کد خبر : 208655
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۹

سویه جدید ویروس آنفلوانزا در حیوانات می تواند علت بیماری همه گیر انسان باشد

سویه جدید ویروس آنفلوانزا در حیوانات می تواند علت بیماری همه گیر انسان باشد

به گزارش خبر روز و به نقل از news-medical بیماری همه گیر بعدی که آبشارها از طریق جمعیت انسان می توانند ناشی از یک فشار ویروس آنفلوانزا جدید در حیوانات باشد ، که علیه آنها انسان ایمنی کمی نخواهد داشت. این نتیجه گیری دانشمندان استرالیا و چینی است که نزدیک به پنج دهه سوابق آنفلوانزا

به گزارش خبر روز و به نقل از news-medical بیماری همه گیر بعدی که آبشارها از طریق جمعیت انسان می توانند ناشی از یک فشار ویروس آنفلوانزا جدید در حیوانات باشد ، که علیه آنها انسان ایمنی کمی نخواهد داشت. این نتیجه گیری دانشمندان استرالیا و چینی است که نزدیک به پنج دهه سوابق آنفلوانزا حیوانات را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند.

مطالعه آنها ، که در One Health منتشر شده است ، نتیجه یک پروژه مشارکت بین دانشگاه فودان و دانشگاه سیدنی به سرپرستی محققان چینی است و توسط استاد مایکل وارد از دانشکده علوم دامپزشکی سیدنی نویسندگی می شود.

این تیم از سال 1970 تا 2016 یک بانک اطلاعاتی از بیش از 70،000 سوابق آنفلوانزای حیوانات ایجاد کرده و بینش هایی در مورد روند این ویروس ها در طول زمان و مکان ارائه می دهد. این چارچوبی برای شناسایی و ردیابی شیوع ویروسی در حیواناتی که تهدید به ظهور در جمعیت انسان می شوند ، به مقامات بهداشت عمومی می دهد.

این یک پایه محکم برای درک چگونگی ، زمان و کجا ویروس های آنفلوانزا حیوانات می توانند به عوامل همه گیر تبدیل شوند. “

پروفسور مایکل وارد ، دانشکده علوم دامپزشکی سیدنی

“ما در حال بهبودی از بیماری همه گیر Coronavirus هستیم ، اما ویروس آنفولانزا که در انسان شعله ور می شود و در انسان نگه می دارد ، می تواند با توجه به میزان مرگ و میر زیاد ناشی از برخی از ویروس های حیوانات ، تأثیر Covid-19 را کوتوله کند.”

محققان نتیجه گرفتند که آنفولانزای پرنده ممکن است منبع فشار همه گیر جدید باشد. پرندگان میزبان طبیعی طیف عظیمی از زیرگروه های آنفلوانزای مرغی هستند. این ، به گفته نویسندگان ، این احتمال را افزایش می دهد که آنفولانزای پرنده می تواند زونیک شود ، یعنی انتقال از حیوان به انسان.

پروفسور وارد گفت: “مسئله این است که آیا جهش در یک زیرگروه به همان اندازه خواهد بود که ناگهان ویروس آنفلوانزا خاصی را به قدرت انتقال شخص به شخص می دهد.”

“اولین سد وارد شدن به پستانداران است. این یک پرش بزرگ برای ویروس است که از پرندگان به پستانداران برود ، و سپس اگر به خوبی منتقل شود ، احتمال بیشتری وجود دارد که به انسان پرش کند.

“این فقط یک بازی اعداد است. گونه های پرش ویروس یک اتفاق نادر نیست ، بنابراین احتمالاً یک ویروس در نهایت باعث می شود که این پرش نهایی برای انسان باشد.”

پروفسور وارد گفت: هنگامی که دو زیرگروه های مختلف ویروس آنفلوانزا به همان سلول میزبان آلوده می شوند ، مواد ژنتیکی آنها می تواند برای ایجاد ویروس جدید با پتانسیل ایجاد همه گیر مخلوط شود. وی ادامه داد ، ویروس پرنده ای که قبل از پریدن به مردم در خوک ها جهش می یابد ، می تواند “یک آرمگدون ویروسی و یک بحران بهداشت جهانی” ایجاد کند.

تجزیه و تحلیل وقایع جهانی در این تحقیق نشان داد که آنفولانزای پرنده 79.6 درصد از آنفلوانزا در کلیه میزبان حیوانات و پس از آن آنفولانزای خوکی با 10.6 درصد است.

پروفسور وارد گفت: “H5N1 (آنفلوانزای مرغی) در حال حاضر بزرگ است. برای دو دهه گذشته بزرگ بوده است ، و به نظر می رسد که موجو را به دست آورده و به خوبی در حال قدرت گرفتن است.”

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی ، H5N1 از سال 2003 تقریباً 900 نفر را با میزان مرگ و میر 52.5 درصد آلوده کرده است. از ژانویه سال 2022 در ایالات متحده ، شیوع شاخه ای از H5N1 معروف به 2.3.4.4b بیش از 58 میلیون مرغ را تحت تأثیر قرار داده است که منجر به کشته شدن یا کشته شدن بیشتر آنها شده است.

پروفسور وارد گفت: آسیا ، آمریکای شمالی و اروپا مناطقی بوده اند که به احتمال زیاد زیرگروه های جدید آنفلوانزا را گزارش می کنند. سوئد بیشترین تنوع زیرگروه ها را داشت و پس از آن ایالات متحده و چین. از طرف دیگر ، قاره آفریقا هیچ سوابق در بسیاری از کشورها نداشت و داده هایی که وجود دارد ، تنوع کمتری از زیرگروه ها را نشان می دهد.

پروفسور وارد گفت: نظارت بر آنفولانزای حیوانات ناقص و به اشتراک گذاری داده ها به این معنی است که مقامات بهداشتی برای تشخیص سویه های جدید آنفلوانزا یا بیماری همه گیر ویروسی آماده نیستند.

پروفسور وارد گفت: “یکی از مشکلات اجرای نظارت بر ویروس های حیوانات است ، نمونه گیری از جمعیت وحشی ، به ویژه پرندگان همیشه دشوار است.”

“طرف دیگر گونه های خانگی ، به ویژه مرغ است. اگر گزارش می دهید ویروس هایی را در مرغ داخلی خود دریافت کرده اید ، تأثیرات تجاری وجود دارد ، بازگرداندن سلامت بالقوه انسان وجود دارد ، بنابراین کشورها تمایلی به قرار دادن تمام این اطلاعات در حوزه عمومی ندارند.

“از نظر نظارت آنفولانزا در مکانهایی مانند آمریکای جنوبی و آفریقا سیاهچاله های بزرگی وجود دارد. ما فقط گزارش های زیادی دریافت نمی کنیم ، بنابراین دشوار است بدانید که چه اتفاقی می افتد.”

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها