اخبار 22
قالیباف: اولویت مجلس بیاثر کردن تحریمها با تکیه بر توان داخلی است
منتشر شده
6 ماه پیشدر

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس دو اولویت رفع تحریمها با تصویب قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریمها و بیاثرکردن تحریمها با اصلاح ساختار بودجه را دنبال میکنند.
به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در گفتوگوی ویژه خبری در خصوص عملکرد یکساله مجلس یازدهم تصریح کرد: در ابتدا اعیاد شعبانیه و فرارسیدن عید نوروز را به همه ملت ایران تبریک و تهنیت میگویم. سالی که گذشت برای اقشار مختلف جامعه چه کارگران که شغل خود را از دست دادند، چه معلمان که در طول روز مشغول آموزش مجازی بودند و چه مادران کارمند که هم مادر بودند و هم کمکآموزش دانشآموزان، بسیار سخت بود. انشاءالله سال آینده برای همه سال خوبی باشد.
وی در ادامه با اشاره به تاثیرات تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها اظهار کرد: تصویب این قانون بسیار موثر بود و در آینده نیز تاثیر بیشتری خواهد داشت. دغدغه ما در مجلس حل مشکلات مردم است. اعمال تحریمها در زندگی مردم تاثیر گذاشته و بخشی از مسائل اقتصادی امروز مردم به تحریمها بازمیگردد. ما از همان روز ابتدایی مجلس برای رفع تحریمها تلاش کردیم. تلاش ما این بود که با تکیه بر توان داخلی تحریمها را بیاثر کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: پس از تشکیل کمیسیونهای تخصصی مجلس بحث رفع تحریمها در دستور کار مجلس قرار گرفت. ما در برجام شاهد بودیم که سندی بینالمللی که مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل بود و همه به آن متعهد شدند به امضا رسید اما آمریکا به یکباره زیر آن زد و نه تنها برجام عملی نشد بلکه خلاف اصول بینالمللی، تحریمهای جدیدی علیه ما وضع شد. اما ما به اجرای تعهدات خود بصورت یکطرفه ادامه دادیم. از همان روزهای ابتدایی مجلس ما با استفاده از نظر کارشناسان، صاحبنظران و شورای عالی امنیت ملی در صدد تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها برآمدیم. هدف اصلی ما حفظ برجام و کنارزدن تحریمها در چارچوب برجام بود.
قالیباف در ادامه تصریح کرد: بر اساس ماده ۳۶ برجام هر کدام از طرفین ملزمند که به تعهدات خود عمل کنند. ما دولت را ملزم کردیم که در چارچوب برجام تعهدات خود را کاهش دهد. بحث پروتکل الحاقی، غنیسازی ۲۰ درصد و راهاندازی آب سنگین اراک از جمله دستاوردهای این طرح بود. چرا ملت ما باید یکطرفه قرارداد برجام را اجرایی کند؟ ما پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه پذیرفتیم که همه تحریمها رفع شود. اما علیرغم اجرای تعهدات ما تحریمها کنار نرفت. با اجرای این قانون طرفهای برجامی فهمیدند که ما دستبسته نیستیم و یکطرفه نیز به تعهدات عمل نخواهیم کرد. امروز وزیر خارجه کشورمان در همه نشستهایی که با وزرای خارجه ۱+۴ دارد شاهد تحرکی از سوی آنهاست که به دنبال قانون مجلس ایجاد شده است. قانون مجلس یک ابزار و قدرت چانهزنی و فرصتی بیشتر برای گفتوگوست. البته هدف این قانون تنها گفتوگو نیست بلکه هدف اصلی رفع تحریمهاست. ما در چارچوب برجام این قانون را تصویب کردیم و هیچ کاری خلاف برجام انجام ندادیم. اکنون نوبت طرفهای دیگر است که به تعهدات خود عمل کنند. امروز آنها فکر میکنند در ایران برای اجرای برجام چند صدا وجود دارد در صورتی که صدای مسئولان و مردم یکی است و همه انتظار دارند تا تحریمها در چارچوب برجام رفع شود. در مجلس دو اولویت دنبال میشود؛ یکی رفع تحریمها از طریق قانونی است که تصویب کردهایم و دیگری بیاثرکردن تحریمها و کاهش فشار به مردم است که از طریق اصلاح ساختار بودجه و برنامه ۵ ساله هفتم توسعه دنبال خواهد شد. در قانون مصوب مجلس این شرایط وجود دارد که هر زمانی طرفهای برجامی به وعدههای خوب عمل کردند و دولت گزارش آن را به مجلس داد بلافاصله ما نیز به تعهدات خود عمل خواهیم کرد.
وی در ادامه با اشاره به عملکرد مجلس در طول ۷ ماه گذشته بیان کرد: ما نباید از خودمان راضی باشیم و هر چقدر که تلاش کنیم کم است. اما قانون اساسی برای مجلس دو وظیفه قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون را تعریف کرده است. مردم از ما توقع اجرای قانون را ندارند چرا که اجرای قانون برعهده دولت است. ما با قانونگذاری در حقیقت برای فعالیتهای دولت ریلگذاری میکنیم. با توجه به دغدغههای مردم امروز نظارت در حوزه مسائل اقتصادی و توجه به مسائل اجتماعی و فرهنگی دو مقولهای است که در مجلس با جدیت دنبال میشود.
قالیباف در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا سفرهای استانی شما جنبه تبلیغاتی دارد، بیان کرد: به هیچوجه سفرها تبیلغاتی نیست بلکه یک ضرورت است که باید ادامه یابد. نمایندگان بعد از هر سه هفته کاری در مجلس یک هفته برای نظارت به حوزههای انتخابیه میروند و در آنجا با مردم در ارتباطند. اما برخی از مسائل در حوزههای انتخابیه در سطح ملی است. مثلا برخی از پروژههای راه، بیمارستانها و کارخانجات نیاز به نگاه ملی دارد. حضور و نظارت میدانی در بین مردم کمک میکنند تا پروژه به ریل اصلی خود بازگردد. از روی کاغذ نمیتوان تصمیم گرفت. مردم انتظار دارند تا حداقل صدای آنها شنیده شود. به عنوان مثال در سفر استانی به خوزستان ۷۴۰ روستا در کنار رودخانه بزرگ با مشکل تنش آبی روبهرو بود در این سفر ما مسئله را پیگیری کردیم و امروز مشکل آب ۱۲۰ روستا حل شده است. در بودجه سال ۱۴۰۰ اعتبارات قابل توجهی برای حل مشکل تنش آبی این روستاها و سیستم فاضلاب خوزستان که نیاز به نگاه ملی داشت اختصاص دادهایم. موضوعاتی نظیر راههای روستایی، آب روستایی و گازرسانی به روستاها در اولویت مجلس قرار دارد.
وی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه در سفرهای استانی شما مباحث و مشکلات موجود در مناطق واقعا دیده میشود؟ گفت: ما صرفا به سفر نمیرویم بلکه برای نظارت به سفر میرویم. ممکن است مسئول و عزیزی به سفری برود و در آن منطقه سخنرانی کند و ملاقاتی عمومی انجام دهد یا جلسه بگذارد و بازگردد. ما پیش از آنکه به سفر برویم در خود مجلس از دیوان محاسبات و سازمان برنامه و بودجه گزارش عملکرد دریافت میکنیم، با مجمع استانی جلسه میگذاریم، کارشناسان یک ماه قبل پروژهها را بازدید میکنند، از مدیران استانی گزارش دریافت میکنند و با استانداران و مجمع استان جلسه میگذاریم و سپس سفر آغاز میشود. یعنی نظارت انجام میشود. در سفر هم بحرانیترین و پرمشکلترین پروژه را مورد توجه قرار میدهیم.
رئیس مجلس ادامه داد: اگر امروز وارد سایت مجلس شوید سفرهای ما مشخص است که در این سفرها چه کارهایی انجام شده است و در چه زمانبندی قرار است به نتیجه برسیم. شفافیت در مجلس همین است. ما مجری نیستیم ولی از سوی مردم موضوع را پیگیری میکنیم و نظارت وظیفه ماست. البته نظارت ما در جهت مچگیری نیست بلکه ما به دنبال حل مشکل هستیم. برای مثال در سفر کردستان شاهد بودیم پیشرفت قسمتی از مسیر بین سنندج تا کامیاران جاده شمال غرب به جنوب غرب که یک جاده ترانزیتی بزرگ هم است معطل مانده بود. فکر نمیکنم با روند کنونی پروژه تا ۱۰ سال آینده شاهد تکمیل آن باشیم. باید در این دو یا سه ساله شاهد تکمیل آن باشیم.
قالیباف عنوان کرد: شاهد این هستیم به اندازه پولی که برای آن پروژه تزریق میشود کار یک متر هم پیش نمیرود. پول هزینه میشود ولی حتی یک متر احداث را شاهد نیستیم. نباید برای این امر تصمیم گرفت؟ آیا نباید سیاستها را تغییر داد؟ مردم به چه کسی سخن خود را بگویند؟ اجرا کار ما نیست ولی نظارت بر کار و پیگیری کار وظیفه ماست. جهتگیری ما در بودجه هم بر اساس این نیازهاست.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص اینکه چرا لایحه بودجه ۱۴۰۰ ابتدا در مجلس رد شد، بیان کرد: نباید فکر کنیم که بودجه برای دولت است. بودجه برای دولت نیست، لایحه بودجه یعنی یک سال اقتصاد کشور، یعنی یک سال زندگی مردم و دولت، پس لایحه بودجه باید در چارچوب برنامه پنجساله باشد یعنی بودجهریزی ما باید مبتنی بر بودجه برنامهریزیشده هم باشد. یکی از مشکلاتی که امروز در کشور شاهد آن هستیم و مجلس یازدهم برای رفع آن مصمم است اصلاح ساختار بودجه است.
وی اضافه کرد: امروز به مردم یارانه میدهیم ولی هر ساله قدرت خرید آنها را کاهش میدهیم یعنی به دلیل تورم و رشد نقدینگی قدرت خرید مردم کاهش مییابد. ریشه این امر کجاست؟ در بودجه؟ چرا بودجه ما اینگونه است که چه درآمد نفتی باشد و چه نباشد تورم را شاهدیم؟ چون مشکل در ساختار بودجه است.
قالیباف گفت: بخش عمدهای از بیاثرکردن تحریم در گرو اصلاح ساختار بوده است. ما در شهریورماه به دولت نامه نوشتیم که در لایحه بودجه، حتما اصلاح ساختار بودجه دیده شود. پیش از ارائه لایحه چندین جلسه با سازمان برنامه در خصوص اصلاح ساختار بودجه برگزار کردیم ولی وقتی لایحه بودجه دولت به مجلس ارائه شد متوجه شدیم که این لایحه بر اصلاح ساختار بودجه منطبق نیست و متوجه شدیم این بودجه تورمزا است و انضباط مالی ندارد. شفافیت لازم را هم نداشت. بر همین اساس صحن مجلس لایحه را رد کرد و بعد از دو هفته دولت لایحه را اصلاح کرد.
وی ادامه داد: اصلاح ساختار بودجه موضوعی نیست که در یک سال حل شود ولی باید گام اول را برداریم. اصلاح ساختار بودجه میتواند در یک برنامه پنجساله نهایی شود ولی نیازمند پنج گام جدی و حلکردن ۱۴ آیتم است. ۱۴ آیتم مانند اصلاح ساختار نظام پولی و مالیاتی کشور، اصلاح خود فرایند بودجهریزی کشور، اکنون بودجهریزی ما منطبق بر برنامهریزی نیست، در واقع بودجه عملیاتی نیست بلکه منطبق بر ردیف هزینه است. این یعنی اعمال نفوذ، یعنی اگر هر شخصی تلاش کرد ردیفی باز کند هر سال به آن ردیف پول بدهیم. این اصلاح باید انجام شود.
رئیس مجلس ادامه داد: مجلس و دولت باید با هم کار کنند. مجلس و دولت دو بال در کنار هم هستند و باید با هم پرواز کنند. زمانی زندگی برای مردم شیرین میشود که ما همکاری کنیم. بر همین اساس ما از برخی موضوعات کوتاه آمدیم. برای مثال معتقد بودیم دونرخه بودن ارز فسادزاست. دولت در این حوزه در اجرا به میزانی بد عمل کرد که ارز ۴۲۰۰ تومانی هزینه میشد ولی قیمت کالاهای اساسی افزایش پیدا میکرد. قرار شد موضوع اصلاح شود، در قانون هم در این خصوص برای وزرا و مسئولین این حوزه مسئولیت مشخص کردیم و به شدت نسبت به آن نظارت میکنیم تا این پول در مسیر صحیح خود هزینه شود.
قالیباف گفت: در لایحه بودجه در این حوزه به صورت دقیق نظارت میشود. برای مثال یکی از کارهایی که در راستای اجرای اصلاح ساختار بودجه انجام شد اقدام دیوان محاسبات بود. یک ماه پیش از اینکه وارد بحث بودجه ۱۴۰۰ بشویم دیوان محاسبات گزارش عملکرد شرکتهای دولتی را در صحن قرائت کرد و همه اشکالات شرکتها مشخص شد و بر اساس آن، موارد را برای سال ۱۴۰۰ در قانون بودجه اعمال کردیم.
رئیس مجلس تصریح کرد: برای مثال در سالهای گذشته بین ۷۵ تا حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی برای فعالیت شرکتها اختصاص داده میشد. البته بخشی از این شرکتها بر اساس قانون بودجه اداره میشوند و برخی دیگر بر اساس قانون تجارت عمل میکنند. پیش از موضوع بودجه احکامی نوشتیم تا شرکتها مبانی قانونی مجلس را در بودجه مبنای کار خود قرار بدهند. برای مثال حقوق مدیران باید در سامانه ثبت شود و عدم ثبت آن را هم جرمانگاری کردیم. پیشبینی کردیم که شرکتها در سرمایهگذاریها منطبق بر سیاستهای اعمالشده سرمایهگذاری کنند نه به تشخیص خودشان. البته اگر شرکتهایی هستند که ماموریت دولتی انجام میدهند چرا منطبق بر قانون تجارت کار کنند؟ وابسته به دولت کار کنند اگر هم خارج از دولت کار میکنند، دولت رابطه خود را با آنها تعریف کند.
وی همچنین بیان کرد: روز گذشته جلسهای با رئیس دیوان محاسبات برگزار کردیم و در آن جلسه بحث شد که گزارشهای دیوان محاسبات کاملا برخط باشد و هر دو یا سه ماه یکبار گزارشی از نحوه اجرای بودجه به مجلس ارائه شود. ما باید گزارشها را برخط کنیم یعنی هر دو ماه مجلس در جریان هزینهکرد بودجه قرار بگیرد.
قالیباف گفت: اگرچه ممکن است در اصلاح ساختار بودجه در نظام گمرکی یا در نظام پولی و برنامهریزی خیلی موفق نبودیم یعنی انتظار ما بیشتر بود ولی در حوزه شفافیت و انضباط مالی سعی کردیم کار اساسی انجام دهیم یعنی در حوزه حقوق، موضوع همسانسازی را اجرا کردیم. این کار در حوزه صندوق کشوری و صندوق لشگری انجام شد و بر اساس تورم، افزایشی را شاهد بود ولی در حوزه تامین اجتماعی رشدی شاهد نبودیم. ۸۹ هزار میلیارد تومان در مجلس برای تامین همسانسازی حقوق در نظر داشتیم. وقتی از تبعیض سخن میگوییم یعنی فاصله میان فقیر و غنی را کاهش دهیم و رانت را از بین ببریم.
وی ادامه داد: در خصوص سقف حقوقها تا پیش از این امکان افزایش حقوق تا سقف ۲۱ برابر حداقل حقوق وجود داشت که ما آن را تا ۱۵ برابر کاهش دادیم و همچنین در مصوبه دیگری مقرر شد که کسانی که بیشتر از ۱۰ میلیون تومان حقوق دریافت میکنند، صرفا دو و نیم میلیون تومان به حقوقشان اضافه شود. بیش از ۸۵ درصد از کارمندان ما کمتر از ۱۰ میلیون تومان حقوق میگیرند و این مصوبه برای کسانی است که حقوقهای بالاتری دریافت میکنند. مجلس شورای اسلامی در مصوبهای مقرر کرد که از افراد پردرآمد مالیات بیشتری اخذ شود که البته این افراد جوسازیهایی علیه مجلس کردند اما مجلس شورای اسلامی تسلیم نشد. ما میبینیم پرستاران که زحمات بسیار زیادی میکشند، مالیات پرداخت میکنند اما برخی افراد که در فضای مجازی تبلیغات میکنند، مالیات نمیدهند. مجلس شجاعانه قانونی را مصوب کرد تا این افراد هم مالیات پرداخت کنند.
قالیباف بیان کرد: علت جوسازیهای بسیار زیادی که علیه مجلس یازدهم انجام میشود، آن است که ما با فرار مالیاتی مبارزه میکنیم و به دنبال شفافسازی هستیم و البته ما مثل خیبریها سوز داریم اما دود نداریم. مجلس مصوباتی هم در حوزه معافیت مالیاتی داشت؛ به گونهای که ۲۰ درصد مالیات همه کارهای تولیدی را معافیت دادیم و همچنین در مصوبهای مقرر شد که کسبه خرد و کسانی هم که درآمد بسیار کمی دارند، مشمول معافیت مالیاتی شوند و ما کاملاً به این موضوع نظارت میکنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: ما طرحی در خصوص سهمیه بنزین در مجلس داشتیم که از نظر بنده به عنوان یکی از نمایندگان مجلس طرح خوبی بود اما با توجه به نظر نمایندگان و ایراداتی که طرح داشت در مجلس به تصویب نرسید اما این طرح نیز در آینده دنبال خواهد شد. این طرح به یارانههای بنزین بازمیگشت. متاسفانه ما در برخی از یارانهها شاهد هستیم که عدهای ۲۳ برابر دیگران از یارانه استفاده میکنند. چرا یک خانواده پنجنفره که پنج خودرو دارد باید با یک خانواده پنج نفره که حتی یک موتور نیز ندارند به یک میزان از یارانه انرژی بهرهمند باشند. مجلس این موضوع را در قالب طرح دنبال خواهد کرد و مصمم است تا از حقوق مردم حمایت کند.
وی در ادامه با اشاره به طرح مصوبات بودجهای مجلس تصریح کرد: در بودجه سال آینده ۳۲ هزار میلیارد تومان در حوزه اشتغال، ۱۹ هزار میلیارد تومان برای محرومیتزدایی و ۲۲۰۰ نقطه به طور معین برای صرف این اعتبارات در نظر گرفته شده است. یعنی کاملا مشخص است که این اعتبارات در کدام روستا یا کدام پروژه و با چه سقفی باید تخصیص داده شود. همانطوری که گفتم مجلس در حوزه راههای روستایی، حل مشکل آب روستاها و گازرسانی به روستاها برنامه معینی دارد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: بعضا شاهدیم که روی کاغذ نوشته میشود با تخصیص مثلا ۳۰ میلیون تومان شغلی ایجاد شده و چندین نفر بر سر کار خواهند رفت اما پس از تخصیص این اعتبار نه شغلی ایجاد شده و نه کارگری سر کار میرود. اینجاست که فرق نظارت میدانی با نظارت ستادی مشخص میشود. ما در حوزه محرومیتزدایی با جدیت وارد شدیم، در حوزه اشتغالزایی برنامهریزی شده و نظاماتی در نظر گرفته شده تا نظارت با جدیت دنبال شود. متاسفانه ما بعضا شاهدیم بخشی از درآمدهای کشور به سختی به دست میآید به دلیل تمرکز و بروکراسی غلط به آسانی به هدر میرود.
رئیس مجلس افزود: در بودجه سال آینده بر اساس جداول تعیینشده هر نماینده میداند که این اعتبار در کدام نقطه استان و با چه هدفی باید هزینه شود. ما برای کارگاههایی که در شرایط کرونایی با سختی کارگران خود را حفظ کردند بخشودگی جرایم در نظر گرفتیم. یکی از اقداماتی که در حوزه اصلاح ساختاری بودجه انجام شد خارجکردن بودجه از حالت ردیفی و عملیاتیکردن آن به سمت تعیین پروژهها بود. اکنون مشخص است که این بودجه به دست چه کسی و در چه جغرافیایی و با چه سقفی میرسد و پروژه مد نظر باید ظرف چه مدتی تمام شود.
وی در ادامه با اشاره به اقدامات مجلس در حوزه کشاورزی بیان کرد: در زمان بررسی بودجه در مجلس در کمیسیون کشاورزی گفته میشد که بودجه سال آینده بوی کشاورزی میدهد. ما بطور جدی به امنیت غذایی اهمیت میدهیم. در حوزه کشاورزی تقویت صندوق بیمه کشاورزان برای پرداخت خسارات وارده به آنها و بخشودگی جرایم تسهیلات کشاورزی دو مولفهای بود که با جدیت دنبال شد. حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان برای توسعه بخش کشاورزی پیشبینی شده است. بطور کلی توجه به بحث تولید، اشتغال، معیشت و سلامت از موضوعاتی بود که بطور ویژه در بودجه دیده شد و در هر کجای بودجه نگاه بیندازید جاپایی از آن وجود دارد. از سوی دیگر بحث شفافیت و جلوگیری از تبعیض در سراسر بودجه به چشم میخورد. از بحث گمرک گرفته تا مالیات و از تسهیلات بانکی گرفته تا حوزههای دیگر ما در جهت شفافسازی حرکت کردیم.
قالیباف در پایان تصریح کرد: در بحث خنثیسازی تحریمها نیز ما مصمم هستیم در سال آینده به کمک دولت آینده برنامه محکمی در قالب برنامه هفتم توسعه تدوین و تنظیم کنیم که با اجرای آن مردم سال به سال شاهد تحول در حوزه مسائل اقتصادی خود باشند.
انتهای پیام
منبع:ایسنا
شاید دوست داشته باشید

ایسنا/قزوین استاندار قزوین با اشاره به نقش دلالان در بازار مرغ گفت: بالا بودن قیمت مرغ در استانهای البرز و تهران باعث چالش در بازار قزوین شده است و دلالان هم باعث این اتفاقات هستند و مرغ را از قزوین خارج میکنند.
هدایتالله جمالیپور در نشست خبری با اصحاب رسانه که پنجشنبه ۲۸ اسفند در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد، بیان کرد: دولت برای آنکه بتواند سال ۹۹ را مدیریت کند تمام داشتههای خود را به میدان آورد و از سویی دیگر دشمن هم همه ظرفیتهای خود را به میدان آورد تا همبستگی ما را هدف قرار دهد، به طوریکه با استفاده از تخریب سرمایههای داخلی و فاصله انداختن بین مردم و مسئولان و بهرهبرداری از ابزار تحریم اقتصادی به دنبال تحقق اهداف خود بودند.
وی در ادامه تأکید کرد: در این میان مردم علیرغم تمام مشکلات معیشتی در زمین طراحی شده دشمن بازی نکردند و منافع ملی را در نظر گرفتند تا دشمن ناامید شود ضمن اینکه اصحاب رسانه نیز با نگاهی دقیق و تیز به بهترین شکل ممکن رفتار کردند، به خوبی مسیرها را تشخیص دادند و موجب همبستگی و اتحاد بیشتر در استان شدند.
استاندار قزوین در خصوص عملکرد رسانهها در سال ۹۹ در استان قزوین اضافه کرد: عدهای در کشور بدون رعایت انصاف نقد میکنند و به تخریب نظام میپردازند که خوشبختانه در استان قزوین این طور نبود و رسانههای استان در جهت تقویت پایههای نظام حرکت کردند و انتقادات سازنده داشتند.
دخل و خرج قزوین همخوانی ندارد
وی درخصوص اعتبارات و بودجه استان قزوین گفت: علیرغم توانمندی استان متأسفانه بودجه قزوین هیچ تناسبی با ظرفیتها نداشت و در چنین شرایطی مدیریت بسیار سخت بود بنابراین روی بودجه استان تمرکز کردیم تا سازمان برنامهوبودجه را متقاعد کنیم که بودجه استان قزوین با مخارج آن تناسبی ندارد.
جمالیپور تصریح کرد: با رایزنیهایی که داشتیم توانستیم در بودجه ۱۴۰۰ در بخش جاری تغییرات نسبتاً خوبی را ایجاد کنیم؛ امسال توانستیم برای سد نهب که ۱۲ سال معلق مانده بود اعتباراتی جذب و بالاخره طرح را به اتمام برسانیم. برای اتمام و بهرهبرداری از سد بالاخانلو هم اقداماتی انجام شده که امیدواریم تا قبل از پایان دولت به اتمام برسد.
وی بیان کرد: برای حل مشکلات صنعت در استان قزوین از تمام ظرفیت استان استفاده کردیم تا بتوانیم به صورت جدی از تولیدکنندگان حمایت کنیم؛ در همین راستا سعی کردیم مواد اولیهای که در گمرکات بود ترخیص کنیم و در اختیار واحدهای صنعتی قرار دهیم ضمن اینکه مشکلات ارزی هم پیگیری شد.
استاندار قزوین تأکید کرد: برای حل مشکل آب آبیک اعتباراتی را جذب کردیم و در اختیار آب و فاضلاب قرار دادیم و تمام سعی ما این است هرچه زودتر به اتمام برسد.
وی خاطرنشان کرد: مدیریت کردن اقتصاد در استان بسیار سخت بود بهطوریکه مرغ در استانهای همجوار ۳۷ هزار تومان بود اما در قزوین این نرخ را بهسختی در قیمت ۲۳ هزار تومان نگه داشتیم.
این مسئول با اشاره به نقش دلالان در بازار مرغ در قزوین گفت: بالا بودن قیمت مرغ در استانهای البرز و تهران باعث چالش در بازار قزوین شده است و دلالان هم باعث این اتفاقات هستند و مرغ را از قزوین خارج میکنند. در ماههای گذشته ۵۰ تا ۷۰ تن مرغ را روزانه در استان توزیع میکردیم اما تقاضا به جایی رسید که دیروز ۱۹۰ تن مرغ در استان توزیع شد.
وی تصریح کرد: در مدیریت میوه شب عید رویکرد ما منفعتی و سود نیست و فقط کمک به بازار است و سازمان همیاری هم تمام سعی خود را به کار خواهد گرفت که برای مردم دغدغه ایجاد نشود.
جمالیپور درخصوص پرداخت مطالبات کارگران تأکید کرد: میدانیم که مردم مشکل معیشتی و اقتصادی دارند و شرایط کشور در تحریمهای سخت و ظالمانه است اما فعالیت جدی در این امر صورت گرفته است و دولت هم برای پرداخت مطالبات بازنشستگان اقدام کرده است.
انتهای پیام
منبع:ایسنا

ایسنا/لرستان فرماندار خرمآباد از اجرای ۸۰۳ طرح بنیاد برکت در این شهرستان با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریالی خبر داد.
جعفر طولابی ۲۸ اسفند ماه در جلسه کارگروه اشتغال خرمآباد ضمن تشکر از بنیاد برکت برای اجرای طرحهایی در بحث محرومیتزدایی، ایجاد و توسعه اشتغال پایدار در این شهرستان، تأکید کرد: طرحهای بنیاد برکت مایه خیر و برکت بوده است.
وی ادامه داد: در اجرای این طرحها باید توجه به مناطق محروم داشته باشیم، چون هدف بنیاد برکت محرومیتزدایی است و باید مناطق محروم را در اولویت قرار دهیم.
طولابی با اشاره به اجرای ۸۰۳ طرح محرومیتزدایی و ایجاد اشتغال پایدار با همکاری ویژه بنیاد برکت در ۱۴۰ روستای خرمآباد، افزود: برای اجرای این طرحها ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه شده و ۸۰۰ فرصت شغلی مستقیم داشته است.
فرماندار خرمآباد با اشاره به اقدامات مناسب بنیاد برکت در این شهرستان، تصریح کرد: سال ۹۸ حدود ۱۱۴ درصد و امسال نیز ۲۴۲ درصد برنامههای این بنیاد برکت در خرمآباد محقق شده و نقش مهمی در محرومیتزدایی داشته است.
وی در ادامه گفت: بانکهای عامل و دستگاههای اجرایی در به ثمر رسیدن این طرحها تلاش زیادی داشتند و اقدامات آنها قابل تقدیر است.
طولابی با تأکید بر بحث آموزش در راستای ایجاد اشتغال، اضافه کرد: آموزش مناسب بسیار کارگشا خواهد بود و باید فعالیتهای این حوزه بیشتر شود.
فرماندار مرکز لرستان توسعه تشکلهای تعاونی را یکی دیگر از اقدامات عنوان کرد و افزود: این موضوع باید به یک فرهنگ تبدیل شود.
وی به شیوع ویروس کرونا و تحریمهای اقتصادی اشاره کرد و گفت: با مشارکت مسئولان و مردم این موضوعات مدیریت شد و امیدواریم در ۱۴۰۰ و سالهای پس از آن نیز این مشارکتها تداوم داشته باشد و منجر به موفقیت شود.
انتهای پیام
منبع:ایسنا

دستورالعمل ستاد خدمات سفر با تاکید بر تشویق نکردن مردم به مسافرت در تعطیلات نوروز ابلاغ شد.
به گزارش ایسنا، طبق اعلام قبلی ستاد ملی مقابله با کرونا و قرارگاه عملیاتی این ستاد (وزارت کشور) در تعطیلات نوروز سفر و تردد به ۴۰ شهر ممنوع است: گچساران (کهگیلویه و بویراحمد)، آبادان، اهواز، بندرماهشهر، دزفول، رامهرمز، شوش، شوشتر، کارون، امیدیه، ایذه، اندیمشک، باغملک، باوی، بهبهان، خرمشهر، دشت آزدگان، شادگان و مسجد سلیمان (خوزستان)، سراب و عجبشیر (آذربایجان شرقی)، ارومیه، چایپاره، ماکو و نقده (آذربایجان غربی)، گلپایگان (اصفهان)، دهلران (ایلام)، دیلم، کنگان و گناوه (بوشهر)، سامان (چهارمحال و بختیاری)، ارسنجان و زریندشت (فارس)، دیواندره (کردستان)، پلدختر و دورود (لرستان)، خمین (مرکزی)، بندر خمیر (هرمزگان)، نهاوند (همدان) و خاتم (یزد). بر همین اساس معاون گردشگری با عنوان رییس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر دستورالعملی را با موضوع «مدیریت و برنامهریزی سفرهای مسؤولانه در نوروز ۱۴۰۰» ابلاغ کرد که وظایف و مسؤولیتهای ۲۳ دستگاه در آن مشخص شده است.
در این دستورالعمل تاکید شده است:
تمام دستگاهها موظند در اطلاعرسانیها سیاست عدم تشویق به سفر را به صورت جدی مورد توجه قرار دهند.
رعایت فاصلهگذاری، بهداشت فردی، استفاده از ماسک، شستوشوی دستها و انجام نشدن دید و بازدیدها از اصول مهم بوده که تمام دستگاهها در اطلاعرسانی مد نظر قرار دهند.
تبیین شرایط غیرقابل پیشبینی وضعیتِ شهرها و احتمال ایجاد تغییرات به دلیل روند بیماری از یک سو و ضرورت رعایت الزامات و محدودیتها متناسب با تغییرات از سوی دیگر، از محورهای اصلی بوده که باید توسط تمام دستگاههای اجرایی و در امر اطلاعرسانی به مردم نیز مدنظر و توجه قرار گیرد.
مسافرت «به» و «از» شهرهای با وضعیت نارنجی و قرمز کرونایی ممنوع است.
در شهرهای مقصد گردشگری اجرای دقیق دستورالعملهای بهداشتی ضروری بوده است و در صورت بروز تخلف، کمیته نظارت مراتب را برای اعمال قانون و جریمه انجام میدهد.
ممنوعیت مسافرت «به» و «از» شهرهای با وضعیت نارنجی و قرمز صرفا مربوط به خودرهای شخصی بوده و مسافرت با سیستم حمل و نقل عمومی (هواپیما، اتوبوس و قطار) را شامل نمیشود.
حمل و نقل کالا، سوخت، بار، اقلام ضروری و مواد مشابه شامل ممنوعیت تردد جادهای نمیشود.
وزارت بهداشت، درمان، و آموزش پزشکی و وزارت راه و شهرسازی نسبت به بازنگری پروتکلهای بهداشتی مختص سفر با سیستم حمل و نقل عمومی برای مسافران و اماکن ارائهدهنده خدمات، اقدام و اجرا کند.
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مرجع رسمی اعلام تغییر وضعیت شهرها است. بر این اساس، فهرست وضعیت شهرها در دوره زمانی مورد نظر برای یک بار و به صورت ثابت تا پایان تعطیلات اعلام میشود.
چنانچه وضعیت هر یک از شهرهای زرد و آبی در طول ایام تعطیلات تغییر کند (به نارنجی و قرمز) وزارت بهداشت سریعا موضوع را به کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی اطلاع میدهد تا محدودیتهای مرتبط با هر وضعت اعمال شود. در این شرایط نیروی انتظامی ضمن جلوگیری از ورود خودروهای جدید به این شهرها (به دلیل تغییر وضعیت) ۷۲ ساعت زمان برای خروج خودروهای شخصی غیربومی موجود در شهرها درنظر میگیرد و از اعمال قانون (جریمه) خودداری میکند.
در صورت تغییر و ایجاد وضعیت خاص و فوقالعاده (از منظر روند بیماری) در هر یک از شهرها و یا استانها، وزارت بهداشت موظف است سه روز قبل از بروز شرایط بحرانی مراتب را به کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی اعلام کند تا اقدامات لازم انجام شود.
رعایت پروتکلها و دستورالعملهای بهداشتی ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توسط گروههای هدف موضوع ماده ۵ دستورالعمل (شهرهای گردشگرپذیر) و همچنین دستگاههای مسؤول در حوزه اماکن و مراکز خدماتدهنده برابر مصوبه ضروری بوده و براین اساس ستادهای استانی مدیریت کرونا با برگزاری جلسه ویژه نسبت به تدوین راهکارهای اجرایی اقدام لازم را انجام دهند.
کمیته عالی نظارت با همکاری تمام دستگاههای مسؤول نسبت به تشدید اقدامات کنترلی و نظارتی اقدامات مرتبط را انجام دهند.
طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در تعطیلات نوروز با هدف بیمارییابی، جداسازی و قرنطینه افراد بیمار یا مشکوک و ارائه خدمات حمایتی استمرار داشته باشد.
اقامت در مدارس و اماکن دولتی همانند قبل در تمام شهرها (با رنگهای قرمز، نارنجی، زرد و آبی) ممنوع است.
برپایی چادر مسافرتی در بوستانها، پارکها و مراکز تفریحی در همه شهرها (با رنگهای قرمز، نارنجی، زرد و آبی) ممنوع است.
اقامت در کمپهای جنگلی در همه شهرها (با رنگهای قرمز، نارنجی، زرد و آبی) ممنوع است.
از تردد خودروها و سرنشینان آنها که دارای تست مثبت کووید هستند توسط نیروی انتظامی برابر گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جلوگیری میشود.
تورها و فعالیت خودروهای مرتبط با آنها توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در چهارچوب طرح جامع مدیریت هوشمندِ محدودیتها صرفا در شهرهای آبی و زرد برگزار میشود.
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای اطلاعرسانی لازم به اماکن گردشگری و اقامتی در خصوص رعایت الزامات طرح جامع مدیریت هوشمندِ محدودیتها اقدام کند و همچنین روی اجرای دستوالعملهای بهداشتی مرتبط نظارت لازم را انجام دهد.
ستادهای استانی مدیریت بیماری، مسؤول نظارت عالیه بر اجرای مفاد دقیق این دستورالعمل و رعایت پروتکلهای بهداشتی ابلاغی هستند.
ستاد تسهیل خدمات نوروزی در چهارچوب سیاستهای کلی ابلاغی و تدابیر ستاد استانی مدیریت کرونا اقدامات لازم را پیگیری و اجرایی میکند.
ستادهای استانی از شکلگیری تجمعات و اجتماعات در شهرهای قرمز و نارنجی جلوگیری کنند.
در این دستورالعمل وظایف هر یک از دستگاهها به تفکیک مشخص شده است؛ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی، صدا و سیما، وزارت راه و شهرسازی، دادستانی کل کشور، ستادهای استانی مدیریت کرونا، اتاق اصناف ایران، اداره کل تعزیرات، جمعیت هلال احمر و اورژانس کشور از جمله اعضای این ستاد هستند.
خدمات حمل و نقل، امداد و نجات، خدمات انتظامی، امنیتی و ترافیک شهری، هماهنگی امور شهرداریها و دهیاریها، برنامهریزی و آمار، خدمات اسکان و رفاه، نظارت و تنظیم بازار، سلامت و محیط زیست، اطلاعرسانی، تبلیغات، امور فرهنگی و فضای مجازی و ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات نیز از جمله کمیتههای تخصصی و تابع این ستاد به شمار میآیند.
منبع:ایسنا

کمک معیشتی ماه اول به حساب همه مشمولان قبلی که متقاضی تجدیدنظر در دهکبندی فعلی هستند، واریز شود

نرخ مرغ کاهشی شد/ تخم مرغ در مناطق مرزی ارزانتر از بازار داخل

دستگیری هزار و ۲۸۴ متهم در زمینه قاچاق و احتکار/ انهدام ۲۲ باند قاچاق سلاح

اقدامات زیرپوستی برای کاستن از حقوقِ قانونیِ کارگران سخت و زیانآور

فوری: چین از میزبانی جام ملتهای آسیا ۲۰۲۳ انصراف داد

دانلود زیرنویس سریال Honzuki no Gekokujou 3rd Season 2022 – بلو سابتايتل
دانلود زیرنویس سریال Delicacies Destiny 2022 – بلو سابتايتل

دانلود زیرنویس سریال Sh**ting Stars 2022 – بلو سابتايتل

مسکو، جانسون و دیگر مقامهای ارشد انگلیسی را ممنوعالورود کرد

ایرانیان در مورد جنگ روسیه و اوکراین چه دیدگاهی دارند؟
برترین ها
-
اقتصادی11 ماه پیش
آموزش دوخت چادر نماز برای مبتدی ها
-
اقتصادی12 ماه پیش
طراحی گیرندهای جدید برای انتقال دادهها با حجم بالا
-
تکنولوژی12 ماه پیش
ناسا پس از 30 سال دوباره سیاره زهره را کاوش میکند
-
ورزشی12 ماه پیش
ایران 3 – هلند 0؛ معروف آمد و بردیم!
-
تکنولوژی12 ماه پیش
مدرسه “هوش مصنوعی” در قالب انستیتو تکنولوژی راهاندازی خواهد شد
-
فرهنگی و هنری10 ماه پیش
درگذشت یک مجسمهساز بر اثر کرونا
-
سیاسی12 ماه پیش
هرکس شعار بدهد دولت هیچ کاره است، نشانه بیکفایتی اوست
-
ورزشی11 ماه پیش
خلاصه بازی ترکیه 0 – ایتالیا 3- یورو 2020