کد خبر : 124690
تاریخ انتشار : جمعه ۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۰

زراعت چوب طمع قاچاقچیان جنگل را کم می کند/ لزوم پرهیز از کاشت گونه های مهاجم

زراعت چوب طمع قاچاقچیان جنگل را کم می کند/ لزوم پرهیز از کاشت گونه های مهاجم

ایسنا/گیلان مدیرکل منابع طبیعی گیلان، حفاظت از جنگل ها را اولویت این اداره کل دانست و خاطرنشان کرد: با زراعت چوب چشم طمع به جنگل ها کمتر شده و صنایع دیگر خریدار چوب آلات قاچاق نخواهند بود. میرحامد اختری در گفت وگو با ایسنا، زراعت چوب را یکی از برنامه های محوری و مهم کشور و استان گیلان دانست و اظهار کرد:

زراعت چوب طمع قاچاقچیان جنگل را کم می کند/ لزوم پرهیز از کاشت گونه های مهاجم

ایسنا/گیلان مدیرکل منابع طبیعی گیلان، حفاظت از جنگل ها را اولویت این اداره کل دانست و خاطرنشان کرد: با زراعت چوب چشم طمع به جنگل ها کمتر شده و صنایع دیگر خریدار چوب آلات قاچاق نخواهند بود.

میرحامد اختری در گفت وگو با ایسنا، زراعت چوب را یکی از برنامه های محوری و مهم کشور و استان گیلان دانست و اظهار کرد: گیلان یکی از بزرگترین استان های مصرف کننده چوب است، زیرا کارخانجات ام.دی.اف و پالت سازی دارد.

وی نیاز چوبی سالانه کشور را ۱۱ میلیون مترمکعب دانست که حدود پنج میلیون مترمکعب آن در گیلان مصرف می شود و تصریح کرد: این حجم از مصرف چوب آلات نشان دهنده اهمیت زراعت چوب است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، برداشت سالانه چوب از جنگل های طبیعی استان را حدود ۱۵۰ هزار مترمکعب دانست و گفت: این میزان برداشت جوابگوی نیاز پنج میلیون مترمکعبی گیلان به چوب نیست و حتما باید واردات یا زراعت چوب داشته باشیم تا نیاز صنایع سلولزی را تامین کنیم.

اختری ادامه داد: به دنبال تصویب قانون توقف بهره برداری از جنگل های شمال و اجرای آن از سال ۹۷، قطع هرگونه درخت و خروج چوب آلات از جنگل های هیرکانی ممنوع شد لذا برای جبران این کسری به توسعه زراعت چوب روی آوردیم.

وی با بیان اینکه گیلان در برنامه ششم توسعه مکلف به زراعت چوب در ۶۶۰۰ هکتار از اراضی ملی استان شده است، خاطرنشان کرد: سال های نخست برنامه به واسطه جابجایی برخی از قوانین از دست رفت، اما امسال عملکرد خوبی در زمینه زراعت چوب داشتیم و ۱۸۰۰ هکتار از اراضی جنگلی جلگه ای را به زراعت چوب اختصاص دادیم و احاله مدیریت کردیم.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، با اشاره به آغاز برداشت از زراعت چوب های سنواتی، عنوان کرد: سال آینده نیز اقدام به زراعت چوب در ۲۰۰۰ هکتار از اراضی ملی استان خواهیم کرد.

وی از تخصیص اعتبار ۱.۳ میلیارد تومانی توسط سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری جهت تسهیلات زراعت چوب خبر داد و اضافه کرد: به ازای هر هکتار زراعت چوب ۱۰ میلیون تومان تسهیلات توسط بانک کشاورزی به زارعین تعرفه شده از سوی اداره کل منابع طبیعی استان پرداخت خواهد شد. بانک عامل نیز معادل همین اعتبار تسهیلات با بهره کم پرداخت خواهد کرد.

اختری، با بیان اینکه ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان به عنوان ضابط قضایی طبق تبصره ذیل ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع با هرگونه تخریب و تصرف اراضی ملی برخورد خواهند کرد، متذکر شد: تصرفات سنواتی نیز با مراجه به مرجع قضایی پیگیری خواهد شد تا علاوه بر حفاظت از منابع طبیعی، حقی از مردم ضایع نشود.

وی از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تخریب و تصرف اراضی ملی با شماره شبانه روزی ۱۵۰۴ تماس بگیرند و تصریح کرد: برخی از ساخت و سازهای غیر مجاز مربوط به تخلفات حوزه تغییر کاربری بوده که در اراضی مستثنیات رخ داده است.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، شرط دریافت تسهیلات زراعت چوب در اراضی مستثنیات را کاشت گونه های سریع الرشد مورد استفاده در صنایع چوب کشور و استان دانست و گفت: گونه های سریع الرشد باید شرایط زراعت چوب را داشته و جزو گونه های مهاجم نباشد.

اختری، با بیان اینکه زارعین اجازه کاشت گونه های مهاجم در مساحت های زیاد و در مرز بین اراضی ملی و مستثنیات و اراضی جنگلی و جلگه ای را ندارند، متذکر شد: زراعت چوب از نظر اقتصادی به صرفه است و هر هکتار صنوبرکاری در سال ۲۵ مترمکعب چوب تولید می کند و لذا در یک دوره هشت تا ۱۰ ساله شاهد تولید ۲۰۰ مترمکعب چوب در هکتار هستیم. همچنین این اراضی مستعد کشت محصولات جالیزی نیز بوده که برای زارع آورده دارد و هزینه زراعت را کاهش می دهد.

وی با اشاره به ظرفیت زراعت چوب در اراضی مستثنیات، عنوان کرد: گیلان در گذشته ۶۵ هزار هکتار زراعت چوب در اراضی مردم داشت و هم از نظر حجم تولید و هم از نظر سطح زیر کشت در کشور اول بودیم، اما به دنبال کاهش قیمت چوب، بخشی از زارعین کار را رها کردند. خوشبختانه با افزایش مجدد ارزش افزوده چوب، هم اکنون از نظر حجم تولید اول و از نظر سطح سوم هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، مهمترین هدف زراعت چوب را حفط جنگل ها دانست و یادآور شد: در هر هکتار جنگل سالانه ۲.۵ تن اکسیژن تولید می شود که معادل مصرف ۱۰ نفر است لذا میزان اکسیژن تولید شده در جنگل های گیلان با وسعت ۵۶۵ هزار هکتاری، نیاز شش میلیون نفر به اکسیژن را در سال تامین می کند.

اختری، با بیان اینکه هر هکتار جنگل سالانه ۲۵۰۰ مترمکعب آب ذخیره می کند، گفت: جنگل های گیلان توانایی ذخیره یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب را در سال دارند.

وی جلوگیری از فرسایش خاک، تعادل دمایی، افزایش بارش و حاصلخیزی خاک را از دیگر فواید جنگل دانست و اظهار کرد: از مردم می خواهیم در سامانه همیار طبیعت عضو شوند و به عنوان همیار افتخاری کارت دریافت کنند.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، حفاظت از جنگل ها را اولویت این اداره کل دانست و خاطرنشان کرد: با زراعت چوب چشم طمع به جنگل ها کمتر شده و صنایع دیگر خریدار چوب آلات قاچاق نخواهند بود و لذا به سمتی می رویم که از قاچاق چوب و نابودی جنگل ها جلوگیری شود.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها