کد خبر : 122043
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۴

عملکرد شهرداری‌ها در میزان ثبت‌نام‌ها تاثیرگذار بود/افزایش میزان سواد داوطلبان

عملکرد شهرداری‌ها در میزان ثبت‌نام‌ها تاثیرگذار بود/افزایش میزان سواد داوطلبان

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست ستاد انتخابات خراسان رضوی گفت: داوطلبان دارای مدرک دکتری در این دوره ۴ درصد و دوره قبل ۳ درصد بودند، یعنی شرکت‌کنندگان این دوره از دوره قبل باسوادتر هستند. محمدعلی نبی‌پور امروز در نشست خبری ضمن‌ تبریک اعیاد شعبانیه و فرا رسیدن سال جدید، با اشاره به نقش پررنگ رسانه‌ها در نشان دادن

عملکرد شهرداری‌ها در میزان ثبت‌نام‌ها تاثیرگذار بود/افزایش میزان سواد داوطلبان

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست ستاد انتخابات خراسان رضوی گفت: داوطلبان دارای مدرک دکتری در این دوره ۴ درصد و دوره قبل ۳ درصد بودند، یعنی شرکت‌کنندگان این دوره از دوره قبل باسوادتر هستند.

محمدعلی نبی‌پور امروز در نشست خبری ضمن‌ تبریک اعیاد شعبانیه و فرا رسیدن سال جدید، با اشاره به نقش پررنگ رسانه‌ها در نشان دادن حقایق به مردم، اظهار کرد: معاندین نظام برای سیاه‌نمایی، تلقین ناکارامدی نظام به مخاطب، به اخبار دروغ و اخباری که شاید ارزش شنیدن ندارد و به بزرگ کردن نقاط ضعف می‌پردازند که رسانه‌های داخلی و دلسوزان انقلاب باید به این مسئله توجه کنند.

وی با تاکید براینکه نقد منصفانه باعث رشد است اما باید از سیاه‌نمایی و تخریب جلوگیری کنیم، ادامه داد: قطعا دولت هم از منتقدین منصف حمایت می‌کند اما باید اخبار صحیح بررسی و به مردم‌ منتقل شود. لذا ارتباط بین‌ مسئولین و رسانه به عنوان واسطه میان مردم و مسئولین باید نزدیک‌تر شود.

سرپرست ستاد انتخابات خراسان رضوی با بیان اینکه انتخابات یکی ازمهم‌ترین شئون حاکمیتی است، خاطرنشان کرد: قانون‌گذار اجرای انتخابات را به عهده وزارت کشور گذاشته و با توجه به حساسیت بالای آن، پوشش صحیح آن توسط رسانه‌ها می‌تواند در سلامت انتخابات تاثیرگذار باشد.

نبی‌پور سلامت انتخابات را یکی از مهم‌ترین ارکان آن برشمرد و افزود: یکی از مهم‌ترین محورهای سلامت انتخابات، شفافیت است‌. تلاش ما این است که فرایندهای مختلف انتخابات را با شفافیت به اطلاع مردم برسانیم و قطعا هرچه شفافیت بیشتر باشد، مشارکت مردم نیز در انتخابات گسترده‌تر خواهدبود، لذا ما برای تحقق این شفافیت تلاش زیادی خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: در سال آینده ما سه انتخابات شوراها، ریاست جمهوری و میان‌دوره‌ای خبرگان را داریم. فرایند انتخابات شوراها شروع شده است، به دلیل شیوع کرونا و اینکه اجتماعات امکان ابتلا را افزایش می‌دهد، وزارت کشور پیوست بهداشتی برای فرایندهای مختلف انتخابات تهیه کرده بود.

سرپرست ستاد انتخابات خراسان رضوی بیان کرد: اولین فرایند انتخابات، تشکیل هیئت‌های اجرایی است که برای این کار تمهیداتی اندیشیده شد، اولین اقدام، جدا شدن ثبت نام انتخابات شوراهای شهرها و روستاها از هم بود، در پنج دوره قبلی ثبت نام‌ها همزمان انجام‌ می‌شد، اما به دلیل اجتناب از تجمع، در این دوره این جداسازی انجام شد. بدین ترتیب ثبت نام‌انتخابات شورای شهر به اتمام رسیده است و ثبت نام انتخابات شوراها نیز 16 لغایت 22 فروردین ماه سال آینده انجام خواهد شد.

نبی‌پور اضافه کرد: علاوه بر ثبت نام حضوری در فرمانداری‌ها، برای ثبت نام غیر حضوری نیز سه مسیر متفاوت در نظر گرفته شد. این سه مسیر عبارت اند از اپلیکیشن موبایلی، اپلیکیشن دسکتاپ و حضور در دفاتر پیشخوان. اما آن میزانی که مورد انتظار ما بود از این روش‌ها استقبال نشد  و ۶۱ درصد ثبت نام‌ها حضوری و ۳۹ درصد از طریق این سه مسیر پیش‌بینی شده برای ثبت‌نام غیرحضوری، انجام شد.

وی افزود: از میان ثبت نامی‌های غیرحضوری، ۹ درصد از طریق اپلیکیشن موبایل، ۱۳درصد اپلیکیشن دسکتاپ،  ۱۷ درصد از طریق دفاتر پیشخوان صورت گرفت. تا الان حدود ۳۲۲۵ نفر ثبت نام‌شان نهایی شده است که از این تعداد ۲۰۲۹ نفر حضوری، ۵۳۴ نفر از طریق دفاتر پیشخوان و ۲۲۸ نفر از طریق اپلیکیشن موبایل و ۳۸۴ نفر از طریق اپلیکیشن دسکتاپ اقدام به ثبت نام کرده‌اند .

سرپرست ستاد انتخابات خراسان رضوی خاطرنشان کرد: دوره پیش در روز آخر ۵۰ درصد ثبت نام کرده بودند اما این دوره ۶۰ درصد در روز آخر ثبت نام کردند. از افرادی که ثبت نام کرده‌اند، ۱۳ درصد زن معادل ۴۰۴ نفر و ۷۸ درصد مرد هستند. در دور قبل هم ترکیب همین بود، در دور چهارم ما ۱۲ درصد خانم و ۸۸ درصد مرد داشتیم.

نبی‌پور با بیان اینکه از نظر تحصیلی رشد نسبتا کمی داشتیم، عنوان کرد: در این دوره ۳۴ درصد ثبت‌نامی‌ها فوق لیسانس هستند که در دوره قبلی ۲۷ درصد ثبت‌نامی‌ها دارای مدرک فوق لیسانس بودند. همچنین داوطلبان دارای مدرک دکتری در این دوره ۴ درصد و دوره قبل ۳ درصد بودند، یعنی شرکت‌کنندگان این دوره از دوره قبل باسوادتر هستند.

وی ادامه داد: در این دور استقبال روحانیون مثل دور قبل ۳ درصد بود.  این دور ۱۷ درصد شرکت‌کنندگان ایثارگر هستند. ثبت‌نامی‌های دارای سابقه نمایندگی در شورای شهر نیز ۱۶ درصد آمار کل ثبت‌نامی‌ها را تشکیل می‌دهند. از نظر سنی هم افراد زیر ۴۰ سال ۳۹ درصد آمار کل ثبت‌نامی‌ها را تشکیل می‌دهند در حالیکه این آمار در دور قبل ۴۰ درصد بود، همچنین ۴.۵ درصد از شرکت‌کنندگان نیز بالای ۶۰ سال هستند.

سرپرست ستاد انتخابات خراسان رضوی گفت: از نظر شغلی نیز فرهنگیان ۱۶ درصد، کارمندان ۲۴ درصد و مشاغل آزاد ۲۷ درصد بیشترین‌ اقشاری بودند که ثبت نام کردند. همچنین اساتید دانشگاه ۳ درصد، بازنشستگان ۸ درصد، پزشکان ۱ درصد، نیروهای نظامی ۱ درصد و افراد بیکار ۲ درصد، کشاورزان ۲ درصد و وکلا ۲ درصد آمار ثبت‌نامی‌ها را تشکیل می‌دهند.

نبی‌پور تصریح کرد: در شهرستان‌هایی که دارای جمعیت اهل سنت وشیعه هستند، ۲۲۹ نفر در کل استان از اهل سنت اقدام به ثبت نام کردند که ۷ درصد کل جمعیت ثبت نامی‌ها را تشکیل می‌دهند و ۹۳ درصد دیگر را هم پیروان مذهب شیعه تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه طبق قانون اجرای انتخابات توسط مردم با تشکیل هیئت‌های اجرایی انجام می‌شود، اظهار کرد: این هیئت‌ها مجری برگزاری انتخابات‌اند. هیات‌های اجرایی از معتمدین محلی و اشخاص حقیقی تشکیل می‌شوند.

سرپرست ستاد انتخابات خراسان رضوی ضمن تشریح مراحل شکل‌گیری هیئت‌های اجرایی، گفت: در سال جاری ما سه انتخابات داریم، یعنی باید سه هیات اجرایی جدا داشته باشیم. اما به خاطر کرونا، هیات‌های اجرایی و نظارت به توافق رسیدند که معتمدین محلی مشترک شوند، یعنی معتمدین هیات‌های اجرایی سه انتخابات مشترک‌اند و فقط اعضای حقوقی، به ترتیبی که در قانون آمده است تغییر می‌کنند.

نبی‌پور خاطرنشان کرد: از افرادی که به عنوان معتمدین به هیات‌های نظارت معرفی شدند، ۳درصد رد صلاحیت شدند و ۹۷ درصد تایید شدند. افرادی که الان در این هیئت‌ها معتمدند از نظر سیاسی ۲۸ درصد اصولگرا، ۲۵ درصد اصلاح‌طلب و ۴۷درصد دارای گرایش سیاسی معتدل و مستقل‌اند. یعنی ما فقط از یک طیف خاص در ترکیب معتمدین قرار ندادیم .

وی با بیان اینکه ۱۱۴ هیات اجرایی در کل استان داریم، عنوان کرد: در هر کدام از بخش‌های استان یک هیات اجرایی داریم، یعنی۸۱ هیات اجرایی در بخش‌ها و همچنین ۳۳ هیات هم در  فرمانداری‌ها داریم. هیات‌های اجرایی در فرمانداری‌ها مسئول برگزاری انتخابات شورای اسلامی شهرها و هیات‌های اجرایی بخش‌ها نیز مسئول برگزاری انتخابات شورا اسلامی روستاها هستند.

سرپرست ستاد انتخابات خراسان رضوی با بیان اینکه ۴۶۵ کرسی اصلی و علی‌البدل در استان در شوراها داریم، اضافه کرد: از 3 هزار و 226 نفری که تاکنون برای رقابت ثبت‌نامشان نهایی شده است، ۶ نفر انصراف و ۵۳ نفر لغو ثبت نام کرده‌اند. مشهد تنها شهر استان است که شورای شهر آن دارای ۱۵ عضو است. سایر شهرهای استان نیز دو شهر ۹ عضو، ۶ شهر ۷ عضو  بقیه شهرها نیز ۵ عضو دارند.

نبی‌پور با اشاره به افزایش تعداد ثبت نامی ها در روزهای آخر بیان کرد: این مساله به این دلیل است که برخی دیر تصمیم می‌گیرند یا تحت فشار برای ثبت نام قرار می‌گیرند. ما تا روز آخر در یکی دوتا از شهرستان‌ها اصلا ثبت نام نداشتیم و روز آخر ثبت نامی انجام شد.

وی با بیان اینکه تعدادی از نمایندگان دوره قبل شورای شهر مشهد نیز در ششمین انتخابات شورای شهر ثبت نام کرده‌اند، خاطرنشان کرد: اما این تعداد زیاد نبود که البته دلایل گوناگونی دارد. به طور کلی در مشهد در مجموع ۱۰۵۷ نفر از تمامی اقشار و افراد ثبت نام کرده‌اند. در شهرهایی که شهرداری ضعیف بوده، مردم کمتر ثبت نام کردند اما در سایر شهرها مردم استقبال بهتری داشتند.

سرپرست ستاد انتخابات خراسان رضوی با بیان اینکه ما پیش‌تر هم تجربه انتخابات الکترونیک را داشتیم، اظهار کرد: در دور قبل در ۷ شهرستان استان انتخابات تمام الکترونیکی انجام شد. در این دوره مصوبه ملی داریم که انتخابات شورای شهر کلان‌شهرها تمام الکترونیکی شود لذا انتخابات شورای شهر در مشهد نیز الکترونیکی خواهد بود.

نبی‌پور ادامه داد: اینکه برخی نگران طولانی‌تر شدن فرایند انتخابات هستند، درست نیست؛ چراکه طبق تجربه ما، فرایند ثبت نام و همچنین اخذ رای به روش الکترونیکی با سرعت بالایی انجام می‌شود. همچنین اگر در فرایند اخذ رای به روش الکترونیکی مشکلی در روز انتخابات رخ دهد، رای‌گیری دستی انجام خواهد شد.

وی با مقایسه بین تعداد ثبت‌نامی‌های این دور و دوره قبل، عنوان کرد: در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، مجموعا ۳۴۱۹ نفر در استان ثبت نام کرده بودند در حالی که در این دور این آمار به ۳۲۲۶ نفر رسیده است. لذا با توجه به اینکه انتخابات دوره قبل در ۷۳ شهر برگزار شد و این دوره با افزایش تعداد شهرهای استان، انتخابات در ۸۷ شهر برگزار می‌شود، نتیجه این می‌شود که میزان استقبال مردم برای ثبت نام، اندکی نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

سرپرست ستاد انتخابات خراسان رضوی در ادامه به بیان دلایل ممکن برای کاهش استقبال در میزان ثبت نامی‌ها پرداخت و افزود: در این مساله، ممکن است وضعیت اقتصادی شهرداری‌ها اثرگذار بوده باشد. همچنین برخی مشکلاتی که در رابطه با شوراها و شهرداری‌ها پیش آمده و تخلفاتی که به وجود آمده بود، ممکن است برخی از مردم را نسبت به ثبت نام در انتخابات شورای شهر دلسرد کرده باشد. ما امیدواریم عدم استقبال به این معنا نباشد که افرادی که آمده‌اند کم‌کیفیت‌تر هستند. البته میزان ثبت نام‌ها در خراسان رضوی نسبت به سایر استان‌ها در وضعیت بهتری قرار دارد.

نبی‌پور با بیان اینکه هنوز گرایش سیاسی ثبت‌نام کنندگان مشخص نیست، در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص اینکه آیا ستاد انتخابات استان به منظور دعوت از نخبگان و متخصصین برای ثبت نام در انتخابات شورای شهر، با احزاب و فعالان سیاسی به گفت‌وگو با تعامل پرداخته است یا خیر، گفت: وزارت کشور در خصوص افزایش مشارکت در انتخابات،  وظیفه قانونی ندارد اما وظیفه ذاتی دارد که رقابت و مشارکت را افزایش دهد.

وی ادامه داد: در همین راستا استاندار خراسان رضوی با برخی از افراد، جریانات و احزاب سیاسی شاخص استان نشست‌هایی را داشته است. ما هم از طریق خانه احزاب و تشکل‌های سیاسی تلاش داریم تا مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ افزایش پیدا کند. ما تعاملاتی با نخبگان، ائمه جمعه تاثیر گذار داشته و داریم. همچنین یکی از مهم‌ترین ماموریت‌هایی که برای شورای اطلاع‌رسانی استان در نظر گرفته شده است، افزایش بحث مشارکت است.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها