با ما همراه باشید

اخبار

وام‌های فوق سنگین برای چند VOD خاص؟

منتشر شده

در

وام‌های فوق سنگین برای چند VOD خاص؟

۱۱ سال از زمانی که اولین سریال شبکه نمایش خانگی پخش شده و مردم سی‌دی‌هایش را می‌خریدند و داخل دستگاه می‌گذاشتند و بعد هم قرضش می‌دادند به فامیل یا همسایه‌ها، گذشته است.

 روزنامه «فرهیختگان» در ادامه نوشت: «قلب یخی» محمدحسین لطیفی با تبلیغات فراوان به‌عنوان اولین سریال «خارج از صداوسیما» ساخته و پخش شد و پس از آن هم «قهوه تلخ» و «شاهگوش» و «شهرزاد»، بازار شبکه نمایش خانگی را داغ کردند.

وسعت این بازار به سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ هم رسید و در ادبیات سریالی و سینمایی اصطلاح فیلم‌های «شانه‌تخم‌مرغی» هم باب شد. این اصطلاح از آنجا آمد که شما همراه با خرید ماست و تخم‌مرغ، یکی از این فیلم‌ها را هدیه می‌گرفتی یا حتی پول می‌دادی و خرید می‌کردی.

فروش و درآمد بالای برخی تولیدات، بسیاری از سرمایه‌گذاران را وسوسه کرد که به این حوزه هم ورود کنند و از سفره‌ای که پهن بود، بهره‌مند شوند. پای ستاره‌ها به سریال‌ها باز شده بود و شبکه نمایش خانگی پرقدرت به کارش ادامه می‌داد. البته برخی مشکلات و مسائل اقتصادی هم در این حوزه به وجود آمد که هنوز هم ادامه دارد.

با بالارفتن تعداد کاربران اینترنت، کم‌کم نسخه‌های فیزیکی فیلم‌ها و سریال‌ها کمتر شدند و پدیده‌ای به نام VODها یا سرویس‌های پخش آنلاین ظهور کرد؛ پلتفرم‌هایی که از طریق مصرف اینترنت و بعدها خرید اشتراک، به جای نسخه فیزیکی سی‌دی و دی‌وی‌دی‌ها، با مخاطبانش در ارتباط بودند و محصولات و خدمات خود را از این طریق عرضه می‌کردند.

از اواسط دهه نود، وی‌اودی‌ها شکل منظم‌تری به خود گرفتند و در یکی دو سال اخیر هم جهش خیره‌کننده‌ای در تعداد و تولیداتشان داشتند. دیگر خبری از سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های محصولات فرهنگی که اکثرا سی‌دی و نوار می‌فروختند، نبود و حالا به‌واسطه اینترنت و بدون اینکه فیلم‌ها فضایی را اشغال کنند، با انبوهی از فیلم و سریال مواجه می‌شدید و تازه قدرت انتخاب هم داشتید، اما دیگر نمی‌توانستید آن را به فرد دیگری قرض بدهید!

البته در قدرت‌گرفتن وی‌اودی‌ها عوامل دیگری هم دخیل بودند؛ از یک‌سو حمایت‌های دولتی که به نام حمایت از بخش خصوصی انجام می‌شد و از آن‌طرف هم دستورات و نامه‌های مراکز قضایی. سال ۹۸ بود که سایت‌های دانلود فیلم رایگان پشت‌سر هم از کار افتادند و گفته شد ماجرا به فیلترشدن دامنه سایت‌ها ارتباطی ندارد، بلکه شرکت‌های ایرانی که سرورهایشان را در اختیار این سایت‌ها قرار می‌دادند، از ادامه این همکاری سر باز زده و دانلود اطلاعات سایت‌های فیلم را غیرممکن کرده‌اند.

همان زمان عده‌ای می‌گفتند که شکایت تلویزیون‌های اینترنتی مثل «فیلیمو» و «نماوا» دلیل چنین اتفاقی بوده است. هرچند این دو پلتفرم اطلاعیه‌هایی منتشر و ادعا کردند در این ماجرا نقشی ندارند و تصمیم مراجع قضایی بوده و آنها از سایت‌های دانلود فیلم شکایت نکرده‌اند. البته همچنان بخشی از افکار عمومی باور دارد که پلتفرم‌هایی چون فیلیمو و نماوا عامل سانسور و محدودسازی دیگر سایت‌های دانلود فیلم و سریال در فضای اینترنت هستند و آثار خارجی را با سانسور زیاد و بدون کپی‌رایت پخش می‌کنند و نتفلیکس نیز در پی انتشار غیرقانونی فیلم‌هایش از این پلتفرم انتقاد کرد، هرچند خود فیلیمو این موضوع را رد کرد.

یکی دیگر از دلایلی که باعث دیده‌شدن بیشتر پلتفرم‌ها شد، کرونا بود. اگر کرونا روی مشاغل دیگر تاثیر منفی گذاشت، اینجا و روی پلتفرم‌های داخلی و تولیدکنندگان بازی‌ها اثر مثبت گذاشت و کسب‌وکار آنها را رونق بخشید. ضرورت ماندن مردم در خانه‌هایشان نیاز به ابزاری برای پرکردن اوقات خالی‌شان داشت و چه چیزی بهتر از فیلم‌دیدن و موسیقی‌شنیدن و حتی کتاب‌خواندن و شنیدن. کرونا هم بازار این پلتفرم‌ها را در دو سال اخیر گرم‌تر کرد و البته که این پلتفرم‌ها هم در بزنگاه‌ها بیشتر حواسشان به افزایش هزینه اشتراکات بود تا شرایط خاص مردم و جامعه.

نهنگ انحصار؟

«نهنگ آبی» اولین سریال تولیدی در فیلیمو بود که سرمایه‌گذارانش علاوه‌ بر فیلیمو، سعید ملکان و هنر اول بودند و مشکلات و حاشیه‌هایی هم برایش به وجود آمد. انگار سال ۹۷ و ۹۸ را باید سال آزمون و خطا و اصطلاحا «مشتری جمع‌کردن» پلتفرم‌ها بدانیم و نگاهی به شیب فعالیت‌هایشان نشان می‌دهد که اوج کار آنها سال گذشته و امسال بوده است. هر چند «همگناه» هم در سال ۹۸ و به‌طور مشترک توسط «فیلیمو» و «نماوا» ساخته شد.

حالا و در سال ۱۴۰۰ شرایط وی‌اودی‌ها قابل قیاس با دو سال قبل هم نیست چه برسد به اواسط دهه نود. اما ظاهرا این حکم کلی نیست و نمی‌توان از وضعیت خوب «وی‌اودی‌ها» در شرایط فعلی گفت؛ با اینکه نزدیک به سی رسانه تصویری در سال جاری از ساترا مجوز فعالیت گرفته‌اند و این عدد به ۱۸۴ رسانه رسیده است. از این تعداد حدود ۱۱۰ «وی‌اودی» وجود دارد اما تعداد پلتفرم‌های مشهوری که مردم، اسم آنها را شنیده‌اند شاید به ۲۰ رسانه هم نرسد. اکثر این وی‌اودی‌ها صرفا در حوزه پخش فیلم‌های خارجی یا برنامه‌های کودک فعالیت می‌کنند و رسما توان مقابله با پلتفرم‌های مشهورتر را ندارند و از آن مهم‌تر اینکه حمایت چندانی هم از طرف نهادها و سازمان‌های مرتبط نمی‌شوند. همین الان امتحان کنید؛ تبلیغات کدام پلتفرم‌ها بیشتر دیده می‌شوند و تولیدات کدامشان گوی سبقت را از شبکه‌های تلویزیونی ربوده‌ و در این شرایط خاص اقتصادی و بهداشتی، همچنان فعال و پرکارند. بدیهی است که کسی مخالف فعالیت و پرکاری یکی دو پلتفرم مشهورتر نیست اما سوال اساسی اینجاست که بقیه پلتفرم‌ها نمی‌خواهند یا نمی‌توانند رقابت کنند؟ یعنی آنها دلشان نمی‌خواهد که بخش‌های سریال‌هایشان در فضای مجازی دست‌به‌دست شود و شخصیت‌های سریال‌هایشان محبوب شوند و برایشان قصه و لطیفه بسازند؟ مگر می‌شود کسی در کار فرهنگ و تجارت وارد شود و قید دیده‌شدن و محبوبیت را بزند؟ سود مالی که جای خود را دارد. پس به چه دلیل سریال‌های ساخته‌شده در وی‌اودی‌ها حول محور دو سه پلتفرم می‌چرخد؟ شاید همین وضعیت باعث شده که فعالان رسانه‌ای و همچنین آنهایی که در حوزه پلتفرم‌ها کار می‌کنند برای تشریح وضعیت کنونی از کلمه «انحصار» استفاده و اضافه کنند که نهنگ انحصار، ماهی‌های کوچک را می‌خورد و دور نیست خالی‌شدن دریا …

دو به‌علاوه یک یا دو و نیم

گفتیم که از ۱۸۴ رسانه دارای مجوز ساترا، حدود ۱۱۰ عنوانش وی‌اودی‌ها هستند. حالا و از این ۱۱۰ وی‌اودی، تنها دو یا سه وی‌اودی سریال و تاک‌شو تولید می‌کنند و مابقی یا فعالیت چندانی ندارند یا تازه می‌خواهند وارد عرصه تولید هم بشوند. تمام بررسی‌های ما نشان می‌دهد که «فیلیمو»، «نماوا» و «فیلم‌نت» سه وی‌اودی پرکار و قوی‌تر هستند که «فیلم‌نت» هم توان همراهی با آن دو را ندارد و ترجیح می‌دهد در برخی حوزه‌ها ورود نکند و اگر صفحه اولش را باز کنید متوجه تفاوت چشمگیرش با فیلیمو و نماوا خواهید شد؛ نه از سریال‌های در حال پخشش خبری هست و نه از برنامه‌های آینده. صرفا سریال و فیلم‌های خارجی و فیلم‌های ایرانی قدیمی و چندین‌بار پخش‌شده از تلویزیون و تکراری. شاید فیلم‌نت را نهایتا نیم و با ارفاق یک پلتفرم دیگر در کنار آن دو حساب کرد.

می‌خواهیم کمی درباره این سه پلتفرم بیشتر بدانیم. پلتفرم‌هایی که هرکدام زیرمجموعه یک مجموعه بزرگ‌تر هستند. پیش از این درباره این پلتفرم‌ها گزارش‌هایی منتشر شده بود و این‌بار می‌خواهیم از نگاه جریان‌شناسی وی‌اودی‌ها به آنها نگاه کنیم.

فیلیمو

این پلتفرم یکی از محصولات شرکت فناوران ایده‌پرداز صبا (صباایده) متعلق به برادران شکوری‌مقدم است. مدیرعامل صباایده، محمدجواد شکوری‌مقدم است و فیلیمو را در بهمن ۱۳۹۳ راه‌اندازی کرد. گفته می‌شود براساس رتبه‌بندی الکسا فیلیمو چهاردهمین سایت پربازدید ایران است. فیلیمو ابتدا با نماوا شراکت داشت اما به دلایلی که مشخص نشد از هم جدا شدند و برخی محصولات تولیدی‌شان را مشترکا پخش کردند و برخی دیگر را به‌صورت مستقل. مهم‌ترین محصول صباایده البته «آپارات» است، نه فیلیمو که از سال ۸۹ فعالیت خود را آغاز کرده و یکی از محصولات با درآمدزایی بالای این هلدینگ است. آن‌طوری که خودشان گفته‌اند «داستانشان از سال ۱۳۸۳ و از یک ایوان کوچک با ۳ جوان که سرمایه‌ای جز دانش و امید نداشتند، شروع شده و نفوذ تدریجی اینترنت به خانه‌ها و فراهم‌شدن زیرساخت‌های لازم برای ارائه سرویس‌های اینترنتی، به تیم کوچکشان جهت و انگیزه ‌داده است.»

گفته می‌شود یکی از شریک‌های فیلیمو، شرکت آسیاتک است و یکی از منابع درآمد فیلیمو هم ترافیک اینترنتی ناشی از تماشای سریال‌هایش است. از ۴ تا ۵ میلیارد تومان پرداختی هر ماه آسیاتک به فیلیمو به‌عنوان رقم دریافتی فیلیمو یاد می‌کنند.

تعداد سریال‌های تولیدی فیلیمو از نیمه دوم سال گذشته جهش چشمگیری پیدا کرد و اکنون نزدیک به ۳۰ سریال تولیدی در کارنامه‌اش دیده می‌شود. سریال‌هایی که به نظر می‌رسد همه آنها مانند «زخم کاری» و «می‌خواهم زنده بمانم» نباشند و هزینه ساخت خودشان را هم درنیاورند.

نماوا

اگر بدانیم اسم قبلی «نماوا» چه بوده اگر صفحه اول آن را باز هم نکنیم باز هم احتمالا می‌دانیم با چه شرکت یا سازمانی طرف هستیم. فروردین ۱۳۹۵ بود که وب‌سایت فیلم «شاتل‌لند» که با عنوان «مووی‌لند» فعالیت می‌کرد به نماوا تغییر نام داد. صحبت از «شاتل» یا به تعبیر خودشان «سرزمین شاتل» است که زیرمجموعه گروه شرکت‌های شاتل (گروه فناوری ارتباطات و اطلاعات شاتل) است و فعالیت خود را از سال ۱۳۹۳ با راه‌اندازی وبسایت شاتل‌لند با هدف تامین نیازهای کاربران در حوزه وب آغاز کرد. مجموعه طنز «سال‌های دور از خانه» نخستین سریال اختصاصی نماوا بود که در فروردین ۹۸ عرضه شد و اتفاقا مورد استقبال مخاطبان هم قرار گرفت. احتمالا این روزها سریال «خاتون» را از این پلتفرم تماشا می‌کنید و در ماه‌های قبل هم تاک‌شوی «همرفیق» با اجرای شهاب حسینی را دیده‌اید و قبلش هم سریال پرهزینه «قورباغه» را. براساس آن چیزی که در رسانه‌ها وجود دارد «مهدی یزدانی» رئیس هیات‌مدیره نماواست و محمدحسن شانه‌ساززاده، مدیرعامل سرزمین شاتل و «احمدرضا نخجوانی» هم مدیرعامل شرکت شاتل است. نماوا مستقیما زیرنظر شاتل فعالیت می‌کند و حضور یکی از کارمندان بخش روابط‌عمومی نماوا در جمع اعضای هیات‌مدیره هم در نوع خودش جالب است.

نخجوانی سال گذشته درباره سرویس نماوا گفته بود: «ما در نماوا یک جمله داریم به این اسم که ما در بازار VOD اول نیستیم پس باید بیشتر تلاش کنیم.» و ادامه داده بود کمی دیر وارد صنعت VOD  شدند اما تلاش دارند تا نماوا را به بهترین شکل پیش ببرند و اضافه کرده بود در فصل چهارم سال ۹۷ بیش از صدمیلیارد تومان محتوا برای نماوا خریده بودند و روی نماوا سوبسید می‌دهند و به سوددهی نرسیده‌اند. نخجوانی دلیل ایجاد نماوا را نیز کمبود محتوا در ایران دانسته بود.

با این توضیحات این پلتفرم‌های کوچک انگار حق دارند که رشد نکنند و مدیران و وزارتخانه‌های مختلف هم حق دارند که توجهشان به این دو پلتفرم بیشتر باشد. شرکت‌های پشت‌سر این دو پلتفرم آنقدر قوی و بزرگ هستند که توجهات را به خودشان جلب کنند.

فیلم‌نت

آخرین محصولشان «شب‌آهنگی» است که اتفاقا مورد استقبال هم قرار گرفته است. پشت پلتفرم «فیلم‌نت» یک اسم آشنا وجود دارد و آن‌هم علی سرتیپی است؛ تهیه‌کننده‌ای که سال گذشته خبر آمد قرار است با فیلم‌نت همراهی کند. فیلم‌نت اسم غریبه‌ای نیست. این پلتفرم با عرضه فصل اول «شهرزاد» برای خودش نامی دست و پا کرده بود و از نظر مالی هم رشد چشمگیری داشت. فیلم‌نت اما با از دست دادن انحصار پخش این سریال در فصول بعدی، به حاشیه رفت. سرتیپی، رئیس هیات‌مدیره شرکت دنیای نمایش اندیشه کیان و مدیرعامل پخش فیلمیران سبز است. فیلم‌نت از سال ۹۳ کار خودش را شروع کرده و حالا شنیده می‌شود شرکت صنعتی گلرنگ ۹۰ درصد سهام فیلم‌نت را به مبلغ ۳۶۰ میلیارد تومان تعهد تامین بودجه داده است. جالب اینکه بین سهامداران ۱۰ درصد باقی‌مانده، چهره‌های مشهوری نیز دیده می‌شوند. فیلم‌نت به‌واسطه تعهد گلرنگ احتمالا و به‌زودی محصولات تازه‌ای را از پلتفرم خود پخش خواهد کرد اما چیزی که مشخص است اینکه به‌اندازه آن دو پلتفرم دیگر، مورد توجه مراکز دولتی و سازمان‌ها و نهادهای جدی قرار نگرفته است.

سرمایه‌گذاری روی آینده یا فروش بیشتر سهام

سعید رجبی‌فروتن، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی اسفند سال گذشته به روزنامه ایران گفته بود سرمایه‌گذار غالب سریال‌ها در این ماه‌ها، رسانه‌های برخط یا همان پلتفرم‌ها هستند که در نقشه‌راه تجاری‌شان (business plan) فعلا در حال بازارسازی و توسعه بازار هستند تا با تغییر رژیم مصرف رسانه‌ای مخاطب (کاربر) و ذائقه‌سازی برای او به‌مرور با افزایش مشتریان، بخشی از سرمایه مصروف‌شده را از راه فروش حق اشتراک‌های دوره‌ای تامین کنند و در ادامه با تجاری‌سازی برای کالای تولیدی خود اسپانسر و شریک تجاری بیابند.

او اضافه کرده بود همین که پلتفرم‌ها بیشتر مایلند در تولید محتوای دنباله‌دار سرمایه‌گذاری کنند، نشان از آن دارد که می‌خواهند مخاطب/کاربر را در بازه زمانی طولانی‌تری به خرید یا تمدید اشتراک ترغیب کنند.

چرا این قسمت را با این نقل‌قول شروع کردیم؟ فرض کنیم شما شرکت یا برندی را با ۴۰۰ میلیارد تومان به‌وجود آورده‌اید و ظرف کمتر از ۵ سال، آن را به ارزش ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان رسانده‌اید. سود عجیبی به‌نظر می‌رسد. در این سال‌ها و برای تبدیل شرکتتان به یک برند مطرح و مشهور هزینه‌های زیادی هم کرده باشید. مثلا نزدیک به سه‌هزار میلیارد تومان در سه‌سال. حالا چه اتفاقی افتاده است؟ شما به‌عنوان مالک این شرکت یا پلتفرم، ۲۵ تا ۳۰ درصد از سهام شرکت خود را به مبلغ دو تا سه هزار میلیارد تومان می‌فروشید و کماکان مدیرعامل هستید و تمام هزینه‌هایی که در این مدت کرده‌اید و ضررهای احتمالی هم حتما جبران شده است. اگر به‌زودی بخشی از سهام این پلتفرم‌های مطرح فروخته شد تعجب نکنید، به هر حال این سریال‌ها خرج دارند و قرار نیست همه‌شان «زخم کاری» یا «خاتون» بشوند.

یک داستان واقعی؟

برای بخش پایانی این گزارش اجازه دهید قالب داستانی را انتخاب کنیم. بیایید فرض کنیم ما مدیرعامل یک پلتفرم مطرح هستیم. یکی دو سالی است که تولیدات جدی خودمان را آغاز کرده‌ایم و همه سریال‌هایمان هم با اقبال عمومی مواجه نشده است. از یک‌سو هم خودمان هزینه ساخت سریال‌ها را حداقل دو سه‌ برابر کرده‌ایم و نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه‌های سریال‌ها را هم به‌پای بازیگران ستاره ریختیم. با وجود درآمدهای ناشی از تبلیغات ویدئویی و ترافیک اینترنت و تبلیغات دیگر، در بهترین حالت توانسته‌ایم ۷۰ تا ۸۰ درصد از هزینه سریال را برگردانیم. تازه این برای سریالی است که دیده شده و موفق است و اخبار دیده‌شدنش را هر هفته با اشتیاق در رسانه‌ها منتشر می‌کنیم. حالا فرض کنید هزینه اشتراک را هم دوبار افزایش داده‌ایم. جمع این درآمدها کفاف هزینه‌های ساخت سریال‌های مختلف را می‌دهد؟ با وجود تعداد زیادی کارمند و هزینه‌های روزانه و … .

پس چاره چیست؟ من به‌عنوان مدیرعامل یا باید بروم سراغ سرمایه‌گذار یا شریک تجاری که آن‌ هم مشکلات خودش را دارد و در کوتاه‌مدت و برای یکی دو اثر جوابگو است یا باید بروم سراغ دریافت وام‌های میلیاردی از «منابع مرتبط، قوی و معتبر». برای ساخت چندین سریال و پخش روزانه هرکدام از اینها به‌نظرم ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان آن‌ هم با یک‌سال تنفس خوب باشد. از آنجایی که آن منبع مرتبط، قوی و معتبر، حواسش به من و رقیب هم هست احتمالا بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان هم به او می‌دهد تا او هم جان بگیرد و کارش را ادامه دهد. این راه‌حل بهتری برای قدرتمندشدن و حضور موثر در حوزه وی‌اودی‌هاست.

تغییر دولت‌ها طبیعی است. حتما منبع مرتبط، قوی و معتبر حواسش به دوران نبودن خودش هم هست. پس قبل از رفتنش آیین‌نامه‌ها و ضوابط را جوری تنظیم می‌کند و از اعضای هیات‌مدیره و مدیران مربوطه امضا می‌گیرد که پس از رفتنش، کسی آرامش پلتفرم‌های خاصش را نخراشد و جوری ریل‌گذاری کرده که حالاحالاها اتفاقی برای آنها نیفتد. دیدید، به این می‌گویند حمایت کامل مادی و معنوی از چیزهایی که دوستش داریم. اگر پلتفرم‌های دیگر چنین حامیان و دوستانی ندارند مشکل خودشان است و انحصار هم نیازی به معناکردن ندارد.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار

آلودگی هوای شهرهای پرجمعیت طی امروز

منتشر شده

در

توسط

آلودگی هوای شهرهای پرجمعیت طی امروز

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از آلودگی هوای شهرهای پرجمعیت طی امروز(۲۴ آبان ماه) خبر داد.

صادق ضیاییان در گفت و گو با ایسنا افزود: براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش یابی هواشناسی، امروز(۲۴ آبان ماه) در اکثر مناطق کشور جوی پایدار حاکم است و برای شهرهای صنعتی و پرجمعیت انباشت آلاینده های جوی و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: سه شنبه (۲۵ آبان ماه) شمالی شدن جریانات روی دریای خزر برای استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل بارش آغاز خواهد شد و با گذر امواج تراز مبانی، در بخش‌هایی از کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، همدان، مرکزی، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز به تدریج اصفهان، شمال بوشهر، شمال فارس، غرب، یزد، خراسان شمالی و خراسان رضوی بارش باران، وزش باد شدید موقت و در مناطق سردسیر و مرتفع بارش برف پیش‌بینی می‌شود. بیشینه مقادیر بارش در این روز برای سواحل دریای خزر انتظار می رود و در نواحی جنوب غرب بارش همراه با رعد و برق خواهد بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: چهارشنبه (۲۶ آبان ماه) فعالیت سامانه بارشی با شدت کمتر در استان‌های ساحلی دریای خزر، لرستان، ارتفاعات خوزستان، مرکزی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد و خراسان رضوی ادامه خواهد داشت. از اواخر وقت چهارشنبه سامانه از شمال شرق کشور خارج می‌شود و طی روزهای پنجشنبه و جمعه (۲۷و ۲۸ آبان ماه) مجدد جوی پایدار بر کشور حاکم خواهد شد و در شهر های پرتردد و صنعتی افزایش غلظت آلاینده‌ها انتظار می‌رود.

وی افزود: طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه (۲۵ و ۲۶ آبان ماه) در نواحی غرب، سواحل دریای خزر، اردبیل، خراسان شمالی و چهارشنبه در نواحی شرق، شمال شرق، مرکز و دامنه‌های جنوبی البرز کاهش محسوس دما بین ۸ تا ۱۲ درجه سانتیگراد رخ خواهد داد. همچنین در این دو روز برای نواحی شمال شرق و شرق وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

به گفته ضیاییان اوایل وقت امروز (۲۴ آبان ماه) تنگه هرمز و شرق خلیج فارس مواج پیش بینی می‌شود همچنین سه شنبه و چهارشنبه (۲۵ و ۲۶ آبان ماه) دریای خزر مواج و توفانی خواهد بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران فردا ( ۲۵ آبان ماه) نیمه‌ابری و به‌تدریج ابری با حداقل دمای ۷ و حداکثر دمای ۱۶ درجه سانتیگراد و طی ‌چهارشنبه ( ۲۶ آبان ماه) نیمه‌ابری تا ابری همراه با بارش باران و وزش باد و در اواخر وقت به‌تدریج کاهش ابر با حداقل دمای ۳  و حداکثر دمای ۸  درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۲۴  و ۲۵ آبان ماه) بندرعباس با دمای ۳۱ و۳۰ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و اراک با  دمای ۱۰ درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌ کشور هستند.

منبع:ایسنا

ادامه مطلب

اخبار

اهدای ۱۰۰ هزار جلد کتاب بین جامعه‌ی هدف تا پایان امسال در ایلام

منتشر شده

در

توسط

اهدای ۱۰۰ هزار جلد کتاب بین جامعه‌ی هدف تا پایان امسال در ایلام

ایسنا/ایلام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام گفت: سال گذشته بیش از ۶۰‌ هزار جلد کتاب در میان جوامع هدف توزیع شده و هدف‌گذاری ما تا پایان سال جاری، اهدای ۱۰۰هزار جلد کتاب به علاقه‌مندان در مناطق محروم و کم‌برخوردار استان براساس ذائقه مخاطبان و به یاد و نام ۳۰۰۰ شهید ارزشمند استان است.

«عمران خودآموز» در گفت‌وگو با ایسنا، به اهمیت هفته کتاب و کتابخوانی در کشور اشاره و اظهار کرد: خوشبختانه توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان ایلام با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در چند سال اخیر روندی رو به رشد داشته و اخیراً با افتتاح کتابخانه‌ی تخصصی فرهنگ، هنر و ارتباطات گامی مهم در این زمینه برداشته شده است.

وی گفت: استمرار فعالیت کتابسرا با رویکردی جدی، تخصصی و حرفه‌ای در حوزه‌ی توزیع هدفمند کتاب، خرید حداکثری کتاب از مؤلفان و ناشران بومی، برگزاری برنامه‌های مختلف در فضای مجازی با محوریت کتاب و کتابخوانی، برگزاری مستمر جایزه‌ی کتاب سال استان از سال ۱۳۹۵ تاکنون و… زیرساخت‌های توسعه‌ی کتابخوانی در استان‌ تقویت شده و تلاش داشته‌ایم با شناسایی نیازهای جوامع هدف یار مهربان به‌ صورت حداکثری و گسترده و با سهولت در دسترس مخاطبان قرار گیرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام افزود: دبدار با نماینده ولی‌فقیه در استان با حضور نمایندگان ناشران و نویسندگان با نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه ایلام ،دیدار با ناشران استانی و اصحاب پیشکسوت قلم به‌صورت محدود و شرکت در مراسم غبارروبی مزار شهدای گمنام شهر ایلام با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

خودآموز بازدید از کتابفروشی‌های شهر ایلام و بررسی مسائل و مشکلات این قشر پرتلاش فرهنگی و  بازدید از کتابخانه‌های عمومی با همراهی مسئولان را از دیگر برنامه‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی عنوان کرد و گفت: ویژه‌ برنامه‌های کتاب و کتابخوانی در شهرهای مختلف استان و در مجتمع‌های فرهنگی، هنری ادارات تابعه نیز برگزار خواهد شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام  با بیان اینکه با هدف تجهیز کتابخانه‌های مدارس و مساجد در مناطق محروم و البته رعایت تناسب گروه سنی جوامع هدف بر اساس محتوا و موضوع، کتاب‌های مناسب بین آنها توزیع خواهد شد، گفت: کتاب‌های کمک ‌آموزشی در مناطق محروم در پایه‌های تحصیلی (ابتدایی تا دبیرستان) نیز در هفته‌ی کتاب امسال اهدا خواهد شد.

خودآموز با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۳۶۰۰ جلد کتاب کمک ‌آموزشی در میان دانش‌آموزان مستعد کم‌برخوردار در مناطق محروم استان توزیع و اهدا شده است، در خصوص اهدای هدفمند و برنامه‌ریزی ‌شده‌ی کتاب در میان جوامع هدف تصریح کرد: سال گذشته بیش از ۶۰‌ هزار جلد کتاب در میان جوامع هدف توزیع شده و هدف‌گذاری ما تا پایان سال جاری، اهدای ۱۰۰هزار جلد کتاب به علاقه‌مندان در مناطق محروم و کم‌برخوردار استان براساس ذائقه مخاطبان و به یاد و نام ۳۰۰۰ شهید ارزشمند استان است.

وی گفت: هر چند در طول سال کتاب‌هایی برای مخاطبان بزرگسال و کودک و نوجوان در مناطق محروم و کم‌برخوردار با موضوعات مختلف ادبی، مذهبی، دفاع مقدس، آیینی، هنری، ورزشی، تخصصی، علمی، سیاسی، اجتماعی، اعتقادی و… اهدا می‌شود.
وی فرهنگ اهدا کتاب را تقویت بنیادهای انگیزشی مخاطبان عنوان کرد و افزود: یکی از اهداف کلان و بلندمدت این اداره‌کل، توسعه و ترویج حداکثری فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه مخصوصاً در میان افراد محروم و نیازمند و به‌دور از امکانات فرهنگی بوده است.
خودآموز گفت: یکی از برنامه‌هایی که بسیار مورد استقبال جوامع هدف قرار گرفته، آیین تجلیل از فعالان، خادمان حوزه‌ی نشر، ناشران، نویسندگان، کتابفروشان، ویراستاران، طراحان و … است که هر سال از سوی این اداره کل برگزار شده و امیدواریم بتوانیم در هفته‌ی کتاب به‌ صورت حضوری و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برنامه‌های شایسته و در خور و شان مخاطبان برگزار کنیم.
وی ادامه داد: بازدید از کتابفروشی‌های استان و خرید کتاب با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در راستای اجرای طرح کتابگردی، برگزاری برنامه نقد و بررسی کتاب با حضور استادان و اهالی قلم و منتقدان به‌صورت مجازی و رونمایی از تازه‌های نشر در سال ۱۴۰۰ از برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام در هفته‌ی کتاب است.
بیست ‌و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران همزمان با سراسر کشور و همراه با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری از امروز ۲۴ تا ۳۰ آبان‌ماه با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم» برگزار می‌شود.

منبع:ایسنا

ادامه مطلب

اخبار

تداوم آلودگی هوای تهران

منتشر شده

در

توسط

تداوم آلودگی هوای تهران

براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، امروز(۲۴ آبان ماه) هوای تهران در محدوده ناسالم برای گروه های حساس قرار دارد که ناشی از پایداری جو، انباشت آلاینده‌ها و ترافیک صبحگاهی است.

به گزارش ایسنا پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران نشان می‌دهد که در صبح روز دوشنبه (۲۴ آبان ماه) همزمان با افزایش ترافیک صبحگاهی، کیفیت هوا در بیشتر مناطق در محدوده‌ ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار خواهد گرفت که ناشی از حاکمیت پایداری و سکون جو و انباشت آلاینده‌ها طی ساعات گذشته است.

تداوم این شرایط جوی و عدم وزش باد مؤثر در طول روز از پراکندگی آلاینده‌ها جلوگیری خواهد کرد و کیفیت هوا در وضعیت نامطلوب باقی خواهد ماند. پایداری جو تا اواخر وقت دوشنبه (۲۴ آبان ماه) ادامه خواهد داشت و با افزایش ترافیک شامگاهی بر غلظت ذرات معلق افزوده خواهد شد که برقراری وضعیت ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس در بیشتر مناطق پایتخت پیش‌بینی می‌شود.

در صبح روز سه‌شنبه (۲۵ آبان ماه) با آغاز تردد خودروها بر غلظت ذرات معلق افزوده خواهد شد و آسمان غبارآلود ناشی از برقراری وضعیت ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس حاکم می‌شود.

رشد تدریجی ناپایداری جوی در طول روز همراه با افزایش تندی باد تاحدودی سبب پراکندگی آلاینده‌ها خواهد شد. به‌تدریج با افزایش تندی باد همراه با رشد ابرناکی و احتمال رگبار پراکنده تا اواخر وقت سه‌شنبه از میزان غلظت آلاینده‌ها کاسته خواهد شد و در نتیجه بهبود کیفیت هوا در بیشتر مناطق پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش ایسنا، آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۱۴۶ بود و کیفیت هوای پایتخت در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس قرار داشت. آلاینده شاخص هم‌اکنون «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۱۲۰ و کیفیت هوا در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس است.

منبع:ایسنا

ادامه مطلب

برترین ها