کد خبر : 194167
تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۹

دنبال فرمول خوش‌شانسی هستید؟ جای درستی آمده‌اید…

دنبال فرمول خوش‌شانسی هستید؟ جای درستی آمده‌اید…

همه ما دوست داریم که در زندگی شانس داشته باشیم و کدام ما هست که دوست دارد شانس نداشته باشد؟ اما شانس چیست؟ آیا چیزی است که مثل یک اسکناس و سکه‌ای که داخل پیاده‌رو افتاده، آن را پیدا می‌کنیم و خوشحال می‌شویم؟ یا این‌که…؟   حقیقت امر شانس اهمیت زیادی در زندگی فردی و

همه ما دوست داریم که در زندگی شانس داشته باشیم و کدام ما هست که دوست دارد شانس نداشته باشد؟ اما شانس چیست؟ آیا چیزی است که مثل یک اسکناس و سکه‌ای که داخل پیاده‌رو افتاده، آن را پیدا می‌کنیم و خوشحال می‌شویم؟ یا این‌که…؟

 

حقیقت امر شانس اهمیت زیادی در زندگی فردی و شغلی ما دارد. اما نکته این‌جاست که برای این شانس داشتن، باید کمی هم آمادگی داشته باشیم و حواس‌مان کامل جمع باشد. به قول آن جمله معروف آرنولد پالمر، «عجیب است که هرچقدر بیشتر تلاش می‌کنم، خوش‌شانس‌تر می‌شود…» در واقع عمل‌گرایی و کار و تلاش، مغز خوش‌شانسی محسوب می‌شود.

فرمولی از دارن هاردی

دارن هاردی، نویسنده اثر مرکب و از معروفترین چهره‌های ادبیات موفقیت، کتابی دارد با عنوان فرمول خوش‌شانسی. همین عنوان کتاب هم برای خیلی‌ها ممکن است وسوسه‌برانگیز باشد. واقعاً فرمول خوش‌شانسی چیست؟ شاید یک چیزی شبیه هنر کیمیاگری باشد؛ هنری که به شما اجازه می‌دهد همه چیز را تبدیل به طلا کنید. احتمالاً این فرمول هم چیزی شبیه همین هنر کیمیاگری است.

 

عددهای نجات‌بخش

اما فرمول خوش‌شانسی دارن هاردی، که آموزه‌هایش در دنیای موفقیت همیشه مورد توجه بوده، چیست؟

خیلی ساده:

تعجب کردید؟ این عددها به چه معنایی هستند؟ الان خدمت شما عرض خواهم کرد تا خیال‌تان راحت بشود.

 

عددهایی برای تغییر

1= تلاش کنید یک حوزه را که قصد دارید در آن، تغییراتی عمده ایجاد کنید، انتخاب کنید. مثلاً من می‌خواهم پس‌انداز بیشتری داشته باشم، یا زبان انگلیسی‌ام را تقویت کنم، یا تایپ ده انگشتی یاد بگیرم یا حتی با شریک زندگی‌ام رابطه بهتری داشته باشم.

 

30= سعی کنید برنامه‌ای برای تقویت خودتان در این حوزه برای یک ماه تدارک ببینید. اگر بخواهید از الان تا ابدیت برنامه‌ای تدارک ببینید، احتمالاً هیچ وقت آن را انجام نخواهید داد. ولی اگر ددلاین مشخصی به این منظور داشته باشید، می‌توانید به انجام آن نیز امیدوار باشید.

 

5= در آن حوزه‌ای که انتخاب کرده‌اید، سعی کنید که پنج کتاب خوب را نشان کرده و کنار بگذارید؛ حالا می‌توانید نسخه فیزیکی کتاب را بخرید یا نسخه الکترونیکی آن را. اختیار با خودتان است؛ مسأله این‌جاست که باید پنج کتاب خوب در این حوزه داشته باشید.

 

3= در کنار پنج کتاب، سعی کنید که سه نرم‌افزار یا اپلیکیشن یا پادکست یا برنامه آموزنده هم برای خودتان در نظر بگیرید. سعی کنید بهترین‌ها را نشان کنید تا مورد استفاده قرار دهید.

 

1= همه چیز را به کتاب و نرم‌افزار و پادکست و فایل سخنرانی و … محدود نکنید. یک ورک‌شاپ یا کارگاه یا سمینار یا کلاس خوب هم به این منظور انتخاب کنید.

 

مراحل بعدی خوش‌شانسی

حالا آماده‌اید که به مرحله بعدی بروید و برسید؟

30= سعی کنید در آن برنامه سی‌روزه که در نظر گرفته‌اید، روزانه نیم ساعت به خواندن کتاب‌ها اختصاص بدهید. بهتر است که زودتر از خواب بیدار شده و این نیم ساعت را در آن ساعت‌های خلوت که ساعت‌های طلایی زندگی شما هستند، صرف این کار کنید.

 

30= سعی کنید در حین رانندگی یا زمان‌های مرده و انتظار خودتان نیز، از نرم‌افزارها و فایل‌های صوتی و … استفاده کنید. در این صورت کم‌کم احساس خوبی خواهید داشت که زمان را هدر نمی‌دهید.

 

نکته‌هایی برای خوش‌شانسی بیشتر

حالا که ذهن شما آماده است، اجازه بدهید که مراحل بعدی را هم برای‌تان شرح بدهیم.

– در این مرحله، سعی کنید سه نکته از هر کتاب را استخراج کنید؛ سه ایده، سه فرمول خوب، سه چیزی که می‌توانید به راحتی اجرا کنید و نتیجه‌اش را ببینید. در مورد پادکست‌ها و نرم‌افزارها و اپ‌ها و … هم سعی کنید چنین چیزی داشته باشید. تعجب می‌کنید؟ بله، هر کتاب و اپلیکیشن شاید هزاران ایده داشته باشد که می‌شود اجرا کنید. اما خودتان هم می‌دانید که اگر هزاران ایده برای اجرا داشته باشید، یک ایده را هم اجرایی نخواهید کرد. اما سه ایده خوب داشتن، برای‌تان خیلی ساده‌تر خواهد بود.

 

اجراهای یک‌ماهه

حالا سعی کنید این ایده‌ها را در همان بازه زمانی یک ماهه اجرایی کنید.

مثلاً اگر سه ایده خوب از یک کتاب فروش که برایان تریسی نوشته را استخراج کرده‌اید، آن‌ها را عملیاتی کنید؛ شبیه این‌که به جای فروشنده، خودتان را مشاور امین مشتریان خودتان بدانید. یا این‌که سعی کنید بیشترین اطلاعات را از موضوع فروش‌تان داشته باشید و … .

***

چند فوت کوزه‌گری

نظرتان درباره این فرمول خوش‌شانسی چیست؟ اجازه بدهید حالا که کار به پایان رسیده است، به چند نکته در این مورد هم اشاره کنیم؛ نکته‌هایی که می‌توانند کمک‌حال شما در اجرای این فرمول باشد.

 

1

مهم‌ترین نکته در حوزه توسعه شغلی و حرفه‌ای و حتی فردی شما، این است که باید ذهن شما آکنده از ایده‌های خوب و ناب و سازنده باشد. این ایده‌ها هم باید مدام به ذهن شما برسد. به این منظور، به قول برایان تریسی، سعی کنید یک‌دهم از درآمدتان را صرف آموزش و توسعه فردی‌تان بکنید. این کار در ابتدا شاید ساده باشد، اما در سال‌های بعدی کمی سخت‌تر می‌شود؛ چون مدام باید نقاط ضعف‌تان را کشف کنید تا بتوانید در آن مورد کاری بکنید.

 

2

نکته مهمتر بعدی که اتفاقاً همین دارن هاردی در کتاب اثر مرکب درباره‌اش صحبت می‌کند، گزارش‌گیری از فرآیند پیشرفت‌تان است. تا وقتی که ندانید دارید چقدر پیشرفت می‌کنید و کارهایی که می‌کنید به نفع یا ضرر هدف شماست، احتمالاً آگاهی لازم را برای تغییر مسیرتان نخواهید داشت. گزارش‌گیری، به شما امکان می‌دهد تا حواس‌تان به این مسیر باشد و همه کارها را ثبت کنید. همین ثبت کردن، موجب آگاهی شما و همین آگاهی موجب تغییراتی عظیم در شما می‌شود.

 

3

ضرب‌المثلی قدیمی، به احتمال زیاد برای اسکاتلندی‌ها، می‌گوید کاری که همیشه می‌تواند انجام بشود، هیچ وقت انجام نخواهد شد. در واقع نکته این‌جاست وقتی که شما بازه اجرایی همیشگی و ابدی برای کارتان و هدف‌تان در نظر می‌گیرید، یعنی یکی از اصول بدیهی هدفگذاری را نقض می‌کنید؛ این‌که زمانی برای رسیدن به هدف را تعیین کنید. بازه‌های یک‌ماهه در نظر گرفته، احترام به همین نکته طلایی است.

***

آیا فکر می‌کنید که در زندگی‌تان آدم بدشانسی هستید؟

این شما و این هم فرمول بزرگ خوش‌شانسی؛ ببینیم باز هم بهانه‌ای دارید یا نه.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها