کد خبر : 176749
تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۷

رعایت الزامات پدافندی در ساخت‌وسازها راهی موثر در افزایش تاب‌آوری شهری است

رعایت الزامات پدافندی در ساخت‌وسازها راهی موثر در افزایش تاب‌آوری شهری است

ایسنا/کردستان مدیرکل پدافند غیرعامل استان کردستان با اشاره به اینکه پیشگیری از حوادث یکی از اهداف اصلی پدافند غیرعامل است گفت: رعایت الزامات پدافندهای غیرعامل در ساخت‌ و سازهای دولتی و غیردولتی در پیشگیری از بحران‌ها و تاب‌آوری شهری تاثیر بسزایی دارد. محمد رضایی امروز (29بهمن) در وبینار تخصصی تاب‌آوری شهری که با همکاری جهاددانشگاهی و

رعایت الزامات پدافندی در ساخت‌وسازها راهی موثر در افزایش تاب‌آوری شهری است

ایسنا/کردستان مدیرکل پدافند غیرعامل استان کردستان با اشاره به اینکه پیشگیری از حوادث یکی از اهداف اصلی پدافند غیرعامل است گفت: رعایت الزامات پدافندهای غیرعامل در ساخت‌ و سازهای دولتی و غیردولتی در پیشگیری از بحران‌ها و تاب‌آوری شهری تاثیر بسزایی دارد.

محمد رضایی امروز (29بهمن) در وبینار تخصصی تاب‌آوری شهری که با همکاری جهاددانشگاهی و شهرداری سنندج برگزار شد، اظهار کرد: بحث تاب‌آوری شهری موضوعی علمی و تخصصی  است که نیازمند بررسی و بحث و تبادل نظر گستردە است و بحث های متمادی بسیاری را می‌طلبد.

وی در تعریف تاب‌آوری شهری عنوان کرد: تاب‌آوری ریشه‌ای لاتینی دارد به معنای جهش و خیزش به سمت عقب، با مفهوم بازگشت‌پذیری به قبل از ایجاد تنش در یک سیستم و جامعه است.

رضایی ادامه داد: تاب‌آوری شهری به عنوان اصطلاحی برای اندازه‌گیری توانایی یک شهر برای برون رفت از بحران به کار برده می شود و برنامه‌ریزی و طراحی شهرهای تاب‌آور به نحوی است که شهرها در برهه‌های زمانی گوناگون قبل و بعد از بحران توانایی حیات و ادامه بقا را داشته باشند.

وی تصریح کرد: شهرهای تاب‌آور شهرهای آماده‌ای هستند که بتوانند به بحران سریع پاسخ داده و به شرایط قبل از بحران بازگردند و بتوانند باتوجه به شرایط بحرانی پیش آمده به کار خود ادامه دهند.

رضایی خاطرنشان کرد: تاب‌آوری در دراز مدت نیازمند توانایی بیشتر است به این جهت که با توجه به پیچیدگی موضوعات و مشکلات بتواند خود را با وضعیت زمانی و مکانی تطبیق دهد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان کردستان، با اشاره به دو بلایای طبیعی و انسانی افزود: بلایای طبیعی همچون سیل، زلزله، آتش‌فشان و … و بلایای انسان ساخت همچون جنگ‌ها، سوانح پروازی و صنعتی و … هستند که در این مواقع تاب‌آوری شهرها به میزان و تناسب حوادثی که به وجود آمده است سنجیده می‌شود تا خود را بازیابی و بحران را مدیریت کند.

مدیرعامل پدافند غیرعامل استان کردستان تاکید کرد: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده در آینده‌ای نه چندان دور 80 درصد از جمعیت، شهرنشین خواهد بود و همین امر مسئله تاب‌آوری شهری را پیچیده‌تر خواهد کرد.

وی اضافه کرد: ما در زمینه بحران‌های انسان ساز و طبیعی تجارب بسیاری داریم که با کنکاش و بررسی و آسیب‌شناسی می‌توانیم نقاط ضعف و قوت شهرها را مورد ارزیابی قرار دهیم.

محمد رضایی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: پیشگیری از حوادث یکی از اهداف اصلی پدافند غیرعامل است و رعایت الزامات پدافندهای غیرعامل و ضروری در ساخت‌وسازهای دولتی و غیردولتی در پیشگیری از بحران‌ها و تاب‌آوری شهری تاثیر بسزایی دارد.

وی بیان کرد: توپوگرافی استان کردستان بە گونەای است کە پستی و بلندی و معماری‌ها و ساخت‌سازهای آن مشکلاتی را بر ما تحمیل کرده و در راستای تاب‌آوری شهرها تزلزل ایجاد کرده است؛ و می‌طلبد که نظارت دقیقی بر ساخت و ‌سازهای شهری صورت گیرد تا به آن اهدافی که مدنظر هست دست پیدا کنیم.

رضایی افزود: باید بە سمت و سویی پیش برویم کە حتی برای ساختمان‌های شخصی و خصوصی نیز التزامات پدافندی رعایت شود تا در آیندە به یک فرهنگ تبدیل شود.

وی با تاکید بر اینکه آموزش عمومی در تاب‌آوری شهرها بسیار موثر است.خاطرنشان کرد: بحث آموزش گرچه بحث بسیار مهمی است اما اگر با اقدامات همراه نباشد تاب‌آوری شهرها را با مشکلات بسیاری همراه خواهد کرد.

رضایی در پایان یادآور شد: یکی از موضوعاتی که به صورت جد در دست اجرای پدافند غیرعامل است و در افزایش تاب‌آوری شهری بسیار مهم و موثر است؛ اجرای بند 9 سیاست‌های کلان نظام مبنی بر خروج اماکن خطرزا از بافت شهری است.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها