه نقدی در بخش رمان بزرگسال بدون اولویت اهدا می‌شود به حمید بابایی از تهران برای اثر چهل و یکم و علی‌اصغر عزتی پاک از تهران برای اثر تشریف.
نفرات سوم:
بخش داستان کوتاه و رمان
لوح تقدیر رتبه سوم و جایزه نقدی در بخش داستان کوتاه بزرگسال اهدا می‌شود به سیروس جمشیدی از فارس برای اثر کادیلاک.
لوح تقدیر رتبه سوم و جایزه نقدی در بخش داستان کوتاه کودک و نوجوان اهداء می‌شود به حدیث ناظری از هرمزگان برای اثر بهمن شیر.
لوح تقدیر رتبه سوم و جایزه نقدی در بخش رمان بزرگسال اهدا می‌شود به مرضیه نفری از قم برای اثر جامانده از پسر.
لوح تقدیر رتبه سوم و جایزه نقدی در بخش رمان کودک و نوجوان اهدا می‌شود به طاهره مشایخ از گیلان برای اثر سِلفی با خرابکار.
نفرات تقدیری:
لوح تقدیر و جایزه نقدی در بخش رمان کودک و نوجوان اهدا می‌شود به مریم فریدی از البرز برای اثر اورکت روسی.
لوح تقدیر و جایزه نقدی در بخش رمان بزرگسال اهدا می‌شود به سیدمیثم موسویان از همدان برای اثر بی نام پدر.
لوح تقدیر و جایزه نقدی در بخش داستان کوتاه کودک و نوجوان اهدا می‌شود به مصطفی میرزایی از همدان برای اثر من دیگر نمی‌ترسم.
هیأت داوران در بخش داستان کوتاه بزرگسال هیچ اثری را شایسته تقدیر ندانست.

بخش شعر انقلاب و بیانیه هیات داوران
نفرات اول:
دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی در بخش تک اثر شعر نو اهدا می‌شود به فهیمه قائدی از اصفهان برای اثر زبان سفید.
دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی در بخش تک اثر شعر کهن اهدا می­‌شود به مائده‌ هاشمی از اصفهان برای اثر جنگ نابرابر.
دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی در بخش مجموعه شعر کودک اهدا می‌شود به حسین عبدی از گلستان برای اثر باران، فرشته است.
دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی در بخش مجموعه شعر نوجوان اهدا می‌شود به منیره‌ هاشمی از خراسان رضوی برای اثر صلح روی لوله تفنگ.
دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی در بخش مجموعه شعر نو اهدا می‌شود به عباس باقری از سیستان و بلوچستان برای اثر کرکسی در پوست عقاب.
دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی در بخش مجموعه شعر کهن اهدا می‌شود به علی‌رضا محمدعلی بیگی از قم برای اثر طَیَران.
نفرات دوم:
لوح تقدیر رتبه دوم و جایزه نقدی در بخش تک اثر شعر نو اهدا می‌شود به اسماعیل احمدی امجزی از کرمان برای اثر سرباز گمنام.
لوح تقدیر رتبه دوم و جایزه نقدی در بخش تک اثر شعر کهن اهدا می‌شود به سید سلمان علوی گنابادی از قم برای اثر لیله القدر.
لوح تقدیر رتبه دوم و جایزه نقدی در بخش مجموعه شعر کودک اهدا می‌شود به سمیه تورجی از فارس برای اثر خدای من سلام.
لوح تقدیر رتبه دوم و جایزه نقدی در بخش مجموعه شعر نوجوان اهدا می‌شود به زهرا داوری از خراسان شمالی برای اثر جایی که دوستش دارم.
لوح تقدیر رتبه دوم و جایزه نقدی در بخش مجموعه شعر نو اهدا می‌شود به مجتبی صفدری تمرین از گیلان برای اثر نسخه جعلی.
لوح تقدیر رتبه دوم و جایزه نقدی در بخش مجموعه شعر کهن اهدا می‌شود به علی سلیمانی از تهران برای اثر غزل که تحصن کند.
نفرات سوم:
لوح تقدیر رتبه سوم و جایزه نقدی در بخش تک اثر شعر نو اهدا می‌شود به عفت خادمی از خراسان رضوی برای اثر پیاله.
لوح تقدیر رتبه سوم و جایزه نقدی در بخش تک اثر شعر کهن اهدا می‌شود به عاطفه جوشقانیان از قم برای اثر دو تا رفیق.
لوح تقدیر رتبه سوم و جایزه نقدی در بخش مجموعه شعر کودک اهدا می‌شود به دادیار حامدی از مازندران برای اثر مامانِ بابا.
لوح تقدیر رتبه سوم و جایزه نقدی در بخش مجموعه شعر نوجوان اهدا می‌شود به طیبه شامانی از تهران برای اثر کوه پیش پای تو افتاد.
لوح تقدیر رتبه سوم و جایزه نقدی در بخش مجموعه شعر نو اهدا می‌شود به رضا یزدانی از قم برای اثر حصار.
لوح تقدیر رتبه سوم و جایزه نقدی در بخش مجموعه شعر کهن اهدا می‌شود به حسنا محمدزاده از اصفهان برای اثر تیه دا.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها