کد خبر : 126301
تاریخ انتشار : شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲

مقام‌های آمریکایی: مدرنیزه سازی ارتش چین تهدیدی علیه تایوان است

مقام‌های آمریکایی: مدرنیزه سازی ارتش چین تهدیدی علیه تایوان است

مقامات دفاعی آمریکا می‌گویند تسریع روند مدرنیزه سازی ارتش چین یک تهدید روشن و فزاینده را متوجه تایوان کرده و مداخله تایوان در این روند ممکن است تنها با ریسک تشدید فشار از جانب پکن مواجه شود. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، چند روز پیش دریادار فیلیپ دیویدسون، مقام ارشد نظامی فرماندهی

مقام‌های آمریکایی: مدرنیزه سازی ارتش چین تهدیدی علیه تایوان است

مقامات دفاعی آمریکا می‌گویند تسریع روند مدرنیزه سازی ارتش چین یک تهدید روشن و فزاینده را متوجه تایوان کرده و مداخله تایوان در این روند ممکن است تنها با ریسک تشدید فشار از جانب پکن مواجه شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، چند روز پیش دریادار فیلیپ دیویدسون، مقام ارشد نظامی فرماندهی آسیا-اقیانوسیه در ارتش آمریکا هشدار داد که پکن ممکن است به دنبال حمله به تایوان در عرض شش سال آینده باشد.

همچنان که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، آسیا را هدف اولین سفر خارجی خود قرار داد، مقام‌های دفاعی آمریکا بر تهدیدی که از نظر آنها از روند سریع تقویت نظامی پکن ایجاد می‌شود تاکید کرده‌اند.

دیوید هلوی، دستیار موقت وزیر دفاع آمریکا در امور امنیت هند-اقیانوسیه در ضمن سفر آستین طی روز دوشنبه به توکیو به خبرنگاران اظهار کرد: مدتی است که تدارک برای برنامه‌های احتیاطی تایوان تمرکز برنامه مدرنیزه سازی ارتش چین بوده است.

او بیان داشت: همچنان که توانمندی‌های آنها افزایش می‌یابد، ما به روشنی توجه بسیار محتاطانه‌ای را صرف توازن نظامی در تنگه تایوان می‌کنیم.

پکن، تایوان و آب‌های اطرافش را جزو خاک خود می‌داند و چند روز پیش دیویدسون هشدار داد که تهدید حمله در آنجا “طی این دهه و در حقیقت در طی شش سال آینده بارز است”.

پکن این ادعاها را رد کرده اما یک مقام ارشد دفاعی آمریکا به تلاش‌های چین برای تشدید ظرفیت قوای دریایی خود به رغم اخلالگری مربوط به همه گیری کروناویروس اشاره کرد.

این مقام که نامش را فاش نساخت گفت: تنها در سال 2020 در ضمن همه مسائل مربوط به بیماری کووید، چین با این حال 25 کشتی بزرگ جدید را به ماموریت فرستاد و آنها قایق‌های گشت زنی یا یدک کش نبودند. بلکه ناو شکن، ناوچه و رزمناوهای دیگر و کشتی‌های آبی-خاکی و زیردریایی‌های مجهز به موشک بالستیک بودند.

تایوان خودمختار در پایان جنگ داخلی سال 1949 از چین جدا شده و همواره تحت “تهدید مداوم” حمله از سوی چین وجود داشته است.

آمریکا در سال 1979 رسمیت دادن دیپلماتیک به تایوان را برداشت اما همچنان مهمترین هم‌پیمان و حامی نظامی این جزیره به صورت غیررسمی باقی مانده است.

مقام مذکور عنوان کرد، “چند چیز وجود دارند که قطعی نیستند اما در مساله زمانبندی مرتبط با تهدید تایوان از سوی پکن تاثیر دارند”.

او بیان داشت: مساله اول این است که سال گذشته میلادی سال 2027 به عنوان نقطه عطف موقت جدید برای مدرنیزه سازی ارتش آزادیبخش خلق چین اعلام شد. او متذکر شد که این اعلام موجب جلو افتادن برنامه زمانی قبلی به میزان هشت سال شده است.

وی افزود، انتظار می‌رود که دوره ریاست جمهوری شی جینپینگ در سال 2027 پایان یابد و پذیرفتن پیام چین در خصوص این مساله را یک اشتباه خواند.

او عنوان کرد: ما داریم خودمان را فریب می‌دهیم و داریم ریسک گمراه شدن توسط پکن به سبب چنین کاری را می‌پذیریم.

یک مقام دفاعی ارشد دیگر آمریکا نیز دوشنبه به خبرنگاران گفت که واشنگتن رویکردی سنجیده را در قبال این مساله اتخاذ خواهد کرد.

او بیان کرد: یک توازن وجود دارد. ما حمله خشونت آمیز به تایوان را برای هیچ کس خوب قلمداد نمی‌کنیم. اما ما به لحاظ نظامی می‌دانیم که اگر کار بیش از حد انجام دهیم، اگر بیش از حد فشار بیاوریم، چین از این دورنما استفاده کرده و اقدامات بیشتری علیه تایوان انجام خواهد داد.

چین روز پیش رهبران کشورهای عضو گروه کوآد متشکل از آمریکا، استرالیا، ژاپن و هند مذاکراتی را با تاکید بر درخواست برای یک “منطقه هند-اقیانوسیه آزاد و باز” انجام دادند. آمریکا همچنین چند روز پیش یک کشتی جنگی خود را از تنگه تایوان عبور داد؛ اتفاقی که یک روز بعد از اظهار نظرهای دیوید سیون صورت گرفت در حالی که سومین مورد از انجام چنین عبورهایی از زمان آغاز ریاست جمهوری بایدن بود.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها