کد خبر : 180014
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹

سوگواره ملی علمدار کربلا، یکی از رویدادهای شاخص در حوزه فرهنگ عاشورایی

سوگواره ملی علمدار کربلا، یکی از رویدادهای شاخص در حوزه فرهنگ عاشورایی

ایسنا/ایلام مسئولان کشوری و استانی با ارسال پیام هایی به اختتامیه هفتمین سوگواره ملی علمدار کربلا ابراز امیدواری کردند هر ساله به شکوه و عظمت این جشنواره اضافه شود. حجت الاسلام والمسلمین ارزانی، مشاور وزیر و رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با صدور پیامی به اختتامیه هفتمین دوره «سوگواره ملی علمدار کربلا» در

سوگواره ملی علمدار کربلا، یکی از رویدادهای شاخص در حوزه فرهنگ عاشورایی

ایسنا/ایلام مسئولان کشوری و استانی با ارسال پیام هایی به اختتامیه هفتمین سوگواره ملی علمدار کربلا ابراز امیدواری کردند هر ساله به شکوه و عظمت این جشنواره اضافه شود.

حجت الاسلام والمسلمین ارزانی، مشاور وزیر و رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با صدور پیامی به اختتامیه هفتمین دوره «سوگواره ملی علمدار کربلا» در استان ایلام، اظهار کرد: حضرت عباس علیه السلام که بر ایشان سلام و درود باید، ملقب به اسماء و صفاتی پسندیده هم چون: ابوالفضل ،ابوفاضل، باب الحوائج، علمدار کربلا، صدیّق، قمر بنی هاشم و سقای طفلان کربلا می باشند که هریک از این این اسماء، القاب و صفات، به دلیل ویژگی خاص آن حضرت، به ایشان اعطاء گردیده؛ آن حضرت در ۳۵ سالگی در روز عاشورا بنا بر لزوم اطاعت از ولیّ امر و امامش، به قصد رساندن آب به تشنه لبان خیمه های اباعبدالله الحسین، با نهایت شجاعت، رشادت و دلاوری، به صورت جانگداز، اما در نهایت عشق به مطلوب و محبوب و وصال به خالق هستی؛ با لب هایی تشنه در کنار نهر فرات به شهادت رسیدند که فداکاری و ارادت ایشان به مقتدا و مولایشان در نهایت ادب و تواضع، زبانزد خاص و عام است.

امام صادق (علیه السلام) در خصوص ایشان می فرمایند: «کانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِیٍّ نافِذَ البَصیرَةِ صُلبَ الإیمانِ جاهَدَ مَعَ أبی عَبدِاللّه ِ و أبلی بَلاءً حَسَنا و مَضی شَهیدَاً؛ عموی ما عباس بن علی، بصیرتی نافذ، بینشی عظیم و ایمانی استوار داشت؛ در محضر امام حسین(ع) جهاد کرد و در راه حضرتش، جانبازی و ایثار کرد و به شهادت رسید». آری؛ دارنده بینشی عمیق که امروزه مورد نیاز جامعه در همه سطوح جامعه می باشد.

استان ایلام که مردم ولایتمدار و همیشه بیدارش، سال هاست با کمال افتخار، خادم زوّار محترم حرم مطهر امام حسین و حضرت عباس (علیهم السلام) می باشند؛ امسال شاهد برگزاری هفتمین سوگواره ملی علمدار کربلا، در بخش های آواها و نواهای عاشورایی بود و این سوگواره، نقطه عطفی در برگزاری این سلسله سوگواره های بزرگ ملی بود که مداحی، نوحه خوانی، چاوش خوانی و لالایی خوانی را نیز در بر داشت.

هر چند پنج دوره از این سوگواره در سال های گذشته در رشته های شعر و عکاسی نیز برگزار شده بود؛ اما امسال علی رغم محدودیت های ناشی از شیوع بیماری منحوس کرونا؛ در بخش دریافت آثار از سراسر کشور با استقبال و حضور گسترده نوجوانان، جوانان و بچه های مسجد در فضای مجازی روبه رو گردید که مایه مباهات و روشنی بخش چشمان خادمان این عرصه می باشد.

اینجانب، ضمن تشکر از تمامی دست اندرکاران برگزاری این سوگواره ملی، به ویژه جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر کریمی تبار نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه استان، جناب آقای عمران خودآموز مدیر کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، جناب آقای سید محمد علوی فر رییس محترم ستاد بازسازی عتبات عالیات استان، اعضای محترم شورای سیاستگذاری و سایر همکاران محترم در سطح استان؛ امیدوارم طی سال های آتی، ظلّ توجهات حضرت ولی عصر (عج)، مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، همکاری بچه های مسجد و اعضاء و مدیران کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، شاهد برگزاری هر چه باشکوه تر و پررونق تر چنین برنامه ها و مراسم، در سطح کشور باشیم.

آیت الله سید محسن سعیدی گلپایگانی، نماینده ایلام در مجلس خبرگان نیز پیامی به شرح زیر به اختتامیه این رویداد فرهنگی صادر کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

«إِنَّ للعبّاس عندَاللهِ مَنزِلَةً یَغبِطُهُ بِها جَمیعُ الشُهداء یَومَ القِیامَة» امام سجاد(ع)

«أَشْهَدُ لَکَ بِالتَّسْلِیمِ وَ التَّصْدِیقِ وَ الْوَفَاءِ وَ النَّصِیحَةِ لِخَلَفِ النَّبِیِّ الْمُرْسَلِ …أَشْهَدُ أَنَّکَ لَمْ تَهِنْ وَ لَمْ تَنْکُلْ» فرازی از زیارتنامه حضرت عباس(ع)

مکتب حضرت عباس (ع) مکتب ولایتمداری و اطاعت از مولا است، مکتبی که شاگردان بسیاری چون سرار دل ها شهید حاج قاسم سلیمانی را تربیت کرد که در اطاعت از فرامین ولایت فقیه همه هستی خود را فدای اسلام کنند.

با سلام و تحیت به شرکت کنندگان و دست اندر کاران سوگواره ملی «علمدار کربلا »

قیام سید الشهداء (علیه السلام ) به عنوان یک الگوی ارزنده در تاریخ بشریت مورد توجه است که از زوایای مختلف قابل بررسی است و می توان به آن پرداخت، یکی از نیاز های امروز بشر آن است که علت وقوع این جریان را بررسی کند و توجه داشته باشد که چه شده است که این جریان مهم ماندگار شد و  هر انسان آزاده در هر کجای جهان با آن مواجه می شود، پی به عظمت آن می برد و برای  هر کسی یک الگو ماندگار شود تا حدی که مبدل شود این اصل به عنوان کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا.

الهی بودن این قیام و مبارزه با فساد، ظلم و ستم و بی عدالتی در پیدایش این جریان مهم توسط وجود مقدس حضرت امام حسین (ع) موج می زند و برای بشریت این موضوع مهم را به ارمغان می آورد که در هیچ زمان و مکان انسان نباید در مقابل ظلم ظالمان و ستمگران سکوت اختیار کند و سر تسلیم و یا سازش فرود آورد، بلکه ایستادگی و مقاومت و شهادت را در این مسیر حق اختیار کند که این بود عمل ارزنده آن حضرت که در وجودش تجلی پیدا کرد و هر کس را که در کنارش بود در همین راه استوار نمود که نمونه بارز آن وجود مقدس حضرت ابوالفضل العباس (علیه السلام ) بوده که درس وفا، ایثار و ادب و اخلاص و عدم سازش با دشمن را در حد اعلی نشان داد و ولایت پذیری و اطاعت از امام خود را به بهترین وجه به نمایش گذاشت و نیز این اخلاص بود که امروز هر کجا نام حضرت حسین (علیه السلام ) برده می شود بی اختیار اذهان و افکار متوجه یار با وفای او بنام عباس است که آنجنان می  شود که امامان معصوم (ع) از عظمت آن حضرت سخنان فراوان فرموده اند.

امروز بر همگان شناخت این شخصیت ممتاز کربلا لازم است،  امروز آنچه بشریت آنچه به آن نیاز دارد این است که درس های کربلا را عملیاتی کنند و در زندگی خود متجلی نمایند و در راه هدف مقدس و الهی خود از هیچ چیزی نهراسند و تمام وجود و هستی خود را برای بقاء و دوام این دین به کار برند که مصداق حقیقی تمام این صفات ارزنده وجود مقدس حضرت ابوالفضل العباس (علیه السلام ) است

خادمی مردمان ولایتمدار استان ایلام در حماسه بزرگ اربعین حسینی، نشان از عشق و ارادت مردم  ولایی  این دیار به  فرهنگ ناب اسلام محمدی و سیره پاک اهل بیت (ع)  به ویژه فرهنگ حسینی و نهضت عاشورایی است، مردم ایلام  همواره در طول عمر بابرکت نظام اسلامی خود را وقف فرهنگ اسلامی و دفاع از ارزش های انقلاب کرده اند.

برگزاری همایش ها و برنامه های فرهنگی در استان به ویژه سوگواره ملی علمدار کربلا به میزبانی استان ایلام نشان دهنده حرکتی پویا و خودجوش  در بین نسل جوان امروز انقلاب است  که با تاسی از فرهنگ عاشورایی نقش مهمی در حرکت رو به جلو انقلاب اسلامی دارند.

اینجانب در پایان لازم می دانم از همه دست اندر کاران این حرکت فرهنگی در طول سالیان متمادی  تشکر و تقدیر نمایم، امید است با بهره گیری از منویات مقام معظم رهبری این حرکت ارزشمند در سال های آینده نیز تداوم داشته باشد.

پیام “عمران خودآموز” مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلامبه این مراسم به شرح زیر است:
سوگواره علمدار کربلا، مروج فرهنگ وفاداری و ایثار است

هفتمین سوگواره ملی علمدار کربلا، یکی از رویدادهای شاخص در حوزه فرهنگ عاشورایی و تبیبن و ترویج ایثار، فداکاری و آموزه‌های مکتب انسان‌ساز امام حسین(ع) است.

این سوگواره ارزشمند که محور اصلی آن معرفی و تبیین سیره و شخصیت نورانی علمدار کربلا، حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) است، توانسته با جریان‌سازی، اهالی فرهنگ، هنر و رسانه را که دل در گروه تعمیق فرهنگ اهل بیت علیهم السلام دارند، بر گرد شمع وجود علمدار کربلا جمع کند و با خلق آثار هنری فاخر، نهضت حسینی را بیش از پیش در بین مردم و عاشقان و دلدادگان حضرت عباس(ع) گسترش دهد.

بی‌گمان سیاست‌گذاری ستاد عالی هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و دبیرخانه استانی آن با همکاری ستاد بازسازی عتبات عالیات و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، زمینه تولید آثار فرهنگی و هنری با موضوع و مضمون فرهنگ عاشورا و خصائل ناب حضرت ابوالفضل‌العباس را فراهم نموده و روز به روز بر غنا و قوام آن افزوده خواهد شد.

دوام توفیقات بانیان این سوگواره ارزشمند و تداوم موفق آن را از خداوند متعال خواستارم.

بهزاد علیزاده، رئیس مجمع نمایندگان استان ایلام در پیامی به سوگواره ملی علمدار کربلا اظهار کرد: حماسه حسینی عظمتی بزرگ را در تاریخ بشریت رقم زد و این نهضت اسلامی، امروز چراغ راه آزاد مردان و مبارزان  راه ظلم در سرتاسر دنیاست و به بشریت درس مقاومت و ایثار و نپذیرفتن ظلم را داد، نمونه واقعی تاثیر پذیری از نهضت حسینی، انقلاب شکوهمند اسلامی است که در تار پود آن حماسه حسینی و در خون آن مبارزه با ظلم و استبداد در جریان است.

قیام امام حسین (ع) و نهضت عاشورایی مکتبی ماندگار است که برای همیشه تاریخ جوشش دارد و این جوشش در انقلاب مردم ایران اسلامی به رهبری امام راحل منجر به براندازی رژیم ستمگر طاغوت و کوتاه شدن دست استکبار جهانی از این سرزمین شد و امروز به زعامت رهبر فرزانه انقلاب(مدظله العالی) با تاسی از نهضت عاشورا  در مبارزه با ظلم و ستم مستکبران پیشگام است.

ولایتمداری حضرت ابوالفضل العباس (ع) در تبعیت از امام‌حسین (ع) در صحنه عاشورا، اوج ذوب شدن در امر ولایت و تبعیت از امام زمان خود بود و این بدیهی‌ترین موضوع در نگاه اعتقادی ما شیعیان در خصوص آقا ابوالفضل العباس (ع) است، ماندن در مسیر و تبعیت از ولایت را دوباره شهید سردار سپهبد« حاج قاسم سلیمانی» در زمان حال به‌درستی ترسیم کردند.

سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در ادب و اطاعت از فرمانده خویش و  ولایت فقیه کم نظیر و مثال زدنی بود، او علمدار سید علی(ارواحنا فداک) بود که گویا این ویژگی را از حضرت ابوالفضل(ع) آموخته و رنگ عاشورا به خود گرفت و شهادتش این امر را به خوبی نشان داد، امروز نیز لازم است که مکتب حاج قاسم سلیمانی که بر گرفته از علمدار کربلاست، در آئینه شعر، سروده و نواهای عاشورایی در دل ها، قلب ها و اذهان جاری و ماندگار شود.

سوگواره ملی علمدار کربلا به میزبانی استان ایلام، استانی که دروازه عتبات عالیات است و مردمانش خادمان زائران اربعین حسینی، به مثابه چاووشیِ قافله انسان‌هایی است که در معیت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و تاسی از ولایت پذیری حضرت ابوالفضل العباس(ع) به سوی خداوند رهسپار شده‌اند تا زینب(س) گونه، نوای مکتب عاشورایی را در فضای دل ها گسترانیده  و مفاهیم ارزشی و اخلاقی مکتب حسینی در عرصه معرفت بشری ماندگار و جلوه گر شود.

اینجانب ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این سوگواره ملی در استان ایلام به همت بچه های مسجدی و کانون های فرهنگی و هنری مساجد، امید دارد که در سایه عنایت خداوند متعال، توجهات حضرت ولی عصر(عج) و منویات مقام معظم رهبری، با ریشه کنی ویروس منحوس کرونا،  هر ساله شاهد برگزاری باشکوه تر این سوگواره در راستای توسعه و ترویج فرهنگ عاشورایی باشیم.

هفتمین سوگواره ملی علمدار کربلا به میزبانی استان ایلام و با محوریت آواها و نواهای عاشورایی با تجلیل از 6 اثر برگزیده به کار خود پایان داد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها