کد خبر : 203644
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ آبان ۱۴۰۱ - ۴:۰۵

خدمات مالی و مالیاتی

خدمات مالی و مالیاتی

  واحد حسابداری یکی از قسمت‌های مهم برای هر اداره و شرکت محسوب می‌شود که در گذشته در داخل سازمان قرار داشت و هنوز هم شرکت‌های زیادی به همین روش پایبند هستند. اما امروزه برون‌سپاری خدمات حسابداری جای خود را به استخدام حسابدار داده است. در واقع تعداد زیادی شرکت و مؤسسه حسابداری شکل گرفته

 

واحد حسابداری یکی از قسمت‌های مهم برای هر اداره و شرکت محسوب می‌شود که در گذشته در داخل سازمان قرار داشت و هنوز هم شرکت‌های زیادی به همین روش پایبند هستند. اما امروزه برون‌سپاری خدمات حسابداری جای خود را به استخدام حسابدار داده است. در واقع تعداد زیادی شرکت و مؤسسه حسابداری شکل گرفته است که قادرند امور مالیاتی و حسابرسی یک سازمان خصوصی یا دولتی را برعهده بگیرند. مزیت کمک گرفتن از چنین شرکت‌هایی، دقت بیشتر در انجام امور مالی و مالیاتی خواهد بود. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد خدماتی که توسط شرکت‌های حسابداری ارائه می‌شود، صحبت کنیم.

شرکت حسابداری چه کاری انجام می‌دهد؟

در گذشته سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی برای انجام امور حسابداری و مالی خود اقدام به استخدام کارشناس در این زمینه می‌کردند. فردی که فارغ‌التحصیل رشته حسابداری بود، تمامی فعالیت‌های مالی و مالیاتی شرکت را برعهده داشت. اما در سال‌های اخیر شرکت‌های حسابداری تاسیس شدند که به شکل برون‌سپاری امور مربوط به حسابرسی، امور مالی و مالیاتی یک ارگان دولتی یا خصوصی را برعهده می‌گیرند.

مهم‌ترین دلیل اجرای این طرح، دقت بیشتر در انجام خدمات حسابداری، برخورداری شرکت‌ها از افراد متخصص در زمینه خدمات مالی و جلوگیری از بروز نقص و ایراد در انجام این خدمات است. 

نحوه دریافت خدمات از شرکت‌های حسابداری

همان‌طور که گفتیم سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی قادرند از خدمات این موسسات بهره‌مند شوند. بدین منظور باید یک شرکت حسابداری را انتخاب و امور مالی و مالیاتی خود را به آن محول کنند. سپس بین هر دو شرکت (خدمات حسابداری و شرکت دریافت خدمات) جلساتی برگزار می‌شود تا رویه کار و ارائه خدمات مشخص شود. در این جلسات موسسه مالی باید شرکت دریافت‌کننده خدمات را در رابطه با امر حسابرسی و امور مالیاتی آگاه کند. 

خدمات شرکت‌های حسابداری

در یک شرکت حسابداری خدمات متعددی ارائه می‌شود که هر شرکت خصوصی و اداره دولتی به تمامی این خدمات یا حداقل بخشی از آن‌ها نیاز دارد. رسیدگی به صورت‌های مالی برای تمامی شرکت‌ها و سازمان و بررسی امور مالیاتی از جمله مهم‌ترین نیازهای شرکت‌های خصوصی است. 

به طور کلی یک شرکت مالی و حسابداری به شکل تخصصی در زمینه امور حسابداری، مالی و مالیاتی یک کسب و کار فعالیت دارد. اگر قرار باشد خدمات حسابداری این شرکت‌ها را به شکل تخصصی بیان کنیم، در موارد زیر خلاصه می‌شوند:

ارائه خدمات مشاوره‌ای

قبل از هر چیز شرکت‌های خصوصی و سازمان‌های دولتی به خدمات مشاوره‌ای نیاز دارند تا بتوانند امور مالی سازمان را به شکل بهتری مدیریت کنند. مشاوره‌هایی که دریافت می‌شود می‌تواند جزئی یا کلی باشد و گاهی شرکت حسابداری، یکی از کارکنان یا مشاوران خود را به شرکت‌ دریافت‌کننده خدمات می‌فرستد.

خدمات مشاوره مالی که توسط یک موسسه حسابداری ارائه می‌شود شامل موارد زیر است:

  • دریافت مشاوره در زمینه امور مالیاتی
  • دریافت مشاوره در زمینه نحوه تنظیم قراردادها
  • نحوه تنظیم صورت‌های مالی اساسی از قبیل ترازنامه مالی، سود و زیان و …
  • نحوه استخدام نیروی حسابدار و نحوه انجام مصاحبه

دریافت خدمات عملیاتی برای پشتیبانی و فنی حسابداری

یکی دیگر از خدماتی که توسط موسسات مالی ارائه می‌شود، خدمات فنی یا پشتیبانی (اتوماتیک‌سازی امور مالی و سیستم حسابداری) در شرکت است. دریافت این خدمات باید توسط شرکت مالی و حسابداری پشتیبانی شود و جزئیات آن توسط متخصصان این رشته مورد بررسی قرار بگیرد. برای مثال بخشی از خدمات عملیات به نرم‌افزارهای حسابداری مربوط می‌شود که در این صورت کسب و کارها برای دریافت خدمات زیر به موسسه مالی نیاز دارند:

  • طراحی نرم‌افزارهای حسابداری و انباری پیشرفته
  • نحوه راه‌اندازی و استفاده از پلتفرم‌های حسابداری با توجه به نیاز شرکت
  • راه‌اندازی پلتفرم مشخص امور مالی (سیستم حضور و غیاب کارکنان و …)

دریافت خدمات اجرایی حسابداری

یکی دیگر از مهم‌ترین اقداماتی که در یک شرکت حسابداری ارائه می‌شود، به تمامی امور اجرایی مجموعه ارتباط دارد. خدمات اجرایی می‌تواند در کنار خدمات مشاوره و عملیاتی صورت بگیرد. هرچند در بسیاری از مواقع این خدمات می‌تواند توسط گروه حسابداری درون سازمان نیز انجام شود، اما توصیه بهتر این است که به سراغ یک موسسه حسابداری بروید.

از جمله خدماتی که در این بخش ارائه می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه صورت‌های حسابرسی و مالی شرکت
  • ارائه انواع امور حسابداری شرکت
  • ارائه خدمات حسابداری حقوق و ارسال لیست مالیات و بیمه شرکت‌ها

 

ارائه خدمات 360 درجه موسسه مالی

خدمات 360 درجه مالی به این معناست که شرکت مالی باید به شکل تخصصی بر روی یک حوزه خاص متمرکز شود. همچنین ممکن است این شرکت ترکیبی از خدمات مختلف را به کسب و کار ارائه دهد که به مجموعه آن خدمات 360 درجه مالی گفته می‌شود. ضمن اینکه این نوع خدمات برای هر شرکتی قابل انجام نیست و باید درستی خدمات نیز بررسی شود.

از جمله خدمات 360 درجه که توسط موسسات حسابداری ارائه می‌شود می‌توان به ارائه انواع حسابداری با موضوعات مختلف اشاره کرد.

انجام خدمات دفاع مالیاتی

بخشی از خدماتی که در موسسات مالی و حسابداری ارائه می‌شود به دفاع مالیاتی اختصاص دارد. اداره مالیات بر اساس گزارش‌های دریافتی و مشاهدات خود و سوابق کسب و کارها، هرسال یک مبلغ را به عنوان مالیات در نظر می‌گیرد. اگر مدارک شرکت ناقص باشد یا مؤدی قادر به اقناع اداره مالیات در مورد شرح کسب و کارش نباشد، میزان مالیات تعیین شده از حد توان بیشتر می‌شود. در چنین مواقعی تنها شرکت حسابداری است که با تراز کمپانی وارد عمل می‌شود و با جمع‌آوری مدارک، از کسب و کار در برابر صدور مالیات بالا جلوگیری می‌کند.

بررسی تراکنش‌های مشکوک بانکی

یکی دیگر از خدماتی که توسط یک موسسه حسابداری ارائه می‌شود به تراکنش‌های بانکی با مبالغ بالا اختصاص دارد. در این شرایط موسسه مالی باید قبل از هر چیز به دفاع از کسب و کار بپردازد و سپس با ارائه مدرک بر رسمی بودن تراکنش مذکور، برای جلوگیری از صدور مالیات بیش از حد جلوگیری کند. در مواردی که برای کسب و کار به دلیل تراکنش مشکوک جریمه تعلق می‌گیرد، موسسه حسابداری باید با ارائه مدرک از این مورد جلوگیری کند.

انواع خدمات موسسات مالی

در یک موسسه مالی و مالیاتی خدمات انواع مختلف دارد و هر یک از شرکت‌های دولتی یا خصوصی ممکن است تنها به یک یا بخشی از این خدمات نیاز داشته باشند. برای مثال در اغلب شرکت‌های خصوصی به خدمات حسابرسی پیمانی نیاز نیست و تنها در کسب و کارهای پیمانکاری انجام می‌شود. همچنین ارگان‌های دولتی نیز به برخی از امور حسابداری مالیاتی نیاز ندارند. 

برخی از انواع خدمات موسسات مالی و مالیاتی عبارتند از:

انجام امور حسابداری مالیاتی

بخشی از نیازهای تمامی شرکت‌ها و کسب و کارهای خصوصی به حسابداری مالیاتی مربوط می‌شود که باید به شکل تخصصی صورت بگیرد. دریافت خدمات حسابداری مالیاتی به تخصص زیادی نیاز دارد و برای انجام آن باید به سراغ یک موسسه حسابداری معتبر بروید. از جمله خدمات مالیاتی که توسط این شرکت‌ها ارائه می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دریافت اظهارنامه مالیاتی
  • تنظیم گزارش‌های فصلی شرکت
  • دریافت میزان مالیات بر ارزش‌افزوده شرکت
  • دریافت مشاوره‌های اختصاصی در رابطه با معافیت مالیاتی
  • انجام امور مالیات بر درآمد پرسنل موسسه
  • ارائه دفاتر قانونی سازمان (دفتر روزنامه یا دفتر کل)
  • تنظیم دفاعیه‌های مالیاتی برای شرکت‌ها
  • بررسی مشکلاتی مالیاتی شرکت و تلاش برای برطرف کردن آن

دریافت خدمات حسابداری مالی

بخش دیگری از خدمات مالی و مالیاتی که در شرکت‌های حسابداری ارائه می‌شود، حسابداری مالی است که جزء ساده‌ترین خدمات این شرکت‌ها محسوب می‌شود. ضمن اینکه این نوع خدمات باید با نظارت و دقت بالایی انجام شود. از جمله خدماتی که در این زمینه به کسب و کارها و شرکت‌های خصوصی و دولتی ارائه می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ارسال نماینده شرکت مالی برای انجام امور اجرایی
  • برعهده گرفتن فعالیت‌های نظارت بر اسناد حسابداری شرکت
  • تنظیم گزارش‌های میان دوره و سالیانه مالی
  • تهیه گزارش‌های میان‌دوره و سالیانه مالی از شرکت
  • کنترل و نظارت لحظه‌ای بر حساب‌های مالی
  • بستن حساب‌های مختلف (در صورت نیاز)
  • برعهده گرفتن حسابداری شرکت‌های بازرگانی، صنعتی و پیمانکاری

حسابداری کارکنان و امور اداری

از دیگر خدمات حسابداری که در شرکت‌های مالی و مالیاتی ارائه می‌شود، باید به حسابداری کارکنان و حسابداری اداری اشاره کنیم. این خدمات به صورت مجموعه‌ای از امور است که موارد زیر را شامل می‌شود:

  • برعهده گرفتن امور کارگزینی و استخدام پرسنل در شرکت
  • تنظیم و تهیه قرارداد مربوط به انتقال، جابجایی یا پایان همکاری در شرکت
  • برعهده گرفتن امور مربوط به پرونده‌های کارکنان و مراقبت از این پرونده‌ها
  • برعهده گرفتن امور مربوط به بیمه و ارسال لیست بیمه تأمین اجتماعی

انجام امور مالی پیمانکاری

یکی دیگر از خدمات مالی و مالیاتی موسسه حسابداری به حسابداری پیمانکاری مربوط می‌شود که شرکت‌های پیمانکاری به آن نیاز دارند. در این خدمات، شرکت پیمانکاری به اطلاعات مالی مختلفی نیاز دارد که باید از موسسه مالی دریافت کند. از جمله خدمات مالی امور پیمانکاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عقد قراردادها و قوانین پیمان‌ها
  • بررسی قوانین مالیاتی
  • رسیدگی به فعالیت پیمانکاران ارزی

ارائه خدمات حسابداری صنعتی

یکی دیگر از انواع خدمات مالی و مالیاتی در یک شرکت حسابداری شامل حسابداری صنعتی است. در این نوع خدمات باید همه محصولات تولیدی صنعتی مربوط بررسی و محاسبه قرار بگیرد. مهم‌ترین دلیل بهره گرفتن از خدمات موسسه مالی در زمینه حسابداری صنعتی، کاهش هزینه‌های تولید و تصمیم‌گیری درست در زمینه قیمت‌گذاری محصولات است.

همان‌طور که از حسابداری صنعتی و نوع خدمات آن مشخص است، این حسابرسی برای شرکت‌های تولیدی کاربرد دارد. در نهایت موسسه مالی یک حسابدار پشتیبان را برای شرکت دریافت‌کننده خدمات می‌فرستد. 

دریافت خدمات حسابداری مدیریتی

تقریبا تمامی شرکت‌ها و کسب و کارهای خصوصی به خدمات مدیریتی یک موسسه مالی و مالیاتی نیاز دارند. هدف اصلی از دریافت این خدمات، واکنش مناسب زمان برخورد با مشکلات شرکت است تا در نهایت بهترین تصمیمات اتخاذ شود. بخشی از خدمات مدیریتی عبارتند از:

  • پیش‌بینی میزان فروش
  • بررسی میزان هزینه و سهمیه‌بندی آن
  • انجام برنامه‌ریزی راهبردی برای شرکت
  • آنالیز میزان هزینه‌ها برای خرید و اجاره
  • برآورد میزان سودآوری محصولات و خدمات
  • بودجه‌بندی به شکل سرمایه‌ای و سالانه 

ارائه حسابداری عمومی

یکی دیگر از انواع خدمات در موسسات مالی به حسابداری عمومی مربوط می‌شود که هر سازمان دولتی و شرکت خصوصی به آن نیاز دارد. دریافت مشاوره، بررسی سندهای مالی و ارائه گزارش بخشی از این نوع حسابرسی است که همه مشتریان به آن نیاز دارند. به طور کلی حسابرسی عمومی شامل موارد زیر است:

  • ارائه گزارش‌های مالیاتی شرکت
  • انجام امور حسابرسی صورت‌های مالی شرکت

خدمات حسابرسی دولتی

این نوع خدمات (همان‌طور که از اسمش مشخص است) تنها برای نهادهای دولتی ارائه می‌شود. هدف اصلی از این خدمات، گردآوری اطلاعات ملی برای سازمان‌های دولتی است. تعیین بودجه مورد نیاز برای اجرای برنامه‌ها و اهداف مهم‌ترین خدماتی است که به ارگان‌های دولتی ارائه می‌شود. در نهایت اطلاعات مربوط بررسی، دسته‌بندی و خلاصه‌نویسی شده و به سازمان داده می‌شود. 

حسابداری داخلی

از دیگر خدمات شرکت‌های مالی و مالیاتی باید به حسابداری داخلی اشاره کنیم که هدف آن نظارت بر روی هزینه‌های داخلی یک شرکت است. در این نوع خدمات یک نظام کنترلی بر روی هزینه‌های سازمان قرار می‌گیرد تا تمامی فعالیت‌های مالی آن را کنترل و مدیریت کند.

دسترسی شرکت حسابداری به همه مدارک مالی و غیرمالی دریافت‌کننده خدمات مالی، مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم. در این نوع حسابداری، تلاش اصلی جلوگیری از انحرافات و ضررهای مالی در سازمان است. از جمله خدمات حسابداری داخلی می‌توان به موارد زیر اشاره کنیم:

  • نظارت بر روی حساب‌های بانکی و مالی و کنترل گردش‌های مالی
  • نظارت بر روی عملیات مالی شرکت
  • نظارت و کنترل بر روی نحوه پرداخت حقوق پرسنل
  • تسلط بر روی فرآیند انبارگردانی

کلام آخر

آنچه در این مطلب گفته شد، مجموعه‌ای از خدمات مالی و مالیاتی بود که توسط موسسات مالی برای شرکت‌های خصوصی و نهادهای دولتی ارائه می‌شود. با توجه به اینکه این روزها امور مالی شرکت گسترده و بحث مالیات هم وارد میدان شده است، دریافت مشاوره و خدمات از موسسات مالی ضروری است. ضمن اینکه برای این کار باید حتما به سراغ یک شرکت معتبر حسابداری بروید.

 
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها