با ما همراه باشید

اخبار 57

هشدار؛ افزایش غیرعادی «نمرات» دبیرستانیها در آزمون‌های غیرنهایی

منتشر شده

در

هشدار؛ افزایش غیرعادی «نمرات» دبیرستانیها در آزمون‌های غیرنهایی
عکس تزئینی است.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص «افت تحصیلی دانش آموزان با ادامه آموزش‌های مجازی» هشدار داد.

به گزارش ایسنا، رضوان حکیم‌زاده اظهار کرد: در پی شیوع کرونا و بحرانی شدن نظام‌های آموزشی در جهان و تعطیلی آموزش حضوری، آموزش‌ها در بستر فضای مجازی ادامه یافت و برای تعدادی از دانش‌آموزان که دسترسی به آموزش مجازی نداشتند، سعی شد از بسترهای دیگر، آموزش تداوم پیدا کند.

وی در خصوص نحوه و میزان یادگیری دانش‌آموزان در فضای مجازی در مقایسه با آموزش حضوری، تصریح کرد: پایشی را در این زمینه انجام و نتیجه ارزشیابی سال تحصیلی گذشته دانش‌آموزان دوره ابتدایی را در تمام دروس و پایه‌ها با نتایج ارزشیابی ۲سال قبل که کرونا وجود نداشت، مقایسه کردیم.

 

افت چشمگیر یادگیری مهارتهای خواندن و نوشتن ابتدایی‌ها

 

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، اضافه کرد: بر اساس این پایش، در دوره اول ابتدایی شاهد افت چشمگیر دانش‌آموزان در یادگیری مهارت‌های سواد پایه خواندن و نوشتن هستیم به شکلی که در درس بسیار مهمی مثل فارسی پایه اول که پایه و بنیان سواد دانش‌آموزان هست، درصد دانش‌آموزانی که نتایج «خیلی خوب» در مقیاس ارزشیابی کیفی ـ توصیفی کسب کردند، ۱۰ درصد نسبت به دو سال گذشته کاهش پیدا کرده است و از آن طرف طیف، درصد دانش‌آموزانی که «نیازمند تلاش هستند»، افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: وقتی نتایج تکرار پایه اول ابتدایی را با سال قبل و دو سال قبل آن بررسی کردیم، باز هم مشاهده شد که درصد تکرار پایه در پایه اول به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است که حاکی از چالش‌های جدی در یادگیری دانش‌آموزان در خصوص «مهارت‌های سواد پایه» است.

حکیم زاده، خاطرنشان کرد: پس از بازگشایی حضوری مدارس، معلمانی که به صورت حضوری با دانش‌آموزان پایه‌های دوم و سوم کار می‌کردند، گزارشی دادند مبنی بر اینکه دانش‌آموزانی که دو سال گذشته را پایه‌های اول و دوم ابتدایی بودند و در فضای مجازی بدون اینکه ارتباطی با معلم و مدرسه داشته باشند، تحصیل کردند، ضعف‌های اساسی در مهارت‌های خواندن و نوشتن بویژه مهارت «نوشتن» دارند.

وی ادامه داد: «مهارت نوشتن» نیاز به تمرین و تکرار زیر نظر معلم دارد؛ از نحوه مداد دست گرفتن دانش‌آموز تا این که عادت کند الفبا را یاد بگیرد و حروف را خوش‌خط بنویسد، در مدرسه صورت می‌گیرد؛ بچه‌ها در فضای مجازی شاید مهارت‌های مربوط به خواندن و ارائه دادن مطالب را تا حدودی تمرین کرده باشند اما چون نظارت کافی بر مهارت نوشتن نبوده است، در این زمینه ضعف جدی داریم.

 

افزایش غیرعادی نمرات دبیرستانیها در آزمون‌های غیرنهایی

این نمرات نشان‌دهنده عدم یادگیری دروس است

 

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، تصریح کرد: بر اساس گزارش‌های جهانی، شواهد مشابهی  وجود دارد که نشان می دهد، آموزش‌های مجازی بویژه در دوره ابتدایی و در سنین اولیه، تأثیر نامطلوبی روی یادگیری مهارت‌های سواد پایه دانش‌آموزان داشته است. در دوره متوسطه نیز شاهد افت از نوع پنهان هستیم، در آزمون های غیرنهایی نیز نسبت به سال‌های گذشته یک تراکم نمره مشاهده شده است که این تراکم به نظر طبیعی نمی‌آید و شاید بیشتر تحت تأثیر نحوه برگزاری امتحانات بوده است؛ منظورم این است که میانگین نمراتی که دانش‌آموزان در دروس کسب کرده بودند نسبت به سال‌های قبل در دوره متوسطه دوم افزایش نشان می‌دهد که مقدار این افزایش بیشتر از حد معمول بود یعنی در این حالت یادگیری اتفاق نیفتاده است.

 

برخی دلایل افت تحصیلی دانش‌آموزان

 

وی با اشاره به پایشی درخصوص ارزشیابی کیفی ـ توصیفی در دوره ابتدایی انجام شده، اظهار کرد: در این پایش شاهد کاهش یادگیری بودیم؛ چرا که آموزش مجازی شرایط خاص خود را می‌طلبد که از نظر زیرساخت‌ها مشکل داشتیم و معلمان نیز از قبل، آموزش‌های لازم را ندیده بودند که بتوانند یک تدریس مؤثری داشته باشند؛ البته جا دارد از زحمات معلمان و دبیران در این مدت قدردانی کنم که با تلاش خودشان، مهارت‌های بسیار زیادی کسب کردند.

حکیم زاده گفت:  لازمه «یادگیری مطلوب»،«تدریس مؤثر» در فضای مجازی است و این روش آموزش، ارزشیابی خاص خود را می‌طلبد و به طور مرتب باید حضور دانش‌آموزان را رصد کند و بتواند مشارکت آنها را در طول فرآیند یادگیری به همراه داشته باشد؛ این درحالی است که در دوره ابتدایی به دلیل این که دانش‌آموزان در این سن نیاز به نظارت بیشتری دارند، بزرگسالان باید در کنار آنها باشند و به طور طبیعی در خانواده‌هایی که کمتر برخوردار هستند و سطح سواد بالایی ندارند، حتی به رغم داشتن تلفن همراه، اما به دلیل این که نتوانستند حمایت خانواده خود را دریافت کنند، دچار افت تحصیلی شدند.

 

وضعیت «یادگیری» دانش‌آموزان روستایی و عشایری بهتر از شهری‌ها

 

وی به وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان مناطق روستایی و عشایری اشاره و اذعان کرد: در مناطق روستایی و عشایری که در دو سال گذشته، مدارس را باز نگه داشتیم و آموزش‌های حضوری ارائه شد، چالش‌های کمتری را تجربه کردیم؛ یعنی در مقایسه با مناطق پرجمعیت حاشیه شهرها، وضعیت یادگیری بهتر است.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگویی با شبکه خبر با موضوع «افت سطح سواد دانش آموزان با ادامه آموزش مجازی»، اضافه کرد: در مجموع ویژگی فضای مجازی به شکلی هست که برای سنین ابتدایی نمی‌تواند بستر مؤثر و مناسبی باشد؛ چرا که کودک نیاز دارد تا با معلمش ارتباط برقرار کند و از طریق انگیزه‌ای که معلم ایجاد می‌کند، تشویق شود تا مشارکت فعال داشته باشد؛ کودک نیاز به دست ورزی خیلی زیادی دارد تا بتواند مهارت‌های سواد پایه را یاد بگیرد و چنین چیزی در قاب کوچک موبایل واقعاً امکان پذیر نیست و دلیل افت می‌تواند ناشی از نوع آموزش مجازی و عدم تناسب آن با سن دانش آموزان در دوره ابتدایی باشد.

انتهای پیام

اخبار 57

تشکیل شرکت های تعاونی آموزشگاهی/ پیگیری مسائل صنفی واحدهای آموزشی

منتشر شده

در

توسط

تشکیل شرکت های تعاونی آموزشگاهی/ پیگیری مسائل صنفی واحدهای آموزشی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جزئیات تفاهم با وزارت آموزش و پرورش در 11 حوزه همکاری مشترک را اعلام و اظهار کرد: نهادینه کردن مشارکت جویی در ذهن دانش آموزان در مقاطع مختلف آموزشی در دستورکار است و در همین راستا پایلوت تشکیل شرکت های تعاونی آموزشگاهی در چهار استان انجام شده و نتایج خوبی داشته است.

به گزارش ایسنا، محمد شریعتمداری در حاشیه گفت وگوی هفته وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز در زمینه های گوناگونی گفت وگو کردیم گفت: یک سال قبل هم در یک جلسه برنامه های مشترک در زمینه های مختلف را مرور کرده و با همفکری وزیر آموزش و پرورش امور را سامان دادیم.

وی افزود: یکی از حوزه های اساسی همکاری مشترک ما با وزارت آموزش و پرورش، آموزش فنی و حرفه ای است که اعلام آمادگی صورت گرفته و در عمل اثبات خواهیم کرد که تمام ۶۰۰ مرکز آموزش فنی و حرفه ای کشور و ۶۰۰۰ کارگاه آموزشی سازمان آموزش های فنی و حرفه ای به علاوه استفاده از پتانسیل ۱۱ هزار آموزشگاه آزاد در سطح کشور به عنوان مراکزی که می تواند آموزش عملی را در اختیار دانش آموزان قرار دهد در چارچوب برنامه مشترکی که میان ما به تفاهم می رسد قابلیت استفاده دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تلاش برای تحقق تامین هدف قانونی ۵۰ درصد از دانش آموزان دارای مهارت یا هر دانش آموز دارای یک مهارت در نظام آموزشی کشور اظهار کرد: همچنین همکاری بخش تعاون برای نهادینه کردن مشارکت جویی در ذهن دانش آموزان در مقاطع مختلف آموزشی در  دستورکار است که کمک می کند تا وقتی در آینده به بازار کار می آیند از اثرات آن بهره مند شده و آن را مورد توجه قرار دهند.

شریعتمداری افزود: در تفاهم نامه ای که امروز به امضا رسید و حاصل مشارکت و همفکری طولانی مدت دو وزارتخانه است بدون تردید زمینه های تحقق عملیاتی و اجرایی اش فراهم است و پیش از امضای این تفاهم نامه در چهار استان تهران، گلستان، فارس و خوزستان چهار پایلوت برای  تشکیل شرکت های تعاونی آموزشگاهی را انجام و نتایج خوبی داشته است.

وی با بیان اینکه از این طریق هم موضوع ارتقای فرهنگ کار و تلاش را در میان دانش آموزان در سطوح مختلف توسعه می دهیم و هم همکاری میان معلمان و دانش آموزان را در تعاونی های آموزشگاهی پیگیری می کنیم گفت: این تفاهم نامه حتما نتایج عملیاتی ثمربخشی را در ادامه کار رقم خواهد زد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در حوزه روابط کار و تامین اجتماعی نیز برای پیگیری مسائل صنفی واحدهای آموزشی که از هردو نوع نیروی رسمی و  نیروی تحت قانون کار استفاده می کنند، همکاری مشترکی را با آموزش و پرورش شکل خواهیم داد.

شریعتمداری با اشاره به اینکه در زمینه توسعه تعاونی مصرف حوزه آموزش و پرورش و معلمان نیز معاونت برنامه ریزی  در جلسه حاضر بودند و تعهداتی را پذیرفتند تا بتوانیم در باقی مانده عمر دولت تدبیر و امید قدم های خوبی را در حوزه های گوناگون برداریم گفت: ۱۱ حوزه همکاری مشترک با آموزش و پرورش داریم و برای ادامه همکاریها به تفاهم رسیدیم که یکی از مهمترین آنها همکاری موسسات پژوهشی دو وزارتخانه است و امیدواریم در زمینه هایی چون مشارکت جویی، انصاف، صداقت، کارآفرینی و ارتقای فعالیت های آموزشی و پرورشی اثرات خوبی در آینده برجای بگذارد.

انتهای پیام

ادامه مطلب

اخبار 57

پرداخت ۶۰ میلیارد ریال تسهیلات کرونایی در آذربایجان‌غربی

منتشر شده

در

توسط

پرداخت ۶۰ میلیارد ریال تسهیلات کرونایی در آذربایجان‌غربی

ایسنا/آذربایجان غربی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: امسال در راستای حمایت از مشاغل آسیب‌دیده در حوزه گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی ۶۰ میلیارد ریال تسهیلات کرونایی پرداخت شده است.

جلیل جباری، امروز ۱۹ بهمن ماه در جلسه هم‌اندیشی با جامعه هتل‌داران استان که در هتل رضا ارومیه برگزار شد، برای پیگیری مشکلات آنها با اشاره به خسارت ۱۱۱۵ میلیارد ریالی کرونا به حوزه گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی استان عنوان کرد: امسال برای جبران خسارت واحدهای آسیب‌دیده تسهیلات کرونایی در نظر گرفته شده بود.

وی تصریح کرد: در سطح استان ۳۵۹ مورد درخواست برای تسهیلات کرونا ارائه شده بود که از این تعدادی ۱۸ مورد مربوط به تاسیسات گردشگری، ۱۱۴ مورد مربوط به دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری و مابقی مربوط به حوزه صنایع‌دستی است.

جباری خاطرنشان کرد: مجموع تسهیلات درخواستی واحدهای آسیب‌دیده از کرونا در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی ۱۶۰ میلیارد ریال بوده که از این میزان تاکنون ۶۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه در سال ۹۸ روند رو به رشدی را از نظر توسعه گردشگری در استان شاهد بودیم، اظهار کرد: همچنین آذربایجان‌غربی در تحقق برنامه‌های سالانه نیز جزء چهار استان برتر کشور بود.

جباری افزود: در ۱۰ ماهه امسال مجموع اقامت در استان ۹۵ هزار و ۱۴ نفر است که این آمار در سال گذشته بیش از یک میلیون نفر بود و با مقایسه این آمار، کاهش ۹۵ درصدی در تعداد اقامت در مراکز اقامتی استان مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین امسال بازدید از موزه‌ها کاهش ۷۶ درصدی داشته است و این خود موجب کاهش درآمدها شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: در سطح استان ۶۴ درصد از مراکز اقامتی و ۶۹ درصد از دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری برای دریافت تسهیلات ثبت‌نام‌ کرده‌اند.

جباری با اشاره به اینکه بسته‌های حمایتی کرونا در حوزه گردشگری امسال سه مورد بوده است، عنوان کرد: واحدهایی که برای دریافت تسهیلات بسته سوم کرونایی ثبت‌نان کرده‌اند تا پایان بهمن فرصت دارند تا از این تسهیلات استفاده کنند.

وی با اشاره به اهمیت استانداردسازی مراکز اقامتی استان گفت: در آذربایجان‌غربی تعدادی واحدهای اقامتی استاندارد استان ۴۳ مورد بوده و اقدامات لازم برای استانداردسازی ۱۶ واحد اقامتی در حال انجام است.

جباری با تاکید بر لزوم تشکیل انجمن حرفه‌ای هتل‌دارات اضافه کرد: برای تشکیل انجمن‌های حرفه‌ای نیاز است که هتل‌داران نهایت همکاری را با اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان داشته باشند تا مطالبات آنها از طریق این انجمن پیگیری شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در پاسخ به گله‌مندی جامعه هتل‌داران از پذیرش مسافر در خانه‌مسافرها اظهار کرد: در سطح استان هیچگونه مجوزی برای راه‌اندازی خانه مسافر داده نشده است و اگر چنین اقدام خلافی انجام می‌گیرد جامعه هتل‌داران مراتب را برای پیگیری‌های لازم با ارائه اطلاعات از مکان این خانه‌ها به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اطلاع دهند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

ادامه مطلب

اخبار 57

موافقت مجلس با اولویت بررسی طرح تعیین تکلیف وضعیت استخدامی نیروهای ایثارگر شرکتی

منتشر شده

در

توسط

موافقت مجلس با اولویت بررسی طرح تعیین تکلیف وضعیت استخدامی نیروهای ایثارگر شرکتی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تقاضای بررسی اولویت دار طرح استفساریه ماده «۲۱» قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران درخصوص تعیین تکلیف وضعیت استخدامی نیروهای ایثارگر شرکتی موافقت کردند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی تقاضای بررسی اولویت دار طرح استفساریه ماده «۲۱» قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران درخصوص تعیین تکلیف وضعیت استخدامی نیروهای ایثارگر شرکتی را بررسی کرده و در نهایت با آن موافقت کردند.

علی بابائی کارنامی؛ سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح تقاضای اولویت بررسی طرح استفساریه ماده ۲۱ قانون جامع ایثارگران، بیان کرد: در این قانون گفته شده بود که نیروهای شرکتی و قراردادی ایثارگران به نیروهای پیمانی تبدیل شوند، اما دولت این قانون را درخصوص نیروهای قراردادی اجرا کرده، اما نیروهای شرکتی را برخلاف قانون بلاتکلیف گذاشته است‌.

وی در ادامه اظهار کرد: براساس این طرح تلاش کردیم تا نیروهای شرکتی هم طبق قانون برنامه ششم توسعه تبدیل وضعیت شوند، لذا از نمایندگان درخواست داریم که با اولویت بررسی این طرح موافقت کنند تا بیش از ۱۰ هزار خانواده شهدا و ایثارگری که معطل اجرای این قانون هستند، از خدمات نظام اسلامی برخوردار شوند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

ادامه مطلب
تبلیغات

برترین ها